Onkohan tämä "oikeaa" masennusta...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentunutko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentunutko?

Vieras
Vai johtuuko vaan tästä elämäntilanteesta...

Kohta 4kk ollut erouhka päällä, mies jäi kiinni pettämisestä ja sitä ennen jo lopetti puhumasta mulle, tiuski vaan. Sen jälkeen riidelty kymmeniä kertoja, olen yrittäny antaa aikaa, jutella, kirjoittaa ja jopa vein pariterapiaan. Mies syyttää mua kaikista avioliittomme ongelmista ja olen itkeskellyt, raivonnut ja ahdistunut päivittäin nyt 4kk ajan. Nyt mies asuu kaverillaan ja huolehdin yksin lapsista ja kodista.

Mutta ne varsinaiset oireet: kaikki vituttaa, suututtaa, itkettää, en jaksa mitään ja päivät menee väsymystä vastaan taistellessa, yöt valvoessa stressaantuneena. Hiuksia on lähteny päästä tukuttain koko syksyn. Lapsille tulee tiuskittua koko ajan, en jaksa leikkiä ja valmis-sapuskaa syödään. Kaiken yritän tehdä ja lapsista nauttia mut hankalaa se on... Liikunta piristää hetkeksi mutta en oikein pääse enkä jaksa mennä, mikään ei kiinnosta ja mieluiten vaan itkisin kotona. Kavereita en halua nähdä, enkä jaksa, painoakin tullut 10 kiloa lisää joten en kehtaakkaan enää mennä kavereiden ihmeteltäväksi. Olen vielä hoitovapaalla nuoremmasta lapsesta.

Mutta, kysymys kuuluu pitäiskö tähän hakea lääkärin apua vai onko kyse vaan tilanteen aiheuttamasta ohimenevästä uupumuksesta? Hirvittää kaikki lääkitykset, vai onko niistä ihan oikeasti apua niin että mieli paranee ja kaikki ei tunnu niin pakkopullalta...?

se on stressi joka johtuu tilanteesta joka helpottaa kun ratkaisu tulee miten elämä menee,siitä seuraa masennus sitten peässä.oisko jotain hyvää ystävää jonka kanssa terapoida tilannetta?

se on stressi joka johtuu tilanteesta joka helpottaa kun ratkaisu tulee miten elämä menee,siitä seuraa masennus sitten peässä.oisko jotain hyvää ystävää jonka kanssa terapoida tilannetta?

On hyvä ystävä jonka kanssa juteltu tunteja joka viikko ja lisäks se terapeutti mut ei vaan auta mikään, juttelun jälkeen hetken parempi olo mut jo parin tunnin päästä sama ahdistus päällä... :( Olen oikeesti niin väsynyt kaikkeen, jos ei ois lapsia olemassa niin ehkä kasvaisin jo koiranputkea jossain.

eikö se mies voisi välillä tulla hoitamaan hommat että pääsisit hiukan enemmän irti? Kyllähän tuo ihan aidolta masennukselta kuulostaa, mutta useinhan masennus on terve reaktio sairaassa tilanteessa. Kriisi voisi olla toinen nimi tilanteelle.

Voisitko kokeilla etsiä jotain ihan uutta ohjelmaa elämään, että saisit hetkeksi sen kokemuksen, että osaat ja haluat ja pystyt - ihan vaan jotta alkaisit uskoa siipiisi?

eikö se mies voisi välillä tulla hoitamaan hommat että pääsisit hiukan enemmän irti? Kyllähän tuo ihan aidolta masennukselta kuulostaa, mutta useinhan masennus on terve reaktio sairaassa tilanteessa. Kriisi voisi olla toinen nimi tilanteelle.

Voisitko kokeilla etsiä jotain ihan uutta ohjelmaa elämään, että saisit hetkeksi sen kokemuksen, että osaat ja haluat ja pystyt - ihan vaan jotta alkaisit uskoa siipiisi?

Mies (tai oikeammin se on kai jo ex) voi tulla aina lapsia katsomaan jotta pääsen asioille tai liikkumaan, mutta kun en vaan jaksa lähtee... Ja käyn kyllä mutta ei sielläkään mene kun tunti tai pari kerrallaan, sit on pakko tulla kotiin. Olen mä miettinyt tota jonkun uuden aloittamista mutta muuta en ole keksinyt mikä se vois olla kun koiran hankinta tai töihin meno. Mutta kun lisää huollettavia en jaksa millään hoitaa tässä tilassa ja töihinkin meno on kyseenalaista jos heti joutuu saikulle ja miten edes onnistuu uus työ jos yöt menee valvoessa... Tää on kurja tilanne, ehkä lääkkeeistä olisi se apu että jaksaisi edes lähteä ulos ja ylös sängystä?!

Käyt vaikeaa kriisivaihetta nyt elämässäsi läpi. Se nostaa stressitasoasi. Kun stressi helpottaa, siitä voi seurata yllättävä uupumus ja sitä kautta myös masennus. Se on normaali reaktio tällaisiin kriiseihin. Voit selvitä hyvinkin ilman lääkäreitä ja lääkkeitä yli. Mutta voi olla että jos tilanne jää vielä päälle eikä oireet mene ohi, niin silloin kannattaa hakea apua. Jutteluapua tarvitsisit jo nyt. Sekin voi auttaa.

[QUOTE="eräs";22770543]Käyt vaikeaa kriisivaihetta nyt elämässäsi läpi. Se nostaa stressitasoasi. Kun stressi helpottaa, siitä voi seurata yllättävä uupumus ja sitä kautta myös masennus. Se on normaali reaktio tällaisiin kriiseihin. Voit selvitä hyvinkin ilman lääkäreitä ja lääkkeitä yli. Mutta voi olla että jos tilanne jää vielä päälle eikä oireet mene ohi, niin silloin kannattaa hakea apua. Jutteluapua tarvitsisit jo nyt. Sekin voi auttaa.[/QUOTE]

Minkälaista jutteluapua ja mistä? Hyvä kaveri on jo ja pariterapiassakin olen käynyt yksin koko syksyn muutaman viikon välein... Mut ei se tunnu suuremmin auttavan,aika menee sielläkin aina parisuhteen ruotimiseen ja oman olon kuvailuun. Millä tästä suosta oikein pääsee ylös??

Yhteistyössä