Onkohan tää vaan hyvää tuuria, vai onks mun lapsi superälykäs..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cathryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cathryn

Aktiivinen jäsen
17.12.2004
1 621
0
36
:whistle:
Vauva on 10,5kk ja laitoin kokeeks tänään heti päiväunien jälkeen istuun potalle ja kas kummaa: Heti tuli pissa. Ja oikeen iso! :o

No sitten ruuan jälkeen taas laitoin ja heti tuli ja vielä kolmannenkin kerran kauppareissun jälkeen laitoin potalle, taas tuli pisuliru.

Nyt illalla ähki kakkaa vaippaan ja otin tytön äkkiä kainaloon ja riisuin vaipan ja kakat tuli pottaan! :o Vähän ehti tulla vaippaan, isompi tuotos tuli silti pottaan.

Olisko sitä, että on nyt hyvä ja otollinen aika "oppia" pottailua, kun kävelykin alkaak sujua (ottaa 10:kin askelta kerrallaan, norm. 5-8 askelta kerrallaan). Ja ihan vaan laitoin tytön potalle, en pitänyt väkisin. Itse istui sen hetken tyytyväisenä. Kerran sai kauheen kiukkupuuskan, kun pitikin lähtee pissan jälkeen pois potalta. :D

Ei kyllä näin helpolla oo lähteny kahden vanhemman kanssa. :whistle: =)

Tottakai, just tossa iässä on kaikkein helpointa aloittaa,mutta jos olet niin laiska kun mä viimisen kanssa, ni saat tehdä moninkertaisen työn. Mul on aikasemmin lapset ollu täysin päiväkuivia 1,5v. mennessä ja yökuivia 2v. mutta ei tää nuorimmainen, joka huomenna täyttää 2v....

meillä kä vi ihan samallalailla tossa iässä. ja haltioissaan oltiin ku saatto selvitä yhdellä vaipalla päivässä jos ei kauas kotoa poistunut. nyt 2vee eikä pottaan oo tullu mitään yli vuoteen..... taantuma.....

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
joo kannattaa ehdottomasti kokeilla josko se haluaa jo sinne pottaa ne tehä :D muuten menee näin niinkun meillä 2½v eikä halua millään kakata pottaan/pönttöön..

No näköjään haluaa, ainakin vielä. :whistle:
Ja siis tänään todella EKA kerta kun kokeilin potalle.
(Siis en haluu mitenkään nostaa lastani jalustalle, mutta oon vaan niiin ihmeissäni. :whistle: )
=)

joo kannattaa ehdottomasti kokeilla josko se haluaa jo sinne pottaa ne tehä :D muuten menee näin niinkun meillä 2½v eikä halua millään kakata pottaan/pönttöön..

Ai joillain muillakin on näin,meidänkään tyttö ei suostu sitten millään potalle eikä pöntölle.. :headwall:

No mun poika joka on nyt 7kk on tehny jo monta kakkaa pönttöön. En oo viel jaksanu pottaa kaivella. enkä mitenkää säännöllisesti pöntölle kuskaa. Tais olla 5kk ku eka kakka tuli pönttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja marraskuu0104:

Ai joillain muillakin on näin,meidänkään tyttö ei suostu sitten millään potalle eikä pöntölle.. :headwall:

Joo meillkin näin.
Parivuotias toi nuorin ja alku vuodesta meni innoissaan potalle mutta tuotosta ei tullut. Nyt ei taas edes suostu istumaan potalle :/

Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
No mun poika joka on nyt 7kk on tehny jo monta kakkaa pönttöön. En oo viel jaksanu pottaa kaivella. enkä mitenkää säännöllisesti pöntölle kuskaa. Tais olla 5kk ku eka kakka tuli pönttöön.
yh

Miten se pönttöön onnistuu? *tyhmänä* :ashamed:
Piteletkö siis ilmassa ja siitä turauttaa? :snotty: :D
Meillä on neiti niin pippurinen, että hyvä, että saa vaipan ja vaatteet päälle, kun pistää ihan täysillä vastaan ja minä väännän vastaan ja siinä punnerretaan kumpikin hiki päässä (siis vaipan vaihdossa ja pukemisessa :D ).

Potalle tykkäs mennä, kun oli uutta ja hienoo. Oli ihan huulio pyöreenä, että jee. :whistle: :D :heart:

Ilman muuta kannattaa alkaa käyttää potalla. Meillä toinen lapsi oppi 1½ vuotiaana kuivaksi. En mitenkään erityisemmin opettanut potalle, mutta vein kun huomasin, että alkaa kakkaa vääntämään. Tämä siis jotain reilut puolivuotiaana. Vajaa puoltoista vuotiaana alkoi itse pyytää pissalle ja kakalle ja tosi nopeasti jäi sekä päivä- ettäyövaippa pois. Eikä vahinkojakaan juuri tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
yh

Miten se pönttöön onnistuu? *tyhmänä* :ashamed:
Piteletkö siis ilmassa ja siitä turauttaa? :snotty: :D
Meillä on neiti niin pippurinen, että hyvä, että saa vaipan ja vaatteet päälle, kun pistää ihan täysillä vastaan ja minä väännän vastaan ja siinä punnerretaan kumpikin hiki päässä (siis vaipan vaihdossa ja pukemisessa :D ).

Potalle tykkäs mennä, kun oli uutta ja hienoo. Oli ihan huulio pyöreenä, että jee. :whistle: :D :heart:

meillä ainakin pöntössä supistaja ja siinä käy mieluummin kuin potalla.

Oliskohan niin ett äiti on tarpeeksi älykäs laittamaan lapsen potalle silloin kun pissa tai kakka todennäköisimmin tulee, nukkumisen jälkeen, ruokailun jälkeen, kun lapsi alkaa ähkiä jne. Osaa se ne samat asiat tehdä sohvallekin, jos sen noissa tilanteissa siihen laittaa. Oma 2kk tyttö tekee kakat tasan heti tissiteltyään, jos sen siinä kohtaa laitan potalle, selvitään varmaan kanssa yhdellä vaipalla koko päivä, mutta tuskin kyse on mistään lapsen potalle oppimisesta. Vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Alkuperäinen kirjoittaja marraskuu0104:

Joo meillkin näin.
Parivuotias toi nuorin ja alku vuodesta meni innoissaan potalle mutta tuotosta ei tullut. Nyt ei taas edes suostu istumaan potalle :/

Alkoi meilläkin hyvin ja oli oikein tyytyväinen kun kakka tuli pottaan,mutta nyt ei enää sit millään..Ollaan nyt unohdettu koko asia hetkeksi ja yritetään hetkenpäästä uudestaan :) Tyttö on vähän ujo, jos joku kehuu,niin rupeaa hävettämään :D Että täytyy yrittää enskerralla ettei huomioi niin suureen ääneen :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oliskohan niin ett äiti on tarpeeksi älykäs laittamaan lapsen potalle silloin kun pissa tai kakka todennäköisimmin tulee, nukkumisen jälkeen, ruokailun jälkeen, kun lapsi alkaa ähkiä jne. Osaa se ne samat asiat tehdä sohvallekin, jos sen noissa tilanteissa siihen laittaa. Oma 2kk tyttö tekee kakat tasan heti tissiteltyään, jos sen siinä kohtaa laitan potalle, selvitään varmaan kanssa yhdellä vaipalla koko päivä, mutta tuskin kyse on mistään lapsen potalle oppimisesta. Vai mitä?

Mä olen kyllä samaa mieltä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyse onkin mun toiminnasta ja lapsi oppii siinä sivussa yhdistämään potan ja hädän ja lopulta ittekkin tunnistamaan hädän ja "pyytämään" potalle (ilmaisemaan pissa- tai kakkahädän).

Ei kaikki lapset heti tai aikojenkaan päästä tee potalle, kun se tilanne on niin jännä/pelottava tms., niin on turvallisempaa tehdä vaippaan.

Sitä lähinnä ihmettelin, että miten just sattukin tuleen niin rennon letkeesti terpeet pottaan, ihanku aina olis niin tehny. :D :heart:

Voi olla, että tuossa hieman alle vuoden ikäisenä on itseasiassa jonkinlainen herkkyyskausi potalle/pöntölle oppimisessa. Harvat vielä silloin aktiivisesti alkavat treenata tarpeiden tekemistä pottaan. Voi olla että kannattaisi. 10kk on kuitenkin eri asia kuin 2kk, joten kyse voi hyvin olla oppimisesta eikä sattumasta.

Kuumimmat

Yhteistyössä