Onkohan pojallani tarkkaavaisuushäiriö? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja worried
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

worried

Vieras
Olen huolissani.
5-vuotias poikani mm. jankuttaa "äiti, äiti, äiti" melkein jatkuvasti, vaikka ymmärtää hyvin jos vaikkapa sanon että mulla on jotain hommaa jossa hetken joudun yksikseni olemaan. Kokoajan pitäisi tehdä, katsoa jotain tai auttaa jossain. Ja annan kyllä huomiota paljon, aina kun ehdin.
On ihan jatkuvasti äänessä, siis edes kahden minuutin hammaspesu ei suju ilman höpötystä ja vääntelehtelemistä. Ei vaikka mitä tekisi.
Telkkariin kyllä jotenkin keskittyy mutta vääntelehtii siinäkin kokoajan. En anna paljon katsoa telkkua, paitsi sairaspäivinä.
Suuttuu TODELLA helposti, ja on TODELLA voimakasluontoinen. aina pitäisi olla ensimmäinen joka asiassa ja voittaa, ja auta armias jos niin ei tapahdu.
Mutta lapsi kuitenkin leikkii välillä pitkiäkin aikoja itsekseen, harvoin mutta sitten kun innostuu.

Pitäisikö oikeasti huolestua? :(
Alan totta puhuen itsekin väsymään jatkuvaan jankutuksen kuuntelemiseen jne. Tekisi mieli välillä napakasti sanoa että ole nyt jo hetki hiljaa ja anna mun rauhassa tehdä jotakin!
Lapsi on kuitenkin muuten niin ihana, fiksu ja todella rakas <3

Kuullostaa ihan normaalilta! Ei kannata huolestua. Voimakas temperamentti vain pistää vanhemmat vähän kovemmalle. Erilaisia vaiheita tulee ja menee. Jos kaipaat hetken rauhaa, mutta et halua lasta ruudun ääreen, yksi mitä voisi kokeilla on perinteiset kirja+cd äänikirjat. Kannattaa myös kärsivällisesti selittää esim täytän nyt astianpesukoneen ja tulen sitten katsomaan ja tehdä se mitä lupaat.

"Tekisi mieli välillä napakasti sanoa että ole nyt jo hetki hiljaa ja anna mun rauhassa tehdä jotakin!"

Etkö sitten ole koskaan sanonut näin? Lapsi vaatii huomionsa kun on siihen tottunut. Oletko aina hänen käytettävissään ja valmiina puhumaan ja palvelemaan omista hommistasi riippumatta? Millainen ruokavalio lapsellasi on?

Entäs sujuuko pojalta pukeminen ? Oma 4-vuotiaani puhuu niin paljon , että ei meinaa pystyä pukemaan, kun suu käy koko ajan .
Samoin välillä ei meinaa pystyä kävelemään, kun menemme päiväkotiin, kun puhuu ja pysähtyy puhumaan.
Onko tälläista muillakin ? Vai joku vialla?

uikkoilo: Minulla ei ole omia lapsia mutta olen lto ja töissä päiväkodissa. Lapsesi on ihan normaali 4v poika, ne on lähes poikkeuksetta tuollaisia etteivät pysty tekemään kahta asiaa yhtäaikaa siis puhumaan ja pukemaan. Ongelma on pahimmillaan just 3-4-vuotiaana ja helpottuu huomattavasti 5-vuotiaana ja yleensä eskarissa on kokonaan poistunut.

Sen sijaan jos 4v tytöllä tällaista ongelmaa tapaa vain harvoin ja yleensä silloin on jotain muutakin kehityksen viivästymää.

Normaalisti tytöt kehittyvät monissa taidoissa poikia nopeammin.

kiitos lto, olen juuri vertaillut samanikäisiin tyttöihin pihalla ja kavareiden lapsiin, ja ollut huolissani.
Kiitos että olet positiivinen ja sinulla on varmaan oikeaa kokemusta ainakin, kun näitä lapsia töissä näet.

Yhteistyössä