Onkohan meidän mahdollisuus saada jotain tukia jostain näillä tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tirppa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tirppa"

Vieras
Meillä on yksi lapsi. Minä olen töissä, käteen jää noin 1500€/ kk, mies opiskelee eli saa 280€ opintotukea ja 200€/ kk opintolainaa. Opintotuki menee miehen koulumatkoihin lähes kokonaan. Mies tekee satunnaisia työvuoroja jos niitä on saatavana. Nytkin joulukuun ja alkuvuoden aikana on saanut yhteensä kolme 7 h vuoroa. Niistä jäi yhteensä noin 240€ käteen.

Laskuja (yhtiövastike, vakuutus, sähkö, puhelin) on yhteensä noin 800€, loppukuusta taas asuntolaina maksettaana noin 600€. Kahtena seuraavana kuukatena ei onneksi mene vakuutusta (220€) eli ovat vähän "helpompia" kuukausia.

Miehellä on koulua jäljellä 1 vuosi joten ei ole järkevää keskeyttää opintoja vaikka jonkun sijaisuuden saisikin. Lähti opiskelemaan kun hänen edellisellä alallaan oli mahdotonta saada vakipaikkaa eli tarjolla oli viime vuosina enää 2-4 viikon sijaisuuksia tai yksittäisiä työvuoroja eikä palkkakaan ollut kovin hyvä (hieman huonompi kuin minulla).

Nyt saamme lapsilisää enmekä maksa päiväkotimaksuja. Onkohan näillä tuloilla mahdollisuus saada jotain muuta tukea jostain? Kela ja sossu vetosivat viimeksi siihen, että meillä on kuitenkin satunnaisesti ylimääräisiä tuloja eli tulorajat saattavat mennä todennäköisesti rikki.

Ehkä yhtiövastikkeeseen ja asuntolainan korkoihin asumistukea, oletteko sitä selvittäneet?

Mitä nyt pikaisesti laskeskelin, toimeentulotukeen ei vaikuttaisi olevan oikeutta. Just jäisi ehkä rajan alle, jos samassa kuussa on tuo vakuutusmaksu eikä miehellä yhtään lisätuloja.

Te ootte aivan rajoilla asumistuen kanssa, voi olla että muutaman kympin sais.
Mitä
Nuo vakuutusmaksut on? Onko tarve tuollaiselle vakuutukselle?

Toimeentulotuen suhteen varmaan voisitte saada harkkinnan mukaan jos tulee yllättäviä menoja esim jääkaappi hajoaa tai tulee suuria lääkekuluja tms.

Olen miettinyt sitäkin, että olemmeko vain niin huonoja rahankäyttäjiä kun ei meinaa tulot riitää. Tässäkin kuussa jää pakollisten laskujen jälkeen vähän alle 400€ millä pitäisi saada koko kuuksi kolmen ihmisen ruuat, pesuaineet yms.

[QUOTE="Tirppa";30588158]Olen miettinyt sitäkin, että olemmeko vain niin huonoja rahankäyttäjiä kun ei meinaa tulot riitää. Tässäkin kuussa jää pakollisten laskujen jälkeen vähän alle 400€ millä pitäisi saada koko kuuksi kolmen ihmisen ruuat, pesuaineet yms.[/QUOTE]

Ei, kun teillä on tuo asuntolainan lyhennys, jota ei missään tukimuodossa huomioitavaksi menoksi lueta. Vuokralla asuessanne saisitte varmasti asumistukea ja/tai toimeentulotukea.

Mites olisi lyhennysvapaa lainaan? Jos teillä tuo tilanne kestää vain vuoden, se voisi olla vaihtoehto.

Voi elämä näitä mammoja ja idiootteja, miksi täällä kysyt voiko saada? Onko tää kela tai sossu? Ota sieltä selvää, voi hyvänen aika.
Mun mielestä täältä on järkevää kysyä. Ainakin ennen Kelalla yritettiin säästää missä vain pystyi, joten en olisi luottanut, että ainakaan paikallisesta Kelasta olisi saanut oikeita tietoja. Kun hain vammaiselle lapselle tukea, niin pyydettiin tulemaan henkilökohtaisesti ja joka kerran yritettiin mitätöidä lapsen vammaa ja oikeutusta tukeen. Joka kerran se onneksi saatiin virkailijan nuivasta suhtautumisesta huolimatta.

Tosiaan... miten teillä on noin kallis vakuutus? Voisiko sitä vähän karsia edes tämän vuoden ajaksi? En myös ihan ymmärrä miten ei 400€ riittäisi ihan hyvin 3:n hlö:n kk:n ruokiin ja hygieniatuotteisiin...

Kyllä teidän pitäisi tulla noilla tuloilla toimeen. Meiilä netto tulot 1200€+300 asumistuki eli 1500€ tulot kuukaudessa. Siitä maksamme 850€ kuussa asumioikeusasunnon vuokraa, kännykkä n.25€ kuukaudessa sekä ruokakulut ja ison koululaisen kulut joka kuukausi. Ja me tullaan kyl toimeen ja voidaan vielä laittaa säästöönkin lapsen tulevaisuutta varten!

Voi elämä näitä mammoja ja idiootteja, miksi täällä kysyt voiko saada? Onko tää kela tai sossu? Ota sieltä selvää, voi hyvänen aika.

soskusta tai kelasta? ehkä se että kun on kuitenkin töissä käyvä ja olettaa että ei saa... Se että tehdä itse laskelma ja jos jää miinukselle soittaa soskuun.

Toimeentulotukilaskuri — Sosiaalikollega

tuossa ois laskuri jolla voi laskea. ei erikseen kysytä sitä että mitkä menee menoina vaan pitää tietää eli (muu)sähkö,vesi ja terveyskulut

[QUOTE="Tirppa";30588139]Meillä on yksi lapsi. Minä olen töissä, käteen jää noin 1500€/ kk, mies opiskelee eli saa 280€ opintotukea ja 200€/ kk opintolainaa. Opintotuki menee miehen koulumatkoihin lähes kokonaan. Mies tekee satunnaisia työvuoroja jos niitä on saatavana. Nytkin joulukuun ja alkuvuoden aikana on saanut yhteensä kolme 7 h vuoroa. Niistä jäi yhteensä noin 240€ käteen.

Laskuja (yhtiövastike, vakuutus, sähkö, puhelin) on yhteensä noin 800€, loppukuusta taas asuntolaina maksettaana noin 600€. Kahtena seuraavana kuukatena ei onneksi mene vakuutusta (220€) eli ovat vähän "helpompia" kuukausia. [/QUOTE]

Toimeentulotuessa tuloina huomioidaan 1500+280+400 (lainan enimmäismäärä, ei sitä mikä on nostettu)+100e (lapsilisä) = 2280e

Menoina huomioidaan yhtiövastike, sähkö, asuntolainan korot, EHKÄ koulumatkojen kulut yleisellä kulkuneuvolla. Päälle noin 1000e toimeentulotuen mukaista perusmenoa (2 aikuista + lapsi). Nämä eivät siis millään arvoilla voi ylittää tulojanne ( = huomioitavat laskut eivät ylitä 1280e), joten ette ole toimeentulotukeen oikeutettuja.

Asumistukea ehkä, siinä lasketaan asumiskuluiksi vastike + lainan korot. Kokeile Kelan laskurilla.

Missään tuissa ei lainan lyhennystä, puhelinkuluja tai vakuutuksia (pl. kotivakuutus) oteta oteta huomioon, tai mahdollisia oman auton kuluja.

Yhteistyössä