Onkohan mahdollista saada työkkärin hyväksyntä omaehtoiseen opiskeluun jos on jo lähihoitaja, mutta haluaisi suorittaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtön lähihoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työtön lähihoitaja

Vieras
toisen suuntautumisen?

Mulla on suuntautumisena sairaanhoito ja huolenpito, olen valmistunut keväällä 2013. Nyt haaveilen suunterveydenhoidon koulutusohjelmasta koska se parantaisi työllistymismahdollisuuksia. Alkaa olla kiven alla täällä pienellä paikkakunnalla työt jopa hoitoalalla ja itse olen ollut nyt kuukauden työkkärin kirjoilla tehden muutamia keikkoja. Sairaalaa täällä ei ole, terveyskeskus kyllä ja hoitoalan työt pääasiassa vanhuspuolella.

Hammashoidon puolella taas on pulaa työntekijöistä. Mulla ei vain ole varaa opiskella opintotuella enkä saisi varmaan asumislisää koska vuokrasopimus avomiehen nimissä. Eikä opintoraha ja asumislisä yhdessä riittäisi paljon mihinkään. Opintolainaa en saa. Eli mun pitäisi saada pakostakin liitosta rahaa, että pystyn opiskelemaan.

Pidän vanhustyöstä, mutta ei tämä ole mistään kotoisin, että töitä on vain silloin tällöin muutaman päivän. Pidempiä sijaisuuksia hakee moni joten mahdollisuudet on pienet saada pidemmäksi aikaa töitä. Jopa työkkärissä myönnettiin, että tämän seudun työllisyystilanne on nyt todella huono.

[QUOTE="tantta";30562602]Ei me sitä täällä palstalla tiedetä. Kysy työkkäristä.[/QUOTE]

No mä ajattelin, että jos jollakin vaikka olisi tällaisesta kokemusta! Miksi pitää heti ottaa tuo asenne. En mä nyt mihinkään työkkäriin voi soittaa, kai tiedät että nyt on sunnuntai.

Pitkäaikaistyöttömät yleensä saavat opiskella työttömyystuilla vaikka poronhoitajiksi ahvenanmaalla jos haluavat. En kyllä tiedä tarkemmin kun kysymys on alan suuntautumisista eikä alanvaihdosta.

Jos opintolainaa ei oikeasti saa niin sossusta saa opiskeleva rahaa. Ei kyllä tietenkään siinä tapauksessa jos vaan haluaisi mieluummin rahat ilmaiseksi kuin ottaisi lainan tai talous pärjäisi ilmankin sossun tukia, vaan jos luottotiedot ovat menneet ja rahan oikeasti tarvitsee elämiseen.

Viimeksi muokattu:
Jos opintolainaa ei oikeasti saa niin sossusta saa opiskeleva rahaa. Ei kyllä tietenkään siinä tapauksessa jos vaan haluaisi mieluummin rahat ilmaiseksi kuin ottaisi lainan tai talous pärjäisi ilmankin sossun tukia, vaan jos luottotiedot ovat menneet ja rahan oikeasti tarvitsee elämiseen.

Mä en saa lainaa enkä saa sossusta mitään koska mulla on töissä käyvä avopuoliso, tuo avopuolison olemassaolo tuli esille jo aloituksessa. Meidän talous ei kestä sitä, että mä putoaisin yhtäkkiä opintotuelle. Mulla on velkoja maksettavana, pitäisi maksaa puolet asumismenoista, syödäkin pitäisi. Liiton rahoilla selviän maksuista.

En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta haluaisin kyseenalaistaa käsityksesi hammashoitopuolen paremmasta työllisyydestä. Eteläisen Suomen isoissa kaupungeissa on pulaa kaikkien alojen lähäreistä, mutta kyllä osassa Suomea on työttömiä hammashoitajia, kilpailua paikoista ja keikkoja iltavastaanotoille tyyliin työpäivä klo 17-21.

Lähärin paikoista nimenomaan sun suuntauksella on eniten työtilaisuuksia. Jos sun paikkakunnalla niitä töitä ei ole, niin paremmin työllistää paikkakunnan kuin suuntautumisen vaihto.

[QUOTE="Asdf";30562789]En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta haluaisin kyseenalaistaa käsityksesi hammashoitopuolen paremmasta työllisyydestä. Eteläisen Suomen isoissa kaupungeissa on pulaa kaikkien alojen lähäreistä, mutta kyllä osassa Suomea on työttömiä hammashoitajia, kilpailua paikoista ja keikkoja iltavastaanotoille tyyliin työpäivä klo 17-21.

Lähärin paikoista nimenomaan sun suuntauksella on eniten työtilaisuuksia. Jos sun paikkakunnalla niitä töitä ei ole, niin paremmin työllistää paikkakunnan kuin suuntautumisen vaihto.[/QUOTE]

Muuttaminen ei ole vaihtaminen. Lähikunnissa täältä töissä käyminen kyllä, mutta ei tällä seudulla ole hyvä työllisyystilanne missään ja terveydenhoidossa säästetään.

Siis opintolainaa et saa, koska luottotietosi ovat menneet, tähänhän eivät avopuolisosi tulot vaikuta mitenkään. Voi, voi!! Mitäs, jos opiskelisitkin taloustieteitä, kaiken varalta?

[QUOTE="Jepa";30562739]Lähes mahdotonta päästä oppisopimuskoulutukseen tolle alalle.[/QUOTE]
Niinkö. Tunnen hyvin yhden, joka valmistui muutama vuosi sitten ja nykyisin työskentelee terveyskeskuksen hammashoitolassa. Ei hän ainakaan sanonut mitään, että oppisopimukseen pääsy olisi ollut hankalaa.

[QUOTE="a p";30562801]Muuttaminen ei ole vaihtaminen. Lähikunnissa täältä töissä käyminen kyllä, mutta ei tällä seudulla ole hyvä työllisyystilanne missään ja terveydenhoidossa säästetään.[/QUOTE]

Juuri tuo mitä kirjoitit... Onko sulla tietoa siitä, että sun asuinseudulla on työvoimapulaa hammashoidossa? Se on myös lähärille, jolle koulutetaan vähiten. Jos paikkakunnallasi on hammashoidon koulutusta, niin todennäköisesti seudulla myös asuu tavanomaista enemmän koulutettuja hammashoitajia?

Haluatko sä ensisijaisesti vaihtaa alaa vai työllistyä?

Niinkö. Tunnen hyvin yhden, joka valmistui muutama vuosi sitten ja nykyisin työskentelee terveyskeskuksen hammashoitolassa. Ei hän ainakaan sanonut mitään, että oppisopimukseen pääsy olisi ollut hankalaa.

Täällä on julkinen terveydenhuolto useamman kunnan yhteenliittymä ja sinne otetaan huonosti oppisopimuskoulutukseen hoitoalalla. Tuossa saattaisi myös olla ongelma pakolliset teoriat ja lähipäivät koska ei niitä yhdelle ihmiselle järjestetä eli missä mahtaisi olla lähin paikkakunta missä nuo onnistuu. Jotkut ovat suorittaneet lähipäiviä 200 km:n päässä ja mulle tuo on aivan mahdotonta.

[QUOTE="Asdf";30562970]Juuri tuo mitä kirjoitit... Onko sulla tietoa siitä, että sun asuinseudulla on työvoimapulaa hammashoidossa? Se on myös lähärille, jolle koulutetaan vähiten. Jos paikkakunnallasi on hammashoidon koulutusta, niin todennäköisesti seudulla myös asuu tavanomaista enemmän koulutettuja hammashoitajia?

Haluatko sä ensisijaisesti vaihtaa alaa vai työllistyä?[/QUOTE]

Tällä paikkakunnalla ei järjestetä hammashoidon koulutusta vaan lähin koulutus on lähes 100 kilometrin päässä. Hammashoitajia ei ole liikaa ja osa on täällä eläköitymässä lähivuosina.

Haluan ensisijaisesti työllistyä ja valmis tekemään edelleen sitä vanhustyötä. Toki myös kiinnostusta on hammashoitoon koska en mä voisi sinne hakeutua jos se ei kiinnostaisi.

[QUOTE="a p";30562971]Täällä on julkinen terveydenhuolto useamman kunnan yhteenliittymä ja sinne otetaan huonosti oppisopimuskoulutukseen hoitoalalla. Tuossa saattaisi myös olla ongelma pakolliset teoriat ja lähipäivät koska ei niitä yhdelle ihmiselle järjestetä eli missä mahtaisi olla lähin paikkakunta missä nuo onnistuu. Jotkut ovat suorittaneet lähipäiviä 200 km:n päässä ja mulle tuo on aivan mahdotonta.[/QUOTE]

Kehtaampa väittää et lähärille kyl irtoaa duunia sen verran kyl jostain et työkkärilta ei irtoa pennin jeniä.

Kyllä niitä oppisopimuskoulutettuja on työvoimapulan aikana terveyskeskuksiin otettu, ei ole mitenkään tavatonta jos ei yleistäkään. :)

Yksityisille varmasti on melko epätoivoista päästä, kun hammashotoalalla opiskelijasta ole alkuun mitään apua vaan ainoastaan "kulua" kun hänen perehdyttämisensä vie toisen hoitajan työaikaa, ja silti opiskelijalle pitäisi siitä maksaa. Jossain päiväkodissahan taas ylimääräinen käsipari voi olla apuna ensimmäisestä päivästä lähtien.

Kehtaampa väittää et lähärille kyl irtoaa duunia sen verran kyl jostain et työkkärilta ei irtoa pennin jeniä.

Kehtaatpa väittää väärin. :)

Kyllä työttömiä lähäreitä ja hoitajia nykyisin on. Kun säästetään, niin sairaalassakaan ei vaan jatketa määräyskirjoja. Toki tää on hurjan paikkakuntakohtaista.

Lisäksi koulutuksien sisäänottoja on vuodesta toiseen paisutettu aina vaan isommiksi. Samalla on jouduttu kovasti laskemaan rimaa koulutukseen hyväksyttyjen suhteen. Ihan oikeasti ongelma alkaa olla täällä päin sekin, että iso osa lähäreistä on tasoltaan sellaisia, että he eivät kykene tekemään oikein minkäänlaisia nykymaailman työtehtäviä. Ja nyt en siis tokikaan puhu ap:sta mitään, hän on paikkakunnalla jossa ei ole töitä tarjolla. :)

No jopas O_o Luulis et joku vanhainkoti vetäisin edelleen öähihoitajia. Mut se on kokemuksella et omaehtoista tukea maksetaan tosi pihisti työkkärin taholta.

Luuletko ihan tosissasi, että vanhusten hoitopaikat vetää työntekijöitä määrättömästi? Niissä on vakihenkilökunta eikä täällä ainakaan nyt kovin helposti palkata väkeä töihin lyhyisiin sijaisuuksiin koska on työnantaja laittanut kiellon päälle. Hoitopaikkoja suljetaan ja niiden vakituiset työntekijät pitää saada sijoitettua johonkin eli siinä jää sijaiset ilman paikkoja. Lomia yritetään saada hoidettua niin, että tarvitaan mahdollisimman vähän sijaisia.

[QUOTE="a p";30563127]Luuletko ihan tosissasi, että vanhusten hoitopaikat vetää työntekijöitä määrättömästi? Niissä on vakihenkilökunta eikä täällä ainakaan nyt kovin helposti palkata väkeä töihin lyhyisiin sijaisuuksiin koska on työnantaja laittanut kiellon päälle. Hoitopaikkoja suljetaan ja niiden vakituiset työntekijät pitää saada sijoitettua johonkin eli siinä jää sijaiset ilman paikkoja. Lomia yritetään saada hoidettua niin, että tarvitaan mahdollisimman vähän sijaisia.[/QUOTE]

No ei määrättömästi todellakaan mut kovasti on mainostusta päällä et työntekijöitä tarvitaan. Mut tosiaan työkkärin omaehtoisesta, itsehän en saanut työkkäriä maksamaan edes omaa koulutustabu loppuun vaika kriteerit kyllä täyttyivät. Vähän nihkeinä ovat.

No ei määrättömästi todellakaan mut kovasti on mainostusta päällä et työntekijöitä tarvitaan. Mut tosiaan työkkärin omaehtoisesta, itsehän en saanut työkkäriä maksamaan edes omaa koulutustabu loppuun vaika kriteerit kyllä täyttyivät. Vähän nihkeinä ovat.

Koska ihmiset tajuaa, että joka paikassa ei ole pulaa työntekijöistä vaan on pulaa töistä!!! Kun on paikkakuntia joissa ei riitä edes lähihoitajille töitä!

Yhteistyössä