Onkohan lapsessani jotain "vikaa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Oops"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Oops"

Vieras
On aina ollut ns. haastava. Nyt murrosiän myötä joutunut uudenlaisiin vaikeuksiin viranomaisten ja sossujen kanssa, tilanne kotona kriisiytyi siihen pisteeseen että lapsi sijoitettiin muualle. Tätä tilannetta käsitellessä ja useissa palavereissa istuneena jokin on alkanut kaihertamaan mieltä.... Lapsi ei tunnu tajuavan jos tekee väärin, aina on syy jossain muussa. Ei pyydä anteeksi vaikka on mun päällekin käynyt ja tuntuu olevan vahingoniloinen jos toiselle käy jotenkin huonosti.... Sympatiaa ei näytä, lähinnä vaan alkaa huutamaan (!!!!) kotonakin jos pikkusisko loukkaa itsensä ja alkaa itkemään. Jos ei jotain saa, suuttuu. Kaiken muun päälle on päihteet ja muut kolttoset. Voiko alkoholi muuttaa persoonallisuutta niin, ettei "millään oo mitään väliä"? Tiettävästi huumeita ei ole käyttänyt. On niin kovin vaikeaa kaikki :-( teini osaa olla ihana ja iloinenkin mutta hetkessä voi suunta muuttua. Nyt sanoi puhelimessa että parempi kun ei tule jouluks kotiinkaan (koska ei kuitenkaan näkis kavereita, jos saisi nähdä niin tulisi) ja mä vaan ihmettelen että eikö oma perhe merkitse mitään?! Kaikkemme ollaan tehty että teini pääsis oikeille raiteille elämässään. Ja mitä ilmeisemmin myös hirmuisen sinisilmäisiä, teini on oppinut eteväksi pelaajaksi ja tietää tasan tarkkaan miten toimia saadakseen haluamansa tai miten saa loukattu minua äitinä ja isää isänä :-( ja ikinä ei kyllä näytä edes katuvan tekojaan / sanojaan, paitsi jos "palkintona" katumusen osoittamisesta on jotain. Olenko ihan ihmeellinen että mua käy sääliksi teiniä sillä hän on ny paikassa jossa puppupuheet ei mee läpi ja jossa sw ei voi pyöritellä aikuisia miten tahtoo? Kärsii toki siitä, nyt kun huomannut mikä tilanne on ja itkee nyt suruissaan kuinka väärin tää kaikki onhäntä kohtaan.........

Vastaus kysymykseen: on. Ei tilanne varmaan aivan toivoton ole, mutta epäilisin, että paljon työtä tarvitaan jotta lapsesi pääsee normielämään kiinni. Tosi vaativa tilanne vanhemmille, voimia.

Millaisia rajojan olet/olette lapselle laittanut lapsen ollessa pieni?
Menikö teillä puppupuheet ja läpi ja aikuisa pyötiteltiin miten päin vain?

"... jossa puppupuheet ei mee läpi ja jossa sw ei voi pyöritellä aikuisia miten tahtoo?"

Osa kertomastasi kuulostaa samalta kuin pikkuveljeni nuoruusaika. Hän tosin päätyi käyttämään huumeitakin.
Adhd todettiin vasta yli parikymppisenä.

Koulut on menneet penkin alle kaikki, erityisluokassakaan ei meinannut pysyä ja saada suoritettu mitään. Teini ei ole kamalan vilkas, väittäisi lähinnä enemmänkin laikaksi/masentuneeksi. Mikään muu ei kiinosta kuin kalja ja kaverit. Aikuisia ei tunnu kunnioittavan lainkaan. Jotain tutkimuksia koulupsykologin toimesta on tehty yläkoulussa mutta ei siellä mitään diagnoosia edes epäilty. Minua on alkanut huolestuttaa että jos kyseessäonkin joku persoonallisuushäiriö sen sijaan että tämä olisi jotain ohimenevä murrosiän kouhu.

pääsisittekä perheneuvolaan? itselle tulee mieleen kanssa persoonallisuushäiriö taikka skitsofrenia? Jaksamisia arkeenne!!

Ei perheneuvolasta enää tässä vaiheessa ole apua, teinihän on sijoitettuna ja saa sitä kautta kaiken mahdollisen avun (mitä suostuu vastaan ottamaan -eli ei paljoa mitään). Ennen sijoitusta avohuollon tukitoimet ei toimineet, teini perui itse psykan käyntejä selittäen ties mitä tai jätti vaan yksinkertaisesti menemättä paikalle jos hänen vadtuullaan oli sinne esim. koulun jälkeen mennä. Tietenkin me muu perhe voisimme käyttää palvelua, mutta tässä tilanteessa en jaksa ajatellakaan, lisäksi koen että meillä on läheisiä kenen kanssa keskustella. Jatkuva huoli on koko ajan läsnä, vaikka nuori on nyt paikassa josta ei kavereille lähdetä ennen kuin on 100% luotto. Nuori kokee itse edistyneensä kun on esim. 2 pv mennyt hyvin mutta ei tajua että sw ei riitä, sit kun kolmantena käyttäytyy kuin tollo ja siitä palautetta saa, ei jotenkin takuu et vika on hänessä itsessään ja siinä mitä valintoja tekee ja miten käyttäytyy. Ei kun aikuiset on paskoja ja haluaa vaan kiusata..... :-P

Mullekin tuli mieleen persoonallisuushäiriö. Tärkeintä olisi, että nuori saa apua, jotta tulevaisuudessa olisi vielä toivoa. Veljeni on kärsinyt persoonallisuushäiriöstä ja apua sai vasta aikuisena, kun alkoi itse etsimään selitystä erilaisuudelleen. Nykyään on talon omistaja ja lapsi tulossa. On helpottanut paljon, kun nykyään ymmärtää, miksi elämä on ollut keskimääräistä vaikeampaa.

Mullekin tuli mieleen persoonallisuushäiriö. Tärkeintä olisi, että nuori saa apua, jotta tulevaisuudessa olisi vielä toivoa. Veljeni on kärsinyt persoonallisuushäiriöstä ja apua sai vasta aikuisena, kun alkoi itse etsimään selitystä erilaisuudelleen. Nykyään on talon omistaja ja lapsi tulossa. On helpottanut paljon, kun nykyään ymmärtää, miksi elämä on ollut keskimääräistä vaikeampaa.
Mikä persoonallisuushäiriö hänellä on ja miten luovi nuoruusuodet läpi? Itse haluaisin olla auttamassa ja tukemassa, vaikka kädestä pitäen saattamassa oikeisiin paikkoihin ja siksikin tämä kaikki tuntuu niin raskaalle. Antaa oma lapsi toisten kasvatettavaksi, myöntää itselleen ja muille että en pärjää!!!! Vielä siinä vaiheessa kun nuoremmat lapseni alkoivat oireilemaan toinen lievemmin, toinen pahemmin tähän tilanteeseen, ajattelin selviäväni. Sitten puututtiin jo ulkopuolelta ja saimme apua, nyt ymmärrän että jos nuori olisi jäänyt asumaan vielä kotiin, olisimme loppuperhe sairastuneet ennen pitkää. Emme vaan jaksaneet enää. Kaikista musertavinta oli tajuta ja huomata se, kuinka 9v lapsnei oli jatkuvasti varuillaan, lakkasi jossain vaiheessa olemAsta iloinen.... Nyt huomaan muutoksen hänessä, ei tarvitse jännittää. Pakko ajatella muitakin lapsia. Jossain palaverissa minulta kysyttiin kuinka monta prosenttia ajstuksistani ja teoistani teini syö. Mietin hetken ja pelästyin ... Luku on iso. Ja se kaikki on poissa muulta perheeltä.

Yhteistyössä