Onkohan lapsella hankalaa liikkua jos kurikset ja sadetakki on liian iso??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli käytössä 122-senttiset kuravaatteet, vaikka lapsi käytti 104-senttisiä vaatteita. Mieluummin isot, jotta sinne mahtuu ne ulkovaatteet alle survomatta. On meinaan aika kankeaa se meno, jos on nakinkuori makkaran päällä.

Liian iso on aina liian iso, mutta kokoa isommat saa nyt ainakin talvihaalarin alla olla. Itse otin just kuopukselle 104 cm kurikset käyttöön, kun 90 alkaa olla lahkeista naftit (haalari on 92cm Jonathan), mutta noin montaa kokoa en kyllä laittaisi varaa kun Saraldolla on, rajansa kaikella sentäs.

Mites, onko teillä sitten pienempää kokoa olevat kurikset kesäkeleille, kun ei ole haalaria alla? kun mietin että pitäiskö ostaa myös ne 86 cm kun oli tarjouksessa..

Ns. sopivat kurikset kiristää talvihaalaria ja sen lisäksi, että niissä on hankala liikkua, niin kastuu helpommin.

Kurahanskojen pitää olla sopivat. Sekä liian pienet että liian suuret haittaa leikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mites, onko teillä sitten pienempää kokoa olevat kurikset kesäkeleille, kun ei ole haalaria alla? kun mietin että pitäiskö ostaa myös ne 86 cm kun oli tarjouksessa..

Ei tarvitse ostaa :) .

Kuriksissa on säädeltävät olkahihnat ja lahkeet eivät raahaa maata, kun niissä on resorit ja ne ovat saappaiden päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Hankalampaa sen on niin, että ne on liian pienet...

Niin on, mutta puetko itsesi päälle 20 cm liian pitkät housut? Tuskin.
Lisäksi kurahousut kuluu lahkeista puhki jos ne ovat liian isot ja lahkeiden kumpparit liian löysät eivätkä pidä ylimääräistä lahjetta ylhäällä, joten niille ei ole käyttöä enää myöhemminkään kun olisivat sopivammat, koska ovat kuluneet puhki. (Ja tämä on todellinen esimerkki erään 5v. tytön kurahousuista siitä päiväkodissa jossa olen töissä.)

Meillä on koettu hyväksi sellainen systeemi, että on kahdet kurahousut lapsella ja ne ovat eri kokoa eli nyt meillä on 98 cm ja 104 cm käytössä ja sitten kun pienemmän ovat naftit, niin 110 tilalle ja 104 jatkaa vielä kunnes ovat pienet jne... Ja kahdet on hyvät varsinkin silloin kun lapsi on päivähoidossa, niin voi puhtaat ja kuivat pakata jo illalla hoitokassiin ja päälläolleet saavat kuivua rauhassa eikä tartte niitä aamukiireessä muistaa pakata mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
Liian iso on aina liian iso, mutta kokoa isommat saa nyt ainakin talvihaalarin alla olla. Itse otin just kuopukselle 104 cm kurikset käyttöön, kun 90 alkaa olla lahkeista naftit (haalari on 92cm Jonathan), mutta noin montaa kokoa en kyllä laittaisi varaa kun Saraldolla on, rajansa kaikella sentäs.

Sori, muistin väärin. Sillä on siis nyt käytössä nuo 122-senttiset :ashamed: . 104-senttisenä sillä oli muistaakseni 116-senttiset. Ne eivät ollet kyllä yhtään liian isot. Ja noissa kuriksissa on tosiaan aika isot ne lahkeensuut, mutta mä olen kiristänyt oikein reilusti sitä kuminauhaa. Samoin ne jalkalenksut on usein ihan liian pitkät, olen sitten itse lyhennellyt niitä.

Eri valmistajien kurahousissa on eroja kokojen suhteen ja toiset ovat kapeampia ja toiset hirmu leveitä. Kannattaa todeta rehellisesti oman lapsensa ulkomuoto (hoikka vai pullukka) ja ostaa hänelle sopivat kurikset. Talveksi kannattaa olla isommat ja kesällä samat on jo sopivat kevävaatteiden kanssa, joten kätevästi menee jos ei hyppää jo seuraavaan kokoon kokonaan kuten meillä näyttää kuopuksen kanssa käyneen.

Yhteistyössä