E
Ei millään pahalla
Vieras
huutaminen tilanteessa, jossa he puhuvat samassa huoneessa olevalle henkilölle, joka on korkeintaan parin metrin päässä? Itse tunnen muutaman kehitysvammaisen ja heistä lähes jokainen on tuollainen, että heillä ei tunnu olevan ollenkaan normaalia puheääntä, vaan kaikki pitää huutaa mitä he haluavat sanoa. Sitä paitsi he höpöttävät (tai siis huutavat) lähes koko ajan kaikkea turhanpäiväistä, mitä vain sattuu mieleen tulemaan. He siis höpöttävät koko ajan kaikkea jopa sellaisessa tilanteessa, että kukaan ei ole kuuntelemassa heitä. Heillä on kaikilla ihan normaali kuulo, että ainakaan siitä tuo huutaminen ei johdu. Sitten jos siitä asiasta yrittää sanoa heille vaikka kuinka kohteliaasti tahansa, niin he suuttuvat, alkavat itkemään ja saattavat todeta huutamalla, että "En minä mitään kovaan puhu enkä huuda mutta sinulla ei ole mitään oikeutta vihata minua vain siksi, että minä olen kehitysvammainen". En minä muuten siitä äänenvoimakkuudesta välittäisi, mutta minulla vain on herkkä kuulo ja minun on vaikea kestää sitä, että toinen suurin piirtein karjuu niin lujaa kuin jaksaa suoraan korvaan vaikka olisi ihan vieressäni.