Onkohan äityisloman aikana mahdollista opiskella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytsy

Vieras
Niin siis haluaisin kyllä olla mahdollisimman paljon vauvan kanssa, mut myös uusi ammatti kiinostais. Siis olen valmistunut jo yhteen ammattiin mutta se ei oikeen tunnu omalta. Haluaisinkin siis opiskella jotain pohjaa äippäloman aikana, että vois sitte sen jälkeen olla vaik työharjoittelus/ oppisopimuksella. Mut pitäis tietty alakin keksiä, mut mistä sais apuja siihen mitä vois esim. etänä opiskella?

Alkuperäinen kirjoittaja tytsy:
Niin siis haluaisin kyllä olla mahdollisimman paljon vauvan kanssa, mut myös uusi ammatti kiinostais. Siis olen valmistunut jo yhteen ammattiin mutta se ei oikeen tunnu omalta. Haluaisinkin siis opiskella jotain pohjaa äippäloman aikana, että vois sitte sen jälkeen olla vaik työharjoittelus/ oppisopimuksella. Mut pitäis tietty alakin keksiä, mut mistä sais apuja siihen mitä vois esim. etänä opiskella?

Noista tukiasioista en tiedä, mutta pystyykö käytännössä opiskelemaan niin riippuu paljon vauvasta (ja miehestä) on lapsia jotka tarvii niin paljon aikaa ja huomiota että kotitöiden lisäksi ei jää aikaa opiskeluun. On myös lapsia jotka nukkuu hyvin yöllä ja päivällä joten sillon tietysti onnistuisi hyvin. Paras olis jos opiskelis esim. yliopistolla tms ettei olis mitään läsnäolopakkoa ja tenttis kun kerkee.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mietin:
aion hakea amk:n aikuispuolella ja mietin että miten Kela suhtautuu äitiysloman aikana tapahtuvaan iltaopiskeluun... tietääkö kukaan??

Äippäloman aikana saa opiskella.

Mutta nythän tuli 2010 alusta uusi laki voimaan, joka edistää työttämänä opiskelevia ja antaa paremmat etuudet. Eli jos mitenkään mahdollista, niin aloittakaa opinnot työttömänä ollessanne. Tai töissä ollessanne. Siis jos on mahdollisuus että tulevaisuudessa jäätte työttömäksi. Tällöin te saatte opiskella työttömyystuella (mahd ansiosidonnainen + muut tuet, esim. kulukorvaukset).

Ettei käy niinkuin mulle. Aloitin äitiyslomalla opinnot amk:ssa ja nyt en saakaan opiskella ansiosidonnaisella kun laki just muuttui. Putoan pelkälle opintotuelle. Laissa on tiettyjä ehtoja, esim. että työkkäristä pitää käydä hakemassa päätös ennen opintojen alkamista ja minähän en sitä päätöstä voinut käydä hakemassa kun en ollut työkkärin kirjoilla silloin eikä koko laista ollut edes tietoa. Nyt puntaroin, lopetanko opinnot kokonaan rahallisen tilanteen vuoksi.

Vähän asian vierestä, mutta äitiyslomalla siis saa opiskella.

Mulla lapset 3v ja 1v kotihoidossa enkä ole saanut opiskeltua mitään näiden vuosien aikana, keskittyminen ei vaan riitä päivisin eikä iltaisin jaksa kun on lapset saanut viimein unille. Joku toinen tehokkaampi varmaan saa enemmän aikaa varsinkin jos on varaa laittaa lapset hoitoon tai palkata välillä hoitaja, mutta muistuttaisin tästäkin puolesta ettet suunnittele ihan liikoja.

Saako pelkällä minimiäitiyspäivärahalla tuon opintotuen?

Joo ja eikös se mennyt niin, että opiskelijana voi sitten myöhemmin saada kotihoidontuen. Entä mahdollisen kuntalisän, saako senkin?

Kyllä pystyt, kunhan tiedät, että kaikki ne pienetkin vapaat hetket opiskelet, et siivoile turhia jne. Harvoin on kotiäidillä aikaa oikein pitkästi syventyä, käytä päiväunien ajat hyväksesi! Tsemiä!

Juu totta kai lapset, mies ja kotityötkin vaatii aikansa... Mut tällä hetkellä ois kova innostus opiskella. Että pääsis töihin vuoden tai vaikka 3 vuoden päästä. Kun aikasemmalle koulutukselle ei ole paljonkaan töitä. Ja olen ennekin saanut soviteltua työn, koulun ja parisuhteenkin yhteen. Ja vanhempi lapsi käy tarhassa pari kertaa viikossa , myös masuasukin synnyttyäkin...

Yhteistyössä