Onko yrittäjyys todella vain yhtä paskaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen harkinnut omaa yritystä, mutta en ole löytänyt keskustelupalstoilta/netistä yleensäkkään vielä ainuttakaan hyvää puolta yrittäjänä olemisesta. Onko yrittäjyys siin muutakin kun köyhyyttä/epävarmaa tulevaisuutta, isoja menoja, viissataa tuntisia työviikkoja ja stressiä?

No se vähän riippuu. Millaisesta yrityksestä on kyse, millaisella alueella, yritätkö yhdessä vai jonkun toisen kanssa jne. Ensimmäiset yrittäjävuoteni olivat aika kiireisiä ja stressaaviakin, mutta eivät enää. Pidän siitä vapaudesta, että mulla ei ole pomoa. Tai on, mutta "pomoni" on asiakkaani ja olen aina tullut hyvin toimeen asiakkaiden kanssa. Pidän siitä, että voin yleensä päättää, mihin vuorokauden aikaan teen töitä ja minä viikonpäivinä. Ensimmäiset puoli vuotta varauduin elämään säästöilläni, mutta ei tarvinnut elää niillä kuin 4 kk.

Nyt yrittäjyyteni on siinä mallissa, etten ole enää yli vuoteen tehnyt viikonloppuisin töitä. Enkä viikonloppuisin edes ajattele työasioita. Tavoitteeni tulevaisuudessa on vähentää entisestään työntekoa. Olen miettinyt nelipäiväistä työviikkoa ja ajatus vapaasta keskiviikosta tuntuu hyvältä: 2 päivää töitä, 1 vapaa, 2 päivää töitä, 2 vapaata. Sopisi mulle :)

Työskentelen alalla, jolla ei suuria investointeja tarvitse tehdä. Oikeastaan emme tarvitsisi edes toimistoa, koska kaikki voisivat työskennellä kodeistaan käsin ja sitten tarvittaessa palavereihin voisi vuokrata jonkun ravintolan, hotellin tms kabinetin. Toistaiseksi meillä on toimistokin.

Hoito-alalla työskentelisin. Kaiken järjen mukaan asiakkaita tänä aikana pitäisi olla. Mutta..en sitten kuitenkaan ole varma, olenko valmis luopumaan kaikesta ajastani yritykseen, eli ehkä minusta ei olisi sitten siihen?

[QUOTE="vieras";27480234]Hoito-alalla työskentelisin. Kaiken järjen mukaan asiakkaita tänä aikana pitäisi olla. Mutta..en sitten kuitenkaan ole varma, olenko valmis luopumaan kaikesta ajastani yritykseen, eli ehkä minusta ei olisi sitten siihen?[/QUOTE]
Hoitoala on tulevaisuuden ala. Suuret ikäluokat ovat eläkeelläkin vauraampia kuin vanhempansa aikoinaan ja myös tottuneet siihen, että rahalla saa palvelua. Kyse on mun mielestäni ensimmäisenä siitä, minkälaista hoitoalan palvelua ajattelit tarjota? Paljonko alueellasi on potentiaalisia asiakkaita ja paljonko kilpailijoita? Kun kilpailijoiden määrä tulevaisuudessa kasvaa, onko sulla jokin sellainen asia, johon voisit profiloitua?

Vapaa-ajasta luopuminen on vaikea asia. Olisiko mahdollista, että tarjoaisit alussa palveluita vain arkisin virka-aikaan? Jos asiakkaita tuntuu riittävän, voisit myöhemmin ehkä palkata työntekijän ja lisätä iltapäivystystä ja/tai viikonloppuja?

Mulle yrittäjäksi siirryminen on ollut sellainen päätös mitä ei ole tarvinnut katua.. Vapaata paljon enemmän ja rahatilanne paratui huomattavasti, ja ensimmäisen kuukauden jälkeen ei ole tarvinnut pelätä onko töitä vai ei kun on vakioasiakkaita mistä tuöee työtä niin paljon. 2 vuotta olen ollut yrittäjänä

no onhan siinä omat hyvät ja huonot puolensa. mutta yleensähän ihmiset puhuu vain niistä huonoista asioista. yrittäjänä sä olet oman itsesi herra ja päätät itse asioistasi ja milloin teet ja miten teet. eikä sua kukaan sitten määrää. eikö tuo ole yksi hyvä asia

Appiukko ja anoppi olivat yrittäjiä ja vaikka ihan menestyviä niin silti ovat sitä mieltä että ei koskaan kannata alkaa yrittäjäksi. Jatkuva huoli ja murhe, olet naimisissa sen firman kanssa 24/7. Palkkatyössä teet työsi, laitat oven kiinni ja lähdet kotiin touhuamaan muuta.

VVaatii tietynlaisen luonteen että pärjää yrittäjänä.
On valmistauduttava siihen että teet töitä 24 tuntia vuorokaudessa tarvittaessa ainakin ensimmäiset kolme vuotta.

[QUOTE="akka";27480515]VVaatii tietynlaisen luonteen että pärjää yrittäjänä.
On valmistauduttava siihen että teet töitä 24 tuntia vuorokaudessa tarvittaessa ainakin ensimmäiset kolme vuotta.[/QUOTE]

Lisäksi bisnesmaailmassa höynäytetään ja vedätetään sinisilmäisiä. Siellä on siis oltava kova luonto, jotta pärjää.

Mun mies on yrittäjä ja on siinä hyviäkin puolia.Tienaa enemmän kuin palkkatöissä ja saa päättää itse työajoista.Tietysti joskus on pitkiä päiviä mutta on myös lyhyitä ja kyllä hän paljon viettää aikaa pojan kanssa.

Riippuu tosiaan alasta tosi paljon... Mä en pysty omien kokemusteni pohjalta sitä suosittelemaan. Kun meillä oli yritys, niin ensin alkuun oli töitä tosi paljon ja kaikki maksut pystyttiin maksamaan ym. Mutta kun rupes sillä alalla olemaan tosi epävarmaa, niin asiakkaita rupes tippumaan pois ja vaikka rahaa ei tullutkaan, niin kulut silti kulki. Yritettiin kuitenkin jonkun aikaakin sinnitellä, mutta lopulta laitettiin firma pois ja velkaa jäi ihan kiitettävä määrä. Onhan siinä toki se, että on tietynlainen vapaus, kun saa ite päättää työajoista ym. Aluksi täytyy kyllä tosiaan olla valmis tekemään ihan tosi paljon töitä sen eteen. Veroja saa maksaa ihan kiitettävästi. Toinen pärjää ja toinen ei, mutta voihan sitä kokeilla, jos siltä tuntuu.

Aloitin yrittäjänä toistamiseen viime keväänä, koska en oikein osaisi muutakaan. Toki olen ollut vakivirassa julkishallinnossa yhtä lailla kuin palvellut yksityisellä sektorilla. Suurin syy palata yrittäjyyteen on ollut haluttomuus toimia kenenkään alaisena. Olen liian itsenäinen luonne ja kärsin aiheuttaessani ongelmia työyhteisöissä muille ihmisille ollessani se, joka olen. Kun taas palvelutyötä rakastan ja se on ollut suorastaan kutsumukseni ekasta työpaikastani alkaen.

Kielteisyys yrittäjyyttä kohtaan johtuu siitä, että Suomessa on monen sukupolven ajan omaksuttu ajattelemaan työtä toisen palkkalistoilla. Emme arvosta yrittäjyyttä ja jo tämän päivän iltalehtien lööpeistä voi lukea kansaa kutkuttavaa paisuttelua yrittäjien menestymisistä ja "veronkierroista". Ikinä ei kerrota menestyneen yrittäjän tarinaa, joka voisi olla kannustavaa aloittaville yrittäjille.

Koska yrittäjyys tulee olemaan yhä merkittävämpi osa työllistäjänä on siihen panostettu yhteiskunnassamme kiitettävästi. Jos siis mietit yrittäjyyttäsi älä tee sitä yksin, vaan varaa heti aika Uusyrityskeskuksista tai selvittele koulutusmahdollisuuksia. Yrittäjyys ei tarkoita, että istut kotona yksin pohtimassa koska onni potkaisee. Yleensä asioitaan voi suunnitella ja mahdollisuuksiaan arvioida. Esim. minun alallani saa varautua kahden vuoden odotteluun asiakkaista ja teen kuitenkin läkähdyksiin asti markkinointia koko ajan.

Yrittäjyydessä tarvitaan, tietenkin, halua tehdä työtä ja jaksamista innostua, uudistua ja löytää tarvittaessa hyviä yhteistyökumppaneita. Järki on joskus toisena, koska luova hulluus voi poikia asiakkaita enemmän kuin toljottaa pelkästään liketoimintasuunnitelmaansa. Ala, jota suunnittelet tuottaa sinulle työmahdollisuuksia hyvin nopeasti. Tärkeää on, että näytät naamaasi joka paikassa ja jaat käyntikortteja. Hoitoalalla tyyppi on tärkeää kuin täydelliset yrityksesi nettisivut.

Samaan aikaan aloittaneet yrittäjäkollegani, jotka hakeuituivat hoito- ja siivousalalle ovat vajaassa puolessa vuodessa työllistäneet itsensä kokopäivätoimisiksi ihan vaan sillä, että ovat rampanneet joka paikassa näyttämässä naamaansa: messuilla, yrittäjätapahtumissa, liittymällä paikalliseen yrittäjäyhdistykseen yms.

Kaikki on siis sinusta itsestäsi kiinni millaiseksi elämäsi teet. Ja muista etsiä vertaistukea yrittäjänä. Sillä jaksaa :)

Yrittäjyys oli omalla kohdalla paljon stressittömämpää niin kauan kun olin ainoa työntekijä, nämä henkilöstöasiat painavat kyllä mieltä enemmän kuin mitkään muut!

[QUOTE="hippi";27480571]On siitä etujakin. Esim. voi itse päättää paljon valtio maksaa sinulle äippärahaa.[/QUOTE]

Ei se nyt ihan näinkään mene. Ne yel-maksutkin kun täytyy ensin itse maksaa, joten ei niitä kohtuuttoman korkeiksi kukaan nosta. Ja silti se summa on pieni, ei sillä äitiyslomasijaista palkkaa itselleen.

Paljon kertoo jo nimitys "yrittäjä". Mitä yrittäminen tarkoittaa - pyrkimistä. Jos oikein yrittää, voi menestyä. Uusista yrityksistä 40% lopettaa toimintansa n. 1-2 vuoden jälkeen. Loput menestyvät kohtuullisesti tai hyvin. Tämä kertoo lähinnä liian suurista toiveista, ammattitaidottomuudesta ja laiskuudesta. Usein ei selvitetä menestymisen todellisia mahdollisuuksia, vaan haaveet johtavat suunnittelua, ei faktat. Myös liian usein kuvitellaan yrittämisen olevan kivaa puuhastelua. Sitten talouden realiteetit tulevatkin vastaan.

Vastapainoksi pitäisi kertoa todellakin niitä menestystarinoita. Niistä paistaa läpi kova asiantuntemus, ammattimaisuus ja alan erikoisosaaminen sekä useimmiten hyvä koulutus. Siinä ne eväät menestymiseen kovan tahdon ja ahkeruuden lisäksi.

Riippuu varmaan paljon siitä yrittäjästä itsestään. Jos kaikki on ollut aina vaikeaa, niin on se yrittäminenkin varmasti. Yritystä ei kannata perustaa niin, että jo valmiiksi ajattelee, että tulevat vuodet on puurtamista, vaan se pitäisi laskelmoida ja suunnitella niin, että se kannattaa ja että sillä saa ainakin oman elantonsa.

Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että pitää perustaa sellainen yritys, joka ei tuota muuta kuin suuret määrät työtä ja tappiota. Täältä lukiessa tosin tulee se mielikuva, ettei muunlaista olekaan.

Ei se nyt ihan näinkään mene. Ne yel-maksutkin kun täytyy ensin itse maksaa, joten ei niitä kohtuuttoman korkeiksi kukaan nosta. Ja silti se summa on pieni, ei sillä äitiyslomasijaista palkkaa itselleen.

Veikkaan, että sinä et ole palkannut ketään hoitamaan rahaliikennettäsi. Olenko oikeassa?

Ei näitä asioita tarvitse perustella. Ne tehdään. Yrittäjälle lyödään lasku kouraan ja sanotaan, että maksa tuo, jäät kahdeksan ja puoli tonnia plussalle. Ja yrittäjä maksaa. Jos yrittäjällä ei ole rahaa hankitaan yrittäjälle rahoitus. Jokainen pankki antaa matalalla korolla rahaa yhteiskunnasta kupattavia tukia vastaan.

Palkkaa ammattilainen avuksesi. Se on paljon helpompaa.

[QUOTE="hippi";27481684]Veikkaan, että sinä et ole palkannut ketään hoitamaan rahaliikennettäsi. Olenko oikeassa?

Ei näitä asioita tarvitse perustella. Ne tehdään. Yrittäjälle lyödään lasku kouraan ja sanotaan, että maksa tuo, jäät kahdeksan ja puoli tonnia plussalle. Ja yrittäjä maksaa. Jos yrittäjällä ei ole rahaa hankitaan yrittäjälle rahoitus. Jokainen pankki antaa matalalla korolla rahaa yhteiskunnasta kupattavia tukia vastaan.

Palkkaa ammattilainen avuksesi. Se on paljon helpompaa.[/QUOTE]

Voitko enää enempää metsään mennä :)

Yhteistyössä