ONKO yLISUURIIN ELATUSMAKSUIHIN PAKKO SUOSTUA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Jos minulle jää kuukaudessa vuokran ja sähkön yms. jälkeen vain 500 euroa käteen, niin onko minun pakko suostua maksamaan yhdestä lapsesta 300 euroa elatusmaksuja. Minulle jäisi siis ruokaan yms. 200 kuukaudessa. Mielestäni summa on kohtuuton. Onko siihen pakko suostua?

Vähän paha vastata tietämättä kokonaistilannetta...
"vuokran, sähkön yms", mitä nämä YMS esim. ovat????
Itse et selviä 500eurolla pakollisten menojesi jälkeen, mutta LAPSESI selviää helposti sun mielestä puolella siitä...
Olis kannattanu miettiä vähän ennen kuin lapsia rupes tekemään :)

No ottaako toi sossu huomioon niihin menoihin mun auton vakuutukset ja työmatkakulut? Teen työtä, jossa en selviä ilman omaa autoa.. Ymmärtääköhän sossu tämän?

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti:
Itse et selviä 500eurolla pakollisten menojesi jälkeen, mutta LAPSESI selviää helposti sun mielestä puolella siitä...

Mulla ei ollut siinä sananvaltaa. En ruvennut lapsia tekemään. Ehkäisy oli käytössä luulemani mukaan, mutta ei sitten kai ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti:

Muut tarkottaa siis mun auton maksuja ja bensakuluja, joita tarvitsen työssäkäyntiin, jotta voin siis maksaa edes näitä elatusmaksuja.

Vuokra,sähkö, työmatkakulut ja tapaamisista aiheutuneet kulut mikäli tapaamis matka on pitkä, auton muita kuluja ei huomioida elatussopimuksessa... kun elatusvaraa lasketaan... ja tietenkin jos on jatkuva lääkekuuri niin ne atetaan huomioon...

Alkuperäinen kirjoittaja samppa-74:
Vuokra,sähkö, työmatkakulut ja tapaamisista aiheutuneet kulut mikäli tapaamis matka on pitkä, auton muita kuluja ei huomioida elatussopimuksessa... kun elatusvaraa lasketaan... ja tietenkin jos on jatkuva lääkekuuri niin ne atetaan huomioon...

Osaatko neuvoa mulle, että onko tuo 300 kohtuullinen? Mulle jäisi siis ruokaan, vaatteisiin, pesuaineisiin, lääkekuluihin yms.elämiseen vaan se 200 euroa...

300e riippuu täysin siitä riittääkö elatuskykysi siihen. Käyt siellä lastenvalvojalla sen laskettamassa, jos summa näyttää 300e niin kyllä sun elatuskyky siihen sillon riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Toi on kyl todella kova summa. Ota yhteys lastenvalvojaan ja tarkista sitä kautta toi summa oikeanlaiseks.

Siis mä en ole vielä ollut siellä sopimassa näitä juttuja. Luulin, että ne sovitaan vasta seuraavassa tapaamisessa. Kuulin lapsen äidiltä, että meinaavat 300 vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toi on kyl todella kova summa. Ota yhteys lastenvalvojaan ja tarkista sitä kautta toi summa oikeanlaiseks.

Siis mä en ole vielä ollut siellä sopimassa näitä juttuja. Luulin, että ne sovitaan vasta seuraavassa tapaamisessa. Kuulin lapsen äidiltä, että meinaavat 300 vaatia.

Vaatia voi mitä vaan, mut kyllä noi ihan lasketaan et mikä se maksukyky sit oikeesti on ja siihen vaikuttaa tulot ja menot just eli sit vaan laput mukaan ku sinne meet sopimaan asiasta.

Kovat tulot saa olla ja toisella ei sit mitään tuloja, et tollasta summaa joutuis maksamaan.

Vaatia voi mitä vaan, mut kyllä noi ihan lasketaan et mikä se maksukyky sit oikeesti on ja siihen vaikuttaa tulot ja menot just eli sit vaan laput mukaan ku sinne meet sopimaan asiasta.

Kovat tulot saa olla ja toisella ei sit mitään tuloja, et tollasta summaa joutuis maksamaan.

samaa pohdin sillä esim mun mies maksaa 2 lapsesta ton verran vaikka tulot yltäis suurempiinkin maksuihin. mutta kaikki sillä tyytyväisiä

tuskin lastenvalvojan luona juodut maksamaan kuin enintään sen minimin joka on 130? ja vähän päälle... siis korkeintaan..
ja neuvona on että älä tee kuin korkeintaan reilun vuoden sopimuksia kerrallaan jos esim. sairastut tai jäät työttömäksi niin hankala voimassa olevaa sopimusta muuttaa mut aina vuoden välein kun tehdään sopimukset silloin aina katsotaan sen hetkinen tilanne...

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Ei tule olemaan 300? ellet ole lääkäri joka asuu 2000?kk maksavassa huvilassa ja sen takia jää huonosti käteen

Se ei ole tuloista kiinni, voi duunarillekin tulla yli 300e maksut jos äidin elatuskyky on joko nolla tai pienempi eli tulojen suhde-ero on suuri (esim äiti tienaisi käteen 1400e, isä 2000e tms) Lapsen elatustarpeen mukaan elatussumma lasketaan. Jos äiti on päättänyt etukäteen vaatia 300e niin turhaan hän vaatii, jos laskelma näyttää vaikka vain 200e.

Alkuperäinen kirjoittaja samppa-74:
tuskin lastenvalvojan luona juodut maksamaan kuin enintään sen minimin joka on 130? ja vähän päälle... siis korkeintaan..
ja neuvona on että älä tee kuin korkeintaan reilun vuoden sopimuksia kerrallaan jos esim. sairastut tai jäät työttömäksi niin hankala voimassa olevaa sopimusta muuttaa mut aina vuoden välein kun tehdään sopimukset silloin aina katsotaan sen hetkinen tilanne...

ok. Kiitos. Katsotaan mitä tuleman pitää. Lapsen äitikin n palaamassa töihin ja hänellä on paremmat tulot kun mulla, joten en ymmärrä miten voitas tommosta summaa vaatia. Lisäksi olen lomautusuhan alla.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ei tule olemaan 300? ellet ole lääkäri joka asuu 2000?kk maksavassa huvilassa ja sen takia jää huonosti käteen

Se ei ole tuloista kiinni, voi duunarillekin tulla yli 300e maksut jos äidin elatuskyky on joko nolla tai pienempi eli tulojen suhde-ero on suuri (esim äiti tienaisi käteen 1400e, isä 2000e tms) Lapsen elatustarpeen mukaan elatussumma lasketaan. Jos äiti on päättänyt etukäteen vaatia 300e niin turhaan hän vaatii, jos laskelma näyttää vaikka vain 200e.

Me saadaan lapsen äidin kanssa tällä hetkellä suht. saman verran bruttona eli reilut 1000 euroo. Kun äiti palaa töihin, niin hän on paremmin tienaava.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Me saadaan lapsen äidin kanssa tällä hetkellä suht. saman verran bruttona eli reilut 1000 euroo. Kun äiti palaa töihin, niin hän on paremmin tienaava.

Jos hänen nettotulonsa ovat suuremmat kuin sulla, niin hänen elatuskykynsä voi olla jopa isompi kuin sinun ja täten sinun osuutesi voi olla paljon pienempi. Mutta muista, lasketa ne lastenvalvojalla ja vaadi lapsen äitiäkin tuomaan sinne palkkatodistuksensa. Jos hän on nyt lasta hoitamassa kotona, niin sopimus määräaikaiseksi siten, että elatusavun määrä lasketaan uusiksi kun hän palaa työelämään. nimim. asiaan perehtynyt oikeuslaitosta myöten..

Yhteistyössä