Onko ylipäätään mahdollista saada omaishoidontukea lapselle, jolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
on ADHD?

Oli hiljattain taas palaveri lapsen asioista lääkärinsä kanssa ja taas lääkäri muistutti, että oletteko hakeneet kunnalta omaishoidontukea? Sitä saisi 400 euroa per kuukausi. Sanoin, että on tässä ollut yhtä sun toista ja etten ole vielä kerenyt papereita täyttelemään. Tuli keväällä vauva taloon ja hän on tehokkaasti aikaani vienyt.

Mutta että mahtaako tuollaista tukea noin vain saada, kun lapsella on ADHD?

Se on hyvin kuntakohtaista, mistä saa ja miten sattuu olemaan rahoja antaa. Kannattaa laitella hakemukset piakkoin, että saat paperit käsiteltyä vuoden vaihteeseen mennessä, alkuvuodesta sitä jaettavaa rahaa yleensä löytyy parhaiten.

Ota yhteyttä sosiaalitoimeen ja selvitä sieltä oma työntekijäsi, joka vastaa omasihoidontuesta. Hakemuksen lähettämisen jälkeen työntekijä tulee tekemään kartoituksen kotiin, täyttää kanssasi tietyn lomakkeen ja pisteyttää sitten eri kohdat. Jos pisteitä kertyy tarpeeksi, niin menee johonkin kokoukseen vieläl hyväksyttäväksi. Se lomake on osin hullu, koska sillä samalla lomakkeella pistetytetään myöskin vanhukset, jotka tarvitsevat omaishoitajaa. Lapsen tulee olla myös paikalla tuolla arviointikäynnilllä.

Kai saat vammaistukea? Sekin auttaa omaishoidon tuen saamisessa, en ole varma, että onko se jopa edellytys, että saisi.

Saamme korotettua vammaistukea, lapsen saaman toimintaterapian takia.

Mutta en kyllä haluaisi olla missään tekemissä sosiaalitoimen knassa. Minusta sieltä ei saa kuin harmeja. Olen niin paljon heidän systeemeistään juttuja lukenut.

Viimeisin juttu oli esim; yh-äidistä joka itse on kanssa sosiaalipuolen työntekijä, mutta kuitenkin oli oman jaksamisensa takia hakenut jo joitakin vuosia sitten tukiperhettä lapsilleen. Ei tuosta hommasta loppujen lopuksi ollut tullut yhtään mitään ja edelleen vain äitiä sossusta vainotaan lasten huostaanottamisella. Hän itse siis sosiaalipuolen työntekjänä kritisoi sitä, että miksi täällä ei ole muita vaihtoehtoja kuin tukiperheet tai huostaanotto. Itse hän oli esim; hyötynyt konkreettisesta kotiavusta, mutta ei hän kuitenkaan tuota apua ollut kuin parisen kuukautta saanut.

Joten en todellakaan mielellään halua olla missään tekemissä ns. sossujen kanssa. Eli saapi nyt sitten mennä harkintaan ylipäätään koko omaishoidon tuen hakeminen.

Kyllä tässä pärjään mielestäni ihan ok, vaikka tämän tokankin kanssa olen ajatellut olla monen monta vuotta kotiäitinä. Saan silti kun vauva on isompi, niin kotihoidon tuen, lapsilisät ja tuon vammaishoidon tuen. Kyllä sillä nyt ihan hyvin juttuun tullaan ja vielä miehen palkka päälle.

Kyse ei oo lastensuojelun tyypeistä.. Sosiaalitoimessa on muitakin työntekijöitä.. lähinnähän tuota omaishoidontukea saa vanhuksey jotka hoitaa sairasta puolisoaan. En ymmärrä mitä tekemistä omaishoidontuella ja lastenauijelulla on keskenään?

Meillä kunnan omishoidontukea on mahdollista saada jos saa vähintään kelan korotettua vammaistukea ja jos lapsen valvonta ja hoito on merkittävästi vaativampaa ja vie enemmän aikaa ja voimavaroja kuin samanikäisen terveen lapsen. omaishoidon tuen suhteen ollaan tekemisissä kunnan vanhusten palvelujen kanssa, vammaispalvelut on oma yksikkönsä.

Meilläkin on lapsella tukihenkilö, mutta vammaispalvelun kautta. tällöin on ihan eriasia kuin lastensuojelun tukitoimena käytetty tukihenkilö. Lastensuojelun kautta tukihenkilö on tarkoitettu auttamaan vanhempien jaksamista, meillä tukihenkilön tarkoitus on tukea lapsen kehitystä, sosiaalista kanssakäymistä ja lapsi oppii että muidenkin ihmisten kanssa kuin vanhempien voidaan tehdä erilaisia asioita jotka eivät oli rutiineihin, aikaan tai paikkaan sidottuja. Meillä tukihenkilöllä ei ole lastensuojelun kanssa mitään tekemistä.

Yhteistyössä