Onko ylen jakamat bonukset ihan oikein?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AivanSama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

AivanSama

Tunnettu jäsen
06.11.2013
23 418
6 579
113
Seura-lehden mukaan Yleisradio maksoi viime vuonna henkilöstölleen ylimääräisiä bonuksia. Yleisradion talouden ja siten bonuksien maksun turvasi vuoden 2013 alussa voimaan astunut Yle-vero. Jaettava summa oli nyt 150 000 euroa edellisvuotta enemmän.

Alempi, 130-päinen päällikkötaso sai keskimäärin 3 000 euron bonuksen. Kaksitoista ylintä johtajaa puolestaan palkittiin vajaalla 10 000 euron bonuksella. Toimitusjohtaja Lauri Kivinen kuittasi itselleen muhkean 19 000 euron palkkion.

Kaikkiaan Yle maksoi viime vuonna osalle henkilöstöään kannustuspalkkioita 2,65 miljoonalla eurolla.
Google-mainokset
Uusi kauppakorkeakoulu
Aloita kauppatieteen opinnot heti. Sisään ilman pääsykoetta. Hae!
helbus.fi
Uusi Toyota PROACE
Tervetuloa koeajamaan ammattilaisen kumppani, uusi Toyota PROACE!
toyota.fi/Proace

Seuran mukaan Ylen perustelee palkitsemista sillä, että yhtiön talouden pitää olla kunnossa ja "strategioiden tuottaa yhteiskunnallista arvoa". Palkitsemisen perusteena on myös se, että Ylen hallitus on katsonut johtajien saaneen palkatuksi media-alan parasta osaamista, jotka palvelevat tyytyväisiä asiakkaita.


(((lainattu iltalehden jutusta)))

En tiedä olenko se vain minä, mutta mun mielestä verovaroilla kerätyt tuotot ei ole sitävarten, että ylimmälle johdolle, joka on jo hyväpalkkainen, maksetaan ihan naurettavan suuria bonuksia. Eikös tuota yleveroa pitäisi vähentää, kun sitä maksetaan selkeästi liikaa?
 
Eivät ole oikein.
''Yle-yritys'' toimii verovaroin ja kansalaisilta kerätyillä veroluontoisilla maksuilla, mediamaksu.
Vai tuleeko kohta mediamaksuun korotus, kun johtajat vaativat suurempia bonuksia, muhkeempia kultaisen käden puristuksia, isompia optioita jne, mitä näitä kaikkia ahneusrahastoja onkaan?

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/852
 
No tämähän tiedettiin, ettei ylen tartte enää miettiä rahankäyttöä. Aina voi vaan nostaa maksuja ja kansa maksaa. Hölmöläisten touhua ja noista bonuksista sais nyt kyllä jo joku menettää työpaikkansa. Mites kauan siitä oli, kun piti ajankohtaisohjelman toimittajat pistää tauolle, kun ei muka ollu varaa tehdä ohjelmaa.
 
Julkisella sektorilla jaetaan bonuksia ja se on täysin käsittämätöntä toimintaa, mutta sen siitä saa koska yhteiskuntamme on täysin läpimätä ja ansaitsee tuhoutua.
 
Yleen sopii hyvin se niiden paras vitsi niistä melontakilpailuista.

Suomalainen ja japanilainen yritys päättivät järjestää vuosittain soutukilpailun 8-miehisin joukkuein. Molemmat joukkueet harjoittelivat pitkään ja kovaa. Kun kilpailupäivä tuli, molemmat joukkueet olivat mielestään huippukunnossa, mutta japanilaiset voittivat ylivoimaisesti kilometrillä.

Tappion jälkeen suomalaisten joukossa vallitsi tappiomieliala. Yrityksen korkein johto päätti kuitenkin, että imagosyistä heidän olisi pakko voittaa seuraavan vuoden kisa. He asettivat projektiryhmän ratkaisemaan ongelmaa. Pitkien analyysien jälkeen ryhmä havaitsi, että japanilaisilla oli seitsemän soutajaa ja yksi mies peräsimessä kun taas suomalaisilla oli yksi soutaja ja seitsemän perämiestä.

Tässä kriisitilanteessa johto osoitti huomattavaa toimintakykyä. Päätettiin palkata konsultit tutkimaan oman joukkueen koostumusta. Muutaman kuukauden työn jälkeen asiantuntijat tulivat siihen johtopäätökseen, että joukkueessa oli liian monta ohjaajaa ja liian vähän
soutajia. Asiantuntijoiden raportin perusteella yrityksen johto teki välittömästi muutoksia joukkueeseen. Nyt joukkueessa oli neljä perämiestä, kaksi yliperämiestä, joukkueenjohtaja ja soutaja. Lisäksi soutajan motivoimiseksi kehitettiin bonuspistejärjestelmä.
"Meidän on laajennettava hänen työnkuvaansa ja annettava hänelle enemmän vastuuta."

Seuraavana vuonna japanilaiset voittivat kahdella kilometrillä. Suomalainen joukkue erotti soutajan huonoon työsuoritukseen vedoten, mutta maksoi kuitenkin bonuksen johdolle sen osoittamista ponnisteluista.

Ensi vuotta varten suomalaiset ovat nyt kehittämässä uutta venettä
 

Yhteistyössä