Onko yleistä, että vanhat naiset vainoavat lapsiperheitä (talonyhtiöstä)

• Viestiketjun aloittaja "Lotta"
  • Ensimmäinen viesti
"Lotta"
Muutimme vuosi sitten takaisin Suomeen. Asuttiin viisi vuotta etelä Saksassa ja sinä aikana syntyi lapset. Suomesta minulla ei siis aikaisempaa kokemusta lapsiperheen arjesta. nyt Minua on alkanut enenevässä määrin ahdistamaan vanhat naiset talonyhtiössämme, jotka jatkuvasti ovat aggressiivisia ilmeisesti vain meille lapsiperheille.

Asumme Helsingissä melko isossa talonyhtiössä (n. 100 asuntoa). Esim. Tällä viikolla minulle on yksi nainen tullut valittamaan, että portti auki ( en tiennyt asiasta), toinen valittanut miehelleni roskisten viereen jätetystä vaunukopasta (ei ollut meidän, mutta ilmeisesti joku jättänyt sen siihen roskiksen viereen, josko jollekin olisi käyttöä), yksi nainen kiroillut, että hänen kukkaruukkuja sotkettu (en tiennyt asiasta) ja tänään yksi selkeästi saunan jälkeen humalassa ollut nainen tuli leikkipaikalle huutamaan v:tä ja p:tä, kun hänen pihalle tuomassaan retkituolissa hiekkaa. Kaikissa tapauksissa nainen ainakin yli 60-v.

Myönnetään, että tämä viikko ollut poikkeuksellisen valitusrikas, mutta mikä näitä naisia vaivaa? Onko tämä yleistä Suomessa vai onko meille vaan sattunut huono talonyhtiö? Saksassa lapsillemme oltiin sydämellisiä ja esim. vastattiin tervehdykseen. Suomessa tuntuu, että poikani huomenta tai hei kaikuu kuuroille korville :(

"Hmmh"
Ehkä teillä on huono tuuri naapureiden suhteen? Meillä vanhemmat naiset hymyilevät aina, etenkin kun lapsi on läsnä, ja juttelevat sekä vanhemmille että lapsille mukavia. Tällä viikolla eräs muori alkoi parvekkeeltaan huutelemaan että onpas siinä reipas poika ja ihanaa kun pihassa on taas elämää (me oltiin eka lapsiperhe vuosiin kun muutettiin pari vuotta sitten).

"Lotta"
[QUOTE="Hmmh";28984578]Ehkä teillä on huono tuuri naapureiden suhteen? Meillä vanhemmat naiset hymyilevät aina, etenkin kun lapsi on läsnä, ja juttelevat sekä vanhemmille että lapsille mukavia. Tällä viikolla eräs muori alkoi parvekkeeltaan huutelemaan että onpas siinä reipas poika ja ihanaa kun pihassa on taas elämää (me oltiin eka lapsiperhe vuosiin kun muutettiin pari vuotta sitten).[/QUOTE]

Voi toivottavasti on huono tuuri. Ollaan nimittäin etsimässä isompaa asuntoa ja hirvittää jo etukäteen, minkälaisia naapureita saa.

Tasapuolisuuden nimissä sanottava, että kaksi aivan ihanaa mummoa myös naapurina. Aina niin iloisia ja nauravaisia. Jotenkin vaan se ei riitä kompensoimaan noita valittajia. Sellaisiin en ole ennen lapsia törmännyt. Tosi inhottava olo, kun tuntuu, että on pienen lapsen vanhempana jokin roskis, johon voi koska vaan kaataa kasan omaa sisäistä pahaa oloa.

Ei tuo kyllä normaalia ole. Huono tuuri. Asiallinen keskustelu voisi auttaa. Katsokaa myös, että olette taloyhtiön kokouksissa mukana ja ihmiset oppivat tuntemaan teidät.
Joskus on niin, että vanhemmat ihmiset yrittävät tekemisen puutteessa kontrolloida mitä sitten keksivätkin ja lapsiperhe on helppo kohde, koska lapsiperhe ei yleensä ole kovinkaan näkymätön.

"Sirkkeli"
No kyllä taitaa olla vanhojen suomalaisten akkojen yleinen tapa. Minä olen ollut monen vanhan katkeran akan silmätikku aivan syyttä. Milloin käytän koiraa liikaa ulkona, milloin ei saa ajaa autolla oven eteen, vaikka paljon painavia kantamuksia jne.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
"Nekku"
[QUOTE="Sirkkeli";28984681]No kyllä taitaa olla vanhojen suomalaisten akkojen yleinen tapa. Minä olen ollut monen vanhan katkeran akan silmätikku aivan syyttä. Milloin käytän koiraa liikaa ulkona, milloin ei saa ajaa autolla oven eteen, vaikka paljon painavia kantamuksia jne.[/QUOTE]

Voisiko tämän suomalaisten vanhojen naisten erityispiirteen tuoda esiin alkoholi? Olen huomannut, että aika moni mummo on omaksunut eurooppalaiset juomatavat ja tenuttaa viiniä pitkin päivää. Omasta lapsuudestani en tällaista muista. Eivät vanhat naiseet juoneet. Juopponaiset olivat jo aikaa sitten kuolleet ja eläkeläismummoille ei tullut mieleenkään koskea alkoholiin.

"vieras"
Meillä entisessä asunnossa alakerran 50-60 v. nainen hakkasi harjanvarrella kattoonsa jos lapsi inahtikin. Ja kerran su aamupäivällä katselimme lapsen (tuolloin 2 v.) piirrettyjä sohvalla kaikessa rauhassa, niin postiluukusta tuli lappu että voisimmeko olla vähän hiljempaa. Ehkä suht hiljaisella ollut telkun ääni sitten häiritsi, klo 10 su aamuna...muutimme tuon naisen takia pois.

Nykyisessä asuintalossammekin alakerrassa asuu yksinasuva nainen, tämä on noin 75-80 v. Kertaakaan ei ole valittanut, ja kun kerran kysyimme että häiritseekö lapsen äänet häntä, niin hän vastasi että ei häiritse, kyllä maailmaan normaaleja elämisen äänia mahtuu. Juuri oikea asenne. <3

Tosi hyvä. Tuli ihan ahdistunut olo puolestasi näin pienen vauvan äiti kun olen itsekin.
Tää ei tosin onneks tapahtunu meille vaan edellisille asukkaille, kertoivat hurjasti tuon naapurin edesottamuksista. Meille se on vaan soittanu Kari Tapiota yöt pitkät ja paininu poliisin kans tuon takia. Plus rääkyny ikkunasta lapsille että turvat kiinni jne.

asddasd
No onhan se nyt raivostuttavaa jos kukkapurkit ja pihakalusteet sotketaan lasten(?) toimesta. Te nyt vaan olette sattuneet raivottarien vihan kohteeksi, ehkä he ovat nähneet jonkun teidän lapsista pahanteossa ja siitä se lähtee. Tai pihapiirissä asuu joku kauhukakaraperhe, niin kaikki muutkin lapsiperheet saavat sitten kärsiä tästä.

M32
Meidän taloyhtiössämme ärsyttävimmät naapurit olivat lapsiperhe, jonka pienimmillä oli pakonomainen tarve kiljua rappukäytävässä joka aamu ilman mitään järjellistä syytä. Pihallakin saivat istutukset välillä kyytiä. Olisikin ollut joku mummo niitä ojentamassa.:D Muuttivat onneksi pois, ja nyt ei taida olla lapsia kellään tässä rapussa.

"Lotta"
No onhan se nyt raivostuttavaa jos kukkapurkit ja pihakalusteet sotketaan lasten(?) toimesta. Te nyt vaan olette sattuneet raivottarien vihan kohteeksi, ehkä he ovat nähneet jonkun teidän lapsista pahanteossa ja siitä se lähtee. Tai pihapiirissä asuu joku kauhukakaraperhe, niin kaikki muutkin lapsiperheet saavat sitten kärsiä tästä.
Me ollaan mielestäni aika näkymätön perhe talonyhtiössä. Koko sen ajan, kun olemme täällä asuneet, niin olemme olleet töissä ja lapset tarhassa. Viikonloput puolestaan esim. Nyt kesällä mennyt aika pitkälle mökillä. Se mitä pihalla ollaan, niin jompi kumpi vanhempi aina mukana hiekkalaatikon reunalla seuraa pitämässä.

Sitä en osaa sanoa, miten muut lapsiperheet käyttäytyvät. Toisaalta olen kuitenkin sitä mieltä, että tällä ei ole merkitystä. Minulle ei tulisi mieleenkään valita jotain satunnaista henkilöä ja alkaa tiuskimaan ilman konkreettista näyttöä. Itseasiassa en kyllä siinäkään tapauksessa tiuskisi vaan huomauttaisin kohteliaasti.

• Tykkää
Reactions: Millenia
olet provo
[QUOTE="Lotta";28984543]Muutimme vuosi sitten takaisin Suomeen. Asuttiin viisi vuotta etelä Saksassa ja sinä aikana syntyi lapset. Suomesta minulla ei siis aikaisempaa kokemusta lapsiperheen arjesta. nyt Minua on alkanut enenevässä määrin ahdistamaan vanhat naiset talonyhtiössämme, jotka jatkuvasti ovat aggressiivisia ilmeisesti vain meille lapsiperheille.

Asumme Helsingissä melko isossa talonyhtiössä (n. 100 asuntoa). Esim. Tällä viikolla minulle on yksi nainen tullut valittamaan, että portti auki ( en tiennyt asiasta), toinen valittanut miehelleni roskisten viereen jätetystä vaunukopasta (ei ollut meidän, mutta ilmeisesti joku jättänyt sen siihen roskiksen viereen, josko jollekin olisi käyttöä), yksi nainen kiroillut, että hänen kukkaruukkuja sotkettu (en tiennyt asiasta) ja tänään yksi selkeästi saunan jälkeen humalassa ollut nainen tuli leikkipaikalle huutamaan v:tä ja p:tä, kun hänen pihalle tuomassaan retkituolissa hiekkaa. Kaikissa tapauksissa nainen ainakin yli 60-v.

Myönnetään, että tämä viikko ollut poikkeuksellisen valitusrikas, mutta mikä näitä naisia vaivaa? Onko tämä yleistä Suomessa vai onko meille vaan sattunut huono talonyhtiö? Saksassa lapsillemme oltiin sydämellisiä ja esim. vastattiin tervehdykseen. Suomessa tuntuu, että poikani huomenta tai hei kaikuu kuuroille korville :([/QUOTE]

Provo.
Saksassa ihmiset ovat täsmällisiä ja jämptejä ja lapset opetetaan siihen pienestä saakka ja kuri on kova.
Todellakin tuollaiset asiat kuin porttien auki jättäminen ja hiekkaa tuolilla eivät ole pikkuasioita, toisten omaisuuden tärveleminen on iso asia ja jos pienikään pelko että lapset eivät osaa olla heidät vahditaan ja ulos päästetään jos on 100% luottamus että pysyvät leikkialueella. Ei Keski-jaEteläeuroopassa saa kulkea kuten suomessa, aidatut pihat ja siinä pysytään.

Joten et voi olla muuta kuin provo. Joka on asunut Keski-Euroopassa tietää että lapsille ollaan ystävällisiä, mutta tietää myös että se johtuu siitä että lapsille on kova kuri. Todellakaan ihmisten tuollainen asia kuin hiekkaa tuolilla ei olisi pieni asia.

"Lotta"
Provo.
Saksassa ihmiset ovat täsmällisiä ja jämptejä ja lapset opetetaan siihen pienestä saakka ja kuri on kova.
Todellakin tuollaiset asiat kuin porttien auki jättäminen ja hiekkaa tuolilla eivät ole pikkuasioita, toisten omaisuuden tärveleminen on iso asia ja jos pienikään pelko että lapset eivät osaa olla heidät vahditaan ja ulos päästetään jos on 100% luottamus että pysyvät leikkialueella. Ei Keski-jaEteläeuroopassa saa kulkea kuten suomessa, aidatut pihat ja siinä pysytään.

Joten et voi olla muuta kuin provo. Joka on asunut Keski-Euroopassa tietää että lapsille ollaan ystävällisiä, mutta tietää myös että se johtuu siitä että lapsille on kova kuri. Todellakaan ihmisten tuollainen asia kuin hiekkaa tuolilla ei olisi pieni asia.
Luitko tekstin kokonaan? Emme ole jättäneet porttia auki, sotkeneet istutuksia jne. Samaan tapaan eletään kuin entisessä kotimaassa. Ainoa ero on, että täällä olemme jotenkin kollektiivisia syyllisiä kaikkeen toteutuneeseen/oletettuun/kuviteltuun lapsen toimintaan.

Jos se ei ole tuosta aloituksesta tullut ilmi, niin lueppa muut kommenttini.

"tyytyväinen"
Se on varmaan ihan tuurista kiinni tai sitten jossain taloyhtiöissä on inhottava ilmapiiri ylipäänsä. Meidän pihaan ja taloyhtiöön kuuluu kolme taloa ja asuntoja on n. 100 ja yhden ainoan vanhan ihmisen tiedän, joka etsii syitä valittaa lapsista ja aikuisista, ihan kenestä vaan. Lapsia on melko paljon, kaikki ulkoilevat yhdessä, vanhemmat katsovat toistenkin lasten perään tarvittaessa ja vanhuksetkin istuvat kesäisin pihalla kun mukava piha ja juttuseuraa. Vanhat ihmiset (tuota yhtä lukuunottamatta) tuntevat lapset nimeltä ja juttelevat lapsille. Jos joku ottaa eväät ja termarin mukaan pihalle, hän jakelee yleensä pöydän antimia muillekin. Meillä on tosiaan yhteisöllinen meininki:) Kaikki eivät tietenkään vietä aikaansa pihalla. Tämä on 70-luvun kerrostalolähiö Turussa, hyvämaineinen sellainen, mutta ihan tuurista tuo varmaan on kiinni, missä osataan olla huomaavaisia ja kärsivällisiä naapureita kohtaan.

edelleen epäilen provoksi
Jos et ole provo, niin kirjoita tai laita lapsesi kirjoittamaan tähän saksaa.

Vastahan oli uutinen, että saksassa vanhemmat ihmiset ovat sekoamassa kun aluelle on muuttanut romaniperheitä, eivät tienneet kumpi on pahempaa, meteli vai roskaaminen.

Saksassa saksalaisten asuttamat asuinalueet ovat täysin siistejä ja täysin hiljaisia, olen itse myös asunut saksassa. Lapsista ei lähde meteliä kuten suomessa joistakin, en pysty uskoa että olet asunut saksassa jos et tiedä, että siellä on kuri.

onpa kurjaa
Meillä ei ole kokemusta tuollaisesta. Meillä on paljon mummoja naapureina ja aina jaksavat tulla höpöttelemään lapsille ja mielellään juttelevat meidän vanhempienkin kanssa. Vielä muutama vuosi sitten talossa ei juurikaan lapsia asunut, mutta nyt neljän vuoden sisään lapsia syntynyt lähemmäs kymmenen ja siitä nämä mummot kertovat olevansa kovin iloisia. Pihaan hankittiin mummojen aloitteesta lapsille liukumäkikin :)

"Lotta"
Alkuperäinen kirjoittaja edelleen epäilen provoksi;28985684:
Jos et ole provo, niin kirjoita tai laita lapsesi kirjoittamaan tähän saksaa.

Vastahan oli uutinen, että saksassa vanhemmat ihmiset ovat sekoamassa kun aluelle on muuttanut romaniperheitä, eivät tienneet kumpi on pahempaa, meteli vai roskaaminen.

Saksassa saksalaisten asuttamat asuinalueet ovat täysin siistejä ja täysin hiljaisia, olen itse myös asunut saksassa. Lapsista ei lähde meteliä kuten suomessa joistakin, en pysty uskoa että olet asunut saksassa jos et tiedä, että siellä on kuri.
Ja miten tämä liittyy kirjoittamaani tekstiin? En ole saksassa törmännyt vanhoihin naisiin, jotka käyvät kimppuuni syyttäen asioista, joita emme ole tehneet. Ketju on onneksi osoittanut, että ei kaikkialla Suomessakaan näin ole.

Yhteistyössä