Onko yleistä maksaa sisarusten tietokoneita, matkoja ym.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Akaatti

Aktiivinen jäsen
18.03.2011
13 427
6
38
Eräs henkilö väitti, että minua hyväksikäytetään rahallisesti, kun olen ostanut muille matkoja ja tavaroita, enkä pyydä rahoja takaisin. Itse ihan yllätyin tuosta väitteestä. Mielestäni on ihan yleistä, että perheenjäsenille voidaan ostaa tavaroita ilman, että pyydetään maksamaan ne. Vai onko muilla niin, ettei osteta vaan laskutetaan velka joka tavarasta?

No jos rahaa olisi niin ostelisin varmaan itsekkin =)

Ei me kyllä sisarusten kanssa pidetä mitään tarkkaa kirjaa, kuka on velkaa kenellekkin ja mitä. Esim. jos käyn jonkun sisaruksen kanssa syömässä jossain, voin maksaa laskun. Ja sama toimii toisin päin.
Tai jos menen käymään kylässä jossain, voin viedä mukanani kahvipaketin ja purkin maitoa, enkä pyydä siitä mitään euroja takaisin.
Ja jos varaa olisi enemmän, niin miksei sitä voisi vaikka tietokoneenkin mennessään viedä :D

No kai se vähän riippuu siitä lahjan arvosta ja luonteesta muutenkin. Mutta tietokoneet ja matkat kuulostavat kyllä vähän "liialta", varsinkin jos sitä rahaa ei niin älyttömästi antajalla itselläänkään ole.

-
Onhan se aika yleistä, tietysti summista riippuen.
Mulla on pikkuvelipuoli (10 v. meikäläistä nuorempi) ja kyllä mä olen sille rahaa vipannut aina välillä (enkä vaatinut takaisin) ja lisäksi muutamia pikkujuttuja ostellut.
Isä kyllä yleensä lainaa sille, jos tarvitsee - niin kun lainaa mulle ja vaimollekin.
Niin, mutta kyse oli LAHJOISTA.
Mielestäni LAHJOJA saa antaa niin jos haluaa, eikä oman käsitykseni mukaan yleensä lahjoista mitään makseta. Tietysti, jos lapsen vanhemmat eivät halua lapselle kalliita lahjoja, heidän mielipidetään on syytä kuunnella. Mutta jos heilläkään ei mitään sitä vastaan - niin miksei?

Viimeksi muokattu:
No en mä tietokoneita tai matkoja ole ostanut, mutta pikkuveljeäni autellut tavaran muodossa paljonkin koska on mua kymmenen vuotta nuorempi ja ihan eri taloudellinen tilanne. Oon ostellut kalliita joululahjoja mm.pelikonsolin ja paljon merkkivaatteita/kenkiä sekä mun veljelle että hänen lapselle. Erityisesti mun veljen lapselle oon ostanut usein samoja merkkivaatteita kuin omille pojille, kun eivät itse pahemmin rahaa laita lapsen vaattteisiin ja mä taas oon hulluna lastenvaatteisiin.

Mulla on myös kaksi muuta veljeä, mutta he ovat jotakuinkin samanikäisiä kuin minä ja samassa taloudellisessa tilanteessa, joten heille en pahemmin merkkipäivien lisäksi mitään ostele. Jos käydään syömässä niin maksan aina mun nuorimman veljen perheet safkat, mutta en vanhempien ku niillä on omaakin rahaa.

enpä ole kuullut,että kukaan makselisi sisarustensa juttuja..kyllä meillä ainakin jokainen on omat matkansa ja tavaransa ostanut,ehkä sitten jos olisi niin paljon ylimääräistä,voisi joskus ilahduttaa sisaruksia ( sekä äitiä ) matkoilla tai jollain kalliimmalla tavaralla.

Ei tulisi mieleenkään ostaa sisaruksilleni sen isompia lahjoja kuin aamutossut syntymäpäivälahjaksi, jos mulla olisi niin paljon ylimääräistä rahaa että en tiedä mitä niillä tekisin, niin viimeiseksi tulisi mieleeni siskolleni tietokone tai matka ostaa, jos ei oo varaa menköön sitten vaikka parempipalkkaiseen työhön. Ennemmin ne rahat laittaisin omalle lapselleni vaikka rahastoon.

[QUOTE="vieras";26076125]En ole vastaavaan törmännyt.

Oletko sama henkilö, joka "harrastaa" rahapelejä? Millä tavoin yleensä hallinnoit talouttasi, tulojasi ja menojasi?[/QUOTE]

Rahapelejä pelailen silloin tällöin. Huomattavasti vähemmän menee minulla rahaa rahapeleihin kuin monella menee tupakkaan, ja rahapeleistä voittaakin välillä ihan kivasti rahaa. =) Rahaa käytetään sitä mukaa, kun sitä tulee. Minulla on mm. kallis vuokra-asunto, mutta silti jää rahaa joka kuukausi vaikka miten paljon "turhuuksiin".

Mä ainakin olen pari kertaa maksanut sisarukselle ulkomaanmatkan, ostanut mm digiboxin pölynimurin, mikrouunin ja just tietokoneen. Sisar elää kuntoutustuella ja minä käyn töissä. Ihanaa, kun voin auttaa :)

Akaatti, olen käsittänyt että olet hyvin pienituloinen?
Olen maksanut pikkuveljelle jotain, mm. farkut. En odota rahoja takaisin. Koviin isoja juttuja en hankkisi, isoveljelle en hankkisi niitä farkkujakaan, kun hänellä on itselläänkin rahaa.

Jos varaa olisi, miksipä en ostelisi. Odottaisin kumminkin jotakin vastavuoroisuutta, en välttämättä tarkoita materiaa, vaan esim. lastenhoitoapua tms tarvittaessa.
Ap:sta kuitenkin olen käsittänyt että on aika pienituloinen, joten pidän kummallisena matkojen ym kalliiden asioiden ostelua. Saatko sinä vastavuoroisesti sisaruksiltasi jotakin?

Mun mielestä ihan normaalia, se ei ehkä olisi jos hänen vuokransakin maksaisit tai joka kuukausi olisi itse pyytämässä rahaa. Olen itsekin ostanut veljelleni jotain tietokoneen osia ja lahjakortteja vaatekauppaan, koska minulla on tuloja, hänellä ei ja ne on ollut vähänkuin etukäteis synttäri/joulu/hyvän veljen lahjoja :)

Riippuu vähän. Ite olen aina maksanut joka vuotisen perheristeilyn ja syömiset laivalla (vanhmmat ja veli perheineen). Käytettyä tavaraa tais vaihdellaan puolin ja toisin sain veljeltäni viimeksi tämän vuoden vanhan läppärin. Joskus tarjotaan toisille ruuat esim. ravintolassa.

Rahapelejä pelailen silloin tällöin. Huomattavasti vähemmän menee minulla rahaa rahapeleihin kuin monella menee tupakkaan, ja rahapeleistä voittaakin välillä ihan kivasti rahaa. =) Rahaa käytetään sitä mukaa, kun sitä tulee. Minulla on mm. kallis vuokra-asunto, mutta silti jää rahaa joka kuukausi vaikka miten paljon "turhuuksiin".

eikös tuossa tilanteessa olisi järkevintä ostaa oma asunto,jos on varaa maksaa kallista vuokraa ja silti jää rahaa vaikka kuinka paljon?tai laittaa säästöön pahan päivän varalle?muistelen,että este miehesi tänne tulolle on huono asuntosi tms,joten eikö siinä ole jo tarpeeksi syytä hankkia parempi asunto :)

Akaatti, olen käsittänyt että olet hyvin pienituloinen?
Olen maksanut pikkuveljelle jotain, mm. farkut. En odota rahoja takaisin. Koviin isoja juttuja en hankkisi, isoveljelle en hankkisi niitä farkkujakaan, kun hänellä on itselläänkin rahaa.

Olen kaikkien taulukkojen ja sun muiden perusteella pienituloinen, mutta kyllä silti jää rahaa ostaa vaikka mitä. Nytkin tässä viime kuun palkasta ostin uuden tietokoneen, tilasin lentolippuja 800 eurolla jne. Minulla menee todella vähän rahaa kaikkeen muuhun. Palkkani on noin 2300 - 2400 euroa kuukaudessa, tuosta menee tietenkin veroa jonkin verran, yleensä saan noin 1800 euroa kuukaudessa tilille rahaa.

[QUOTE="vieras";26076509]Jos varaa olisi, miksipä en ostelisi. Odottaisin kumminkin jotakin vastavuoroisuutta, en välttämättä tarkoita materiaa, vaan esim. lastenhoitoapua tms tarvittaessa.
Ap:sta kuitenkin olen käsittänyt että on aika pienituloinen, joten pidän kummallisena matkojen ym kalliiden asioiden ostelua. Saatko sinä vastavuoroisesti sisaruksiltasi jotakin?[/QUOTE]

Ihan mielelläni ostan muille tavaroita ilman mitään taka-ajatuksia. En pyydä rahoja koskaan takaisin vaan ihan oma-aloitteisesti ostelen kaikkea, "palkkioksi" tämä minun asuntoni siivotaan aika usein, en taida olla imuroinut täällä itse kuin ehkä kerran tai kaksi.

eikös tuossa tilanteessa olisi järkevintä ostaa oma asunto,jos on varaa maksaa kallista vuokraa ja silti jää rahaa vaikka kuinka paljon?tai laittaa säästöön pahan päivän varalle?muistelen,että este miehesi tänne tulolle on huono asuntosi tms,joten eikö siinä ole jo tarpeeksi syytä hankkia parempi asunto :)

Minulla ei ole vakituista työpaikkaa eikä säästöjä, joten en saisi asuntolainaa. Enkä ole edes löytänyt sopivaa/täysin miellyttävää asuinaluetta, saati asuntoa, että viitsisi asuntoa ostaa. Se huono asunto oli ennen esteenä, ei enää, mutta ei hänellä ole koskaan ollut tarkoitustakaan muuttaa Suomeen.

Yhteistyössä