Onko yhtään perhepäivähoitajaa paikalla?

Sillä kyselen, kun meidän alueelle haetaan perhepäivähoitajia ja mietiskelen, että pitäisikö ryhtyä..

Millainen palkka? (alipalkattu tietty, mut noin suunnilleen euroissa)
Paljon ruokaraha per lapsi?
Saako kaupungilta rattaita? syöttötuoleja? hiekkalaatikoita? keinuja?

vastauksia pliis :flower: =)
 
Mun äiti saa palkkaa käteen n.1000? ja siihen kuuluu kaikki lisät koska on ollut niin kauan hoitajana.

Eipä kunnalta/kaupungilta mitään hiekkalaatikoita, keinuja yms. saa. On joku tietyn suuruinen raha jolla saa hoitolapsille ostaa leluja, mutta ei se taida olla kovin suuri raha.

Rattaat mun käsittääkseni saa lainaan, äidilläkin on kaksostenrattaat käytössään.
 
Näin vähän arvelinkin. Tuo palkka siis kohdallani olisi ilmeisesti vieläkin pienempi, koska oma lapseni olisi mukana hoidettavien joukossa.
Vai pienentääkö se palkkaa?

Koulutusta löytyisi ihan muulle alalle, mutta omalla alalla ei oikein voi pitää omaa kullannuppua mukana töissä :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri81:
Näin vähän arvelinkin. Tuo palkka siis kohdallani olisi ilmeisesti vieläkin pienempi, koska oma lapseni olisi mukana hoidettavien joukossa.
Vai pienentääkö se palkkaa?

Koulutusta löytyisi ihan muulle alalle, mutta omalla alalla ei oikein voi pitää omaa kullannuppua mukana töissä :/
Sä et saa ottaa sitten niin montaa lasta hoitoon, koska oma lapsi on siinä. Mutta mun käsityksen mukaan olet oikeutettu kotihoidontukeen, koska lapsesihan ei ole kunnallisessa hoidossa. Kysy Kelasta
 
Juu, mä olen äitiyslomaileva sellainen.. kolmesta lapsesta sain 990e noin miinus verot, käteen jäi joku 700 palkkaa kuukaudessa.. päälle tuli sit kulukorvaukset, jotka ei kata todellisuudessa mitään kuluja. Rattaat ja syöttötuolin + retkisängyn saa kaupungilta, mutta hiekkalaatikko kustannettiin omasta pussista ;)

Kouluttauduin jopa siihen ammattiin, se kesti 1,5 vuotta ja oli ilta opiskelua, ja nyt olen tullut siihen tulokseen, että kun työelämä seuraavaksi mua kutsuu, se työpaikka ei ole koti. Koti menettää kodin merkityksen kun asettaa sen julkiseksi riistaksi. Lapset oli ehdottomasti työssä parasta :heart: heidän kanssaan oli erittäin mukava olla ja touhuta, mutta siihen työhän valitettavasti kuuluu niin paljon muutakin, ja siitä ei makseta. rajaa työ ja vapaa ajan välillä ei ole. Must aainakin tuntui että olen aina vaan töissä :) mut nää asiat on sitten taas sellaisia luonne kysymyksiä... Mä kaipaan sitä aikuiskontaktia päivään ja sellaisen palkan , joka on suhteessa työnlaatuun... vastuullinen, erittäin vastuullinen työ kuitenkin kyseessä, ja se ei ainakaan palkassa näy. Silti vaatimukset on kovat ja ne kasvaa koko ajan.
 
Tuo palkka kuulostaa ihan järkylle... siihen nähden, että koti on alttiina ahkerille pikku termiiteille. eikä työ todellakaan ole kevyttä.

Mutta tahtoisin niin kovin hoitaa lapseni itse ja pelkkä kotihoidontuki ei oikein elätä.

Miten muuten tuo koulutus? vaativatko sen tai saiko pph-koulutettu hoitaja enemmän liksaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri81:
Tuo palkka kuulostaa ihan järkylle... siihen nähden, että koti on alttiina ahkerille pikku termiiteille. eikä työ todellakaan ole kevyttä.

Mutta tahtoisin niin kovin hoitaa lapseni itse ja pelkkä kotihoidontuki ei oikein elätä.

Miten muuten tuo koulutus? vaativatko sen tai saiko pph-koulutettu hoitaja enemmän liksaa?
Enemmän liksaa irtoaa kuukaudessa kokonaiset 30 e jos on koulutus ;) ei kaikki kunnat vaadi, mutta eivät myöskään vakinaista ilman koulutusta.. ei ainakaan täällä.
Palkka on todellakin surkea siihen nähden että sä laitat koko kotisi työllesi alttiiksi j avoin kertoa, että se koti todellakin kuluu.. ja sit vielä päivän päätteeksi siivoot ja puunaat ja mietit seuraavaa päivää, ja siitähän ilost aei kukaan sulle enää maksa.. vaikka työstä johtuvia juttuja nekin on..
Mutta ehdottomasti jos tahtoo itse lapset hoitaa ja haluaa vähän lisä ansiota niin suosittelen.. eihän sen tarvitse koko elämän kattava ammatinvalintakysymys olla :) Mä olen ainakin ajatellut jo muitakin mahdollisuuksi, mihin voin koulutusta hyödyntää.. ;)
 
äippä75
Mulla on oma lapsi kuvioissa myös ja palkka on 1500 miinus verot plus kulut,syöttötuolin ja uudet kaksostenrattaat sain kaupungilta,leluja en suostunu ottamaan kun on omasta takaa niin paljon.Niin ja koulutusta ei mulla ole,suunnitelmissa kyllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä75:
Mulla on oma lapsi kuvioissa myös ja palkka on 1500 miinus verot plus kulut,syöttötuolin ja uudet kaksostenrattaat sain kaupungilta,leluja en suostunu ottamaan kun on omasta takaa niin paljon.Niin ja koulutusta ei mulla ole,suunnitelmissa kyllä.
no ohhoh.. sullahan hyvä palkka.. :eek: JHL:n tessin mukaan menee tässä kunnassa pph:n palkka...
 
vieras
Riippuu kaupungista, osa vaatii koulutuksen ennen työhön ryhtymistä, jollekin riittää että hoitaja sitoutuu suorittamaan koulutuksen esim. työn ohessa iltaisin/viikonloppuisin. Palkkaan se ei taida vaikuttaa mitenkään. ja valitettavasti palkka on ihan surkea. Pph:t on katoava kansanryhmä...
 
Tuo kodin kuluminen mietityttää aika lailla. Meillä on ihan uusi talo, eikä remontoiminen ihan heti kiinnostaisi.

Naapurustossa on paljon mukavia pikkuisia ilman hoitopaikkaa ja työnä se varmaan olisi ihan mukavaa.

Jos ryhtyisi muutamaksi vuodeksi, että saisi oman lapsen vähän isommaksi. Jos muutaman vuoden päästä raskisi jo laittaa sen vieraalle hoitoon.. tai alkaa taas äippälomalle ;)

Minkä ikäisiä hoidettavia sinulla oli? Täällä päin taitaa olla linjaus, että vain alle 3-vuotiaita laitetaan pph ja muut päiväkotiin. Miten sitä selviäisi, jos olisi esim. 4 vuoden ikäistä taaperoa... Saisikohan kaupungilta nelostenrattaat :whistle:
 
äippä75
Alkuperäinen kirjoittaja Mutteri:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä75:
Mulla on oma lapsi kuvioissa myös ja palkka on 1500 miinus verot plus kulut,syöttötuolin ja uudet kaksostenrattaat sain kaupungilta,leluja en suostunu ottamaan kun on omasta takaa niin paljon.Niin ja koulutusta ei mulla ole,suunnitelmissa kyllä.
no ohhoh.. sullahan hyvä palkka.. :eek: JHL:n tessin mukaan menee tässä kunnassa pph:n palkka...
no hetken on vähän parempi palkka,peruspalkka nousi jokuseks kuukaudeks kun tuli pitkä aikasia varahoitolapsia joten saan nyt palkan 4,5 lapsesta,ja siis joinain päivinä niitä lapsia on viis tai kuus oman lisäks,joten täältä meiltä päin ei kyllä lapset lopu.
 
äippä75
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri81:
Tuo kodin kuluminen mietityttää aika lailla. Meillä on ihan uusi talo, eikä remontoiminen ihan heti kiinnostaisi.

Naapurustossa on paljon mukavia pikkuisia ilman hoitopaikkaa ja työnä se varmaan olisi ihan mukavaa.

Jos ryhtyisi muutamaksi vuodeksi, että saisi oman lapsen vähän isommaksi. Jos muutaman vuoden päästä raskisi jo laittaa sen vieraalle hoitoon.. tai alkaa taas äippälomalle ;)

Minkä ikäisiä hoidettavia sinulla oli? Täällä päin taitaa olla linjaus, että vain alle 3-vuotiaita laitetaan pph ja muut päiväkotiin. Miten sitä selviäisi, jos olisi esim. 4 vuoden ikäistä taaperoa... Saisikohan kaupungilta nelostenrattaat :whistle:
Tuosta kodin kulumisesta sen verran että kun lapsilla on selvät rajat missä leikitään ja miten ollaan niin kyllä meillä ainakin on paikat samassa kunnossa kun silloin ku aloitin ja siivoomista nyt ehkä tulee harrastettua vähän enemmän mutta eipä siitäkään haittaa oo.
 
pph
Tuo palkkahan muodostuu siitä kuinka kauan olet ollut hoitajana, minä esim. melkein 30 vuotta, niin on tullut ikälisiä ja tietenkin ylitöistä jos niitä kertyy. Minäkin olen saanut ylitöistä lisäksi yhden lapsen palkan. Tuo kustannuskorvaus ei kata kaikkia kuluja jos kaiken joutuu kaupasta ostamaan. Helppoa työtä se ei ole, siihen saat varautua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri81:
Tuo kodin kuluminen mietityttää aika lailla. Meillä on ihan uusi talo, eikä remontoiminen ihan heti kiinnostaisi.

Naapurustossa on paljon mukavia pikkuisia ilman hoitopaikkaa ja työnä se varmaan olisi ihan mukavaa.

Jos ryhtyisi muutamaksi vuodeksi, että saisi oman lapsen vähän isommaksi. Jos muutaman vuoden päästä raskisi jo laittaa sen vieraalle hoitoon.. tai alkaa taas äippälomalle ;)

Minkä ikäisiä hoidettavia sinulla oli? Täällä päin taitaa olla linjaus, että vain alle 3-vuotiaita laitetaan pph ja muut päiväkotiin. Miten sitä selviäisi, jos olisi esim. 4 vuoden ikäistä taaperoa... Saisikohan kaupungilta nelostenrattaat :whistle:

Kyllä se vaan niin on, että olkoot vaan selvät rajat jne, niin kyllä se koti kuluu.. kuluuhan se omienkin lasten kanssa ;) (kun joku vetos noihin rajoihin)

Mulla oli hoidossa ihan 1 vuotiaasta 5 vuotiaaseen.. jos siis ajattelee koko 3 vuoden skaalaa mitä ehtisin työtä tekemään..

Laki sanoo että yhdellä hoitajalla ei saa olla kuin korkeintaan 2 alle 2 vuotiasta yhtä aikaa hoidettavana, siihen lasketaan myös hoitajan omat lapset :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mutteri:
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri81:
Tuo kodin kuluminen mietityttää aika lailla. Meillä on ihan uusi talo, eikä remontoiminen ihan heti kiinnostaisi.

Naapurustossa on paljon mukavia pikkuisia ilman hoitopaikkaa ja työnä se varmaan olisi ihan mukavaa.

Jos ryhtyisi muutamaksi vuodeksi, että saisi oman lapsen vähän isommaksi. Jos muutaman vuoden päästä raskisi jo laittaa sen vieraalle hoitoon.. tai alkaa taas äippälomalle ;)

Minkä ikäisiä hoidettavia sinulla oli? Täällä päin taitaa olla linjaus, että vain alle 3-vuotiaita laitetaan pph ja muut päiväkotiin. Miten sitä selviäisi, jos olisi esim. 4 vuoden ikäistä taaperoa... Saisikohan kaupungilta nelostenrattaat :whistle:

Kyllä se vaan niin on, että olkoot vaan selvät rajat jne, niin kyllä se koti kuluu.. kuluuhan se omienkin lasten kanssa ;) (kun joku vetos noihin rajoihin)

Mulla oli hoidossa ihan 1 vuotiaasta 5 vuotiaaseen.. jos siis ajattelee koko 3 vuoden skaalaa mitä ehtisin työtä tekemään..

Laki sanoo että yhdellä hoitajalla ei saa olla kuin korkeintaan 2 alle 2 vuotiasta :)

Hyvä tietää :D Olisi melkoinen painajainen hoitaa neljää yksivuotiasta.
 
kyselijä
Alkuperäinen kirjoittaja äippä75:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutteri:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä75:
Mulla on oma lapsi kuvioissa myös ja palkka on 1500 miinus verot plus kulut,syöttötuolin ja uudet kaksostenrattaat sain kaupungilta,leluja en suostunu ottamaan kun on omasta takaa niin paljon.Niin ja koulutusta ei mulla ole,suunnitelmissa kyllä.
no ohhoh.. sullahan hyvä palkka.. :eek: JHL:n tessin mukaan menee tässä kunnassa pph:n palkka...
no hetken on vähän parempi palkka,peruspalkka nousi jokuseks kuukaudeks kun tuli pitkä aikasia varahoitolapsia joten saan nyt palkan 4,5 lapsesta,ja siis joinain päivinä niitä lapsia on viis tai kuus oman lisäks,joten täältä meiltä päin ei kyllä lapset lopu.

Miten vielä jossain päin suomea voipi olla näin? Meillä (pääkaupunkiseudulla) varahoitopaikka on aina päiväkoti, koska ryhmäkokoa ei saa ylittää edes väliaikaisesti.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kyselijä:
Miten vielä jossain päin suomea voipi olla näin? Meillä (pääkaupunkiseudulla) varahoitopaikka on aina päiväkoti, koska ryhmäkokoa ei saa ylittää edes väliaikaisesti.
Täällä maalla asiat on vähän toisin. Ei paikkakunnan ainoaan päiväkotiin voi kaikkia lapsia laittaa varahoitoon. Täällä varahoitopaikka on joku toinen pph.
 
pph
Meillä ainakaan päiväkoti ei toimi kuin n. 6-17.00, kaikki sellaiset lapset, jotka tarvitsevat ilta ja yöhoitoa ovat varahoidossa perhepäivähoitajilla. Sentakia minullakin voi olla hoidossa 6-7 lasta jonain päivänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Meillä ainakaan päiväkoti ei toimi kuin n. 6-17.00, kaikki sellaiset lapset, jotka tarvitsevat ilta ja yöhoitoa ovat varahoidossa perhepäivähoitajilla. Sentakia minullakin voi olla hoidossa 6-7 lasta jonain päivänä.
Täällä päiväkoti aukeaa klo:7, en tiedä moneltako menee kiinni. Mulla vain kouluaikoihin lähtee linkka seittemältä eli ei onnistuisi päiväkoti. Täällä ei muuten oteta päiväkotiin alle 3v. koska samassa yhteydessä esikoulu.
 
Kertokaas vielä se.. jos hoitolapset jäävät perheineen lomalle tai ovat kipeänä ja minulle ei tulisi muita lapsia siksi aikaa hoitoon. Jäisinkö siltä ajalta kokonaan ilman palkkaa? Vai miten homma toimii?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko mitään kokemusta lasten hoitamisesta? 2 tai useampi lapsi ei ole sama asia kuin yksi lapsi.
Itse ainakin luulin vielä kun oli 1 lapsi, että lapset vain leikkivät keskenään ja lastenhoito on yhtä helppoa kun on useampi lapsi. Näinhän se ei ole, ainakin jos on eri ikäisiä lapsia, niin on kova työ vetää montaa asiaa yhtä aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa hankkia kokemusta ennen päätöstä. Työ on todella raskasta.
Yhden lapsen hoitaminen on vain oleilua, mutta useampi lapsi on kovaa työtä.
Kovaa työtä on joo. Mun äitillä selän kanssa ongelmia, on tehnyt tuota hommaa yli 25 vuotta.
 

Yhteistyössä