Onko yhdistelmässä kissa+raskaus joku riski?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Muistelen et kissa saattaa levittää jotain pöpöö joka sit aiheuttaa syntymättömälle lapselle jotain riskiä. Olikos näin? Meillä nimittäin on mietitty mahdollisesti kissan ottamista ja samalla vauva olis yrityksessä. Esikoinen on nyt 4v.

Jos sulla on kissa ollut jo useamman vuoden niin todennäköisesti olet jo saanut tartunnan kissan usein kantamasta bakteerista. Se selviää neuvolassa kun pyydät verikokeesta tutkittavan vasta-aineet. En nyt muistamikä se oli nimeltään. Kannattaa kuitenkin välttää hiekkalaatikon käsittelyä.

Alkuperäinen kirjoittaja tinzu:
Jos sulla on kissa ollut jo useamman vuoden niin todennäköisesti olet jo saanut tartunnan kissan usein kantamasta bakteerista. Se selviää neuvolassa kun pyydät verikokeesta tutkittavan vasta-aineet. En nyt muistamikä se oli nimeltään. Kannattaa kuitenkin välttää hiekkalaatikon käsittelyä.

Juu näin. Toksoplasmoosi on se sana :D

Toksoplasmoosi. Pidät vaan käsineet vaihtaessasi hiekan laatikkoon ja peset kädet huolellisesti, jollei joku muu perheenjäsen vaihda hiekkaa. Hiekka kannattaa myös "vaihtaa" päivittäin. Jollei kissa liiku ulkona, on toksoplasmoosiriski sillä muutenkin aika pieni.

Voit tosiaan tarkistuttaa joko itsesi tai kissasi, josko k.o. tautia on teillä. Jos sisäkissaa mietit, riski on aika pieni, että kissa edes saa mistään kannettavakseen virusta ja jos peset kätesi aina välillä, olet aika turvassa.

Meillä on kaksi kissaa ja raskauksiin ei ole vaikuttanut mitenkään, kun toista lasta odotin niin neuvolassa otettiin se verikoe ja siitä selvisi että olen sen toksoplasmoosin jo saanut ja vasta-aineet oli veressä joten uudestaan ei voi enää itse sairastua siihen jolloin vaaraa ei myös sikiölle ollut. Muut kylä hoiti perheessä ne hiekka-astian vaihdot ja tyhjennykset.

Paitsi ettei se kovin yleinen ole ja sen pienenkin riskin välttää kun käyttää hanskoja kun puuhaa hiekkiksen kimpussa. Samoin vihanneksista jne. sen voi saada joten hyvä käsihygienia.

Tuo ettei se ny niin ylesitä kissoilla ole tai että sen ihminen saa, kuvaa hyvin se, kun meidän eläinlääkäri sanoi että hän on toiminut ammatissaan 30v ja ollut raskaana neljä kertaa. Ja koskaan ei ole ollut/tullut tartuntaa, eikä ole vieläkään veressä näkynyt sairastettua toksoa...ja varppina siinä on tullut usea kisu pyöriteltyä...

meillä on 3 kissaa kummankin raskauden aikana ja olen vaihtanut hiekkaa yms. olen vain huolehnut hygieniasta eli käsien desinfiointi ja huolellinen pesu...ei ole ollut ongelmia...

Meillä ei siis oo koskaan aikaisemmin ollu kissaa. Ja sisäkissaks ois tulossa. Ulkona käytettäs hihnassa, eii siis pääsis ite juoksentelemaan ulkona. Tarkotuksenakin ois et mahdollisen raskauden aikana pesisin kädet aina kissan käsittelyn jälkeen. Mites jos kissa raapasee? Mitä se toksoplasmoosi sit aiheuttaa?

Meillä on ollu kissoja "aina", ulkokissoja ovat eikä hiekkalaatikkoa ollenkaan. Ei neuvolassa ees puhuttu mistään verikokeista, tai muutenkaan asiaan millään tavalla kantaa otettu. Eikä raskauksissa tms. ole ollu mitään ongelmia.

meillä oli noista 3 kissasta kaksi ihan pentuja ekan raskauden aikana, joten kyllä raapivat ja purivat muakin ja niitä opetettiin hiekkikselle...mutta ei ollut siltikään ongelmia, joten ota ihan rohkeasti kisu vaan.

Kysyin sitä myös lapsettomuustutkimusten yhteydessä. Minulla on yksi terve lapsi. Koe on kuulemma turha koska riski on niin pieni. Ja jos minulla kerta kissoja on aina ollut, olen sen tod.näköisesti jo sairastanut jos niikseen on.

Koetta ei siis edes tehty eikä raskausaikanakaan asiasta neuvolassa juuri puhuttu.

Kiitos kaikille! Koko pienen ikäni oon kisua halunnu ja meillä koko perhe on niin kissaihmisiä, esikoinen muutenkin hirveen eläinrakas. Nyt ajateltiin et jos vaikka harkitsis kissan hankkimista. Olis se vaan niin ihana ja tyttökin olis ihan varmasti innoissaan. Halusin vaan varmistua tästä pöpöstä.

Silloin kun poikaa odotin niin mut marssitettiin saman tien verikokeisiin kun neuvolatäti sai tietää että meillä on kissa. Mulla on vasta-aineet veressä. Mä olen ollut aina tekemisessä kissojen kanssa ja tonkinut multaa muutenkin lapsena :whistle: :D Mun sisko taasen samalla taustalla ei omaa vasta-aineita. Hänetkin on testattu tokson varalta saman tien raskauksien alussa.

Toksoplasmoosin voi saada vaikka porkkanoista, joten siinä mielessä kissoja ei kannata hysteerisesti pelätä. :)

Vasta-aineet kannattaa tarkistaa ennen kissan ottoa, silloinhan saa olla aivan huoletta. Muussa tapauksessa kannattaa jättää hiekkisten siivoaminen jonkun muun vastuulle.

Meillä ollu aina kissoja koko ikäni. nytkin kaksi. eikä ole ollu mitään ongelmia, eikä neuvolassa mitään vasta-aine testejä otettu. Kiellettiin vain siivoamasta kissan hiekkalaatikkoa, mies siivosikin ihan kiltisti koko raskauden ajan vaikka ei muullon sitä hommaa teekkään. meillä kissat sisäkissoja.

Mä olen kissojen kanssa ollu tekemisissä yli 20 vuotta, joten olin aika yllättyny, et mulla ei sitä toksoplasmaa "ole" :whistle:
Testailivat sit 3 kertaa raskausaikana, etten ole sitä tartuntaa saanu.
Mies tyhjensi hiekkalaatikot raskausaikana ja mitään ongelmia ei tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toksoplasmoosin voi saada vaikka porkkanoista, joten siinä mielessä kissoja ei kannata hysteerisesti pelätä. :)

Vasta-aineet kannattaa tarkistaa ennen kissan ottoa, silloinhan saa olla aivan huoletta. Muussa tapauksessa kannattaa jättää hiekkisten siivoaminen jonkun muun vastuulle.

Ei tietystikään pidä hysteerisesti pelätä
:D kuten ei mitään muutakaan. Mutta todellisia riskejä kannattaa välttää aina kun mahdollista ja kissan omistajilla on korkeampi riski sairastua toksoplasmoosiin ja sikiölle se on vaarallinen tauti jos äiti sen saa. Ihan kuten vesirokko tms.

:D kuten ei mitään muutakaan. Mutta todellisia riskejä kannattaa välttää aina kun mahdollista ja kissan omistajilla on korkeampi riski sairastua toksoplasmoosiin ja sikiölle se on vaarallinen tauti jos äiti sen saa. Ihan kuten vesirokko tms.

Ja sellaisella joka paljon käsittelee juureksia, vihanneksia jne. Tokso tulee myös sieltä, se pitää muistaa eikä VAIN kissoja "syyttää"...

Soitin just äitiysneuvolaan ja kysyin asiasta. Hän sanoi että hyvin usaltaa ottaa eikä hänen kohdalleen ole vielä aikoihin tullut vastaan toksoplasmoosia odottavalla äidillä. Taidetaan me sitten vakavasti harkita sitä kisua...

tauti jos äiti sen saa. Ihan kuten vesirokko tms.

Ja sellaisella joka paljon käsittelee juureksia, vihanneksia jne. Tokso tulee myös sieltä, se pitää muistaa eikä VAIN kissoja "syyttää"...

[/quote]

No, jos ketjun aiheena on Onko yhdistelmässä kissa+raskaus joku riski?, niin harvalle tulee mieleen alkaa varoittelemaan porkkanoiden käsittleystä, pastöroimattoman maidon juonnista tai maksan syönnistä. Ne kun eivät liity kissa ja raskaus - yhdistelmään millään tavoin. ;)

Ei kai tässä kukaan ole VAIN kissoja syyttänytkään. Ap vaan sattui kysymään, onko siinä riskiä ja tosiasiahan on se, että onhan siinä jonkinlainen...

No, jos ketjun aiheena on Onko yhdistelmässä kissa+raskaus joku riski?, niin harvalle tulee mieleen alkaa varoittelemaan porkkanoiden käsittleystä, pastöroimattoman maidon juonnista tai maksan syönnistä. Ne kun eivät liity kissa ja raskaus - yhdistelmään millään tavoin. ;)