onko vika käyttäjässä vai kamerassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
sain Samsung nx10 minijärkkärin mieheltä lahjaksi. Myyjä oli tätä suositellut, kun mies arpoi canon eos 1100d ja samsungin välillä, samsung kuulema parempi.

Mutta: Mun entinen kamera, vanha canon, on kyllä paljon parempi kuin tämä. Pääasiassa käytän automaatti asetuksia, mutta sitten muitakin vähän.

Eli onko vika käyttäjässä vai kamerassa, kun kuvat ovat tulvillaan kohinaa, ja jos kuvattava erehtyy päätään kääntämään kesken kaiken, kuva on pilalla.

Mielestäni jopa pokkarilla saa tarkempia kuvia kuin tällä samsungin kameralla.

Vai enkö oikeasti osaa käyttää sitä?

Otat ilmeisesti kuvia niin että katsot näytöstä? Se ei onnistu järkkäreissä vaan kuvataan etsimen kautta. Näytöstä voi kuvata vain Paikalla pysyviä kohteita.

[QUOTE="Ccc";26288049]Otat ilmeisesti kuvia niin että katsot näytöstä? Se ei onnistu järkkäreissä vaan kuvataan etsimen kautta. Näytöstä voi kuvata vain Paikalla pysyviä kohteita.[/QUOTE]

etsimen kauttakin olen kuvannut vähemmän, mutta toistaiseksi ongelma on olemassa myös liikkumattomissa kohteissa, varsinkin kohinan osin.

pitänee vielä harjoitella.

[QUOTE="a.p";26288081]etsimen kauttakin olen kuvannut vähemmän, mutta toistaiseksi ongelma on olemassa myös liikkumattomissa kohteissa, varsinkin kohinan osin.

pitänee vielä harjoitella.[/QUOTE]

Ihan turha kuvata näytön kanssa niistä kuvista ei tule mitään. Järkkäriä ei ole suunniteltu siihen.

Oletko lukenu käyttöasetuksia ollenkaan? Minä otan compact cannon,illa aivan erinomaisia kuvia näytön kautta
Vanha cannon ixus 100
a18201221334Pe476.jpg
[/URL][/IMG]

Itse asiassa kohinaa on monen laista. Siksikin on aika huvittavaa että täällä monikaan mitään kommentoi kohinaan koska ihmisten tietämys kohinasta on keskimäärin surkeaa tasoa.

Jos se on säädöistä kiinni, voi kuvan koko olla liian pieni (pikselöi, mutta suht epätodennäköistä), aika hidas (tätä veikkaisin, eli tärähtää), tai sitten jos alivalottaa ja yrittää jälkikäteen säätää kirkkaammaksi, voi tulla aika villejä lopputuloksia.

Jos kyse on tosiaan kohinasta, eikä kameran asetuksissa ole kohinan poiston säätöä, niin sitten et vaan voi tehdä mitään. Jotkut kamerat on vaan paskoja. Aiemmin oli Nikoneissakin hyvälläkin valolla tummassa päässä niin hirveä värikohina että silmiä särki, mutta monikaan perustallaaja ei sitä näe. Pahin kohinakamera mikä mulla on ollut, oli Olympuksen pokkari. Täysin käyttökelvoton. Värikohinaa on suht helppoa poistaa jälkikäteen photarilla mutta muita kohinatyyppejä ei oikein edes sillä. Tai voi, mutta se voi olla hyvin hankalaa. Riippuu vähän kohinasta.

Ensinnä tulee mielee ISO asetus. Kannattaa kokeilla ISO 100 ja ISO 200 asetusta. Kysymys voi olla myös siitä, että kameran mukana on ostettu halvin mahdollinen objektiivi.

Yhteistyössä