Onko vauvamme tuhma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raapija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raapija

Vieras
Poika 11kk raapii meitä vanhempiaan kasvoihin ja käsiin. Vaikka kiellämme jatkaa touhua. Ilme on välillä raapiessa sellainen tuhma. Välillä raapiminen tulee ihan yllättäin mukavan hetken lomassa. Onko lapsi tuhma vai testaako mitä saa tehdä? Tuntuu, että välillä ei ymmärrä satuttavansa ja välillä ilme tosiaan uhmakas.

Lapset ei oo pahoja tai tuhmia. Ne vaan käyttäytyy joskus huonosti. Tietysti se testaa äidin reaktioita ja osoittaa omaa tahtoaan jota tuon ikäiseltä kuuluukin jo löytyä.
Leikkaa siltä kynnet.
Jos lapsi raapii, sano ei saa raapia, äitiä silitetään. Ota lapsen kädestä kiinni ja silitä sillä sitä kohtaa mitä lapsi raapi, kehu sitten miten hienosti osaa silittää. Toistaa kertaa n.

Saa kivittää, mutta mää mietin monet asiat niin, ett "Saisiko näin tehdä päiväkodissa vai kiellettäiskö siellä". Ja tuohon tiedät itsekin vastauksen :)

Meidän pienellä kun ne kiellot ei aina tehoa, vasn ilme voi olla täyttä uhmaa tai sit räkätetää täyttä kurkkua vaikka kuinka tosissaa kieltäisin, nii sanon nykyään ihan rauhallisesti hitaasti, että ei saa, äitiä ei saa raapia, purra, potkia, repiä hiuksista, lyödä tms, äiti ei leiki sun kanssa jos raavit, se sattuu. Ja parin kiellon kannan toiselle puolelle huonetta ja lähden itse touhuaa muuta.

Juu, ja kuten edellinen sanoi, nii aina kun kieltää jotain kannattaa keksiä jotain muuta tilalle.
Raapiminen-silittäminen
Pureminen-pussaaminen tai purulelu
Potkiminen-potki palloo
Huutaminen-pyytäminen

Olen toki kieltänyt lasta ja sanonut, että pitää olla hellä ja silittänyt lapsen kädellä omaani. Jatkaa vaan touhua, mutta kai pikkuinen joskus sitten tajuaa.
Kysymyksellä tarkoitin lähinnä sitä, että onko ihan normaalia tuo toiminta eli kuuluuko lapsen peruskehitykseen.
"Tyhmiltä pitäis kieltää lisääntyminen"-kommentti se vasta tyhmä oli. Tämän palstanhan idea on vertaistuki ja keskustelu. Eli painu sinä muualle tyhminen heittoinesi.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Mää ainakin tunnistan sen ilmeen! Näyttää ihan multa! :D

Kyllä mää ajattelen että se on ihan "normaalia", noin muidenkin lapset näyttää tekevän. Tästä se vaan alkaa se kieltämisen opettelu, ja teidän perheen rajojen asettaminen.

Meillähän alle 1,5weehän siis ton ihan alkuraapimisen jälkeen kekkas, ett jos häntä kielletään, että vaikka "Teppo ei saa leikkiä uunin luukulla, Eii saa". Nii ensin huutaa protestiks. Sit saattaa kauheella kiireellä juosta vanhemman luo sohvalle, PYYTÄÄ KILTISTI nostamasn syliin, ja Sit huitasee naamaan protestiks ja ottaa samalla Sen ilmeen.
Oikein kiltti lapsi ;) se siltikin mun mielestä oikeesti on :)

Mä uskoisin sen olevan normaalia.

Meidän neiti 11 kk läimii kädellään aikuisen kasvoja ja tökkii silmiä. Välillä olen minäkin miettinyt onko mun lapseni jotenkin outo mutta luulisin tuon kuuluvan kehitykseen :)

Eiköhän meidän lapsista tulee normaaleja siinä missä muidenkin :D Onko sullakin esikoinen?

On normaalia.
Kestää aikansa, mä luulen et se alkaa siitä ku sen tenavan mielestä on kivaa aiheuttaa kiljahduksia, älähdyksiä, auts-ääniä ja kärsiviä ilmeitä :D. Ei siis ton ikäinen kai tajua satuttavansa vaan yksinkertaisesti ne reaktiot on sen mielestä kivoja... Johdonmukainen rauhallinen kieltäminen n. miljoona kertaa auttaa asiaan.

Täällä tilanne ennallaan ja poju jo 1v 3kk. Kielletty on nyt se miljoona kertaa ja hommaa jatketaan :)
Nyt kyllä selkeästi tajuaa, että ei saa raapia, mutta jatkaa silti. Harmittaa, kun tosiaan ihanan hetken lomassa tulee "yllättäen" kunnon kynsiminen. Täällä ihan verinaarmuilla välillä molemmat vanhemmat.
Kieltäminen jotenkin innostaa lisää. Jos on kuin ei huomaisikaan raapimista, niin lopettaa lyhyeen. Kovaa raapaisua vaan ei pysty ohittamaan reagoimatta, kun sattuu niin pirusti.
Kuinkahan kauan tätä hupia saa vielä kestää - huoh.

Yhteistyössä