Onko varhain (5v) lukemaan oppineet muita fiksumpia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vilhelmiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vilhelmiina

Vieras
Tyttöni (juuri 5vtäyttänyt) oppi lukemaan! Ollaan kyllä harjoiteltu jo vuoden ajan usein iltaisin lukemaan ja nyt hän oppi itse *ylpeä äiti* Isänsä kanssa harjoittelee vielä kerran päivässä, isä luetuttaa kirjaa ja tyttö harjoittelee. Voiko sanoa, että aikaisin lukemaan oppinut on fiksumpi kuin muut, tavalliset lapset, jotka oppivat lukemaan vasta ekalla luokalla? Onko kenelläkään kokemuksia?

No mä oon ainakin keskivertoa fiksumpi, ja opin lukemaan 4 v iässä :saint:

Eli koulussa olen aina pärjännyt ihan kivasti, lukematta. Ylioppilaaksi kirjoitin ihan hyvin arvosanoin, lukematta. Kokeet olen tähän asti läpäissyt lukematta, mutta siihen tulee varmaan tänään muutos kun edessä on anatomian tentti :| . Eli muisti on kai suht hyvä (usein tosin tuntuu siltä että en muista mitään |O ) ja osaan käsitellä saamaani tietoa, tehdä johtopäätöksiä, sen sellaista.

Mutta ei minusta professoria tullut. Kunnianhimo puuttuu.

Eivät ole :D se taito nyt vain tulee aikaisemmin joillakin lapsilla, lasta ei pitäisi harjoituttaa/opettaa itse kotona ennen koulun alkua. Koulussa yleensä aikaisemmin lukemaan oppineet ja myöhemmin oppineet tulevat 'tasoihin' jossakin vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Koulussa yleensä aikaisemmin lukemaan oppineet ja myöhemmin oppineet tulevat 'tasoihin' jossakin vaiheessa.

Joo. Eka luokka oli paikoitellen tylsää, mutta kevääseen mennessä muutkin oppivat lukemaan.

Ja itse opettelin pikkuveljen vaippapaketista lukemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Eli koulussa olen aina pärjännyt ihan kivasti, lukematta. Ylioppilaaksi kirjoitin ihan hyvin arvosanoin, lukematta. Kokeet olen tähän asti läpäissyt lukematta, mutta siihen tulee varmaan tänään muutos kun edessä on anatomian tentti :| . Eli muisti on kai suht hyvä (usein tosin tuntuu siltä että en muista mitään |O ) ja osaan käsitellä saamaani tietoa, tehdä johtopäätöksiä, sen sellaista.

Oisko se kunnianhimo kuitenkin kehittynyt jos oisit koulussa saanut oman tasoista opetusta? Jouduitko siis kulkemaan koko kouluajan "virran mukana" ilman eriytystä? Tää on oikeesti mun mielestä ongelma suomalaisissa kouluissa eikä sitä kukaan oikeestaan ees halua myöntää. Tosin tää aihe oli esillä opetusministeriön kevät kokouksessa (tai joku vastaava), että oikeesti tuohon eriyttämiseen ois pakko täälläki paneutua.

Mä olen oppinut 4-vuotiaana lukemaan ja olen esim. aika surkea matematiikassa (siis perusmatikka sujuu erinomaisesti mutta monimutkaisemmat ei) Mutta luku- ja kieliaineet ovat sujuneet aina helposti.

ei ole fiksumpi ainakaan lukemaan oppimisen perusteella sillä jotkut lukee aikaisemmin ja jotkut myöhemmin riippuu kiinnostumisen heräämisestä ky. aiheeseen. lisäksi lasten eri kehitystasot saavuttavat toisensa viimestään ensimmäisenluokan aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

Oisko se kunnianhimo kuitenkin kehittynyt jos oisit koulussa saanut oman tasoista opetusta? Jouduitko siis kulkemaan koko kouluajan "virran mukana" ilman eriytystä? Tää on oikeesti mun mielestä ongelma suomalaisissa kouluissa eikä sitä kukaan oikeestaan ees halua myöntää. Tosin tää aihe oli esillä opetusministeriön kevät kokouksessa (tai joku vastaava), että oikeesti tuohon eriyttämiseen ois pakko täälläki paneutua.

Niin oli ja hyvä pointti mielestäni. Niille, joilla olisi edellytyksiä edetä vaikka miten, ei anneta niitä mahdollisuuksia, vaan pitää pysyä virran mukana, joka tässä tapauksessa etenee niin hitaasti, ettei se motivoi ja innosta itseä. Kaikki on liian helppoa. Erityisen lahjakkaille ei anneta riittävästi haastetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no enpä pidä fiksumpana kun vanhemmat ovat opettaneet lasta lukemaan.
Silloin pitäsin fiksumpana, jos lapsi itse tuon taidon oppisi ilman opettamista.

Juuri näin =) Meillä pojat oppi lukemaan itsekseen 5 v ja 4½v :saint: Lukevat paljon, eli tietävät paljon, pystyvät keskustelemaan laajasti, me vanhemmat sekä myös lähipiiri pitävät heitä tavallista fiksumpina.

Mä myös opin lukemaan 4 vuotiaana, enkä koe itseäni mitenkään erityisen fiksuksi. :)
Peruskoulu meni kahlaamalla läpi, peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo tasan 7. Sen jälkeen opinnot jäi kesken, mutta nyt "vanhemmalla iällä" opiskellessani ollut luokkani parhaimmistoa. Nuorempana ei kiinnostanut, nyt huomattavasti parempi keskittymiskyky...

Mä jouduin tosiaan koulussa opettelemaan aakkoset muiden mukana, vaikka osasin ne jo. Jouduin opettelemaan tavaamista, vaikka osasin sen jo, ja osasin siis lukea sujuvasti kaikenlaisia kirjaimia. Olihan se tylsää ja ihan liian helppoa. Joskus sain toimia opettajan apurina ja tarkistaa oliko muiden läksyt oikein :D

Mutta en mä esim. matematiikassa oo koskaan ollut nero. Ei se ole kyllä koskaan kiinnostanutkaan. Olen hyvä niissä aineissa, jotka mua kiinnostavat, kuten kielet, biologia...

Ala-asteen ekoilla luokilla olisin kyllä ehdottomasti kaivannut sellaisia tehtäviä, missä olisi voinut oppia uutta, sen sijaan että jankataan asioita jotka olen osannut jo pari vuotta ennen kouluunmenoa.

Tähän asti en ole koskaan opiskellut, oon vain käynyt koulua ja läpäissyt kurssit. Nyt pitäisi oppia opiskelemaan, pitäisi tosiaan ottaa kirja käteen ja lukea, ja se tuntuu todella vastenmieliseltä
:ashamed:

Ei kai se ole fiksuuden merkki, ehkä enemmänkin merkki kielellisestä lahjakkuudesta tai innostuksesta. Tosin uskon kyllä siihen, että koulumenestystä voi aikaiselle oppijalle tulla helposti, peruskoulu kun pohjaa niin pitkälle äidinkielen vahvaan hallintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ******:

Niin oli ja hyvä pointti mielestäni. Niille, joilla olisi edellytyksiä edetä vaikka miten, ei anneta niitä mahdollisuuksia, vaan pitää pysyä virran mukana, joka tässä tapauksessa etenee niin hitaasti, ettei se motivoi ja innosta itseä. Kaikki on liian helppoa. Erityisen lahjakkaille ei anneta riittävästi haastetta.

Ei niin, koska ei haluta edes uskoa, että niitä erityisen lahjakkaita on olemassa. Sen asenteen huomaa näillä palstoillakin. Pelätään, että jos lapsi etenee omaa tahtia eteenpäin niin hänestä tulee ylpeä paska joka pitää itteään parempana kuin muut. Mutta tosiasia on se, että jos ei asialle tee mitään niin nämä poikkeuksellisen lahjakkaat lapset on niitä joilla on kaikista huonoin itsetunto ja pitävät itseään kaikista tyhmimpinä. Pahimmassa tapauksessa masentuvat ja jättävät koulun kesken kokonaan.

Tähän asti en ole koskaan opiskellut, oon vain käynyt koulua ja läpäissyt kurssit. Nyt pitäisi oppia opiskelemaan, pitäisi tosiaan ottaa kirja käteen ja lukea, ja se tuntuu todella vastenmieliseltä
:ashamed:

Niinpä. Sun ei oo tarvinnu sitä koskaan oppia, opiskelua siis. Miskähän tää suomen koulujärjestelmä on niin kankea? Sehän ois jokaisen lapsen etu jos sais edetä ihan omaa tahtia omien kykyjen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Katsoiko kukaan muuten Teemalta eilen aiheeseen liittyvän ohjelman? Oli uusinta.

Se eilinen teemalta tullut lahjakkaat lapset- dokkari oli kyllä kiinnostava, joskin pintapuolisesti käsitteli aihetta..

Ja ap:n aiheeseen liittyen; ei lapsi välttämättä ole erityislahjakas, mutta voi toki ollakin... Montessoripedagogiikassahan lukemaan oppisisen herkkyyskausi ajoittuu paljon aikasempaan vaiheeseen kuin koulunaloitukseen. Esikoisemme oppi Montessorin mukaisella herkkyyskaudella juuri kielellisiä asioita todella paljon ja lukemaan ennen eskarivuotta. On kyllä taivava ja fiksu (jopa lahjakas) lapsi muutenkin, muttei mikään ihmelapsi :saint:

Niinpä. Sun ei oo tarvinnu sitä koskaan oppia, opiskelua siis. Miskähän tää suomen koulujärjestelmä on niin kankea? Sehän ois jokaisen lapsen etu jos sais edetä ihan omaa tahtia omien kykyjen mukaan.

Mä syytän systeemiä :D

Mun peruslaiskalla luonteellanihan ei oo mitään tekemistä tämän asian kanssa :snotty:

Mutta joo. Enemmän valinnanvaraa ja tasoryhmiä jo ala-asteelle! Siinä on tosin se vaara, että lapset leimautuvat "tyhmiksi" ja "neroiksi", mikä ei olisi lainkaan kivaa.