Onko varaa 3 lapseen?!

  • Viestiketjun aloittaja kuumeilija
  • Ensimmäinen viesti
höpsistä
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Meillä ei ole mitenkään päin ajateltuna varaa kolmeen lapseen.

Vaikka kuinka on säästäväisyyteen tottunut lapsesta saakka, yhteen lapseen menee vähimmillään noin 400-500 euroa kk. Tottakai lapseen saa menemään vaikka 1000 euroa /kk, jos haluaa ja on varaa.
Tuollaisella tuhlavaisuudella en yhtään ihmetele... Tuosta on säästäväinen elämäntapa kaukana.
Kuule, elämme toimeentulorajan alapuolella, ja lähes koko ikä olemme eläneet. Kaikki raha menee ruokaan ja asumiseen, silti osaan laskea paljonko on 1+1. Jo lasten ruoka ja asuminen ja auton pitäminen maksaa paljon rahaa nykysuomessa.
 
noo
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Meillä ei ole mitenkään päin ajateltuna varaa kolmeen lapseen.

Vaikka kuinka on säästäväisyyteen tottunut lapsesta saakka, yhteen lapseen menee vähimmillään noin 400-500 euroa kk. Tottakai lapseen saa menemään vaikka 1000 euroa /kk, jos haluaa ja on varaa.
Tuollaisella tuhlavaisuudella en yhtään ihmetele... Tuosta on säästäväinen elämäntapa kaukana.
Kuule, elämme toimeentulorajan alapuolella, ja lähes koko ikä olemme eläneet. Kaikki raha menee ruokaan ja asumiseen, silti osaan laskea paljonko on 1+1. Jo lasten ruoka ja asuminen ja auton pitäminen maksaa paljon rahaa nykysuomessa.
se on sun ongelmas.
 
höpsistö
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Meillä ei ole mitenkään päin ajateltuna varaa kolmeen lapseen.

Vaikka kuinka on säästäväisyyteen tottunut lapsesta saakka, yhteen lapseen menee vähimmillään noin 400-500 euroa kk. Tottakai lapseen saa menemään vaikka 1000 euroa /kk, jos haluaa ja on varaa.
Tuollaisella tuhlavaisuudella en yhtään ihmetele... Tuosta on säästäväinen elämäntapa kaukana.
Kuule, elämme toimeentulorajan alapuolella, ja lähes koko ikä olemme eläneet. Kaikki raha menee ruokaan ja asumiseen, silti osaan laskea paljonko on 1+1. Jo lasten ruoka ja asuminen ja auton pitäminen maksaa paljon rahaa nykysuomessa.
se on sun ongelmas.
Niinpä, mutta vastasin vain näille, jotka väittävät, että lapseen ei mene 400 -500 euroa kuin tuhlaamalla, että kaupungeissa sen yhden makuuhuoneen vuokra/laina on jo 200 euroa/kk. Lisäksi lapset syövät, eh kä ovat päiväkodissa, harrastavat jne. jne jnejne jne liikkuvat jne
 
höpsistä
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistö:
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Meillä ei ole mitenkään päin ajateltuna varaa kolmeen lapseen.

Vaikka kuinka on säästäväisyyteen tottunut lapsesta saakka, yhteen lapseen menee vähimmillään noin 400-500 euroa kk. Tottakai lapseen saa menemään vaikka 1000 euroa /kk, jos haluaa ja on varaa.
Tuollaisella tuhlavaisuudella en yhtään ihmetele... Tuosta on säästäväinen elämäntapa kaukana.
Kuule, elämme toimeentulorajan alapuolella, ja lähes koko ikä olemme eläneet. Kaikki raha menee ruokaan ja asumiseen, silti osaan laskea paljonko on 1+1. Jo lasten ruoka ja asuminen ja auton pitäminen maksaa paljon rahaa nykysuomessa.
se on sun ongelmas.
Niinpä, mutta vastasin vain näille, jotka väittävät, että lapseen ei mene 400 -500 euroa kuin tuhlaamalla, että kaupungeissa sen yhden makuuhuoneen vuokra/laina on jo 200 euroa/kk. Lisäksi lapset syövät, eh kä ovat päiväkodissa, harrastavat jne. jne jnejne jne liikkuvat jne
Ehkä teillä kaikilla muilla olisi isot talot ja autot ja ostaisitte yhtä paljon ruokaa ilman lapsiakin. Meillä ei olisi. Meillä menee lapsiin noin 500 kk ja ihan ilman mitään ylimääräistä (kerran pari vuodessa ostan yhden tai kaksi vaatekertaa kaupasta, usein kirpparilta)
Yksi lapsi maksaa kevyesti noin miljoona mummoa/150 000 euroa. ainakin meille. Ja köyhyysrajalla elämme.
 
fuge
En aiempiin ota kantaa muuten kuin, että meillä tuo 500 euroa/kk ei riitä lasta kohti. Pelkästään poitsun koulumaksu tulee olemaan 490 ?/kk + koulupuvut ja kirjat päälle. Onneksi tuo aika on vasta ensi syksynä. Ehtiipähän hieman laittaa syrjään rahaa.
Kyllä me ollaan puolileikillään puhuttu, että kaksi lasta on täällä maassa aivan maksimi mitä on varaa tehdä. Niistäkin sais melkein alkaa arpomaan kumman lapsen kouluttaa kunnolla...
Se on varmaa, että kolmeen lapseen ei meidän tuloilla ole varaa
 
Jenni
Nyt kun aloin miettimään, niin tuttavapiirissä ne köyhimmät on ne joilla kolme lasta. Äiti haluaa olla kotona, joten lapsia pukataan maailmaan vuoden välein, sitten kun lapset alkaa olemaan isompia, mietitään vasta kuinka kalliiksi ne tulevatkaan ja siinä taas yksi syy miksei äiti etsi töitä= Tarha on kallis paikka
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jenni:
Nyt kun aloin miettimään, niin tuttavapiirissä ne köyhimmät on ne joilla kolme lasta. Äiti haluaa olla kotona, joten lapsia pukataan maailmaan vuoden välein, sitten kun lapset alkaa olemaan isompia, mietitään vasta kuinka kalliiksi ne tulevatkaan ja siinä taas yksi syy miksei äiti etsi töitä= Tarha on kallis paikka
Kuten huomaat niin tässä jo valmiiksi mietin, että onko varaa siihen kolmanteen lapseen! Minä en varmasti ole köyhin tai rikkainkaan tällä palstalla ja töissä käymme molemmat vanhemmat. Haluan nimenomaan siksi kokemuksia teiltä kaikilta, että osaisin edes kuvitella millaisiin menoeriin pitäisi osata varautua. Kahden kanssa ollaan pärjätty ihan hyvin, matkailtukin ollaan sekä kotimaassa että ulkomailla. Kolmatta lasta tekisi kovasti mieli, mutta käytännön asiat pistävät miettimään.Emme asu kuitenkaan kalliilla pääkaupunkiseudulla.
 
siiri
kolme lasta tehty ,ilman rahan mietintää. Molemmat normaaleissa töissä, vakituisissa sellaisissa.Asuntolainaa on ja kahden auton lainat,yht. 120 000e. Lapset harrastaa jääkiekkoa, jalkapalloa, voimistelua, uintia ja balettia. Harrasteisiin on aina ollut varaa ja niistä ei tingitä.Pidämme harrastuksia tärkeinä. Matkustetaan kerran vuodessa lappiin laskettelemaan ja kerran vuodessa etelää tms ulkomaille. Tehdään molemmat osittaista hoitovapaata eli aikuinen kotosalla lasten kanssa 4pvää vkossa ja lapset hoidossa kolmena päivänä. Lapsilla vakuutukset ja vaatteet ostetaan yleensä uusina. Ruokaa kuluu ja laadusta ei tingitä. Tulomme ovat hyvin keskiluokkaiset yht. n. 4000e/kk. Ei ole perintöjä tms. ylimääräisiä tuloja. Hyvin on pärjättä, eikä mistään ole tingitty. Neljättä lasta emme tee,koska taloudellisesti se ei olisi järkevää ja haluamme tarjota lapsillemme tämän kaiken nykyisen. olemme tyytyväisiä.
 
kyrsä
Alkuperäinen kirjoittaja maitomaa:
Me ollaan mieheni kanssa kumpikin kotona.Ja kolmas tulossa.Ei me mittään rahaa mietitty,kun kolmatta alulle laitettiin.Ja hyvin pärjätään ainakin kahden kanssa,joten tuskimpa kolmaskaan paljoa vaikuttaa.
sossun rahoilla?
 
En usko että meillä olisi varaa tähän "elämäntyyliin" jos meillä olisi nyt kolme pientä lasta. Enkä kyllä jaksaisi olla kotiäitinäkään montaa vuotta.
Toinen on nyt tekeillä ja jos joskus tulee olo kolmanteen niin katsotaan sitten.
:)
 
miika
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Meillä jo neljä lasta.

Mä olen kotiäitinä niin kauan, kun kotihoidontukea saa ja vähän päällekin.

Mies työssä vuodesta noin 8 kuukautta, lopun aikaa täysin rahatta.

Ok-talo, lähes kokonaan oma jo, puolitoista autoa (toinen hyvin vanha, toinen uudehko) ja mitäs vielä.

Riittävät rahat, kun käyttää niitä vain tulojen mukaan. :saint:
Kuulostat mun serkulle! Sillä kylläkin on oman isänsä tulot(makselee kaikenlaista) vaikka serkku ei siitä kellekkään ääneen sano!
 
pia
Jaa...yksi ystäväni oli kauhuissaan jo kun tuli kakkonen taloon, et heidän talous on retuperällä eivätkä selviä....Meillä neljä ja ollaan suht samoilla palkoilla kun tämä ystäväni...joten voisin sanoa et riippuu siitä mitä tarvitsette?mistä voitte tinkiä? jne....
 
outolintu
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Enemmän mä niitä hermoja miettisin ;)

Mutta asiaan...Meillä kolmas syntyi silleen,kun esikoinen aloitti eskarin,keskimmäinen oli silloin 4v 4kk (kävi kerhossa).Itse en olisi yhtään pienemmällä ikäerolla jaksanut kolmatta (kahdella ekalla 1v 3viikkoa ikäeroa).Oli ihanaa kun sai keskittyä pelkkään vauvaan muutama tunti päivässä.
Kuluja on luonnollisesti enemmän.Ruokaan menee suuria summia ja asunto piti vaihtaa isompaan (nyt asutaan paritalossa,5h).
En mä tiedä...en ole hirveasti pohtinut noita raha-asioita,se menee mikä menee.Ihan hyvin on tultu toimeen ja olin hoitovapaalla kuopuksen kanssa melkein 2,5v.Miehellä on ihan ok palkka (insinööri) ja itse teen osa-aikaisena työtä.Asumiskustannukset vie suuren osan palkoista,pk-seudulla kun asutaan.
Yhdyn ihan tähän, kannattaa miettiä ikäeroja.
ei mitään järkeä puskea lapsia yhtäsoittoa jos itse lyhytpinnainen.
Meillä ekalla ja tokalla neljä vuotta, samoin seuraavilla. niin hyvin meni että seuraavien väliä oli 2,8v. Pikkasen oli vaikeaa iltaunillelaitto kun mies just perusti firman ja teki pitkää päivää. Onneksi isot pojat viihdytti tytärtä niin sain nukkumaan isomman. Seuraavaan olikin väliä 11v ja kyllä oli helppoa!

 
Alkuperäinen kirjoittaja miika:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Meillä jo neljä lasta.

Mä olen kotiäitinä niin kauan, kun kotihoidontukea saa ja vähän päällekin.

Mies työssä vuodesta noin 8 kuukautta, lopun aikaa täysin rahatta.

Ok-talo, lähes kokonaan oma jo, puolitoista autoa (toinen hyvin vanha, toinen uudehko) ja mitäs vielä.

Riittävät rahat, kun käyttää niitä vain tulojen mukaan. :saint:
Kuulostat mun serkulle! Sillä kylläkin on oman isänsä tulot(makselee kaikenlaista) vaikka serkku ei siitä kellekkään ääneen sano!
Oi, *kade*

Olisipa, nyt on päinvastoin.

 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Jenni:
Nyt kun aloin miettimään, niin tuttavapiirissä ne köyhimmät on ne joilla kolme lasta. Äiti haluaa olla kotona, joten lapsia pukataan maailmaan vuoden välein, sitten kun lapset alkaa olemaan isompia, mietitään vasta kuinka kalliiksi ne tulevatkaan ja siinä taas yksi syy miksei äiti etsi töitä= Tarha on kallis paikka
Mun tuttavapiirissä taas ne eniten rahapulasta valittavat ovat niitä 1-2 lapsen perheitä, joilla kaiken järjen mukaan sitä rahaa pitäisi olla :eek: On vakityöt ym mutta silti ollaan "köyhiä" tai "ei oo varaa".
Ihmettelen mihin ihmeessä saavat rahansa kulumaan, kun me 3-lapsiset perheet pärjäämme pienemmillä tuloilla (sossusta ei kukaan hae mitään). Kait se on niin, että rahapula iskee, jollei ole yhtään valmis tinkimään siitä 'tasosta' jossa eli ennen lapsia?

Kukaan meistä ei aio olla kotona ikuisesti, itse olen hakenut opiskelupaikkaa ja pari muuta useamman lapsen äitiä parempaa työpaikkaa. Laiskuuttamme emme kotona ole :D
 
n o ei
Ei olisi ollut rahaa yhtenkään



Alkuperäinen kirjoittaja kuumeilija:
Kaikki te 3:n lapsen perheet, mietittekö ennen lapsen tekoa onko siihen ns."varaa"? Millaista työtä teette eli onko jompikumpi teistä vanhemmista tai ehkä molemmat hyväpalkkaisissa ammateissa vai ihan "tavallisissa"?Miten asutte jne? Kova vauvakuume on, mutta pelkään onko varaa kolmanteen lapseen vaikka emme kahdenkaan kanssa mitenkään äärettömän tiukasti ole joutuneet elämään.Molemmat olemme normaaleissa töissä ei siis missään korkeapalkka-aloilla.Oletteko odottaneet esim.että esikoinen lähtee kouluun tms ettei olisi niin monesta lapsesta hoitomaksuja tulevaisuudessa kun menevät hoitoon?

Kertokaa kaikki kokemuksistanne!
 
Meille on neljäs lapsi tulossa aivan kohta. Eikä se taloudellinen tilanne kuitenkaan tärkein asia ollut, mitä mä mietin. Lähinnä kannattaa miettiä omia motiivejaan lasten hankkimiseen ja myös sitä hermojen kestävyyttä. Kyllä sitä vähemmälläkin rahalla ja materialla pärjää, jos muuten asiat esim. parisuhde on kunnossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenni:
Nyt kun aloin miettimään, niin tuttavapiirissä ne köyhimmät on ne joilla kolme lasta. Äiti haluaa olla kotona, joten lapsia pukataan maailmaan vuoden välein, sitten kun lapset alkaa olemaan isompia, mietitään vasta kuinka kalliiksi ne tulevatkaan ja siinä taas yksi syy miksei äiti etsi töitä= Tarha on kallis paikka
Mun tuttavapiirissä taas ne eniten rahapulasta valittavat ovat niitä 1-2 lapsen perheitä, joilla kaiken järjen mukaan sitä rahaa pitäisi olla :eek: On vakityöt ym mutta silti ollaan "köyhiä" tai "ei oo varaa".
Ihmettelen mihin ihmeessä saavat rahansa kulumaan, kun me 3-lapsiset perheet pärjäämme pienemmillä tuloilla (sossusta ei kukaan hae mitään). Kait se on niin, että rahapula iskee, jollei ole yhtään valmis tinkimään siitä 'tasosta' jossa eli ennen lapsia?

Kukaan meistä ei aio olla kotona ikuisesti, itse olen hakenut opiskelupaikkaa ja pari muuta useamman lapsen äitiä parempaa työpaikkaa. Laiskuuttamme emme kotona ole :D
No sehän se juuri onkin, että millaiseen elämäntapaan on tottunut tai mitä kaikkea elämäänsä vaatii. Toisille vaan ei mikään rahamäärä ole tarpeeksi... ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Lapsen menot:
asumiskuluista noin 150 euroa /kk (yksi huone lisää on tosi kallis, oikeasti paljon kalliimpi menoero kaupungeissa, mutta en laita huoneen lainaa/vuokraa kokonaan lapsen menoihin)
ruoka noin 100 euroa/kk (syövät kyllä oikeasti paljon enemmän)
lapsen vakuutus ja harrastukset kk (kaksi kallista harrastusta) noin 100 euroa kk
liikkuminen (lasten takia laitetaan yleensä auto jne)
päivähoitomaksut 200
lapselle vaatetta kenkää pyörää sukset luistimet jne jne jne jne pikkumenoa, lehtitilaus jne 40 euroa /kk

Samaa amieltä. On asuttava isommassa, ainakin kun lapset kasvavat. Ruokaan menee rahaa, vaikka tarjouksesta ostaa ja itse tekee. Vaatteisiin ja kenkiin, kaikkea ei voi kierrättää.
 
vieras
No meillä on 2 yhteistä lasta, mutta mies elättää kahta edellisen liiton lasta tämän lisäksi. Ei nyt varsinaisesti mietitty onko varaa, todettiin vaan, etä yhteiset joutuvat kyllä tulemaan toimeen vähemmällä rahalla kuin nämä etälapset, mutta säästeliäästi elellään ja on pärjätty.
 
ja mä olen opiskelija ja jäin nyt äippälomalle.Itekseni sitkuttelen.Exältä saan minimielarit.Tiukkaa on, mutta jos mulla on varaa kolmeen niin kellä tahansa muullakin on:) Raha ei tuo rakkautta ja mun lapsilla on aina ollut hyvät vaatteet,ruokaa ja leluja sekä hellyyttä mikä on tärkeintä
 
Saara
No ei olla mietitty. Ihan normaalisti pärjätään kolmen kanssa. Mies ainoa työtätekevä, itse "opiskelen". Näillä tuloilla saatiin asuntolainakin... Mutta neljättä joutus miettiin ja kovasti, menis auto vaihtoon ja talo :(
 

Yhteistyössä