onko väliä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
milloin lapsi 1,9v menee nukkumaan kun aamuisin ei ole lähtöjä minnekkään??
en saa poikaa yleensä kovinkaan aikaisin nukkumaan saattaa mennä sinne puolille öin mutta nukkuu kyllä sitten heräämättä ehkä jopa yli kymmenen ja päivisin nukkuu yhet unet n pari tuntii mietin vaan että tuleeko liian vähän unta pikkuiselle.
miten saan rytmin rullaamaan??
kolmisen päivää menee hyvin mutta sitten menee ihan päälaelleen tai jos joku yö vieras tulee niin silloinkin menee rytmit vaikka teen kaiken ihan samalla tavalla..

Meillä oli kans jossaoin vaiheessa rytmit miten sattuu. Periaatteessa eihän sillä väliä ole millaista rytmiä pyöritätte jollei teillä ole mitään menoja aamuisin tai päivisin. Jossain vaiheessa teillä lapsi varmasti kuitenkin menee hoitoon, eikö? Niin ennen sitä kannattaa rytmi saada siihen normaaliin.

Silloin ku meillä oltiin ihan hassussa rytmissä tein näin.
Yksi aamu vaan raasti herätin lapset klo 8 aamulla ja kokoaamu oltiin liikkeellä, rattailla tai muuten touhuttiin. 11.30 syömään ja ennen 13 sänkyyn. Kylmästi taas herätin 15 aikaan ja sit illalla uni tlikin jo 21 aikaan. Rankkaa se on, mutta kannatti. Nyt on rytmi pysyny ihan hyvin. Toki jos vieraita on niin unille meno on vaikeampaa, mutta silti pysyn aikataulussa.

Kuulostaa hurjalta, että alle 2 vuotias valvoo jopa puolille öin- vaikka sitten nukkuisikin aamulla pidempään. Meiän poika on nyt 2 v 3 kk ja on mennyt alle 1-vuotiaasta klo 20 nukkumaan. Kun rytmi on pidetty alusta asti samana niin ei poika sitä vastaan pullikoi. Menee ihan mielellään nukkumaan klo 20 ja herää aamulla klo 6-7 välillä silloinkin kun saa heräillä "itsekseen". Viikolla herättelen klo 6.30 kun hoitoon pitää mennä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 16:52 muumimamma75 kirjoitti:
Kuulostaa hurjalta, että alle 2 vuotias valvoo jopa puolille öin- vaikka sitten nukkuisikin aamulla pidempään. Meiän poika on nyt 2 v 3 kk ja on mennyt alle 1-vuotiaasta klo 20 nukkumaan. Kun rytmi on pidetty alusta asti samana niin ei poika sitä vastaan pullikoi. Menee ihan mielellään nukkumaan klo 20 ja herää aamulla klo 6-7 välillä silloinkin kun saa heräillä "itsekseen". Viikolla herättelen klo 6.30 kun hoitoon pitää mennä!

Järkyttävää, että noin pienen lapsen täytyy herätä noi aikaisin!! Aikaisintaan kahdeksalta, yleensä yhdeksän maissa lapset meillä herää.
Tämän takia en oo raskinu laittaa hoitoon vielä. Aamuherätykset on --stä.. :laugh:

Aika moni pieni lapsi on aamuvirkku eli 6-7 aikaan herääminen ei todellakaan ole mitään rääkkäystä, niinkuin joku tässä ketjussa arveli. Itse olen noussut 5-6 välillä lapsena ennen kouluikää ja äiti oli kotona... Eiköhän se ole ennemminkin kotona olevan äidin aamu-unisuutta ja jopa laiskuutta, jos lapset nukkuu pitkään. Itse haluan illalla omaa aikaa ja mieheni kanssa yhteistä aikaa ja niimpä meillä mennään nukkumaan 20-21, eikä siitä tingitä. Rutiinit on lapselle kyllä helppo opettaa, kun niistä vain pitää kiinni, ei kauan jakseta protestoida.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 17:10 Vieras kirjoitti:
Aika moni pieni lapsi on aamuvirkku eli 6-7 aikaan herääminen ei todellakaan ole mitään rääkkäystä, niinkuin joku tässä ketjussa arveli. Itse olen noussut 5-6 välillä lapsena ennen kouluikää ja äiti oli kotona... Eiköhän se ole ennemminkin kotona olevan äidin aamu-unisuutta ja jopa laiskuutta, jos lapset nukkuu pitkään. Itse haluan illalla omaa aikaa ja mieheni kanssa yhteistä aikaa ja niimpä meillä mennään nukkumaan 20-21, eikä siitä tingitä. Rutiinit on lapselle kyllä helppo opettaa, kun niistä vain pitää kiinni, ei kauan jakseta protestoida.

Peesailen tätä.
Millä poika menee klo 20 nukkumaan ja herää siinä 6.30-7 ihan itsekseen. Tyytyväinen olen ja illalla on miehen kanssa yhteistä aikaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 17:04 Armiliina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 16:52 muumimamma75 kirjoitti:

Järkyttävää, että noin pienen lapsen täytyy herätä noi aikaisin!! Aikaisintaan kahdeksalta, yleensä yhdeksän maissa lapset meillä herää.
Tämän takia en oo raskinu laittaa hoitoon vielä. Aamuherätykset on --stä.. :laugh:

No meillä neiti herää joka aamu 6-7 välillä oli sitten arki tahi viikonloppu... Eikös se mahda olla niin, että ne lapset nukkuvat keskimäärin saman verran öisin, joten jos illalla mennään myöhään nukkumaan niin herätäänkin myöhemmin. Meillä uni tulee iltaisin kahdeksan maissa.

meillä aletaan nukkumaan 21.00-22.00 ja tyttö herää 8.00-9.00.

meillä on niin että jos tyttö menee 20.00 nukkumaan sit se herää parin tunnin päästä eikä saa unta heti ennen ku on pörränny sen tunteroisen hereillään..

ja muutenkin lapset ovat erilaisia ja perheet myös Ei kaikille sovi tuo kaheksalta nukkumaan meneminen, mutta itse en kyllä antaisi puolille öin valvoa ainakaan ihan niin että se tavaksi tulisi..

sitten varmaankin laittaisin itsekkin aikasemmin lapsen nukkumaan jos tosiaan oisi hoitoon meneminen aamulla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 17:10 Vieras kirjoitti:
Laiskako olen, ah niin sydänjuuriani myöten... Silti herään (herätyskellon takia, tiätty) arkisin klo 6, taapero herää luonnostaan noin klo 9. En näe mitään syytä mennä kutittelemaan pikkuherraa kainalosta tms. aikaisemmin, koska teen töitä kotona. Minä haen sen rauhani aamusta, kun se luonnollisesti osuu ja sopii lapseni rytmiin.

Ei sillä mun mielestä sinänsä mitään väliä ole mihin aikaan lapsi menee nukkumaan. Pääasia että saa vuorokauden aikana tarpeeksi unta.
Meillä menee niin, että minä opiskelen, eli herään aamuisin seitsemän aikoihin ja menen kouluun yhdeksäksi. Isä jää poitsun (1v 2k) kanssa vielä nukkumaan ja heräävät siinä 10-11 aikoihin. Isä hoitaa siis lasta kotona.
Illalla poitsu menee nukkumaan vähän enne puolta yötä, ylensä samoiin aikoihin kuin mekin ja nukkuu iltapäivällä parin tunnin päikkärit.
1-v neuvolassa kysyin, että onko mitään haittaa näistä nukkumisajoista niin täti vastasi että jos se sopii meidän rytmiin niin mikä ettei. Sama se lapsen kannalta on, varsinkaan, kun ei olla hoitoon viemässä, eskari-iässä aikaisintaan. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 18:04 mie kirjoitti:
meillä aletaan nukkumaan 21.00-22.00 ja tyttö herää 8.00-9.00.

meillä on niin että jos tyttö menee 20.00 nukkumaan sit se herää parin tunnin päästä eikä saa unta heti ennen ku on pörränny sen tunteroisen hereillään..

ja muutenkin lapset ovat erilaisia ja perheet myös Ei kaikille sovi tuo kaheksalta nukkumaan meneminen, mutta itse en kyllä antaisi puolille öin valvoa ainakaan ihan niin että se tavaksi tulisi..

sitten varmaankin laittaisin itsekkin aikasemmin lapsen nukkumaan jos tosiaan oisi hoitoon meneminen aamulla.

Meillä on kans sama juttu.. Poika laittaa n.21.30 yöunille ja aamulla herää siinä 8.30..

ja en kyllä todellakaan saa poikaa nukkumaan tuolloin 20.00. Aivan liian aikaista meille.. Jos sillon sattuu nukahtaa niin ei nuku ku korkeintaan tunnin tai puoltoista ja sitten on niin pirtee että yöunille meno menee tosi myöhään..

Ja kyllähän se on sitten hiukan eri asia kun hoitoon pitää mennä.. Meillä tulee se eteen syksyllä..

Pienenpänä meillä pojalla oli rytmi sekasin ja sain sen nukkumaan vasta 24.00, mutta sitä ei todellakaan kestänyt kauaa.. ja oli yös kausi millon laitto todella aikasin nukkumaan.. Nyt on rytmi jo löytynyt ja itse oon tähän tällä hetkellä tosi tyytyväinen...

Yhteistyössä