Onko vahingollista vauvalle?

  • Viestiketjun aloittaja PöPö
  • Ensimmäinen viesti
PöPö
Eli kuinka vahingollista vauvalle on se että vanhemmat huutavat ja tappelevat keskenään vauvan nähden/ kuullen? tietenkään ei ole hyvä, mutta onko joku vast tilanteessa ollut huomannut jotain vaikutusta ja käytöksen muuttumista?

Meillä on riitaa ollu nyt pari päivää, mutta yleensä n.kerran viikossa. Pelottaa miten vaikuttaa 8kk vauvaan :(
Tästä on keskusteltu ja tullaan tänäänkin keskustelemaan miehen kanssa.

Ja omia kokemuksia saa kertoa, niinkuin myös ns. kuulopuheita.
 
Vauva voi säikähtää kovia ääniä, vihaista äänensävyä ja sellaisia...
Vauvasta tulee levoton ja säikky, jos vauva tuntee syystä tai toisesta olonsa turvattomaksi - hän ei saa huomiota ja hoivaa sitä tarvitessaan jne, mutta en usko että satunnainen vanhempien riitely aiheuttaisi mitään "traumoja".
Jatkuva riitely sensijaan voi vaikuttaa ajan kanssa.

 
samaa mietin minäkin
meillä vähän samanlainen tilanne, tosin vauvani on kuukauden nuorempi. tuleekohan ihan normaali lapsi jos nyt vaikka tilanne huimasti kääntäisi kelkkaansa ja ei enään olisi riitoja ja huutoa ja itkua. meillä vauva vielä usien itse pelästyy tappelua ja alkaa itkemään.

kai täällä muitakin mammoja on jotka ovat e des joskus lapsen tai vauvan kuullen huutaneet ja riehuneet?
 
ap
En vaan voi mitään kun mies haukkuu ja nauraa päin naamaa mulle tärkeille asioille ja "unelmille" ja valittaa kun en tee kotona mitään, makaan vaan kaikki päivät. Vaikka ruuan laitan, hoidan kaupassa käymiset ja pidän kotini puhtaana ja tietysti hoidan lapsemme.
Joka päivä saa kuunnella kun arvostellaan ja poljetaan maahan. Rahaa ei saa käyttää omiin menoihin, ei sitten yhtään. Ja tähän kaikkeen yhdistettynä äkkipikainen luonne, joka on ollut aina :s
 
heips!

En mäkään tiedä onko "huutaminen ja tappeleminen" paras tapa riidellä, mutta minusta on tärkeää että lapset oppivat että joskus riidellään ja riidan jälkeen sovitaan. Kotona on turvallista oppia, että äänen korottaminen ei ole vaarallista ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nokkamuki:
heips!

En mäkään tiedä onko "huutaminen ja tappeleminen" paras tapa riidellä, mutta minusta on tärkeää että lapset oppivat että joskus riidellään ja riidan jälkeen sovitaan. Kotona on turvallista oppia, että äänen korottaminen ei ole vaarallista ;)
Juu mut ei sellanen vauvan korville ja silmille oo hyväksi kun ei se ymmärrä vielä yhtään muuta kun pelätä. Ja isommankaan kanssa jatkuva riitely ei oo hyvä.
 
Hups! enemmän olisin huolissani teidän parisuhteesta ylipäätään. Ei toista saa polkea ja aliarvioida, tätä en haluaisi lapsieni oppivan. Johtuuko ongelmat vauvan syntymästä vai oliko tilanne sama jo ennen vauvaa?
 
Vieras
Tässä itse mietiskelin, että vauvathan opettelevat puhumista ja käytöstä ihan pienestä lähtien. Voisiko vauvasta kasvaa huutamalla puhuva tai äänekäs lapsi, jos kuulee paljon huutoa? Luulee, että niin puhutaan...

Tietysti jos joskus vahempien ääni korottuu, niin lapselle vaan hyväksi, niin ei säikädhä, jos joku muu perheen ulkopuolinen alkaa huutamaan, mutta liika on liikaa..
 
myy
noh, mun täytyy myöntää että esikoinen on noin kymmenkunta kertaa todistanut riidan, oikein sellasen kunnon riidan joka alkanut keskustelusta ja yltynyt huutamiseen molempien osapuolien kannalta, muutaman kerran lennellyt tavararoita.
nyt kun lapsi on isompi, en ainakaan itse huomaa mitään sulkeutuneisuutta tai että olisi erittäin säikky, ei mielestäni ollenkaan. joka kerta tälläsen tilanteen jälkeen ollaan näytetty miten vanhemmat on sopinu, halailtu ja pussailtu kuten normaalisti. on myös kerrottu että välillä aikuiset tappelee eikä siltä voi välttyä, eikä sitä tarvitse pelätä.
lapsi on todella iloinen tapaus, ihan kuin kuka muukin lapsi leikkipuistossa.

ja kun joku kirjoitti että miksi ei voi keskustella sivistyneesti, niin aina se ei vaan onnistu, pienet taputukset sille joka siinä joka ikinen kerta onnistuu, on vissiin aika hissukka luonne itelläkin ?

minä ja mieheni ollaan molemmat luonteeltamme ihmisiä sieltä tulisemmasta päästä ja vielä kovapäisiäkin, siinä ei paljon auta rauhassa keskustelut jos toinen (milloin minä milloin mies) ei suostu joustamaan suuntaan eikä toiseen, pitää vain oman päänsä.
itse en halua kasvattaa lastani pumpulissa, missä kaikki on aina vaan hyvin ja aikuiset riitelee salaa kun kukaan ei nää, mitäs sitten kun tälläiselle lapselle tulee ensimmäinen oman parisuhteen riita eteen, eihän se tiedä miten päin olisi.

ja lisätään nyt vielä se, että normaali riitely on tätä elämää silloin tällöin, mutta jos väkivaltaa on vielä siihen lisätty on se varmasti todella vahingollista lapselle. lapsetkin on kuitenkin yksilöitä, toiset ottaa asiat raskaammin kuin toiset. itse koen kuitenkin toimineeni näissä tilanteissa oikein, on selitetty ja näytetty että elämä jatkuu sovinnolla. joku tietenkin on aivan toista mieltä...
 
plop
Toi on kyllä tiedossa, miten vanhempien huutaminen voi vaikuttaa vauvaan, mutta mites se, kun isoveli - 2-vuotias pitkään sairastanut uhmis on huutanut ja kiukunnut ihan mahdottomasti. (Nyt poika on tervehtynyt ja tilanne tasoittunut). Osaako joku sanoa, onko tuo kuitenkin eri asia vai voiko sekin olla vauvan kehitykselle pahaksi?
 
Tasku Venus
No mun miehellä oli sellanen lapsuus että mistään ei puhuttu ja kaikki tehtii salaa, ja nyt se on tosi vaikee ihminen. Ei riitele, eikä puhu mulle ikinä jos joku painaa mieltä ja on myös masentunut. Mun vanhemmat riiteli ja kovaa, ja tunnen olevani mieleltäni ihan terve, eikä ole tunne-elämän ongelmia. Eli en mä nyt hirveen pahana riitelyä pidä, tietysti riitelyn jälkeen sovitaan sitten. Mutta kysehän oli vauvasta, ehkä se on vielä liian pieni näkemään riitelyä. Minä ainakin aion opettaa tuolle omalleni ettei riitely ole vaarallista vaan puhdistaa ilmaa.
 

Yhteistyössä