Onko vähän outoa, kun 2v1kk lapsi pelaa lasten leikkiläppärillä aakkospelin läpi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pälli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pälli"

Vieras
Niin siis siinä pelissä nainen sanoo aakkosia sattumanvaraisesti ja sit pitää valita näppäimistöltä vastaava kirjain. Aloin kuunteleen, et aika hyvin tyttö sattumalta painaa oikeeta kirjainta, mut sit vetikin kaikki tasot läpi. Isot ja pienet kirjaimet. Ja nyt toi on sit lempi puuhaa, ei muuta tekisikään. Ei siinä kai mitään, mut huolestuinpa nyt tästäkin :/ Ei muuten puhu vielä.

[QUOTE="pälli";22213329]Niin siis siinä pelissä nainen sanoo aakkosia sattumanvaraisesti ja sit pitää valita näppäimistöltä vastaava kirjain. Aloin kuunteleen, et aika hyvin tyttö sattumalta painaa oikeeta kirjainta, mut sit vetikin kaikki tasot läpi. Isot ja pienet kirjaimet. Ja nyt toi on sit lempi puuhaa, ei muuta tekisikään. Ei siinä kai mitään, mut huolestuinpa nyt tästäkin :/ Ei muuten puhu vielä.[/QUOTE]

Kyllähän se lapsi oppii :). Eikö tuo peli ilmoita, jos painaa väärää nappia? Jos mietityttää, niin laita peli pois vähäksi aikaa.

No on huolestuttavaa! Niiden laitteiden suositusikäkin alkaa vasta neljästä ja muutenkaan, en antaisi lapselle tuollaista noin pitkäksi aikaa leikittäväksi. Ensialkuun kyllä huolestuisin vanhemmista, mutta tosiaan mullakin tulee mieleen a- alkuinen diagnoosi hyvin nopeasti.

[QUOTE="Tiina";22213428]Kyllähän se lapsi oppii :). Eikö tuo peli ilmoita, jos painaa väärää nappia? Jos mietityttää, niin laita peli pois vähäksi aikaa.[/QUOTE]

Niin, kyllähän se ilmoittaa ,jos väärin painaa. Oppinut siitä sitten tietty :) Taidan laittaa pelin tauolle vähäks aikaa kuitenkin.

No on huolestuttavaa! Niiden laitteiden suositusikäkin alkaa vasta neljästä ja muutenkaan, en antaisi lapselle tuollaista noin pitkäksi aikaa leikittäväksi. Ensialkuun kyllä huolestuisin vanhemmista, mutta tosiaan mullakin tulee mieleen a- alkuinen diagnoosi hyvin nopeasti.

Mun veljellä on asperger, jos tätä nyt haetaan. Sen takia tänne aloituksen laitoinkin. Meidän tyttö on kyllä hyvin sosiaalinen, mutta omaa tommosia erityistaitoja muitakin kyllä, siksi huolestuin tästäkin vähän. Ja kauaa ei ole tolla leikkinyt, paitsi nyt leikkisi koko ajan. joten otan pelin pois.

[QUOTE="pälli";22213502]Mun veljellä on asperger, jos tätä nyt haetaan. Sen takia tänne aloituksen laitoinkin. Meidän tyttö on kyllä hyvin sosiaalinen, mutta omaa tommosia erityistaitoja muitakin kyllä, siksi huolestuin tästäkin vähän. Ja kauaa ei ole tolla leikkinyt, paitsi nyt leikkisi koko ajan. joten otan pelin pois.[/QUOTE]

Autismi mulla kyllä tui mieleen.

Mutta ihan ensimmäisenä kyläl miettisin miten tarpeellista tuon ikäisen on ylipäätään leikkiä moisella laitteella, vai löytyisikö jotain kehittävämpää. Kokeilepa vaikka muutaman kirjainkortin kanssa tunnistaako lapsi niitä kirjaimia jos sinä ne lausut.

Autismi mulla kyllä tui mieleen.

Mutta ihan ensimmäisenä kyläl miettisin miten tarpeellista tuon ikäisen on ylipäätään leikkiä moisella laitteella, vai löytyisikö jotain kehittävämpää. Kokeilepa vaikka muutaman kirjainkortin kanssa tunnistaako lapsi niitä kirjaimia jos sinä ne lausut.

Miten pystyt sanoon sieltä, että autismi vai asperger? Ja en nyt olisi kuitenkaan häntä diagnosoimassa, voihan muutenkin olla oppinut asioita!!
Siskonsa jäljiltä jää erinäisiä leluja lojumaan, joita sitten on käyttänyt. Tuskin toi nyt vaarallinenkaan on 2veelle :D

[QUOTE="pälli";22213502]Mun veljellä on asperger, jos tätä nyt haetaan. Sen takia tänne aloituksen laitoinkin. Meidän tyttö on kyllä hyvin sosiaalinen, mutta omaa tommosia erityistaitoja muitakin kyllä, siksi huolestuin tästäkin vähän. Ja kauaa ei ole tolla leikkinyt, paitsi nyt leikkisi koko ajan. joten otan pelin pois.[/QUOTE]

Otappa vaan peli pois. Siis yhtään diagnosoimatta tai sinua huolestuttamatta, pelin pois ottaminen on siinäkin mielessä hyvä jos hänellä on noita aspregerpiirteitä (piirteitähän pitää olla monta ennenkuin diagnoosi tehdään, niinkuin varmasti tiedät) hän reagoi pelin poisottamiseen voimakkaasti. Siis uhmakohtaukset ei ole mitään kun verrataan autistin/aspergerlapsen reaktioon kun jokin tuttu asia josta on tullut päähänpinttymä otetaan pois tai toimintaa muutetaan.
Jos lapsi ei puhu, pitäisi kyllä kehittää vähän sitä puolta eikä laittaa tekemään noita passiivisia juttuja kuten leikkimään läppärillä. Ei muuta kun lapsen kanssa yhdessä lattialle ja liuta "Mikä tämä on?" ja "Missä se on?" kysymyksiä ja leikkejä. :) Sanooko hän muuten yhtään sanaa ja miten kommunikoi muiden kanssa?

[QUOTE="pälli";22213561]Miten pystyt sanoon sieltä, että autismi vai asperger? Ja en nyt olisi kuitenkaan häntä diagnosoimassa, voihan muutenkin olla oppinut asioita!!
Siskonsa jäljiltä jää erinäisiä leluja lojumaan, joita sitten on käyttänyt. Tuskin toi nyt vaarallinenkaan on 2veelle :D[/QUOTE]

Ei missään nimessä pidä diagnosoida, itse oon työskennellyt asperger- ja autistilasten kanssa, ja pelkkä diagnosointi on pitkä prosessi ammattilaisiltakin.
Ei sinänsä peli ole vaarallinen mutta sinuna keksisin taaperollesi jotain muuta. Ei hän kirjaintaitoja vielä tarvitse vaan aimo annoksen ikätasoista touhua ja muiden taaperoiden seurassa olemista ja sosiaalisten taitojen harjoittelua. Ihana ikä tuo 2v, meidän pienimmäinen on kohta kans tuon maagiset 2v ja voi mikä persoona :)

Ei missään nimessä pidä diagnosoida, itse oon työskennellyt asperger- ja autistilasten kanssa, ja pelkkä diagnosointi on pitkä prosessi ammattilaisiltakin.
Ei sinänsä peli ole vaarallinen mutta sinuna keksisin taaperollesi jotain muuta. Ei hän kirjaintaitoja vielä tarvitse vaan aimo annoksen ikätasoista touhua ja muiden taaperoiden seurassa olemista ja sosiaalisten taitojen harjoittelua. Ihana ikä tuo 2v, meidän pienimmäinen on kohta kans tuon maagiset 2v ja voi mikä persoona :)

Juu, mäkin oon asunut asperger-ihmisen kanssa 20-vuotta ja voin sanoa, että mielenkiintoista on ollut :)
Toi peli oli vaan yksi pieni juttu meitin päivästä. Nyt kun hokas sen, niin jäi kyllä siihen jumiin (ei ehkä sanan ammattimaismielessä, mut kuitenkin).
Huojentunut olen siitä, että leikkii roolileikkejä, tekee esim. ruokaa ja haluaa auttaa kaikessa, siivoamisessa ym. Pukee itse ja syö. Motorisesti on kyllä myös "ylikehittynyt". Seisoo jo yhdellä jalalla ym.
Ottaa kontaktin ja hakeutuu seuraan. Katsekontakti on hyvä ja ilmeet ym. Mut puhe sit laahaa. Sanoo noin 10 sanaa ja nekin hyvin epäselvästi. Puheen ymmärrys on kyllä täysin normaali.
Kiitos sulle milipiteistäsi, kun asioista jotain tiedätkin :) :)

[QUOTE="pälli";22213730]Juu, mäkin oon asunut asperger-ihmisen kanssa 20-vuotta ja voin sanoa, että mielenkiintoista on ollut :)
Toi peli oli vaan yksi pieni juttu meitin päivästä. Nyt kun hokas sen, niin jäi kyllä siihen jumiin (ei ehkä sanan ammattimaismielessä, mut kuitenkin).
Huojentunut olen siitä, että leikkii roolileikkejä, tekee esim. ruokaa ja haluaa auttaa kaikessa, siivoamisessa ym. Pukee itse ja syö. Motorisesti on kyllä myös "ylikehittynyt". Seisoo jo yhdellä jalalla ym.
Ottaa kontaktin ja hakeutuu seuraan. Katsekontakti on hyvä ja ilmeet ym. Mut puhe sit laahaa. Sanoo noin 10 sanaa ja nekin hyvin epäselvästi. Puheen ymmärrys on kyllä täysin normaali.
Kiitos sulle milipiteistäsi, kun asioista jotain tiedätkin :) :)[/QUOTE]

Kuulostaa meidän pojalta kaksivuotiaana. Nyt kohta 2v2kk ja innostunut puhua pälpättämään minkä kerkeää :D

[QUOTE="pälli";22213561]Miten pystyt sanoon sieltä, että autismi vai asperger? Ja en nyt olisi kuitenkaan häntä diagnosoimassa, voihan muutenkin olla oppinut asioita!!
Siskonsa jäljiltä jää erinäisiä leluja lojumaan, joita sitten on käyttänyt. Tuskin toi nyt vaarallinenkaan on 2veelle :D[/QUOTE]

En mitään diagnoosia tehnytkään, sanoin vain mikä a- kirjaimella alkava diagnoosi minulla tuli mieleen kirjoituksesta. Enemmänkin olisin huolissani siitä, että tuon ikäinen ylipäätään leikki moisella koneella, varsinkaan niin kauaa, että ehtii jotain oppia. Ja kuten sanoin, kannattaa kokeilla oppiko lapsi oikeasti jotain, vai oppiko vain painamaan nappia.

[QUOTE="pälli";22213730]Juu, mäkin oon asunut asperger-ihmisen kanssa 20-vuotta ja voin sanoa, että mielenkiintoista on ollut :)
Kiitos sulle milipiteistäsi, kun asioista jotain tiedätkin :) :)[/QUOTE]

No nyt kun kerroit lapsestasi enemmän, en olisi huolissani. Oma poikani puhui myös noin kaksivuotiaana tosi vähän mutta hänellä olikin liimakorvat joka sekoitti äänteitä. Nykyään vähän liiankin puhelias tyyppi :)
Jos tuo puhe huolestuttaa niin 2,5v neuvolasta ainakin saat hyviä neuvoja, vai kävitkö jo 2-vuotiaana neuvolassa? Eräs puheterapeutti kerran sanoi "Vanhemmat odottavat ekan 2v että lapsi oppisi puhumaan, sitten he odottavat seuraavat 16v että lapsi olisi joskus hiljaakin..." :)

Aurinkoista syksyä!

Hmm... meillä poika alkoi puhua vähän jälkeen 2-vuotissynttäreiden, eikä tosiaan ole vieläkään mikään puhevirtuoosi. Serkkuni lapsi oppi, ihan oikeasti, lukemaan 2-vuotiaana. Kirjoittamaan muistaakseni vuotta myöhemmin, en ole ihan varma. 5-vuotiaana kirjoitti jo sähköposteja kaikille ja opiskeli englantia. Ja aivan normaali pikkupoika, kuten oma lapsenikin :D. En siis huolestuisi lapsesi kehityksestä, mutta voithan aina kysäistä neuvolasta jos kuitenkin huolestuttaa.

Muoks: piti oikein tarkastaa. Tuo serkun poika siis osasi jo n.1,5-vuotiaana lukea yli sata sanaa ja 3-vuotiaana jo käytti googlea ja muutenkin internettiä kuin vanha tekijä :D.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meidän poika tunnisti melkein kaikki aakkoset 2-vuotiaana. Muutamaa vierasperäistä lukuunottamatta. Mä en olis huolissaan, jos ei muuta huolestuttavaa ilmene. Lapset vaan on kiinnostuneita eri asioista. Joillain ne on aakkoset, joillain joku muu. Ja lapset on todella nopeita oppimaan.

Lisään vielä että meidän 2-vuotias on myös motorisesti sangen lahjakas. Kaverini totesi sangen osuvasti, että poika on "kävellyt kielensä päälle". Toisin sanoen muut asiat kiinnostaa niin valtavasti, että sijaa puheen opetteluun ei vaan ole.

Lisään vielä että meidän 2-vuotias on myös motorisesti sangen lahjakas. Kaverini totesi sangen osuvasti, että poika on "kävellyt kielensä päälle". Toisin sanoen muut asiat kiinnostaa niin valtavasti, että sijaa puheen opetteluun ei vaan ole.

Oisko se niin? Kun meille sanottiin neuvolassa, että nykyään uskotaan niin, että motoriikka ja puheenkehitys tukevat toisiaan. Eli hyvän motoriikan ja aikaisin käveleen oppivat myös oppii puhuun aikaisin. Meillä tosiaan motorisesti tosi taitava, mut puhe jäljessä. JA kiitos järjen sanoistasi ed. viestissäsi :)

No nyt kun kerroit lapsestasi enemmän, en olisi huolissani. Oma poikani puhui myös noin kaksivuotiaana tosi vähän mutta hänellä olikin liimakorvat joka sekoitti äänteitä. Nykyään vähän liiankin puhelias tyyppi :)
Jos tuo puhe huolestuttaa niin 2,5v neuvolasta ainakin saat hyviä neuvoja, vai kävitkö jo 2-vuotiaana neuvolassa? Eräs puheterapeutti kerran sanoi "Vanhemmat odottavat ekan 2v että lapsi oppisi puhumaan, sitten he odottavat seuraavat 16v että lapsi olisi joskus hiljaakin..." :)

Aurinkoista syksyä!

Kiitos, ihanaa syksyä myös sinne :)

Meillä poika tunnisti kaikki aakkoset vähän reilu 2-vuotiaana. 3-v synttäreillä luki lyhyitä tavuja: AI, UI, OU, SOI, SUU, jne. Nyt ikää on 3v3kk ja eilen joi pillimehua ja isänsä kysyi, että mitäs juot? Poika alkoi tavata mehupurkista nimeä: "tämä on vauhtihirvi -mehua!" (oli vauhtihirmu) Kirjainpalikoilla haluaa aina, että joku kirjoittaa sanan, jonka saa sitten lukea. Ei ole mitään aalla alkavia diagnooseja, neuvolassa todettiin, että reipas, sosiaalinen poika, suoriutui hienosti kaikista neuvolan tehtävistä. (Lukemisesta en kyllä siellä puhunut mitään..)

[QUOTE="pälli";22213969]Oisko se niin? Kun meille sanottiin neuvolassa, että nykyään uskotaan niin, että motoriikka ja puheenkehitys tukevat toisiaan. Eli hyvän motoriikan ja aikaisin käveleen oppivat myös oppii puhuun aikaisin. Meillä tosiaan motorisesti tosi taitava, mut puhe jäljessä. JA kiitos järjen sanoistasi ed. viestissäsi :)[/QUOTE]

No meillä ainakin molemmat pojat on olleet motorisesti ikäisiään edellä, mutta puheen kehitys on viivästynyt. Ja miehen veljenpojista vanhempi oppi ajoissa puhumaan, mutta motoriikka tuli jälkijunassa. Poika on edelleen 3-vuotiaana motorisesti jäljessä meidän 2-vuotiasta, mutta puhe taas on aivan uskomattoman hienoa.

Yhteistyössä