Onko väliä mihin liittoon kuuluu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oon varmaan tosi tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oon varmaan tosi tyhmä

Vieras
Mietin sitä, että kun aina neuvotaan, etenkin palkkaepäselvyyksissä, kääntymään luottamusmiehen tai liiton puoleen. Tämä luottamusmieshän kuuluu johonkin kyseisen alan liittoon. Kuitenkin on mahdollista, että itse on täysin toiselle alalle kouluttautunut kuin mitä kyseinen työpaikka edustaa ja voi näin kuulua täysin eri liittoon. Onko tällä mitään väliä? Hoitaako oma liitto omia asioita riippumatta, missä on töissä?

Liittoa voi vaihtaa tai valita tutkintonsa mukaisen liiton tai sitten vain sellaisen yleismaallisen, useampia aloja kattavan liiton. Itse olen vakuutusalalla töissä, mutta en ole vaihtanut tradenomiliitosta vakuutusväen liittoon. Enkä tiedä jaksanko vaihtaa valtiotieteilijöiden liittoon, vaikka sinne tavallaan kuuluisin. :D Ihan omia valintoja.

Työpaikkasi luottamusmies kuluu siihen liittoon minkä työehtosopimusta työpaikallasi noudatetaan, sinun ei tarvitse kuulua samaan liittoon, hän hoitaa silti sinunkin asioitasi. Liittosi kautta saat aina apua, vaikka liittosi olisi eri kuin se minkä mukaan työpaikkasi on järjestäytynyt. Minä en ole liittoa vaihtanut vaikka työpaikalla noudatettaisiin toisen liiton tessiä...

ÄLÄ ainakaan liity loimaan kassaan eli YTK:hon, se ei ole mikään työntekijöiden liitto eikä auta yhtään mitenkään sinua palkka-asioissa tai muussakaan asiassa, se on parin kokoomuslaisen keksimä ns.liitto joka ratsastaa oikeiden ammattiliittojen varjolla joka asiassa, palkkaneuvottelu pöydissä loimaankassan henkilöstö istuu työnantajien puolella pöytää niin kertoohan sekin jo jotakin.

Mun mielestä on ihan omien etujen mukaista kuulua siihen liittoon mihin luottamusmies kuuluu ja toivottavasti suuri osa muistakin. Edunvalvonta on aina tehokkaampaa ja asioista tiedottaminen jos kaikki on samassa veneessä. Ja ainakin meidän liiton kanta on että jäsenmaksulla saa luottamusmiehen palvelut käyttöönsä, ei todellakaan ilmaiseksi. Pakolliset asiat hoidetaan kuten yt:stä yms tiedottaminen mutta muuten kukin saa ottaa sitten itse yhteyttä omaan liittoonsa. Luottamusmiehen ei tarvitse asioida sellaisten liittojen kanssa joihin ei itse kuulu.

Entä jos luottamusmies ei kuulu mihinkään liittoon? Luottamusmiehen hommista kiinnostuneissa oli liittoon kuuluneitakin, mutta he eivät lähteneet mukaan, kun työnantaja asiasta kuultuaan antoi ymmärtää, että urakehitys voi kärsiä siitä. Sen vuoksi meillä luottamusmiehet ovat lähempänä eläkeikää olevia henkilöitä.

Ei todellakaan luottamusmies hoida sun asioita jos et kuulu samaan liittoon tai liitot ei tee yhteistyötä. Mä oon yksityises hoitokodis töissä ja lm on tehyn jäsen ja hoitaa tehyn, superin ja ertolaisten asiat. Meillä kuuluu muutama JHL.n ja niiden ongelmat ei kuulu meidän luottamusmiehelle.
JA SUOMESSA ON SELLANEN SYSTEEMI ET JOS OOT KUULUNU 10 VUOTTA METALLILIITTOON JA VAIHDAT ALAA JA SIIRRYT VAIKKA SUPERIIN, NIIN KAIKKI NE SUN TYÖSSÄOLO AJAT SUN MUUT MAKSUT (MILLÄ PERUSTEILLA SAAT VAIKKA TYÖTTÖMYYSKORVAUSTA) SIIRTYY UUTEEN LIITTOON!

Ahaa, eli periaatteessa kannattaa siis liittyä nykyisen tessin mukaiseen liittoon, vaikka tietääkin, että kyseessä on erittäinkin väliaikainen ja täysin toisenlainen ala kuin tulevaisuudessa.

[QUOTE="vieras";23012516]Entä jos luottamusmies ei kuulu mihinkään liittoon? Luottamusmiehen hommista kiinnostuneissa oli liittoon kuuluneitakin, mutta he eivät lähteneet mukaan, kun työnantaja asiasta kuultuaan antoi ymmärtää, että urakehitys voi kärsiä siitä. Sen vuoksi meillä luottamusmiehet ovat lähempänä eläkeikää olevia henkilöitä.[/QUOTE]

Henkilö ei voi olla luottamusmies jos se ei kuulu liittoon. Ja luottamusmiehellä on aina liitto takana (ja kasa asianajajia)

[QUOTE="A P";23012558]Ahaa, eli periaatteessa kannattaa siis liittyä nykyisen tessin mukaiseen liittoon, vaikka tietääkin, että kyseessä on erittäinkin väliaikainen ja täysin toisenlainen ala kuin tulevaisuudessa.[/QUOTE]

No periaatteessa kyllä, jos siis ongelmia suttaantuu. Ja kun ne liiton rahat sun muut ei katoa minnekkää...

Niin se on, että luottamusmiehen valitsevat liittoon kuuluvat eikä luottamusmiehen tarvitse hoitaa muiden kuin liiton jäsenten asioita. Luottamusmies kyllä edustaa koko henkilöstöä niissä asioissa, joissa työnantajan on henkilöstöä kuultava, mutta ei luottamusmiehellä ole mitään velvollisuutta tiedottaa muille kuin liiton jäsenille.

Minä olen aina mieltänyt, että jos haluan vaikuttaa työolosuhteisiin, palkkaan ym niin kuulun siihen ammattiliittoon, joka näistä asioista neuvottelee ja tekee kyseisen alan työehtosopimuksen. Kaikki koulutuspohjaiset liitot eivät tietääkseni tee työehtosopimuksia, joten selvittäisin kyllä tekeekö valitsemani liitto työehtosopimuksen vai ei.

Ehdottomasti kannattaa liittyä siihen liittoon, mihin muutkin työpaikkasi samaa työtä tekevät kuuluvat. Luottamusmies voi kyllä kuulua eri liittoon kuin sinä ja silti valvoo sinun etuasi, mutta ihan mihin tahansa liittoon ei kannata kuulua, vaan siihen minkä sopimuksiin työnantajasi on sitoutunut. Minä olen juuri vaihtanut liittoa toiseen saman alan liittoon, koska työpaikkani on sitoutunuty sen sopimuksiin. Meillä ollaan tekemässä laitosuudistuksia, jotta minunkin oikeuteni otetaan huomioon, minun on kuulutava samaan liittoon. Olen määräaikainen työntekijä, joten minun kohdallani on liitosta riippuvaista jatkuuko työsuhteeni enää ensi vuonna. Mieheni taas vaihtoi liittoa uuteen työpaikkaansa mentyään, koska liiton neuvottelemat indeksipalkankorotukset saa vain samaan liittoon kuuluvat.

Yhteistyössä