Onko väärin pyytää miestä jäämään kotiin töistä jos;

  • Viestiketjun aloittaja räkänokka
  • Ensimmäinen viesti
räkänokka
lapsi on kipeä ja itsekin sairastuu?

Sattuipa niin ikävästi, että sain itseni sänkypotilaaksi poskiontelontulehkduksella ja flunssalla ja olen muutenkin raskaudesta väsynyt ja pahoinvoiva. Silti pitäisi tuo myös sairasteleva 1v hoitaa... Mies siis pystyisi omalla ilmotuksella jäämään pariksi päiväksi kotiin, jos niikseen tulee...
 
puolustan
työnantajalla on ainakin meillä myös sellainen kohta, että lähiomaisen äkillinen sairasu, yksi päivä, se kattaa kyllä myös sinutkin..
ja toisekseen kuka kertois - tartteeko kertoa?
 
kello
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Miehellesi ne on palkattomia päiviä jos työnantajalle selviää että sinäkin olet kotona vaikkakin kipeänä.
Meillä ei ainakaan olis varaa tuollaiseen palkattomaan.
Mitenköhän se mahtaisi selvitä työnantajalle?
Hmm...kateellisia ihmisiä riittää narauttamaan.
Ja toisaalta jos olet äitiyslomalla, hoitovapaalla tms. niin eiköhän tuo miehen työpaikassa tiedetä. Ja työnantajalla on toisaalta oikeus kysyä ja selvittääkin se jos tahtoo.
Mutta onnea, eihän sitä tiedä jos kukaan ei narauta
 
Mene sinä lääkäriin ja pyydä niiltä sieltä sairaslomaa...no sinä kun kotona olet niin sun saikku kirjotetaan sun miehelle =) Eli ei tule palkattomia päiviä jos tekee noin. Ite en ole noin tehnyt eli en tiä kuinka se sit oikeesti toimii.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kello:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Miehellesi ne on palkattomia päiviä jos työnantajalle selviää että sinäkin olet kotona vaikkakin kipeänä.
Meillä ei ainakaan olis varaa tuollaiseen palkattomaan.
Mitenköhän se mahtaisi selvitä työnantajalle?
Hmm...kateellisia ihmisiä riittää narauttamaan.
Ja toisaalta jos olet äitiyslomalla, hoitovapaalla tms. niin eiköhän tuo miehen työpaikassa tiedetä. Ja työnantajalla on toisaalta oikeus kysyä ja selvittääkin se jos tahtoo.
Mutta onnea, eihän sitä tiedä jos kukaan ei narauta
Olen kyllä työssä, mutta en vuorotyössä kuten mieheni.
 
mimmuli
Sanokaa mitä haluatte, mutta mun mielestä työnantajaa kohtaan pitäs olla rehellinen. Miten voitte vaatia sitä sitten häneltäkään, jos ette itsekään ole? Eli mies voi kysyä töistä vapaata, jos on varaa pitää palkatonta. Harva pomo antaa palkallista jos puoliso kotona, oli tämä sitten sairas eli ei.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mimmuli:
Sanokaa mitä haluatte, mutta mun mielestä työnantajaa kohtaan pitäs olla rehellinen. Miten voitte vaatia sitä sitten häneltäkään, jos ette itsekään ole? Eli mies voi kysyä töistä vapaata, jos on varaa pitää palkatonta. Harva pomo antaa palkallista jos puoliso kotona, oli tämä sitten sairas eli ei.
Työnantaja on vain jossain haavemaailmassa rehellinen ja vilpitön, täällä tosielämässä duunaria kustaan linssiin minkä keretään.
 
Mieheni työnantaja vaati minun työnantajaltani todistuksen että olen ollut kyseisenä päivänä töissä, kun mies jäi sairaan lapsen kanssa kotiin ja minun oli pakko olla töissä, kun juuri sinä päivänä oli tärkeä palaveri, jossa kaikkien piti olla läsnä. Muuten olisi miehellä ollut palkaton vapaapäivä...
 
Meillä tuo oli onneksi mahdollista ihan ilman mitään vippaskonsteja. Olin itse todella pahassa poskiontelontulehduksessa ja esikoinen 3,5kk kipeänä (sairaalaan sisäänkirjoitettuna mutta kotona kotisairaanhoidonturvin, lääkityksiä muutaman tunnin välein ja jatkuvasti seurattava). En olisi tuolloin itse selvinnyt pojan hoidosta mutta minut siis sairaskirjoitettiin ja mies sai palkallista vapaata sairaan lapsen hoitoa varten.

(ja siis ruotsin puolella tämä)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
no jos teidän talous kestää sen, että mies on pois töistä, palkkaahan mies ei saa siltä ajalta, koska sinä olet kotona. niin silloinhan se on paras vaihtoehto.
Ajatuksena kyllä oli että mies ilmottaisi itsensä kipeäksi, ottaisi siis itselleen saikkua.

Tilanne siis on se, että miehen kuuluisi nyt olla sairaslomalla mutta on ollut töissä miespulan vuoksi. Voi siis teoriassa vain soittaa ja sanoa, että olo on heikko, ei pääse...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Meillä tuo oli onneksi mahdollista ihan ilman mitään vippaskonsteja. Olin itse todella pahassa poskiontelontulehduksessa ja esikoinen 3,5kk kipeänä (sairaalaan sisäänkirjoitettuna mutta kotona kotisairaanhoidonturvin, lääkityksiä muutaman tunnin välein ja jatkuvasti seurattava). En olisi tuolloin itse selvinnyt pojan hoidosta mutta minut siis sairaskirjoitettiin ja mies sai palkallista vapaata sairaan lapsen hoitoa varten.

(ja siis ruotsin puolella tämä )
Taidetaamapa muuttaa ruotsiin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja woodland:
Mieheni työnantaja vaati minun työnantajaltani todistuksen että olen ollut kyseisenä päivänä töissä, kun mies jäi sairaan lapsen kanssa kotiin ja minun oli pakko olla töissä, kun juuri sinä päivänä oli tärkeä palaveri, jossa kaikkien piti olla läsnä. Muuten olisi miehellä ollut palkaton vapaapäivä...
meillä on myös näin
 
tarkennusta?
Alkuperäinen kirjoittaja Mun:
mies saa lomaa sairaan lapsen hoitoa varten jos myös minä olen kipeänä. Ei tarvi valehdella itse olevansa kipeänä. Ja ihan kotosuomessa ollaan.
Molempien sovellettavat työehtosopimukset?

Työnantajan itse päättämänä vai lain mukaan?

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja tarkennusta?:
Molempien sovellettavat työehtosopimukset?

Työnantajan itse päättämänä vai lain mukaan?
Työehtosopimuksissa ja laissa määritetään ne vähimmäisoikeudet, mitä työntekijällä on. Työnantaja saa kuitenkin antaa työntekijälleen ihan niin paljon ylimääräisiä oikeuksia kuin haluaa.

 
vieras
Kyllä mun mies on ihan palkallisesti ollut hoitamassa lasta kun a)olin oksutaudissa, enkä pystyny alle 1v lasta hoitamaan(3pv) ja kuopusta odottaessa kun jouduin vuodelepoon, mut en sairaalaan oli 2vko kotona hoitamassa esikosita ihan palkallisella vapaalla silloinkin!
 
siis
Se on yleensä kirjoitettu työehtosopimuksiin niin, että palkallisen vapaan saa myös, jos toinen kotona oleva vanhempi on kykenemätön hoitamaan lasta. Mutta pikku flunssat tuskin riittävät lääkärille sellaisen todistuksen kirjoittamiseen.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Ainahan sitä voi pyytää, ei siinä mitään väärää ole =)
:) Pelkäämpä vaan, ettei jää vaikka pyytäisin.... :| Olisi pitänyt ottaa mies, jossa on vähän enemmän herrasmies-ainesta...
No turha se on nyt valittaa, sorry vaan. Ja ois ehkä kannattanu miettiä etukäteen, että jos mies ei ole tarpeeksi hyvä, niin kannattaako niitä jälkeläisiä tällaisista geeneistä viedä eteenpäin.

Mun mielestä ok, jos mies jää kotiin, jos oot tyyliä pää kainalossa. Mutta oiskohan jotai muuta ottaan lasta vaikka päiväksi tai pariksi? Monella nimettäin on töissä sellainen tilanne, että ne työt ei karkaa mihinkään..sitten ne on vaan tehtävä vaikkapa se 2 päivää nopeammin! Jolloin kotiin jäänti ei todellakaan houkuttele.
 

Yhteistyössä