Onko väärin valehdella lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
antaako joku tosissaan 5-vuotiaan päättää mitä syö ja mitä ei? Naurettavaa. Kyllä se on niin että lapsi syö sitä mitä nenän eteen annetaan ja muuta ei tipu.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Mä en millään jaksa uskoa että 5-vuotias lapsi osaisi valita kasvissyönnin eettisistä syistä. Mistä se on ylipäätään saanut päähänsä ettei halua syödä lihaa?

Miten niin eettisistä syistä, mä en nähnyt sellasesta mainintaa?
Mä olen inhonnut lihaa lapsesta asti: söin jauhelihaa, mutta ällötyskausinani näin silmissäni vaan possuja ja lehmiä kun lihapullia törkättiin lautaselle.Juuri ja juuri sain nielastua, mutta kauan jouduin ensin pureksimaan paloja pienemmiksi. En tuntenut käsitettä kasvisyönti, kaikki meillä söi lihaa, joten söin sitten useimmiten mäkin kun väitettiin ettei ilman elä.
Mutta ilmanhan elää.

Alkuperäinen kirjoittaja help:
Mä en millään jaksa uskoa että 5-vuotias lapsi osaisi valita kasvissyönnin eettisistä syistä. Mistä se on ylipäätään saanut päähänsä ettei halua syödä lihaa?

No 5v tuskin osaa selittää hienoin termein, että hänen motiivinsa ovat "eettiset syyt" mutta miten sinä sitten selität hänen motiivinsa? Jos hän ei halua syödä eläimiä...? Kokee sen olevan väärin?

Aivopesu. "Possuun sattuu ja se itkee kun syöt sitä."

Minä en tunne ketään kasvissyöjää joka olisi sanonut mitään tuon tapaista lapselle.

Itse ryhdyin 11-vuotiana kasvissyöjäksi. En tiennyt tai tuntenut ketään muuta kasvissyöjää. Ihan itse käytin omia aivojani ja totesin, että tuntuu pahalta syödä eläintä. En kokenut meillä olevan oikeutta tappaa eläimiä. Enkä koe vieläkään.

Alkuperäinen kirjoittaja valehtelija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä, valehtelu on väärin. Mitä helvettiä sinä lapsellesikin opetat? Että kyllä saa valehdella jos oikein haluaa? Ja kun on vielä selkeästi lapselle erittäin tärkeä asia kyseessä. Miltä itsestäsi tuntuisi?

Ensinnäkin: Lapsi ei tarvitse lihaa. En ymmärrä mikä pakko sinulla on syöttää hänelle lihaa. Hän tekee hienon työn ympäristön puolesta ja sinä sabotoit valehtelemalla ja salaa syöttämällä sitä. Miksi?!

Miten niin hienoa työtä ympäristön puolesta. Syömällä ulkomailta tänne roudattuja elintarvikkeita?

Mitä sinä nyt höpiset? :) Miksi näet vaihtoehtona kotimaisen lihan ja ulkomaiset "elintarvikkeet", mitä kaikkea sillä sitten tarkoitatkaan...?

Ja vaikka kuin tuotaisiin ulkomailta, ovat kasvikset silti ympäristöystävällisempiä verrattuna lihaan. Lihatuotanto tuottaa n puolet maailman hiilidioksiidipäästöistä.

No vaikkapa tofua... sitä et saa koskaan kotimaisena oli mikä vuodenaika tahansa.

Meillä lapsi syö sitä mitä tarjotaan niin kauan kuin tässä talossa asuu, jos haluaa ryhtyä kasvissyöjäksi, niin sitten pitää ihan itse opiskella ja tutkia mitä se vaatii, mutta niin kauan kuin syö mun tekemiä ruokia, niin lihaa on syötävä.
Toisekseen 5-vuotias on niin pieni, että se ei todellakaa ymmärrä mitään eettisyydestä. Joku kasvissyöjäperheen lapsi on sille tietysti kertonut satuja, miten possuun sattuu kun sitä syö tai jotain vastaavaa.

Luovutteko myös lemmikkieläimistä?

Koira pahempi kuin maasturi
Perjantai 23.10.2009 klo 10.54
Uusiseelantilainen uutuuskirja on ikävää luettavaa ympäristöstä huolestuneille eläintenystäville.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009102310478810_uu.shtml

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Tilanne on se et poikamme 5v on kieltäytynyt kaikesta lihasta nyt n. 4kk ajan.
Joku aika sitten kirjoittelinkin ja pyysin apuja. Sain hyviä vinkkejä, kiitos siitä.

Mut asiaan. Poika syö maksalaatikkoa kun ei tajua mitä se on enkä ole kertonut. Nyt olen saanu muutamina ruokakertoina syömään lindströmmin pihvejä sanomalla et on pelkkää punajuurta. Tuntuu ilkeältä valehdella mut eiks tää ole hyvän asian puolesta? :( Poika ei osaa syyksi sanoa muuta kuin ettei halua syödä eläintä. Joissain ruuissa yritin aluksi huijata ja piilottaa lihaa sekaan mut maistoi se niin en ole enää tehnyt. Syö paljon soijarouhetta, kananmunaa, pinaattilettuja ja pelkkää perunaa vaan...

Neuvolaan olen ollut yhteyksissä ja sieltä ravitsemusterapeuttiin. Kuulema hätää ei vielä ole mut rterapeutti haluaa tavata maaliskuussa pojan ja sit katsotaan jatkoa. Poika ei syö kasvisruokia (keittoja tmv) ja kalaakin tosi vähän. Kalapuikot lähes ainuita.

Et saa koskaan lapsesi kunnioitusta kun valehtelet.

Poika ei osaas elittää syytä miksi ei syö. Olen yrittänyt kysellä onko nähnyt, kuullut tmv mut ei osaa sanoa kuin ettei halua syödä elukkaa. Olen yrittänyt selittää et niin vaan kuuluu olla.
En osaa valmistaa kasvisruokaa ja tuo soijakin on tosi opettelua ollut. En halua pakottaa väkipakolla lasta syömään. Ensin laitoin aina lihan erikseen mut joka kerta jäi syömättä. Pelottaa vaan miten koulun alkaessa käy. Täytyy varmaan saada lääkärintodistus etteivät pakolla syötä.... Epäilen kyl et kyseessä joku ohimenevä vaihe jonka ajan myötä unohtaa eli viittais siihen et on nähnyt jotain tmv.
Alkoi aluksi ettei halunnut leikkeleitä, ei makkaraa sit jäi lempiruoka jauheliha :(
Soijasta syö vain rouhetta. Yhtään isompia paloja ei saa olla. Ei ymmärrä et on olemassa esim soijanakkeja tmv. On vielä niin pieni...
No jatkamme tällä linjalla kun mielestäni kasvava lapsi tarvitsee lihaa. Huijaan sit tuolla punajuurella, maksalaatikkoa ei edes kysy vaan syö kun on aina tykännyt. Katsotaan sit maaliskuussa mitä ravitsemusterapeutti on asiasta mieltä.
Kiitos asillisista kommenteista.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Miten niin eettisistä syistä, mä en nähnyt sellasesta mainintaa?
Mä olen inhonnut lihaa lapsesta asti: söin jauhelihaa, mutta ällötyskausinani näin silmissäni vaan possuja ja lehmiä kun lihapullia törkättiin lautaselle.Juuri ja juuri sain nielastua, mutta kauan jouduin ensin pureksimaan paloja pienemmiksi. En tuntenut käsitettä kasvisyönti, kaikki meillä söi lihaa, joten söin sitten useimmiten mäkin kun väitettiin ettei ilman elä.
Mutta ilmanhan elää.

No sianliha ei vissiin ole lapsesta pahaa, kun kerran sitä syö lindströminpihvin muodossa kun ei hiffaa, joten...

Kyllä, valehtelu on väärin. Mitä helvettiä sinä lapsellesikin opetat? Että kyllä saa valehdella jos oikein haluaa? Ja kun on vielä selkeästi lapselle erittäin tärkeä asia kyseessä. Miltä itsestäsi tuntuisi?

Ensinnäkin: Lapsi ei tarvitse lihaa. En ymmärrä mikä pakko sinulla on syöttää hänelle lihaa. Hän tekee hienon työn ympäristön puolesta ja sinä sabotoit valehtelemalla ja salaa syöttämällä sitä. Miksi?!

Miten niin hienoa työtä ympäristön puolesta. Syömällä ulkomailta tänne roudattuja elintarvikkeita?

Mitä sinä nyt höpiset? :) Miksi näet vaihtoehtona kotimaisen lihan ja ulkomaiset "elintarvikkeet", mitä kaikkea sillä sitten tarkoitatkaan...?

Ja vaikka kuin tuotaisiin ulkomailta, ovat kasvikset silti ympäristöystävällisempiä verrattuna lihaan. Lihatuotanto tuottaa n puolet maailman hiilidioksiidipäästöistä.

No vaikkapa tofua... sitä et saa koskaan kotimaisena oli mikä vuodenaika tahansa.

Syön tofua ehkä kerran vuodessa :D Perusarkiruoka koostuu ihan muista jutuista! :)

Ei tarvitse muuten ryhtyä totaalikieltäytyjäksi jotta voisi tehdä jotain ympäristön vuoksi; syö lihaa vain kerran pari vuodess, niin johan olet tehnyt jo paljon vrt nykytilanteeseen kun ihmiset mättävät lihaa useita kertoja päivässä.

Uusiseelantilainen uutuuskirja on ikävää luettavaa ympäristöstä huolestuneille eläintenystäville.

Jos tarkoitat esim minua niin minulle ei tulisi mieleenikään ottaa kotieläintä =) Vegaani ei käytä eläimiä hyväkseen. Mielestäni seuraeläimen pito on hyväksikäyttöä, ainakin kaupunkiolosuhteissa :)

Alkuperäinen kirjoittaja help:

Jos tarkoitat esim minua niin minulle ei tulisi mieleenikään ottaa kotieläintä =) Vegaani ei käytä eläimiä hyväkseen. Mielestäni seuraeläimen pito on hyväksikäyttöä, ainakin kaupunkiolosuhteissa :)

Nyt jää nyt vain uupumaan nahkakengät? Käytätkö niitä?

Yhteistyössä