Onko väärin valehdella lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Tilanne on se et poikamme 5v on kieltäytynyt kaikesta lihasta nyt n. 4kk ajan.
Joku aika sitten kirjoittelinkin ja pyysin apuja. Sain hyviä vinkkejä, kiitos siitä.

Mut asiaan. Poika syö maksalaatikkoa kun ei tajua mitä se on enkä ole kertonut. Nyt olen saanu muutamina ruokakertoina syömään lindströmmin pihvejä sanomalla et on pelkkää punajuurta. Tuntuu ilkeältä valehdella mut eiks tää ole hyvän asian puolesta? :( Poika ei osaa syyksi sanoa muuta kuin ettei halua syödä eläintä. Joissain ruuissa yritin aluksi huijata ja piilottaa lihaa sekaan mut maistoi se niin en ole enää tehnyt. Syö paljon soijarouhetta, kananmunaa, pinaattilettuja ja pelkkää perunaa vaan...

Neuvolaan olen ollut yhteyksissä ja sieltä ravitsemusterapeuttiin. Kuulema hätää ei vielä ole mut rterapeutti haluaa tavata maaliskuussa pojan ja sit katsotaan jatkoa. Poika ei syö kasvisruokia (keittoja tmv) ja kalaakin tosi vähän. Kalapuikot lähes ainuita.

en nyt ymmärrä mikä on se varsinainen ongelma tässä. soijasta, kananmunasta ja pinaatista (nuo mitä olet maininnut) saa jo paljn ravintoaineita. voithan antaa b-vitamiinia vaikka lisäksi, jos se mietityttää.

niin ja vastas kysymykseesi: itse en valehtelisi lapselle, tosin voisin jättää selittämättä mitä maksa on ja mistä se tulee siihen maksalaatikkoon, jos ruoka muuten maistuu hänelle hyvin.

Siis pointti oli et onko väärin kun valehtelen tosta lindströmmin pihvistä? Siinähän on possua. Poika tarkistaa joka kerta ja sanon et on tehty pelkästä punajuuresta. Jotenkin tulee kurja olo asiasta vaikka hyvä et edes sitä syö kun todella vaikea välillä keksiä ruokia...

En valehtelisi , kohta poika ei enää luota suhun jos valehtelet hänelle näinkin tärkeässä asiasa. .
Joku voi vaikka todeta pojalle että onhan niissä lihaa . Valehtule ja kuiputus ei ikinä kannata pidemmän päälle :(

Ymmärrän huolesi, mutta itse en tahtoisi huijata lasta syömään lihaa. Toki poika on vasta pieni, mutta on silti tehnyt eettisen valinnan. On paljon aikuisiakin, jotka eivät halua syödä eläintä. Mielestäni teet ehkä enemmän hallaa sillä, että et kunnioita hänen valintaansa. Saa kuitenkin joskus tietää, että on huijattu. Poika saa tuolla ruokavaliolla paljon hyviä proteiineja. Soijassa protskua on paaaaaaaaaaljon enemmän kuin lihassa (yli50%) ja proteiinin laatu siinä on yhtä hyvä. Tarkoitukseni ei ole mollata tai arvostella ilkeästi, mutta lapsi tarvitsee aikuisen tukea eettisissä asioissa. Ole ylpeä fiksusta pojasta, joka on noin ajattelevainen jo :) Tsemppiä!

Kyllä, valehtelu on väärin. Mitä helvettiä sinä lapsellesikin opetat? Että kyllä saa valehdella jos oikein haluaa? Ja kun on vielä selkeästi lapselle erittäin tärkeä asia kyseessä. Miltä itsestäsi tuntuisi?

Ensinnäkin: Lapsi ei tarvitse lihaa. En ymmärrä mikä pakko sinulla on syöttää hänelle lihaa. Hän tekee hienon työn ympäristön puolesta ja sinä sabotoit valehtelemalla ja salaa syöttämällä sitä. Miksi?!

Lähtisin tätä ehkä puhumalla selvittämään. Meilläkin 5 v ja osaa olla itsepäinen joissain asioissa, joten helpolla ei varmaan selviä. Miksi ei voi syödä eläintä? Onko vasta tajunne, että eläimiä syödään? Tunteeko jonkun kasvissyöjän?

Minusta nyt pitäisi sanoa suoraan, että lihaa täytyy ihmisen syödä, jotta pysyy terveenä. TAI sitten pitää kunnolla ruveta syömään niitä kasvisruokia, keittoja ja kaikkia. Muuten täytyy mennä lääkäriin. Lisäksi voit kertoa ensin vaikka kirjojen avulla, että monet eläimetkin syövät toisia eläimiä ja sitten katsoa luontodokkareita telkusta yhdessä. Sitten voit kertoa, että ihmisetkin syövät lihaa, lapset eritoten, jotta kasvaa vahvaksi!

Alkuperäinen kirjoittaja valehtelija:
Kyllä, valehtelu on väärin. Mitä helvettiä sinä lapsellesikin opetat? Että kyllä saa valehdella jos oikein haluaa? Ja kun on vielä selkeästi lapselle erittäin tärkeä asia kyseessä. Miltä itsestäsi tuntuisi?

Ensinnäkin: Lapsi ei tarvitse lihaa. En ymmärrä mikä pakko sinulla on syöttää hänelle lihaa. Hän tekee hienon työn ympäristön puolesta ja sinä sabotoit valehtelemalla ja salaa syöttämällä sitä. Miksi?!

Miten niin hienoa työtä ympäristön puolesta. Syömällä ulkomailta tänne roudattuja elintarvikkeita?

Miten niin hienoa työtä ympäristön puolesta. Syömällä ulkomailta tänne roudattuja elintarvikkeita?

AP? Älä nyt hermostu noista kasvissyöjien kommenteista. Alkoi kiinnostaa tosiaan mistä tuollaisen on keksinyt. Kyllä se lapsi pidemmän päälle lihaa tarvitsee, jos ei muu perhe elä pelkällä kasvisruualla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mitä sinä nyt höpiset? :) Miksi näet vaihtoehtona kotimaisen lihan ja ulkomaiset "elintarvikkeet", mitä kaikkea sillä sitten tarkoitatkaan...?

Ja vaikka kuin tuotaisiin ulkomailta, ovat kasvikset silti ympäristöystävällisempiä verrattuna lihaan. Lihatuotanto tuottaa n puolet maailman hiilidioksiidipäästöistä.

Mä en millään jaksa uskoa että 5-vuotias lapsi osaisi valita kasvissyönnin eettisistä syistä. Mistä se on ylipäätään saanut päähänsä ettei halua syödä lihaa?

Minä sanoin meidän 10v kasvissyöjäaloittelijalle, että selvä!
Yritin mahdollisimman hyvin tutustua aiheeseen ja tukea. Tein selväksi että kaikki tarpeellinen on saatava sitten muuta kautta (muunlaisena ruokana ).
Kaksi viikkoa jaksoi eri ruokavaliolla kun muu perhe...

Mitä sinä nyt höpiset? :) Miksi näet vaihtoehtona kotimaisen lihan ja ulkomaiset "elintarvikkeet", mitä kaikkea sillä sitten tarkoitatkaan...?

Ja vaikka kuin tuotaisiin ulkomailta, ovat kasvikset silti ympäristöystävällisempiä verrattuna lihaan. Lihatuotanto tuottaa n puolet maailman hiilidioksiidipäästöistä.

Näinpä just. Yksi kilo suomalaista naudanlihaa aiheuttaa kuormitusta ympäristölle saman verran kuin 15 kiloa brasiliasta asti tänne hilattua soijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Parempi syödä itse se soija kuin syöttää ensin eläimille ja syödä sitten huonolla hyötysuhteella saatua lihaa. Soijaahan nuo elukat nykyään syö.

Suurinta osaa lapsista huijataan aina joka joulu! Monen vuoden huijaus, että joulupukki olis olemassa ja sitten joku päivä selviää, että pukki ohkin huijari. Saahan lapset tuosta traumoja. Minä en moisia satuja lapsilleni kerro!

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Mä en millään jaksa uskoa että 5-vuotias lapsi osaisi valita kasvissyönnin eettisistä syistä. Mistä se on ylipäätään saanut päähänsä ettei halua syödä lihaa?

No 5v tuskin osaa selittää hienoin termein, että hänen motiivinsa ovat "eettiset syyt" mutta miten sinä sitten selität hänen motiivinsa? Jos hän ei halua syödä eläimiä...? Kokee sen olevan väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja help:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:

No 5v tuskin osaa selittää hienoin termein, että hänen motiivinsa ovat "eettiset syyt" mutta miten sinä sitten selität hänen motiivinsa? Jos hän ei halua syödä eläimiä...? Kokee sen olevan väärin?

Aivopesu. "Possuun sattuu ja se itkee kun syöt sitä."

Minä oon ite alkanut pikkulapsena kasvissyöjäksi eikä perheemme tuntenut tai tietänyt yhtikäs ketään kasvissyöjää tai muuta ihmistä joka olisi tuosta aiheesta puhunut. Ammatin puolesta olen myös kuullut paljon lasten pohdintoja ruuantuotannosta ja eläinten syömisestä, eiköhän valtaosa noita asioita jossain vaiheessa mieti että ei se mun mielestä mitenkään ihmeellistä ole.

Yhteistyössä