Onko tyttölapsen hyvä/suositeltavaa leikkiä nukeilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetys

Vieras
Niin, mitä mieltä? Mulle on ihan sama millä leikkii, mutta mikä on se syy, että usein tyttöjä aletaan totuttelemaan nukkeleikkeihin, vaikka osoittaisi kiinnostusta ihan muihin asioihin? Meidänkin äiti naureskelee tutuille, että milloinkahan se lapsenlapsi oppii nukeilla leikkimään, kun tyttö leikkii useimmiten legoilla ja piirtelee.

Mikä niissä nukkeleikeissä on se juttu, jonka takia ne olisivat kehityksen kannalta välttämättömiä? Jos tyttö ei ole kiinnostunut vauvanukesta, niin silti pitää yrittää saada kiinostumaan, ei vaan voi antaa olla..

Eivät nukkeleikit ole lapsen kehityksen kannalta millään tavoin välttämättömiä. =) Eikä tytön tarvitse olla kiinnostunut nukeista. Useimmille lapsille jonkinlainen hoivavaihe tulee parin vuoden tietämillä, mutta tämä hoiva voi ilmetä aika monissa eri leikeissä..

No mun mielestä on suositeltavaa leikkiä nukeilla. Kyllähän se tavallaan valmentaa tulevaan elämään, kun saavat itse lapsia yms. ja tytöthän ne lapset synnyttävät ja aluksi hoivaavat, joten vauvanuket lienevät ihan hyvä "harjoittelukappale" ja monet tytöt tykkäävät luonnostaankin niillä leikkiä. Ei silti pitäisi pakottaa, mutta tarjota mahdollisuus ja tukea nukkeleikkejä.

Meillä esikoistyttö on aina ollut nukkejen perään, mutta keskimmäinen, tyttö hänkin leikkii hellittelyleikkejä pehmoeläimillä, nukkeja ei voi kuulemma edes sietää, antaa lahjaksi saamansakin nuket isosiskolleen.

Alkuperäinen kirjoittaja nukkeilijan äiti:
No mun mielestä on suositeltavaa leikkiä nukeilla. Kyllähän se tavallaan valmentaa tulevaan elämään, kun saavat itse lapsia yms. ja tytöthän ne lapset synnyttävät ja aluksi hoivaavat, joten vauvanuket lienevät ihan hyvä "harjoittelukappale" ja monet tytöt tykkäävät luonnostaankin niillä leikkiä. Ei silti pitäisi pakottaa, mutta tarjota mahdollisuus ja tukea nukkeleikkejä.

Minä olen hiukan eri mieltä. Leikit ovat leikkejä, eivätkä lapsen nukkeleikkitaidot korreloi millään tavalla lapsen tulevaan äitiyteen.. :whistle:

No ei se varmaan sinänsä korreloi tulevan äitiyden kanssa, mutta kyllä nukkejen kanssa touhutessa (esim. vauvanuken hoivaus ja syöttäminen, vaipanvaihto) kuitenkin vähän ohjaa lasta omaan rooliinsa, tytöille kun se äitiys kuitenkin on jossain vaiheessa edessä, niin ei varmaankaan ole pahasta ainakaan...

mun mielestä hoivaleikit on hyväksi molemmille sukupuolille. meillä molemmilla kiinnostaa tasaisen vähän vauvanuket, mutta välillä intoutuvat hoitamaan, käyttämään lääkärissä jne jne. poitsu on hyvinkin "isällinen", kun taas pikkuneiti kantaa vauvaa mulle hoidettavaksi :laugh:

No ei se varmaan sinänsä korreloi tulevan äitiyden kanssa, mutta kyllä nukkejen kanssa touhutessa (esim. vauvanuken hoivaus ja syöttäminen, vaipanvaihto) kuitenkin vähän ohjaa lasta omaan rooliinsa, tytöille kun se äitiys kuitenkin on jossain vaiheessa edessä, niin ei varmaankaan ole pahasta ainakaan...

Ohhoh! Jos leikeillä voisi noin vaikuttaa, niin mieluummin haluaisin tukea omaa tyttöäni sitten leikkimään vaikka insinööriä tai lääkäriä. Eiköhän se äitiys ole sisäänrakennettua ja syntyy sitten joskus aikuisena. Ensisijaisesti haluaisin tukea lastani muilla elämänaloilla, jos leikistä olisi niihin "hyötyä".

Eikö tuossa mielessä enemminkin poikia pitäisi tukea hoitamaan vauvanukkea, että osaisivat sitten vaihtaa vaippaa ja laittaa ruokaa??

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Mä luulen että lapsen on hyvä leikkiä leikkejä joista se on kiinnostunut.

Tähän minäkin uskon. Paras olisi antaa lapsen kasvaa omaksi itsekseen eikä liikaa yrittää ohjailla että mitä kuuluisi leikkiä. Meillä kyllä on niin että tyttöä kiinnostavat juurikin nuo nuket ja poikaa autot ym."miehiset jutut". Mutta yhdessä kun leikkivät ovat molemmat välillä prinsessoja ja välillä autonkorjaajia. Leikkiessä voi kokeilla eri rooleja. Mieheni ei kuulemman pienenä leikkinyt muuta kuin sotaleikkejä eikä hänestä sotahullua todellakaan tullut, päinvastoin! Leikki on leikkiä. Silti ehkä juuri joku sotaleikki tuntuisi itsestäkin siltä, että voisi yrittää ohjailla vähän toisenlaisiin leikkeihin. Tiedä sitten?

meillä lapset ovat saaneet leikkiä niitä leikkejä, joista tykkäävät. toinen tytöistä ei ole ollut yhtään kiinnostunut nukeista, nyt tosin tykkää barbie-leikeistä. nuorempi tyttö taas on 1-vuotiaasti asti ollut nukke kainalossa ja leikkii niiden kanssa päivittäin. myös pojat saavat millä leikkiä nukeilla, jos tahtovat. piirtäminen ja legot ovat meilläkin molempien sukupuolten lempileikkejä.

Meillä tyttö keksi ihan itse nukkeleikit, on kaksi veljeä niin ollut ns. poikien leikeille enemmän alttiina, mutta silti nuket tuntuis kiinnostavan vaikkei niillä ole mitenkään ohjattu leikkimään.

Ei hoivaviettiä tarvitse opettaa. Se on hyvin suurelta osin synnynnäistä. Tutkimuksissa on todettu, että tytöt pitävät enemmän sosiaalisista leikeistä ja pojat teknisistä - yleisesti ottaen.

Äitiys on kuitenkin jossain vaiheessa edessä..? Ei kai se nyt mikään välttämättömyys ja kansalaisvelvollisuus sentään ole...

Ihan yhtä tarpeellista se on tytölle, kuin pojallekin. Jotkut lapset omaa vahvan hoitovietin ja sellaiset lapset varmaan tykkää nukeista ja kaikenlaisista eläimistä

Jotkut taas ei, eikä varmaan sillon ole pakko? Mä leikin vain eläinhahmoilla, nuket ei olleet mun mielestä kovin söpöjä tai hellyttäviä.

meillä tyttö ja poika leikkivät molemmat nukeilla, kotileikissä poika on isä joka käy töissä ja hoitaa vauvaa iltaisin ja ajeluttaa autolla :D
eli meillä ainakin lasten leikki peilautuu tavallisesta arjesta

leikkivät myös yhdessä autoilla, leegoilla, pikkusotilailla, pehmoleluilla ja askartelevat mielellään

meillä tyttö ja poika leikkivät molemmat nukeilla, kotileikissä poika on isä joka käy töissä ja hoitaa vauvaa iltaisin ja ajeluttaa autolla :D
eli meillä ainakin lasten leikki peilautuu tavallisesta arjesta

leikkivät myös yhdessä autoilla, leegoilla, pikkusotilailla, pehmoleluilla ja askartelevat mielellään

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä tyttö keksi ihan itse nukkeleikit, on kaksi veljeä niin ollut ns. poikien leikeille enemmän alttiina, mutta silti nuket tuntuis kiinnostavan vaikkei niillä ole mitenkään ohjattu leikkimään.

meillä poika myös leikkii nukeilla, vaihtelevat leikkejä aina yhteistuumin ja mielellään molemmat leikkivät "ns" poikien ja tyttöjen leikkejä

Yhteistyössä