Onko työ rankka, kevyt, oikeasti rankka vai pukupelle helppo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mistä tietää?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mistä tietää?

Vieras
Mistä sitä oikeasti tietää, onko toisen työ rankka? Joku työ on fyysisesti, joku työ henkisesti.. Muistan kun opiskelin, olin ihan kuitti kun pääsin kotiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä?;24867046:
Pukupelle helppo? Mitä tarkoittaa?
Tarkoittaa varmaan sitä, että on helpompaa olla asiakkaan ja firman käytettävissä 24/7 vuoden jokaisena päivänä kuin liata kätensä öljyyn viitenä päivänä viikossa :D

Ei sitä tiedäkään ennenkuin itse tekee. Ja kun on itse tehnyt, voi arvioida, oliko fyysisesti raskas työ raskaampaa kuin se, että työajalla ja vapaa-ajalla ei ole mitään eroa...aina on tehtävä töitä, jos ei satu olemaan hetki luppoaikaa. Joillekin työ on raskasta, jos työstä puuttuu mielenkiinto. Tutkimusten mukaan ihmiset kokevat työnsä raskaana, jos heillä ei ole omaan työhönsä vaikutusmahdollisuuksia. Työpaikkakiusattu takuulla kokee työnsä raskaampana kuin se kiusaava työkaveri.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24867081:
Tarkoittaa varmaan sitä, että on helpompaa olla asiakkaan ja firman käytettävissä 24/7 vuoden jokaisena päivänä kuin liata kätensä öljyyn viitenä päivänä viikossa :D

Niin ja olla vastuussa muustakin kuin siitä autosta, jota on korjannut ja pyrkiä toiminaan niin, että olisi niillä duunareille töitä vielä jatkossakin... Niin ja siarasloman jälkeen tehdä töitä kaksinverroin, kun kukaanhan niitä töitä ei tee, jos olet itse sairaana. Toisin kuin duunareilla.

No mulle yks mittari on se voiko työstä oikeasti olla vapaalla? Moni fyysisesti rankka työ ei välttämättä siiry kotiin työpäivän päätteeksi. Mutta taas työ jossa joutuu paljon miettimään on vaikea jättää töihin. Aivoissa ei ole off-nappia vaan kiire ja paine saattaa tulla aina uniin saakka.

[QUOTE="heh";24867129]Mun mielestä sen tietää siitä, miten väsynyt työntekijä on työpäivän jälkeen. Helpon työn jälkeen ei ole samalla tavalla nuutunut.[/QUOTE]

Tuohonkin voi kummasti itse vaikuttaa. Jos sen "pukupelleilyn" tai "rasvamonttu räpellyksen" jälkeen viitsii käydä vaikka pikku kävelyllä perheen koiran kanssa tai uimahallilla lastensa kanssa tai muuten harrastella liikuntaa, parantuu se jaksaminenkin (niin töissä kuin sen jälkeenkin) kummasti.

Tuohon toisten ammattien nimittelyyn.... itse olen yrittäjä ja nökötän tetokoneen äärellä kaikenpäivää, vaan ihan yhtälailla voi se rasvamikkokin olla yrittäjä ja kantaa kaiken vastuun firmastaan ja mahdollisista työntekijöistään. Sataattinen paikallaan nökötys voi olla fyysisesti ihan yhtä rankkaa ja tuhoisaa fysiikalle kuin joku ruumiillisemmaksi mielletty työ.

Ukko on pukupelle. Se on todellakin firman käytössä 24/7. Ihmetelemme usein mitä erilaiset työt pitävät sisällään. Ukko aja 60.000km vuodessa työajoa ja tekee sen päälle sen normaalin päivän sitä oikeaa työtään. Autokuski ajaa sen 8h ja on sitten päivän jälkeen toosi väsynyt. Ukko tekee tosiasiassa 10-16h päiviä, kun lasketaan mukaan se ajoaika ja sen oma työ ja se on sitten vain muille pukupelle, joka ei tee mitään oikeaa ruumiillista työtä, mutta autokuski se on oikea duunari.

Itse olen pukupelle ja minun työni on sitä, että istun toimistossa ja surffaan internetissä. Mutta minulla on korkea arvo tässä kyseisessä firmassa missä olen duunissa. Menen töihin ma-pe aina klo 11.00 ja sitten päivällä kun on lounas, niin aloitan juomaan viiniä ja siirryn sitten myöhemmällä iltapäivällä väkeviin ja kun kello tulee 16.00 niin siirrymme yleensä tiimin kanssa Rivoliin ryyppäämään. Siellä taas ryypätään yleensä firman piikkiin aina ravintolan sulkemiseen saakka.

No voisi sanoa kai, että kaikkien meidän maksa ei kestä, mutta kyllä ilmainen työsuhdeviina on tämän ammatin paras puoli tai ainakin minun mielestäni.

Firmamme käy hakemassa myös töihin työsuhdeviinaa jatkuvasti Virosta, koska se on halvempaa kuin trokata Alkosta alkoholia, koska Alkon viinasta ei mene alvi-hyvityksiä.

Olen siis ammatiltani projektipäällikkö ja en tee työkseni käytännössä mitään muuta kuin venytän pippeliäni toimistossa ja surffailen internetissä. Tähän hommaani aikanaan minun kannatti opiskella korkeakoulututkinto.