kotiäiti-taloa rakentava työisä -väsymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti-ihminen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti-ihminen"

Vieras
Otsikosta tuli hassu joo.. :D

Meillä on sellanen tilanne että hoidan 2,5v lasta kotona ja mies on päivät töissä (fyysisesti rankka työ) ja illat ja viikonloput rakentemassa meille uutta kotia.

Lapsi on pääosin "normaali ja helppo" ja nukkuu parintunnin päikkärit. Hoidan kaikki kotityöt ja ruokahommat. Käydään myös paljon kylässä ja "huvittelemassa" kirppareilla aina kun saadaan seuraa mukaan. Omaa aikaa mulla ei juurikaan ole tuon päikkäri ajan lisäksi.

Epäilen et vastaavassa tilanteessa olevia perheitä on melko paljon, osuuko kuulolle yhtään? :)

Mulla on jonkin verran "syyllinen" olo jos välitan et olen illalla aivan poikki, ja se "poikki" ei useinkaan oo sellasta väsymystä johon auttaa uni vaan enemmän henkistä. Oman ajan kaipuuta, ettei tarttis olla joka hetki saatavilla.
Mies kun tulee kotiin ja sanoo että on aivan poikki ni tarkoittaa OIKEAA väsymystä ja monien asioiden jäjestelystä johtuvaa "stressiä".

Miten muilla? Onko kotona olevalla äidillä "oikeus" olla poikki tai podetteko huonoa oma tuntoa siitä?

Siis sulla on joka päivä vähintään pari tuntia vapaata? No ne on niitä yhden lapsen vanhempien ylellisyyksiä. Hanki toinen lapsi, jos tunnet syyllisyyttä joutilaisuudestasi.

Alkuperäinen kirjoittaja töihin;26730706:
Mene töihin niin saat sisältöä elämääsi! Kotielämä nyt vaan on aivot surkastuttavaa, kuolettavan tylsää puuhastelua. Tylsyys väsyttää.

Tykkään kyllä hoitaa lasta kotona, en mene töihin ennen ku hän on 3v.
Tylsää meillä ei ole :)

No joo,kyllä mä jättäisin mainitsematta oman "väsymyksen" jos tiedän toisella olleen vielä rankempi päivä.

Mutta en oikein ymmärrä tässä rakentamisessa sitä että ukot joutuu yksin sen tönön laittamaan pystyyn?
Vaikea uskoa etteikö sinusta siellä olisi paljonkin apua ja varmasti voisit siellä jotain yksinkin tehdä?

Me ollaan mehen kanssa paljonkin rempattu kaikennäköistä yhdessä ja onhan se mukavampaa jos toinen on edes seurana ja pikkuhommia tekemässä.

Ja nyt osaan tapetoida, laittaa laminaattia ja käyttää monia sähkötyökaluja.

Meillä ei rakenneta mutta remontoidaan, mies tekee 10-15h työpäiviä ja päälle remppaa, mä olen kotona 2v ja 6kk ikäisen kanssa, hoidan juoksevat asiat, kodin jne jne. mitkä nyt elämiseen kuuluu ja kyllä mä valitan välillä väsymystäni enkä pode huonoa omatuntoa siitä...

Mies tekee paljon töitä, arvostan ja kunnioitan häntä kaiken näiden asioiden tekemisen takia koska tekee sen meitä varten, mutta yhtälailla minä väsyn, mun työpäiväni ei lopu koskaan, en saa nukkua öitäni rauhassa tms.
Ei se miehen vika ole, enkä sitä hänelle mitenkää kosta, mutta minusta mullakin on oikeus sanoa että olen välillä väsynyt.

[QUOTE="vieras";26730724]No joo,kyllä mä jättäisin mainitsematta oman "väsymyksen" jos tiedän toisella olleen vielä rankempi päivä.

Mutta en oikein ymmärrä tässä rakentamisessa sitä että ukot joutuu yksin sen tönön laittamaan pystyyn?
Vaikea uskoa etteikö sinusta siellä olisi paljonkin apua ja varmasti voisit siellä jotain yksinkin tehdä?

Me ollaan mehen kanssa paljonkin rempattu kaikennäköistä yhdessä ja onhan se mukavampaa jos toinen on edes seurana ja pikkuhommia tekemässä.

Ja nyt osaan tapetoida, laittaa laminaattia ja käyttää monia sähkötyökaluja.[/QUOTE]

No tässä vaiheessa ei ole mulle juurikaan tekemistä rakennuksella. Siivoilemassa olen ollut ja lapsen kanssa siellä iltaisin ulkoilemassa ja seurana (miehellä on siellä jatkuvasti myös apuna sukulaismies). Tykkäänkin tehdä jos vaan on sellasta hommaa jota voin tehdä ja samalla vahtia lasta :)

[QUOTE="vieras";26730724]
Mutta en oikein ymmärrä tässä rakentamisessa sitä että ukot joutuu yksin sen tönön laittamaan pystyyn?[/QUOTE]

En minäkään. Erästäkin raksaa kummastelen, jossa mies työnsä ohella rakensi iltaisin palkatun rakentajan apuna. Rouva kävi kerran tontilla, kun puut oli kaadettu ja seuraavan kerran näin hänet kun muuttoautoa purettiin. Niillä ei ole edes lapsia, joten mitähän tää leidi on koko vuoden puuhaillut? Ei kuulu mulle, mutta ihmettelen.:)

Ihan varmasti aloittajakin on väsynyt, vaikkakin eri tavalla kuin miehensä. Ei hyödytä vertailla kummalla on rankempaa, vaan purra hammasta ja odottaa, että raksa-aika on ohi. Kyllä se siitä.

[QUOTE="äiti-ihminen";26730722]Tykkään kyllä hoitaa lasta kotona, en mene töihin ennen ku hän on 3v.
Tylsää meillä ei ole :)[/QUOTE]

No ei teillä kivaakaan tunnu olevan kirjoituksesi perusteella. Osa-aikatöihin menoa suosittelisin sulle minäkin, alkaa kotielämä maistua paremmin :)

hmmm... Meillä rakennetaan, molemmat käy töissä. (minä palkansaaja 8h/pv, mies yrittäjä 10-16h/pv) Minä hoidan työni lisäksi, lapsen, (harrastuksineen), koirat,kotityöt, juoksevat asiat sekä miehen yrityksen talouspuolen. Raksalla teen sen mitä osaan ja fyysisesti pystyn, villoitusta, siivousta, kantamista, kittaamista, kasaamista ym.ym.

Kyllä väsyttää ja paljon, mutta ajattelen että koska miehen päivät ovat 10-18-tuntisia, en taida valittaa. Tämä on vain väliaikaista ja on kyllä kaiken arvoista sitten kun pääsee asumaan uuteen taloon :)

[QUOTE="Mä";26731325]hmmm... Meillä rakennetaan, molemmat käy töissä. (minä palkansaaja 8h/pv, mies yrittäjä 10-16h/pv) Minä hoidan työni lisäksi, lapsen, (harrastuksineen), koirat,kotityöt, juoksevat asiat sekä miehen yrityksen talouspuolen. Raksalla teen sen mitä osaan ja fyysisesti pystyn, villoitusta, siivousta, kantamista, kittaamista, kasaamista ym.ym.

Kyllä väsyttää ja paljon, mutta ajattelen että koska miehen päivät ovat 10-18-tuntisia, en taida valittaa. Tämä on vain väliaikaista ja on kyllä kaiken arvoista sitten kun pääsee asumaan uuteen taloon :)[/QUOTE]

Pisteet sulle, mutta ymmärrät kai, että tuonkaltainen jaksaminen on todella poikkeuksellista? Useimmilla normaaleilla ihmisillä tulee raja paljon vähemmästä vastaan.

Mä en ihan ymmärrä tätä trendiä että ensin tehdään lapset ja kun ne on ihan pieniä/ vastasyntyneitä niin siihen lisäksi sitten aletaan taloa rakentamaan. Miksei sitä voi tehdä etukäteen tai odottaa että lapset ensin vähän kasvavat? Ymmärrän että joillekkin plussa tulee yllätyksenä mutta ei kai niin monelle sentään...

Kaverin perhe rakentaa tällä hetkellä. Heillä niin, että mies työpäiviensä jälkeen rakentaa perheen taloa ja kaverin isä tekee raksalla myös paljon. Kaveri puolestaan opiskelee oikiksessa, hoitaa heidän kolmea lastaan sekä koiran ja remppaa nykyistä kotia siinä ohessa. Kaveri siis pyörittää koko arkisirkusta opiskelujensa ja remppaamisensa ohessa. Selkeästi molemmat vanhemmat ovat välillä ihan puhki, mutta ovat sanoneet, että kyllä sen helpostikin kestää, kun järjestely on väliaikainen (ja oma valinta).

En ainakaan kaverin perheen tapauksessaan ihmettele, ettei rouvaa paljon vielä ole raksalla näkynyt...

joten ole vain tyytyväinen tilanteeseen. Miehelläsi on kovemmat paikat.
[QUOTE="äiti-ihminen";26730679]Otsikosta tuli hassu joo.. :D

Meillä on sellanen tilanne että hoidan 2,5v lasta kotona ja mies on päivät töissä (fyysisesti rankka työ) ja illat ja viikonloput rakentemassa meille uutta kotia.

Lapsi on pääosin "normaali ja helppo" ja nukkuu parintunnin päikkärit. Hoidan kaikki kotityöt ja ruokahommat. Käydään myös paljon kylässä ja "huvittelemassa" kirppareilla aina kun saadaan seuraa mukaan. Omaa aikaa mulla ei juurikaan ole tuon päikkäri ajan lisäksi.

Epäilen et vastaavassa tilanteessa olevia perheitä on melko paljon, osuuko kuulolle yhtään? :)

Mulla on jonkin verran "syyllinen" olo jos välitan et olen illalla aivan poikki, ja se "poikki" ei useinkaan oo sellasta väsymystä johon auttaa uni vaan enemmän henkistä. Oman ajan kaipuuta, ettei tarttis olla joka hetki saatavilla.
Mies kun tulee kotiin ja sanoo että on aivan poikki ni tarkoittaa OIKEAA väsymystä ja monien asioiden jäjestelystä johtuvaa "stressiä".

Miten muilla? Onko kotona olevalla äidillä "oikeus" olla poikki tai podetteko huonoa oma tuntoa siitä?[/QUOTE]

Aloittajahan on varsinainen loinen. Sinulla on VAPAATA JOKA PÄIVÄ KAKSI TUNTIA, miehesi taas saa raataa selkä limassa rakentaakseen SINULLE taloa. Ja kehtaat vielä valittaa kun on rankkaa ja lastenhoitajakin pitäisi hankkia. Wtf?

Ei kai se mieskään nyt ihan tahdoton ameeba ole? Tuskin rakentaa taloa silkasta epäitsekkäästä uhrautuvaisuudesta vaimolleen ja lapselleen, kaipa hän itsekin on taloa halunnut, kun tällaiseen suunnitelmaan lähti mukaan.

Yhteistyössä