Onko Twilight-kirjat sopimattomia 10-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
olen itse 10.v Ja olen lukenut kaikki kirjat moneen kertaan ehkä viimeisessä kirjassa aamunkoissa on vähän joitakin kohtia jotka sopis paremmin 13.v mutta en ole itse saanut mitään traumoja kirja et elokuva sarjasta ja muutenklin se on hyvä kirja sarja

Vanhemmat huolehtivat ihan liikaa minäkin 10.v ja lukenut ne kaikki. En pelkää, että vampyyri tulisi puremaan x) Olen ihan koukussa Twilightiin ja odotan innolla Aamunkoin ensi-iltaa.

minun mielestä twilight on vauvoille ja nuorille suunnattu sarja sitä voi katsoa vaikka 1 vuotiaat koska siinä ei ole ollenkaan seksiä ja toiseksi se on vain sellainen rakkaus tarina jossa nuori tyttö rakastuu vampyyriin ja sit ne pussailee vaan jne ei se ole ollenkaan raaka seon vaan sellanen romanttinen rakkaustarina ei muuta eikä siinä ole tippaakaan oikeaa vampyyri meininkiä saati sitten jotain raakoja kohtia ja tosiaan se true blood taas on aikuisille suunnattu sarja oikeasti se olisinkin amerikkassa k18 täällä suomessa seon k15 ja se taas on sen verran raakka ja siinä on oikeata vampyyri meininkiä ja paljon seksiä joten ei todellakaan sovi lapsille.niin ja tosiaan kun jotkut hölmöt teinit luulee että true blood matkii twilightia niin ei todellakaan vaan toisinpäin niinkuin aijemmin jo sanottiinkin niin charlaine harris loi sarjansa paljon ennen twilightia tai vampyyri päiväkirjoja. :)

Olen kaksitoista, kuudennella siis, ja auttamattomasti koukussa Twilighteihin. Olen lukenut kys. sarjan vähintään kolmesti. Mutta asiaan - en antaisi itse kymmenvuotiaalle. Sarjassa on asioita, joita sen ikäinen (käsittääkseni kolmos-tai nelosluokkalainen) ei pysty vielä sulattamaan. Uusikuu on varsinkin tosi paljon tunteita herättävä kirja, johon sisältyy paljon surua ja ahdistusta.
Breaking Dawn (suom. Aamunkoi) ei ole seksillä mässäilyä, mutta se kyllä mainitaan siinä, tosin ei kuvailtuna. Mutta aamunkoissa on sitten muuta - Bella on raskaana, vaavi murtaa luita ja selkärangankin ja sitä rataa.
Et joo, ei sen ikäiselle. Parin vuoden päästä sit (:

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
meidän likka katseli jo viiden vanhana meidän kanssa tuollaisia kuin Alien – kahdeksas matkustaja
Eikä mitään traumoja ole tullut :)

Kuinka vanha se on? entäs jos se vaan ei ole kertonut? Mistä voit tietää ettei se ole nähnyt siitä painajaisia. Mun isäpuoli oli kans tuota mieltä kunnes vasta aikuisen kerroin, että, itseasiassa pelkäsin pieneä hyvinkin paljon, monia asioita (pellehermannia nähtyäni SE elokuvan ym.) mutta koska se oli hänen mielestään väärin en kertonut vaan esitin rohkeaa katselin kaikki kauhut ja sitten yöllä yksin vasta murehdin. Ei ole viisasta näyttää niin pienelle tuommoisia.

Ja mun mielestä, näillä traumoilla, Twilight sopii ihan hyvin kymmenvuotiaalle.

Meillä 11-vuotias likka lukenut ja katsonut kaikki Twilight - kirjat / leffat mitä ilmestynyt.
Olen itsekin mielenkiinnosta lukenut sekä tytön kanssa käynyt elokuvissa katsomassa ne.

En koe että olisi mitään "liian" kamalaa.. sopivasti jännitystä, ainakin mun tyttärelle.

Itse luin ja sain lukea tuossa iässä mitä halusin ja nykyään luen 1-5 kirjaa viikossa :)

[QUOTE="hmm";23503970]Kuinka vanha se on? entäs jos se vaan ei ole kertonut? Mistä voit tietää ettei se ole nähnyt siitä painajaisia. Mun isäpuoli oli kans tuota mieltä kunnes vasta aikuisen kerroin, että, itseasiassa pelkäsin pieneä hyvinkin paljon, monia asioita (pellehermannia nähtyäni SE elokuvan ym.) mutta koska se oli hänen mielestään väärin en kertonut vaan esitin rohkeaa katselin kaikki kauhut ja sitten yöllä yksin vasta murehdin. Ei ole viisasta näyttää niin pienelle tuommoisia.

Ja mun mielestä, näillä traumoilla, Twilight sopii ihan hyvin kymmenvuotiaalle.[/QUOTE]
Alkaa olemaan jo nuori aikuinen. Paljon katsellut noita tuollaisia. Star wars yksi susikki :)

Sopii mielestäni lapsille eikä ole pelottavia yms vaan hyviä kirjoja
olen itse katsonut kaikkea jännää esim hatchet 1 -2 ,wrong trung tai joku tollanen ,kaunaa ja jotain tollasta mutta mitäs me spartalaiset on paras leffa twilight kirjojen/leffojen jälkeen

Mä olen lukenut nyt 1,5 kirjaa. Ei ole ilmennyt mitään mässäilyä väkivallalla eikä seksillä.

Vaikeahan tällaiseen on antaa yksiselitteistä vastausta... Itse tunnet oman lapsesi parhaiten, mutta jos kyseessä ei ole yltiö herkkä niin antaisin kyllä lukea.

Itse olen pienestä asti lukenut kausiluontoisesti jopa lukutoukkamaisesti. Yhden kerran muistan äitini kieltäneen kirjan. Silloinkin kyseessä oli sen osataminen. Kurt Cobainin elämänkerta oli hänen mielestään sellainen että ei sitä suostunut ostamaan. Ostin sitten itse joululahjarahoilla :D

[QUOTE="vieras";22381454] Oikeassa olet siinä, että yleensä ensin on kirja tai käsikirjoitus ja vasta sitten leffa tai tv-sarja. Niin sen kuuluisikin mennä, mutta nykyisin tehdään paljon etenkin nuorten suosikkisarjoista myös kirjoja, jotka ovat melkoista höttöä, koska sarjan tapahtumat on vain suoraan kohtaus kohtaukselta siirretty paperille. Silloin kirjat kuuluvat samaan kategoriaan muiden fanituotteiden kuten t-paitojen kanssa.[/QUOTE]

Veit sanat suustani (tosin mitä noihin fanituotteisiin tulee, niin esim. lastenelokuvieb henkilöistä tehdyt pehmolelut ja lakanat yms. ymmärrän, samoin julisteet, mutta tosiaan noi paidat yms... huh). Oikeasti, ketä haluais lukea jotain High School musical- tai Pirates Of the Caribbean -kirjoja, kun niissä on vaan ne samat jutut mitkä on tasan esitetty (noh, jos on) valkokankaalla paljon taidokkaammin ja vakuuttavammin.

Ja ei, musta noi kirjat ei tosiaanka sovellu kymmenenvuotiaille. Ite en tosin noita kirjoja ole lukenut, mutta yks tuttu on, ja lisäksi olen näistä leffoista jonkun nähnyt...

Kyllä mun vanhemmat anto mun lukee ne kirjat vaikken ollu viel kolmeetoista. Ihmiset on erilaisia ja jollekkin voi jäädä traumoja pienimmistäkin asioista ja toiset ei pelkää mitään (kaveri piirissä monta tuollaista) Itte en pelkää hirveesti mitään mut aamunkoita en antais kun vast kakstoist vuotiaalle koska se voi olla vähän outoa luettavaa....

Olen 13-vuotias ja luin kirjat ensimmäisen kerran 11-vuotiaina eikä niistä mitään traumoja ole tullut ainakaaan vielä. Eivät kirjat sovellu kaikille 10-vuotiaille, mutta joillekkin ehkä.

Oon lukenu kaikki twilightit. Ei ne oo raakoja (HUOM!! Vampyyrejä ei oo ees olemassa). Eikä me kymmen vuotiaat olla mitää VAUVOJA jokka makaa yöt valvoen, sormi suussa et: APUA, kohta Volturit tulee imemään musta veret pihalle. Tottahan se on et niihi jää koukkuun. Niinku nuihi Harry Pottereihinki.
(oon .lukenu neki) Eikä elokuvatkaan oo pahoja ne on kummiski K12 mut fantasia on yleensä eri asia ku joku trilleri. Ekat katoi äitin kaa ja sit ilman aikusta. Ei pelottanu. Toki on aika lailla luonteesta kii yks mun luokkalainen tyttö ei uskalla kattoa nuita. Mut mitä sitt ei kaikkie tarvi kattoo. Eli kyl mun mielestä menee 9-10 ylös päin. LR(luonteesta riippuen)

Kirjasarja sopii kymmenen vuotiaallekkin ne eivät ole pelottavia 10v lapseni luki kirjat ja sanoi että olivat tosi hyviä ja minäkin menin lukemaan ne enkä valituksen sanaa näe! Ja sanon suoraan että haistakoon paska jotka väittävät kirjwssa olevan seksiä toki pari "taistelu" kohtauksia löytyy mutta se kuuluu asiaan ja kaikki päätyy aina hyvin

Itse olen valitettavasti 10 v.. Ja luen näitä kirjoja... Olen lukenut nyt 2 vuotta, kuunnellut äänikirjoja.. Yms.
Ei ole raakoja. Mutta jätin Bellan ja Edwardin kuherruskuukausi luvun välistä. Varmuuden vuoksi.. Mutta riippuu vähän miten ottaa. Jotkut lapset pelkää, jotkut ei. Itse en ole arkajalka siinä tapauksessa.

Yhteistyössä