Onko turvaistuinpakko tulossa?

  • Viestiketjun aloittaja harmaalehmu
  • Ensimmäinen viesti
harmaalehmu
No tuosta linkistä päätellen istuinpakko ei juurikaan muuta mitään. Kun juuri sitä itse jäin mietiskelemään, että kuinka takseissa käyttäydytään.

Ja sitten on tietysti se, että minkä laatuista istuinta edellytetään... Kun laissa tuskin voidaan määrittää kovin tarkasti istuimen laatua.

Pääsääntöisestihän jokainen kuljettaa lastaan istuimessa ja peitsen vääntö vanhempien välillä muotoutuu siitä että toiset kääntävät istuimen jo varhain tai alkavat kuljettaa kovin pientä turvavyöistuimessa. Itse olen syyllistynyt siihen, että oma 1,5 v on matkustanut pelkällä istuinkorokkeella joitain matkoja (istuimessa ollut naapurin 1 v). Lisäksi isin raksapirssissä poika on mennyt joskus ihan ilman istuinta. Ja pihassa poika on saanut seisoa kuskin sylissä!
Mut me ollaankin täällä tuppukylällä - taysin vastuuttomia ja siksi lain kouran ulottumattomissa ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2005 klo 12:55 harmaalehmu kirjoitti:
No tuosta linkistä päätellen istuinpakko ei juurikaan muuta mitään. Kun juuri sitä itse jäin mietiskelemään, että kuinka takseissa käyttäydytään.
Itse olen taksilla kulkenut pienen kanssa ja tilatessa pyysin istuinta ja yllätyksekseni taksissa oli uuden karhea britaxin two way elite!!
Eli tilatessa muistaa kysyä istuinta niin kyllä niillä pitäis olla niitä kaukalosta isommallekin.

On kyllä hienoa jos pakko tulee, kamalaa nähdä kun vanhemmat kuskaa joskus lapsia ihan ilman mitään vöitä kyydissä penkeillä keikkumassa. todella vastuutonta, miksi hankkia lapsia jos ei niistä tuon vertaa välitä??!!?? :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 10:16 ÄIPPIS -84 kirjoitti:
Toivottavasti tulis ja ÄKKIÄ! Ja sitten vielä sellainen sääntö, että ainakin alle 2v:t selkä menosuuntaan!
Tuossa vaan se ongelma, että ainakin meidän 1v5kk istuu jo nyt jalat suussa turvaistuimessaan, joka on selkä menosuuntaan. Auto on farmari ja poika ei ole tavanomaista isompi....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 14:54 Jasna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 10:16 ÄIPPIS -84 kirjoitti:
Toivottavasti tulis ja ÄKKIÄ! Ja sitten vielä sellainen sääntö, että ainakin alle 2v:t selkä menosuuntaan!
Tuossa vaan se ongelma, että ainakin meidän 1v5kk istuu jo nyt jalat suussa turvaistuimessaan, joka on selkä menosuuntaan. Auto on farmari ja poika ei ole tavanomaista isompi....
Meillä myös pakko kääntää pian nyt 1v4kk tuleva tyttö naama menosuuntaan koska jalat on niin koukussa selkänojaa vasten ettei ole enää hyvä istua. istuinta ei saa enää kauemmaksi selkänojasta tai muuten etupenkillä ei todellakaan istu kukaan ( ja sitten emme mahtuisi autoon), autona iso farkku joten tilaa on mutta nuo istuimet vaan on niin pirskatin massiivisia nykyisin!
Esikoinen käännettiin myös suunilleen saman ikäisenä ja ihan normaalikokoisia lapsia ja istuimena hts besafekid.

Mutta todellakin tulee pakko tai ei niin meindän lapset istuu turvaistuimissa niin kauan kuin mahdollista ihan heidän turvallisuutensa vuoksi, ei sen takia että laki velvoittaa! Samasta syystä käytän itsekin turvavyötä autoillessa sekä myös turvavyön alentajaa sikiön turvallisuuden takia! =)
 
harmaalehmu
No mulle on aika herttaisen yhdentekevää, kuinka toiset lapsiaan kuljettavat silloin kun omani eivät ole samassa kyydissä. Enkä oikein jaksa ymmärtää kuinka toisten vanhempien tekemiset tai tekemättä jättämiset voivat suututtaa osaa näin valtavasti :x

:flower: kukkia kaikille :saint:
 
hi-5
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 10:16 ÄIPPIS -84 kirjoitti:
Toivottavasti tulis ja ÄKKIÄ! Ja sitten vielä sellainen sääntö, että ainakin alle 2v:t selkä menosuuntaan!
Mahtaakohan Suomi olla niitä ainoita maita, joissa suositellaan lapsen kuljettamista selkä menosuuntaan noin pitkään?!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 22:46 harmaalehmu kirjoitti:
No mulle on aika herttaisen yhdentekevää, kuinka toiset lapsiaan kuljettavat silloin kun omani eivät ole samassa kyydissä. Enkä oikein jaksa ymmärtää kuinka toisten vanhempien tekemiset tai tekemättä jättämiset voivat suututtaa osaa näin valtavasti :x

:flower: kukkia kaikille :saint:
no kyllä se vähän surettaa jos vanhemmat kuskaavat lapsiaan ilman minkäänlaisia turvavöitä. Viattomat lapset eivät ymmärrä että ovat tavallista suuremmassa vaarassa :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 07:55 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 22:46 harmaalehmu kirjoitti:
No mulle on aika herttaisen yhdentekevää, kuinka toiset lapsiaan kuljettavat silloin kun omani eivät ole samassa kyydissä. Enkä oikein jaksa ymmärtää kuinka toisten vanhempien tekemiset tai tekemättä jättämiset voivat suututtaa osaa näin valtavasti :x

:flower: kukkia kaikille :saint:
no kyllä se vähän surettaa jos vanhemmat kuskaavat lapsiaan ilman minkäänlaisia turvavöitä. Viattomat lapset eivät ymmärrä että ovat tavallista suuremmassa vaarassa :/
Aivan, kyllä itsekin peräänkuulutan hieman yhteisvastuuta tässäkin asiassa! Onhan se liikenteessä kanssaliikkujillakin hieman tarkkailuvastuu vaikka ilmoitella poliisin suuntaan jos näkee uhrjia laiminlyöntejä liikenteessä. onhan semmoinen auto vaaraksi muillekin autoilijoille jossa lapset on irrallaan. JOku kun päättää hypätä kuskin syliin niin ollaankin jo vastaantulijoiden puolella... :/
Ja todellakin ei se pieni lapsi osaa tajuta ja valita itse vielä mikä olisi turvallinen tapa kulkea, kyllä se on vanhempien vastuulla niin kauan kuin lapsi itse on päätösiässä.
Lisäksi jos ilmoittaa esim turvavöittä ajelevasta perhestä niin saattaa samalla poliisille paljastua jotain muutakin tai kenties olla se ajelu viimeinen peruste jos perheessä on ollu muita laiminlyntejäkin ja lapset esim ollaan ottamassa huostaan mutta jotain tekoja puuttuu.. kolikoilla on näissäkin niin monta puolta.

Lisäksi oon miettiny sitäkin että kun lapset alkavat kulkea isompana harrastuksiin kavereiden kyydissä tms niin pidetäänkö heillä turvavöitä vai saaka vieraatkin lapset istua irrallaan ja vaikka oma laittaisi vyöt kiinni ei se paljon lämmitä jos muut on irti ja kolarissa sinkoilee mihin sattuu!

Että näsitä syistä suututtaa ainakin minua muiden huolimattomuus ja välinpitämättömyys! :/
 
veeranäiti
Itse kun en ole autoilua erityisesti harrastanut niin olen yllättynyt tästä kuumenneesta keskutelusta.

Olemme viisihenkinen perhe, ja hankimme juuri auton, ja kaupunkilaisia kun olemme, ei ole todellakaan aikomusta ajella sillä koko ajan. Minä en haluaisi, että lapset oppivat pienestä pitäen että joka paikkaan mennään autolla.

Nyt tuo auto tuossa kuitenkin on, ja pitäisi päättää juuri noista turvaistuimista. Minua suoraan sanoen hirvittää jättää yksivuotiaani yksin takapenkille. Miten teidän muksut pärjää siellä yksinään? SItten kun oppii itse avaamaan turviksen niin eihän siinä ole paljon tehtävissä jos itse ajaa etupenkillä.. Ja toiseksi, kun olen katsonut lapsen jalkoja kun turvaistuin on selkä menosuuntaan , niin nehän katkeaisivat isossa rysädyksessä tosi pahasti kun ovat penkissä kiinni?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 11:53 veeranäiti kirjoitti:
Miten teidän muksut pärjää siellä yksinään? SItten kun oppii itse avaamaan turviksen niin eihän siinä ole paljon tehtävissä jos itse ajaa etupenkillä.. Ja toiseksi, kun olen katsonut lapsen jalkoja kun turvaistuin on selkä menosuuntaan , niin nehän katkeaisivat isossa rysädyksessä tosi pahasti kun ovat penkissä kiinni?
Kun lapsi siellä tottuu alusta asti yksin olemaan tai sisarustensa kanssa kuten kait teilläkin jos viisihenkinen perhe olette? Niin kyllä se lapsi siellä pärjää. Lapsilukot päälle oviin ehdottomasti, istuinten turvavöitä ei lapsi saa kyllä itse avattua koska välillä aikuisellekin vaatii sorminäppäryyttä ja voimia.
Ja turvavyöistuimessa taas ne sivuttaistörmäyssuojat tekee sen ettei lapsi taivu normaalille turvavyönpistokkeelle millään kun on istuimessaan kiinni. Eli teoriassa mahdotonta että lapsi itse vapauttaisi itsensä jos istuin on asennettu oikein.

Ja mieluummin jalat poikki kun niskat poikki ainakin jos noista kahdesta pitää valita... ;)
Eli on se istiuin kuitenkin turvallinen kunhan on oikein asennettu. JA se pitää vaan sit pidemmällä lapsella vetää tarpeeksi kauan selkänojasta jotta jaloilla on tilaa. Etupenkille usein vaan jää ahtaat tilat jaloille,mutta jos harvoin ajelee niin eiköhän aikuinen sen kestä kun tietää siiuhen ahtauteen syyn. =)

MEillä tosin pohditaan juuri 1v4kk tulevan kääntämistä nenä menosuuntaan koska ei ole tilaa vetää penkkiä eteenpäin ja jalat on tosi koukussa ja pian selkänoja takapenkistä puhki jos siihen vielä kolkuttelee koivillaan. Nyt vaan ovat viihtyneet niin hyvin kun esikoinen on naama menosuuntaan turvavyöistuimessaan ja kakkonen on selkämenosuuntaan omassa turvaistuimessaan niin pystyvät seurustelemaan niin hyvin kun näkevät toisensa. jos kakkosenkin kääntää naama menosuuntaan niin ievät näe kyllä toisiaan oikein ollenkaan koska sivuttais suojat on niin korkeat noissa penkeissä.
 
hyvin pärjännyt
Meillä on lapsi ollut hyvin pienestä alkaen takapenkillä itsekseen ja nyt on reilu 2 v. Hyvin on jaksanut olla takapenkillä. Eikä ole avannut vöitä koskaan! Turvaistuimen vöiden punainen nappi on toki kiinnostanut, mutta on ollut kielto ettei siihen saa koskea. Ja on totellut.
Jos liikun lapsen kanssa kahden, en pysty viihdyttämään enkä nostamaan lattialle pudonneita leluja. Kyllä lapsi puhetta ymmärtää, pienikin. Olen sanonut, miksi en voi katsoa samaa asiaa mitä hän, miksi en voi leikittää takapenkille. On se ainakin meidän tenavalle mennyt perille, ikää on siis vähän yli 2 v.

En ole koskaan ajatellut, että törmäyksessä voisi jalat katketa, koska ovat niin lähellä penkin selkänojaa ??? :eek: Se tuskin on se ongelma tai vamma, mikä lapselle tapahtuu JOS ajaa kolarin. Ja tosiaan: mieluummin jalat poikki kuin niskat poikki!
Kolarissa muuten se niskojen nopea heilahdus-liike on aika vammauttava, myös aikuiselle! ja yllättävän pienessä törmäyksessä jo. Joten jos lapsi vaan sopii istuimeen selkä menosuuntaan, kannattaa pitää niin päin.

Me emme aja pientäkään matkaa ilman turvaistuinta tai -vöitä. Lapsi tottuu siis siihen, että autossa on AINA asianmukaiset vyöt ja istuimet. Niin lapsilla kuin aikuisillakin !!
:attn:

Ja siinä vaiheessa kun tulee se kiukku, että ei suostu istuimeen tai kuoriutuu vöistä pois, auto ajetaan syrjään ja matka jatkuu vasta kun vyöt on taas paikallaan. ! :attn:
 
harmaalehmu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 10:46 Äittä77 kirjoitti:
Lisäksi oon miettiny sitäkin että kun lapset alkavat kulkea isompana harrastuksiin kavereiden kyydissä tms niin pidetäänkö heillä turvavöitä vai saaka vieraatkin lapset istua irrallaan ja vaikka oma laittaisi vyöt kiinni ei se paljon lämmitä jos muut on irti ja kolarissa sinkoilee mihin sattuu!

Että näsitä syistä suututtaa ainakin minua muiden huolimattomuus ja välinpitämättömyys! :/
No tuohon ongelmaan on hyvä ratkaisu siinä, ettei lastaan/lapsiaan luovuta sellaisille vanhemmille, jotka eivät pidä omia lapsiaan vöissä. Ja omassa kyydissähän on päivänselvää, että myös vieraat pitävät vyönsä kiinni tai auto ei liiku minnekään.

Ihan oikeasti lapsiaan ilman vöitä kuljettavat vanhemmat ovat melkoisen pieni marginaaliryhmä.
 
Mallan mami
Meidän oli pakko kääntää turvaistuin kasvot menosuuntaan tytön ollessa hädintuskin yksivuotias, kun ei enää millään mahtunut istumaan selkä menosuuntaan (pitkä tyttö, 1,5-vuotiaana oli jo 93 cm), ja oksensi AINA autossa selkä menosuuntaan istuessaan (ei muuten oksenna enää). Eli toivottavasti ainakaan sellaista lakia ei tule, joka pakottaisi alle 2-vuotiaat istumaan autossa selkä menosuuntaan!
Suomi taitaa tosiaan olla ainoita maita maailmassa jossa lapsia kuskataan selkä menosuuntaan näin pitkään.
 
Tuskinpa siihen lakiin tuota selkämenosuuntaanpakkoa tulee. Monelle se on käytännön mahdottomuus. käsittääkseni Britaxin two way elite on markkinoiden ainoita joissa lapsi mahtuu matkustamaan suositusten mukaisesti aina 4 vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan. 4 vuotias meiltä löytyy, mut ei olla kyllä kokeiltu. Viimeksi istuinta ostettaessa kauppias kertoi tutkimuksista, joissa ei oltu voitu osoittaa että selkä menosuuntaan olisi ollut ratkaisemavasti turvallisempi. Suurin ongelma turvaistuinten turvallisuudessa on se, että ne eivät ole oikein kiinni! Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, niin siitäkin oli joku tutkimus, katsastusasemilla tehty, ja prosentit oli huimia niissä tapauksissa kun istuin oli väärin tai puutteellisesti kiinni. Että tarkastakaapas istuimenne varmuuden vuoksi.
 
nIMETÖN
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 10:16 ÄIPPIS -84 kirjoitti:
Toivottavasti tulis ja ÄKKIÄ! Ja sitten vielä sellainen sääntö, että ainakin alle 2v:t selkä menosuuntaan!
ettekö jo tajua että SE ON VAARALLISTA!!! Eikö kenelläkään leikkaa!
Tunge nyt 2-vuotias selkä menosuuntaan..HALOOOOO!! Änge ittes väärinpäin ratin taakse. \|O
Ottakaa hieman oppia mitä turvaistuinten myyjät puhuvat.
Älli teitltä puuttuu!!!!!!!!
 

Yhteistyössä