Onko tukistaminen oikeasti rikos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä hyväksyn lasten ruumiillisen kurituksen .... niissä tilanteissa, joissa vanhemmilla ei ole muutakaan tapaa kasvattaa lastaan.

Tällaisessa tilanteessa vanhemman pitäisi hankkia niitä muita kasvatuskeinoja esim. hakemalla apua perheneuvolasta, tai sitten antaa lapsensa jonkun muun kasvatettavaksi.

Meillä on ollut ja parhaillaankin on sijaislapsina tukistettuja lapsia, ja heillä on alkuun ollut suuria vaikeuksia totella sääntöjä kun tottelemattomuudesta ei yhtä-äkkiä seuraakaan fyysistä kipua vaan oikeaa ja väärää pohditaan myös muiden ihmisten kannalta eikä vain oman nahan pelastamisen. Mutta lopulta ovat oppineet että he ovat ihmisinä yhtä arvokkaita kuin kuka tahansa muukin, eikä heihin saa kajota. Uskon ettei heistä aikuisina tule ihmisiä, jotka jäävät esim. väkivaltaiseen tai muuten alistavaan parisuhteeseen sen takia koska luulevat ansaitsevansa huonon kohtelun.

en käsitä tommosta hössötystä että lapset pitäis kasvattaa jossain pumpulissa... kyllähän sen nykyään näkee mitä "oikeanlainen" kasvatus on saanut aikaan... noita 10 wee "teinejä" jotka meikkaa, ryyppää ja polttaa tuolla kaupungilla. Voi huokaus. (ja en siis ole mikään mummeli, 17 vuotias tyttö vain)
Myönnän että itse olen ainakin kerran saanut vitsasta turhaan mutta ei ole jättänyt minuun mitään traumoja. Tukistettu on joskus pienempänä, ja nyt vanhempana jos äippä kunnolla suuttuu niin voi sanoa että "pitääkö tuon ikäiselle likalle antaa vielä selkään", eli periaatteessa "uhkaillaan", mitään raumoja koskaan saanut ja ei ne enää tämän ikäistä likkaa "pahoinpitele".
Omasta mielestäni tukistaminen on ok, siis ettei revi hiuksia päästä. Niinhän sitä koiriakin kasvatetaan ja lapset ja koirat ovat (alussa) samanlaisia. Vai voitteko väittää ettei koiranpentua saa ottaa niskasta kiinni kun se iskee hampaat kiinni käteen?

Kyllä mulle tuli pienenä piiskaa ja tukkapöllyä, aina aiheesta. Erityisesti muistan, kun kiusasin meillä päivisin olevaa pientä hoitotyttöä. Kiusasin, en lopettanut. Sitten tuli piiskaa ja lopetin kiusaamiseen. Näin jälkikäteen muisteltuna ihan ok. ratkaisu. -80 alussa vielä koulussakin sai luunapin tai "permanentin" mutta eipä tuostakaan mitään traumoja jäänyt. Suvussa on parikin opettajaa. Sanovat, notta joka vuosi varhaisteinit menevät käytökseltään huonompaan suuntaan ja minkä niille teet vapaan ja väkivallattoman kasvatuksen suloisessa Suomessa!

Minua lapsena tukistettiin joskus pari kertaa, eikä siitä kyllä oikeasti mitään jälkiä jäänyt fyysisesti eikä henkiksesti. Minusta lapsen kurittaminen on oikeasti ihan OK, kunhan sen vaan tekee aiheellisesti ja "hellästi" niin, ettei siitä jää jälkiä. Mikä tätä nykyistä lastenkasvatusta oikein vaivaa? Lapsi tarvitsee nuoruudessaan kovia kokemuksia, ja ihan oikeasti. Ei näistä pullamössölapsista muuten mitään tule.

minua on tukistettu varmaan kymmeniä kertoja lapsuudessa (olen nyt 14) ja en ole varma onko traumoja tai jotain sivuvaikutuksia kun yökastelen vieläkin eikä loppua näy. en ole sanonut tukistamisesta mitään opettajille tai muillekkaan, pitäisikö/kannataisiko?

minua on tukistettu varmaan kymmeniä kertoja lapsuudessa (olen nyt 14) ja en ole varma onko traumoja tai jotain sivuvaikutuksia kun yökastelen vieläkin eikä loppua näy. en ole sanonut tukistamisesta mitään opettajille tai muillekkaan, pitäisikö/kannataisiko?

Miten ihmeessä yökastelu voisi liittyä tukistamiseen? Vaikea kuvitella, että sillä teoriassakaan olisi mitään vaikutusta pidätyskykyyn ja virtsarakon toimintaan.

Melkein sama juttu kun väittäisi, että on likinäköinen sen takia, että joutui lapsena istumaan jäähyllä...

Yhteistyössä