Onko tukistaminen oikeasti rikos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitenon

Vieras
Kyse siis pienestä "nippauksesta" hiuksista ja vain ääritilanteissa, kun lapsi ei enää sanaa tottele useista kielloista huolimatta. Meille on vasta esikoinen tulossa ja miehen mukaan tukistaminen ja luunappi on ok rangaistus, kun se tulee aiheesta. Mä olin alunperin sen kannalla, että lapselle annetaan esim. jäähyjä ja yritetään neuvotella, mutta miehen näkemys on se, että pelkällä neuvottelulla tulee "k-päisiä lapsia, jotka ei tottele". Mies ei siis todellakaan ole väkivaltainen, mutta hänen näkemys lasten kasvatuksesta on tuo. Mua on kotona oikeasti hakattu, joten en osaa nähdä pientä tukistamista niin pahana (en osaa kuvitella, että aiheesta annettu pieni nippaisu aiheuttaisi traumoja), mutta onko se lain mukaan rikos?

Lain mukaan muksuun ei saa fyysisesti kajota. Mutta, jos teille lapsi vasta tulossa....miten jo nyt ootte sitä tukistamassa?? Kaikki sjsllssn, eihän sillä välttämättä ole heti ees tukkaa!! Hah! Mukavaa päivänalkua.

Alkuperäinen kirjoittaja mitenon:
Kyse siis pienestä "nippauksesta" hiuksista ja vain ääritilanteissa, kun lapsi ei enää sanaa tottele useista kielloista huolimatta. Meille on vasta esikoinen tulossa ja miehen mukaan tukistaminen ja luunappi on ok rangaistus, kun se tulee aiheesta. Mä olin alunperin sen kannalla, että lapselle annetaan esim. jäähyjä ja yritetään neuvotella, mutta miehen näkemys on se, että pelkällä neuvottelulla tulee "k-päisiä lapsia, jotka ei tottele". Mies ei siis todellakaan ole väkivaltainen, mutta hänen näkemys lasten kasvatuksesta on tuo. Mua on kotona oikeasti hakattu, joten en osaa nähdä pientä tukistamista niin pahana (en osaa kuvitella, että aiheesta annettu pieni nippaisu aiheuttaisi traumoja), mutta onko se lain mukaan rikos?

Ainakaan neuvottelulla ei pitkälle pötki. Asiat tehdään piste. Jäähyillä ja syy-seuraamuksilla pääsee pitkälle ilman nappasuja yms. Ja rikos se on vaikka tukistas "vaan". Lapseen ei saa koskea sillälailla.

Alkuperäinen kirjoittaja mitenon:

Todella hyvä juttu on se, että te haette yhtenäistä kasvatuslinjaa, kun keskuttelette näistä asioista jo ennen lapsen syntymää.
Kun löydätte yhtenevän linjan, niin lapsi tietää jo alunperin, että vanhempien välillä ei voi "ketkutella", että toinen antaa luvan, jos toinen kieltää.

Lain mukaan tukistaminen, nippaisu, läppäisy... kaikenlainen ruumiillinen kurittaminen ja myös henkinen alistaminen jne ovat rikoksia.

Tuosta kasvatuslinjasta vielä, että vaikka se kurittaminen luunapilla tai pikku tukistuksellakaan ei ole hyvän kuuloista niinsanoakseni, niin tuo "neuvottelun yrittäminenkään" ei oikein näin minusta kuulosta toimivalta... Asioista ei pitäisi yrittää neuvotella, vaan pitäisi olla selkeät säännöt, joiden mukaan toimitaan.
Jäähyt toimii ihan hyvin yleensä, kunhan ne syy - seuraus -jutut on lapselle selviä.
Asiat pitää mun mielestä siis selittäää lapselle, miksi näin, ja miksi aikuinen päättää tietyt asiat, ja miksi on asioita, joista lapsi voi valita itse.

Siis tärkeää minusta on myös se, että vaikka isot linjat kasvatukseeen jne liittyen tekee vanhempi, niin lapsella tulisi minusta olla oikeus päättää joitain asioita... ettei vanhemmat kuitenkaan "päättämistouhussaan" tuhoa koko lapsen oloa perheenjäsen päättämällä aivan kaikki asiat lapsen puolesta.

Kultainen keskitie... missä se sit ikinä lieneekään on kuulemma se tavoite... ja ihannoitava asia ;)

Niin siis mitä siitä nyt sitten voi seurata jos lasta esim. tukistaa? Lapsi kasvaa kieroon ja rupiaa rötösteleen vai mitä? Minun lapsuudessa äiti tukisti ja piti koivunvitjaa jemmassa, sisko tosin oli herttasempi eikä tarvinnut kurinpalautusta niinkään ja tasapainoisia ja suht suoraan kasvaneita nuoria aikuisia meistä tuli. Myös äidin lapsuudessa oli koivun vitja uunin päällä eikä 6 henkisestä lapsikatraasta tullut kuin yhdestä homo :)

Just joo... On taas ihania ihmisiä liikenteessä. Pientä lasta saa pahoinpidellä, pahin seuraus voi olla lapsen homoseksuaalisuus. Oikeasti: ihminen, joka tuntee tarvetta käyttää väkivaltaa pieneen lapseen saisi katsoa peiliin.

Lapsi voi oppia pelon kautta asioita, mutta oppiiko lapsi mikä on oikein ja väärin vai vain pelkäämään vanhempaansa?! Onhan se aikaavievämpää oikeasti opettaa ja kasvattaa lasta koko ajan, 24/7, mutta tulokset ovat pysyvämpiä.

Saavatko päiväkodissa tarhan tädit soveltaa nippailuja ja luunappeja lapsiinne? Niin, eivät saa. Enemmän lapsia ja vähemmän aikuisia kuin kotona ja ilman väkivaltaa saamme pidetyksi tilanteen hallinnassa.

Mäkin muistan saaneeni luunappeja lapsena. Edelleenkään en muista että miksi, muistan vaan sen kivun, joten turhaan meni se "kurinpidollinen kasvatusmenetelmä".
Ja hei. Lasten kanssa voi kyllä neuvotella. Ne voi opettaa ajattelemaan itse jo pieninä. Mä en ainakaan halua laitostaa lastani vaan opettaa sen käyttämään omia aivojaan ja miettimään tilanteissa.

Laki lasten huollosta ja tapaamisoikeudesta, 361/1983 1 §, 3. momentti
Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä. Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin loukkaavasti. Lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja aikuisuuteen tulee tukea ja edistää.

Rikoslaki
Henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista

Pahoinpitely 578/1995 5 §

Joka tekee toiselle ruumiillista väkivaltaa, taikka tällaista väkivaltaa tekemättä vahingoittaa toisen terveyttä, aiheuttaa toiselle kipua tai saattaa toisen tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan, on tuomittava pahoinpitelystä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Törkeä pahoinpitely 654/2001 6 §

Jos pahoinpitelyssä

aiheutetaan toiselle vaikea ruumiinvamma, vakava sairaus tai hengenvaarallinen tila,
rikos tehdään erityisen raa'alla tai julmalla tavalla tai
käytetään ampuma- tai teräasetta taikka muuta niihin rinnastettavaa hengenvaarallista välinettä
ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä pahoinpitelystä vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

Lievä pahoinpitely 578/1995 7 §

Jos pahoinpitely, huomioon ottaen väkivallan, ruumiillisen koskemattomuuden loukkauksen tai terveyden vahingoittamisen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä pahoinpitelystä sakkoon.

Lastensuojelulaki 683/1983 8. luku, 40 §
Ilmoitusvelvollisuus

Jos sosiaali- ja terveydenhuollon, koulutoimen, poliisitoimen tai seurakunnan palveluksessa taikka luottamustoimessa oleva henkilö on virkaa tai tointa hoitaessaan saanut tietää ilmeisestä perhe- ja yksilökohtaisen lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta, hänen on ilmoitettava asiasta viipymättä sosiaalilautakunnalle.

Myös muu kuin 1 momentissa tarkoitettu henkilö voi tehdä tällaisen ilmoituksen.

http://alalyolasta.fi/?s=254

Rikoshan se on
Mistähän miä joskus luin, kun nainen sai sakot, kun anto lapselleen korvatillikan

Miä en ymmärrä noita luunappeja, tukistamisia tms
Eikös lapsi opi sitä kautta, että kerran vanhemmat saa noin tehdä, niin hänkin saa tehä niin toisille?

Meillä äitillä oli tapana nepata tai ottaa tukasta kiinni jos me "kakarat" (joita me muuten edelleen ollaan vaikka ISOJA ollaanki) ei toteltu ja pistettiin menemään. Siihen loppui aina se kiusanteko ja tottelemattomuus. Eli toisinsanoen, ymmärrän äitiäni todella hyvin. Se on maailman suurisydämisin, herttaisin nainen mitä maa päällään kantaa ja sen oli valitettavasti joskus turvauduttava noihin keinoihin, mutta ihan tervejärkisiä meistä kaikista tuli, eikä jäänyt mitään traumoja... Äiti sanoikin joskus että se oli ihan vihoviimeinen keino, kun ei muuten tullut hommista mitään.

Ei siis ole oma mielipiteeni. Sitä en tiedä vielä, kun ei ole ääritilannetta vielä tullut vastaan. Ehkä sitten kun mullakin on 5 lasta...

Tukistaminen ei opeta lapselle mitään oikeasta ja väärästä, pelkästään sen ettei kivun pelossa kannata tehdä jotain asiaa jos vanhempi on näkemässä. Luottamus vanhempien ongelmanratkaisukykyihin katoaa, jos ongelmia ratkotaan väkivallalla, eikä silloin voi olettaa että lapsi kunnioittaisi kavereidensa koskemattomuutta jos oppii että tukistaminen on ok.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo!:
Just joo... On taas ihania ihmisiä liikenteessä. Pientä lasta saa pahoinpidellä, pahin seuraus voi olla lapsen homoseksuaalisuus. Oikeasti: ihminen, joka tuntee tarvetta käyttää väkivaltaa pieneen lapseen saisi katsoa peiliin.

Lapsi voi oppia pelon kautta asioita, mutta oppiiko lapsi mikä on oikein ja väärin vai vain pelkäämään vanhempaansa?! Onhan se aikaavievämpää oikeasti opettaa ja kasvattaa lasta koko ajan, 24/7, mutta tulokset ovat pysyvämpiä.

Saavatko päiväkodissa tarhan tädit soveltaa nippailuja ja luunappeja lapsiinne? Niin, eivät saa. Enemmän lapsia ja vähemmän aikuisia kuin kotona ja ilman väkivaltaa saamme pidetyksi tilanteen hallinnassa.

Tässä pointtia!
Ja erityisesti tuo tarhan tädit, mutta esim koulussakin rangaistus on jälki-istunto eikä siellä opettajat ala tukistamaan lapsia.
Itselläni on syvät jäljet sielussa vanhempien väkivaltaisuudesta ja sitä myös tukistaminen/nippaus on. Vaikkakin ne ovat pienempiä tekoja kunnon hakkailuun, mutta ei niitäkään pidä vähätellä, että "tukistan vain pienesti tuota Niko-Petteriä". Väkivalta ei koskaan ole ratkaisu lasten kasvatuksessa!

Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
rikos se kai on..mut itse olen ja tulen antamaan luunappeja ja tukistankin.

Täällä myös kyseiset kasvatusmenetelmät käytössä. Olkoon sitten rikos tai ei. Oma isäni on kertonut, että kun he olivat lapsia, niin saivat nuoremman veljensä kanssa joka ikinen päivä yhden kerran selkäsaunan, ja jos heidät tavoitettiin pahanteosta, niin silloin tuli kolme kertaa vitsasta. Ja tämä on ihan tosi. Asuivat armeijan kasarmialueella ukkivainaani työn vuoksi ja pojat siellä leikkivät milloin milläkin käsikranaateilla yms. Ihan psyykkisesti terve aikuinen ihminen isästäni kasvoi eikä meitä lapsiaan ole koskaan väkivalloin kohdellut. Tosin ollaan myökin vitsasta saatu persuuksille ja tukkapöllyä myös, mutta aina aiheesta ja se on ollut viimeinen keino ja usein myös ainoa tehoava. Ei ole traumoja jäänyt. Hohhoijaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
ennenkin on annettu ja osas pennut olla aloillaan.toisin on nyt ku lässytetään

Mä en ymmärrä oikein.

Saako sua esimerkiksi tukistaa? Antaa sulle luunappeja?
Entä miehellesi?

Jos ei, niin miksi lasta saa?

aikuiset onkin jo kertaalleen kasvatettu

Mä en ymmärrä oikein.

Entä miehellesi?

Mie olen aina ihmetellyt sitä, että miksi näissä keskusteluissa joku tuo aina esiin tämän lapsi - aikuinen vastakkainasettelun. Lasta kasvatetaan vielä, aikuisen pitäisi jo olla omat omat oppinsa ja kurinpitonsa kokenut lapsuudessaan. Että sellainen pieni ero tässä asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
Mie olen aina ihmetellyt sitä, että miksi näissä keskusteluissa joku tuo aina esiin tämän lapsi - aikuinen vastakkainasettelun. Lasta kasvatetaan vielä, aikuisen pitäisi jo olla omat omat oppinsa ja kurinpitonsa kokenut lapsuudessaan. Että sellainen pieni ero tässä asiassa.

Tukistaminenko on kasvattamista?

on tarvittaessa

Kyllä, kurinpitokeinoista yksi ja varmasti maailman vanhimpia.

Mä en ymmärrä oikein.

Entä miehellesi?

Mitä sun lapset oppivat siitä, että sä saat käydä heihin käsiksi?
Oma kokemukseni on se, että vanhempiin on hyvin huonot välit olleet aina siitä saakka, kun iltaisin itkin uneen miettien miksi äiti taas tukisti ja löi. En vain käsitä mitä hyötyä siitä on, että tukistaa lasta/nippaa/hakkaa/lyö/potkii/huutaa/haukkuu jne..

Yhteistyössä