Alkuperäinen kirjoittaja mitenon:
Kyse siis pienestä "nippauksesta" hiuksista ja vain ääritilanteissa, kun lapsi ei enää sanaa tottele useista kielloista huolimatta. Meille on vasta esikoinen tulossa ja miehen mukaan tukistaminen ja luunappi on ok rangaistus, kun se tulee aiheesta. Mä olin alunperin sen kannalla, että lapselle annetaan esim. jäähyjä ja yritetään neuvotella, mutta miehen näkemys on se, että pelkällä neuvottelulla tulee "k-päisiä lapsia, jotka ei tottele". Mies ei siis todellakaan ole väkivaltainen, mutta hänen näkemys lasten kasvatuksesta on tuo. Mua on kotona oikeasti hakattu, joten en osaa nähdä pientä tukistamista niin pahana (en osaa kuvitella, että aiheesta annettu pieni nippaisu aiheuttaisi traumoja), mutta onko se lain mukaan rikos?
Todella hyvä juttu on se, että te haette yhtenäistä kasvatuslinjaa, kun keskuttelette näistä asioista jo ennen lapsen syntymää.
Kun löydätte yhtenevän linjan, niin lapsi tietää jo alunperin, että vanhempien välillä ei voi "ketkutella", että toinen antaa luvan, jos toinen kieltää.
Lain mukaan tukistaminen, nippaisu, läppäisy... kaikenlainen ruumiillinen kurittaminen ja myös henkinen alistaminen jne ovat rikoksia.
Tuosta kasvatuslinjasta vielä, että vaikka se kurittaminen luunapilla tai pikku tukistuksellakaan ei ole hyvän kuuloista niinsanoakseni, niin tuo "neuvottelun yrittäminenkään" ei oikein näin minusta kuulosta toimivalta... Asioista ei pitäisi yrittää neuvotella, vaan pitäisi olla selkeät säännöt, joiden mukaan toimitaan.
Jäähyt toimii ihan hyvin yleensä, kunhan ne syy - seuraus -jutut on lapselle selviä.
Asiat pitää mun mielestä siis selittäää lapselle, miksi näin, ja miksi aikuinen päättää tietyt asiat, ja miksi on asioita, joista lapsi voi valita itse.
Siis tärkeää minusta on myös se, että vaikka isot linjat kasvatukseeen jne liittyen tekee vanhempi, niin lapsella tulisi minusta olla oikeus päättää joitain asioita... ettei vanhemmat kuitenkaan "päättämistouhussaan" tuhoa koko lapsen oloa perheenjäsen päättämällä aivan kaikki asiat lapsen puolesta.
Kultainen keskitie... missä se sit ikinä lieneekään on kuulemma se tavoite... ja ihannoitava asia