Onko TUKIPERHEissä jokin ns "ikäraja"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä taas olen kuullut, että ikäraja olisi 3v. Taitaa olla tapauskohtaista.

Toisaalta kun ajattelee, että tukiperheessä oltaisiin 1 viikonloppu kuukaudessa, pienellä lapsella aika menisi tutustumiseen.

Tässä on kyse siitä, että katsotaan ettei alle 1v:n ole hyvä olla poissa yötä kotoa - eli 1v voi olla yhden yön, 2-v kaksi yötä jne. No, kai joskus olisi parempi että sen vauvankin voisi antaa hoitoon.Tapauskohtaista siis.

Itse olen asunut sijaisperheessä jolla myös kävi näitä viikonloppu lapsia eli lapset saaivat käydä yhden viikonlopun kuukaudessa. Ei niissä mitään ikärajoja ole perhe saa itse sanoa minkä ikäisiä ottavat.

Ainakin siellä missä minä olin niin vanhemmat saivat yhden viikonlopun kuukadessa vapaata jolloin lapset olivat siellä sijaisperheessä kannattaa kysyä sosialitoimistosta.

Tukiperhetoiminta

Tukiperhe on perhe, jossa lapsi käy säännöllisesti ja sovitusti lastensuojelun avohuollon tukitoimena ja sosiaalilautakunta tai vastaava toimielin maksaa tästä toiminnasta tukiperheelle sopimuksen mukaisen korvauksen.

Tukiperhetoiminta on vapaaehtoistyötä, josta maksetaan kuntakohtaisesti vaihteleva kulukorvaus ja palkkio. Tukiperhe on vaitiolovelvollinen.

Koska tukiperhettä tarvitaan monenlaisille lapsille ja erilaisissa elämäntilanteissa, tarvitaan myös erilaisia tukiperheitä. Tukiperhe voi olla lapseton pariskunta, jo aikuiseksi omat lapsensa kasvattanut "varamummola" tai yksinasuvan aikuisen perhe, jolla on resursseja ja halua tarjota huolenpitoa ja turvaa lapsille. Tukiperhe voi olla myös kahden vanhemman lapsiperhe tai yksinhuoltajaperhe.

Tuettavat lapset ovat usein leikki- tai kouluikäisiä. Myös itsenäistyvä nuori voi tarvita tukiperhettä. Jos lapsi on vauvaikäinen, on syytä pohtia erityisen tarkkaan, onko lapsen kannalta tarkoituksenmukaista järjestää tukiperhe avohuollon tukitoimeksi.

Tukisuhteen tavoitteet, tapaamisten tiheys ja kesto ja tukisuhteen suunniteltu kesto on sovittava yhdessä lapsen ja hänen biologisen perheensä ja tukiperheen kanssa.

Kuljettamisista, matkakuluista, erilaisten kulujen korvaamisesta ja siitä, ketkä tukiperheviikonlopun yksityiskohdista sopivat, on hyvä sopia täsmällisesti jo tukisuhteen alussa. Myös vahinkotilanteiden varalta on kaikilla osapuolilla oltava tieto siitä, kenen vahinko- tai vastuuvakuutuksesta korvausta voi hakea.

0-3-vuotiaiden lasten kohdalla on otettava erilaisia asioita huomioon, kuin isompien lasten kohdalla. Vauvaikäisen tukitoimissa pitäisi lähtökohtana olla lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen tukeminen. Jos kuitenkin päädytään tukiperheen järjestämiselle alle leikki-ikäiselle lapselle, on käyntejä perheessä oltava riittävän tiheästi. Pienen lapsen muistissa eivät uudet ihmiset pysy kauaa ja turvallisen aikuiskontaktin ja ihmissuhteen luomiseen tarvitaan tapaamisia tiuhempaan kuin kuukauden välein.

Jyväskylän kaupungin sijaishuoltoyksikön määritelmän mukaan tukiperhe on tavallinen perhe, jolla on
Aikaa ja tilaa vieraallekin lapselle
Kykyä ja halua vastata lapsen tarpeisiin, joskus vaativiinkin tilanteisiin
Kykyä toimia yhteistyössä lapsen perheen ja sosiaalityöntekijöiden kanssa
Kykyä kohdata erilaisuutta
Myönteisyyttä ja avoimuutta
Joustavuutta ja sitoutuneisuutta

kopiotu http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/avohuolto/muuttukitoimet/tukihenkilo/#tukiperhetoiminta

Sen vielä lisään et jos on ihan "tavallinen" perhe nii en usko että saa lapset tämmöiseen ainakin siellä missä minä olin nii olivat melkeen kaikki ylsinhuoltajien lapsia tai sitten perheessä oli alkoholi ongelmaa tai toinen vanhemmista psyykkisesti sairas tms.

Yhteistyössä