Onko totta tosiaan niin että villakoira käy allergiaperheeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Tämmöinen huhu tai 'totuus' sitkeästi pyörii, mutta onko se totta?

Mä olen kuvitellut että se hilse tekis ne allergiaoireet ja siihenhän ei pitäis karvan vaikuttaa, ku nahkahan se on joka hilseilee.

Vai?

tahdon lenkkikaverin itselleni. On niin orpoinen olo kun ei ole koiraihmisellä koiraa.

Mun äidillä on keskikokoinen villakoira ja sen avomies on allerginen koirille. Hyvin on sietänyt, vaikka muista koirista oireilee. (koira ollut jo 8v. niillä) Sekin on varmasti yksilöllistä mitä kukainenkin sietää.

Ei toi mies niin hirveän kovin allerginen ole, sietää koiraa pari päivää sisätiloissa kyllä ennekuin alkaa silmät oiria ja aivastuttaa.
Siis siten että oireet ei tule heti, yhtä haitallinenhan se tuollain on.

Mutta kun se mutta. Mä olen kasvanut kodissa jossa on aina ollut ja on paljon lemmikkejä niin joskus on ikävä sitä, kun saa koiraa rapsutella ja hoitaa, kissan käpertyä syliin tms.

Mutta tuon villakoiran kohdalla voi kyllä olla niin että se allergia on asenteessa :kieh:

No se sitkeä huhu johtuu siitä, että koska villakoiran karva ei irtoile, sen iho myöskään ei niin paljon hilseile. Lisäksi sitä pestään useammin, kuin koiria yleensä. Jos on tosi allerginen, niin ääni lähtee villakoirastakin, eli kandee kyllä käydä jollain villakoirallisella kokeilemassa ensin.

Joku allerginen on pitänyt myös jotain karvatonta koiraa siten, että se on pesty parin päivän välein.

Joskus kuulee mainittavan Bichon frisé rodun aiheuttavan vähän allergiaa. Työkaverini joutui turvautumaan allergialääkkeisiin aina kun tytär toi em. rotuisen koiran mukanaan viikonloppukylään.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No se sitkeä huhu johtuu siitä, että koska villakoiran karva ei irtoile, sen iho myöskään ei niin paljon hilseile. Lisäksi sitä pestään useammin, kuin koiria yleensä. Jos on tosi allerginen, niin ääni lähtee villakoirastakin, eli kandee kyllä käydä jollain villakoirallisella kokeilemassa ensin.

Joku allerginen on pitänyt myös jotain karvatonta koiraa siten, että se on pesty parin päivän välein.

Kokeiluun siis.

Mutta toi että koiraa pestäis parin päivän välein.... onko siinäkään enää mitään järkeä? :o

Mutta mä tahtoisin koiran. JA kissan. Tai kaks.
Ja hevosen. Ja lampaita. Pari kanaa.
Ja poreammeen.

Kyllä se varmaan vähemmän allergisoi kuin joku sileäkarvainen rotu, koska siinä ei ole sitä karvojen ärsytystä mukana..
Mun äiti on allerginen kissoille ja koirille ja halusi kuitenkin ottaa koiran,niin suositeltiin Cairnterrieriä, koska sillä on karkea karva joka ei lennä. Äidilläni oli Cairni 12vuotta eikä mitään oireita tullut...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mutta toi että koiraa pestäis parin päivän välein.... onko siinäkään enää mitään järkeä? :o

Ei, se oli outoa mun mielestä, mutta karvaton kai kestää sellaisen pesutahdin. Villakoiraa voi pestä vaikka 2 viikon välein.

Kokeiluun siis.

Mutta mä tahtoisin koiran. JA kissan. Tai kaks.
Ja hevosen. Ja lampaita. Pari kanaa.
Ja poreammeen.

Kuullostat ihan meidän 5 v:lta =)

Mun kaverilla on villakoira, koska sopii kuulemma hyvin allergiaperheeseen, on ollut viimeset kuusi vuotta. Sinä aikana kaverini astma on pahentunut ja lapsi kärsii toistuvista hengitystie-infektioista sekä saannut astmakohtauksiakin. Ei kuulemma voi johtua koirasta, koska villakoira on lajia, joka ei allergisoi. Kumpikin käyttävät vahvoja allergia- ja astmalääkkeitä, mutta se ei haittaa mitään.

Itse siedän villakoiraa paremmin kuin esim saksanpaimenkoiraa, jonkinlainen "totuus" siinä voi olla. Mutta, tosiaan, ei se karva vaan epiteeli, mikä siis koskee myös kaikkia limakalvoja (sylki, virtsa, uloste).

Mites Sirkka ihan kokemuksen äänellä, kuinka tota villakoiran turkkia ihan tarkalleen hoidetaan? Siis ihan kotioloissa ettei minään näyttelykoirana?

Mä ajan sen usein aika lyhyeksi. Naama pitää ajaa aika usein, koska se on muuten näköesteenä se karva. Harjataan, niin, ettei se ole takkuinen (siksi sillä onkin aika lyhyt turkki). Sit pestään n 2 viikon välein ja ennen pesua harjataan ja pesun jälkeen föönataan ja harjataan.

Lähinnä vaan, ettei ole likainen ja että iho voi hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan en ymmärrä kaikkien ajatustenjuoksua:
Mun kaverilla on villakoira, koska sopii kuulemma hyvin allergiaperheeseen, on ollut viimeset kuusi vuotta. Sinä aikana kaverini astma on pahentunut ja lapsi kärsii toistuvista hengitystie-infektioista sekä saannut astmakohtauksiakin. Ei kuulemma voi johtua koirasta, koska villakoira on lajia, joka ei allergisoi. Kumpikin käyttävät vahvoja allergia- ja astmalääkkeitä, mutta se ei haittaa mitään.

Hassua että joku luulee, ettei se allergisoi ja uskoo siihen, vaikka ei kohta henki kulje. :D

Moni siedättyy omalle koiralleen, mutta saa allergiaoireita muista koirista. Esim. kaverini sai tietää koira-allergiastaan vasta muun allergiatestin yhteydessä ja omasta koirastaan ei saanut mitään oireita silti.

Hassua että joku luulee, ettei se allergisoi ja uskoo siihen, vaikka ei kohta henki kulje. :D

Tietenkäään se koira ei allergisoi, jatkuva oireilu johtuu ihan vaan huonosta perimästä, koska lapsi kärsii samasta kuin äiti ... :)

Mä uskoin kanssa, et villakoira ei allergisoi, kun siitä niin paljon on puhuttu. Sit kerran mun villakoira oli samassa tilassa yhden allergisen naisen kanssa ja siltä naiselta meni parissa minuutissa ääni pois. :|

Minäkin olen kuullut sanottavan, että trimmattavat/nypittävät rodut eivät aiheuttaisi niin paljon allergiaoireita. Tunnenkin muutaman perheen, jotka ovat noihin rotuihin päätyneet, ja hyvin heillä menee. En sitten tiedä, missä määrin on kysymys rodun allergiaystävällisyydestä ja missä määrin siitä, että ovat siedättyneet omalle yksilölleen.

Mutta nykyäänhän siedättäminen vaikuttaa olevan ihan jees juttu virallistenkin ohjeiden mukaan.

Voihan ne asua hometalossakin!

Kaverillani on villakoira,ja se kyllä hilseilee ihan hulluna.On ilmeisesti aika huono ihoinen.
Allergialääkkeillä olen tähän asti selvinnyt tuon koiran läheisyydessä.

Oma kultainennoutajamme ei aiheuta minussa oireita.Paitsi jos kultu tulee yöksi viereen,silloin on aamulla kyllä naama aika tukossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:

Voihan ne asua hometalossakin!

he on asunut kolmessa eri osoitteessa, aika sattumaa että aina onnistuvat muuttamaan hometaloon... ja oireet jatkuu vuodesta toiseen samoina.