Onko totta: päiväkotien ja koulujen ruoasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Omien lasteni mielestä ruoka on pääsääntöisesti hyvää, mutta tytön koulussa on usein ruoka loppunut kesken ja lapset jääneet nälkäisiksi ! :o Ja kuulemma usein keittopäivänä keitossa on jäljellä vain perunaa ja lientä, lihat ja kalat on loppuneet. Siinähän sitten kasvavat lapset tankkaavat itsensä täyteen vesiliemellä ja näkkärillä. Ja tästä on kyllä valitettu useamman kerran.

Minne valitettu? Luuletko että keittiöhenkilökunta ehtii kytätä että ottavatko lapset sallitun määrän ruokaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väitetään, että kaikki maistuu samalle eli ei tiedä syökö kanaa, kalaa vai lihaa. Ruoka tulee keskuskeittiöstä ja aika pitkälti myös tehtaista valmiita eineksiä tai puolivalmisteita.

Olen törmännyt ihmisiin, jotka ovat töissä pk:ssa tai koulussa ja heillä on itsellään omat eväät vaikka koulusta saisivat ilmaisen lounaan :/ Miksi?

Ovatko nämä väitteet tosiaan totta ja huolettaa, että millaista moskaa meidän lapsille tarjotaan :(

Moskaa! Riippuu varmaan paikkakunnasta mutta aikuisopiskelijana olen syönyt samasta keskuskeittiöstä jaeltua ruokaa kuin lapsetkin ja tuo pitää täysin paikkansa.
Mä olin suorastaa pöyristynyt ruuan huonosta tasosta. Ja valitin siitä.
Vedotaan säästösyihin, mutta parempi päivä ilman ruokaa kuin koko viikko tunnistamatonta mössöä jota kukaan ei syö. Eli roskiin menee suurin osa, kannattavaa?

Riippuu varmaan esim. siitä miten iso keskuskeittiö on kyseessä, valmistetaan kahdellesadalle vai tuhannelle henkilölle ruuat.

Miksi se nyt tuosta riippuisi?
Ööh.. maustaminen voisi olla helpompaa penemmissä annoksissa samoin kun einesten käytön määrä lienee vähäisempää kun valmistetaan vaikka sadalle ruoka eikä tuhannelle.... Siis keitetäänkö hernesoppa tuhannenlitran tykissä vai vain sadanlitran soikossa. Ja mitä useampi kokki sitä....

Väitetään, että kaikki maistuu samalle eli ei tiedä syökö kanaa, kalaa vai lihaa. Ruoka tulee keskuskeittiöstä ja aika pitkälti myös tehtaista valmiita eineksiä tai puolivalmisteita.

Olen törmännyt ihmisiin, jotka ovat töissä pk:ssa tai koulussa ja heillä on itsellään omat eväät vaikka koulusta saisivat ilmaisen lounaan :/ Miksi?

Ovatko nämä väitteet tosiaan totta ja huolettaa, että millaista moskaa meidän lapsille tarjotaan :(

Moskaa! Riippuu varmaan paikkakunnasta mutta aikuisopiskelijana olen syönyt samasta keskuskeittiöstä jaeltua ruokaa kuin lapsetkin ja tuo pitää täysin paikkansa.
Vedotaan säästösyihin, mutta parempi päivä ilman ruokaa kuin koko viikko tunnistamatonta mössöä jota kukaan ei syö. Eli roskiin menee suurin osa, kannattavaa?

Siis MILLAISTA ruokaa teille on muka tarjottu? Rahat on vedetty todella tiukalle mutta joka ikisessä koulussa on ollut kyllä tunnistettavaa ja syötävää ruokaa.

Opettajat eivät saa ruokaa ilmaiseksi. Ns. valvonta-ateriasta joutuu maksamaan 3,30. Kyllä se harmittaa maksaa, jos on joku hemmetin puurolautanen edessä. Mutta en voi valita, koska mun on syötävä malliksi noille tokaluokkalaisilleni.

Ihan ok ruokaa muuten on, mutta ei aina sen 3,30 arvoista. Meillä koulussa joillakin aineenopettajilla on eväät kun on sellainen ruoka, josta eivät viitsi maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
En ole itse ope, enkä saa ruokaa ilmaiseksi, mutta opettajat saavat, koska valvovat samalla oppilaita ( =ovat töissä ) . Tosin kouluilla on välillä ero maussa, vaikka onkin samat ruuat periaatteessa. Joku keittäjä maustaa paremmin. Ainakin meidän keittäjällä on sellainen ammattiylpeys, ettei tarjoa pahaa ruokaa. Keskuskeittiö on sillä koululla missä useinmiten syön. Joskus on ruokaa, joka ei maistu ja silloin syön muualla. Mutta se ei johdu sinällään ruuan huonoudesta, vaan omista makumieltymyksistä. Kouluruokaa paljon herjataan, mutta ihan kunnon perusruokaa se on. Ei kaikesta mitä ilmaiseksi saa tarvitse aina valittaa. Ei niillä määrärahoilla kuitenkaan mitään gourmeeta tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja wwww:
Riippuu varmaan esim. siitä miten iso keskuskeittiö on kyseessä, valmistetaan kahdellesadalle vai tuhannelle henkilölle ruuat.

Ööh.. maustaminen voisi olla helpompaa penemmissä annoksissa samoin kun einesten käytön määrä lienee vähäisempää kun valmistetaan vaikka sadalle ruoka eikä tuhannelle.... Siis keitetäänkö hernesoppa tuhannenlitran tykissä vai vain sadanlitran soikossa. Ja mitä useampi kokki sitä....

:D:D:D

Kyllä ne samat kokit sitä ruokaa tekee ja et kai sä tosiaan luule, että edes sadalle hengelle nakellaan niitä mausteita summan mutikassa. Kyllä ne mausteiden ja muiden määrät on tarkasti laskettu ja suhteutettu.

Esimerkiksi Helsingissä kouluruokaan käytetään noin 70 senttiä oppilasta kohti.
Siitä voi täydelliset kotiäidit alkaa vääntämään courmet ateriaa 70 sentillä.
Määrärahojen puitteissa ne ruoat on tehtävä.

Kyllä ne samat kokit sitä ruokaa tekee ja et kai sä tosiaan luule, että edes sadalle hengelle nakellaan niitä mausteita summan mutikassa. Kyllä ne mausteiden ja muiden määrät on tarkasti laskettu ja suhteutettu.

Jotenkin ruuan laatu tuppaa aina huononemaan mitä suuremmaksi ja tehokkaammaksi yksiköt kasvatetaan. Periaatteessa olisi mahdollista kai tehdä yhtä hyvää, mutta niin harvoin käy kun keskitetään.

Omien lasteni mielestä ruoka on pääsääntöisesti hyvää, mutta tytön koulussa on usein ruoka loppunut kesken ja lapset jääneet nälkäisiksi ! :o Ja kuulemma usein keittopäivänä keitossa on jäljellä vain perunaa ja lientä, lihat ja kalat on loppuneet. Siinähän sitten kasvavat lapset tankkaavat itsensä täyteen vesiliemellä ja näkkärillä. Ja tästä on kyllä valitettu useamman kerran.

Minne valitettu? Luuletko että keittiöhenkilökunta ehtii kytätä että ottavatko lapset sallitun määrän ruokaa?

Ihan ensiksi laitettiin palautetta keittiöön ja sieltä ohjeiden mukaisesti ruokapalvelun tuottajalle. Ja kyllä keittiöhenkilö kunnan kuuluu "kytätä" paljonko lapset sitä ruokaa ottavat kun kerta seisovatkin siinä vieressä! Kummankin lapsen koulussa on sääntönä että saa ottaa tietynmäärän esim pinaattilettuja lautaselle ja ekassa ruokailussa, jossa siis pienempiä, ruokaa onkin aina riittävästi, mutta seuraavaan ruokailuun, jossa tyttäreni on, niitä pinaattilettuja ei esim riitäkään kuin 2per lapsi. Ja kyllä se on aika vähän!
Sitäpaitsi olen sitä mieltä että jos keittiöhenkilökunta ei ehdi katsoa kuinka paljon ruokaa lautasille mätetään niin sitä ruokaa täytyy olla niin paljon että riittää joka tapauksessa. On todella törkeää että osa lapsista jää oikeasti NÄLKÄISIKSI. Mahat mouruten sitten istutaan tunnilla, Opi siinä sitten jotain...

Ihan ensiksi laitettiin palautetta keittiöön ja sieltä ohjeiden mukaisesti ruokapalvelun tuottajalle. Ja kyllä keittiöhenkilö kunnan kuuluu "kytätä" paljonko lapset sitä ruokaa ottavat kun kerta seisovatkin siinä vieressä! Kummankin lapsen koulussa on sääntönä että saa ottaa tietynmäärän esim pinaattilettuja lautaselle ja ekassa ruokailussa jossa siis pienempiä ruokaa onkin aina riittävästi, mutta seuraavaan ruokailuun jossa tyttäreni on niitä pinaattilettuja ei esim riitäkään kuin 2per lapsi. Ja kyllä se on aika vähän!
Sitäpaitsi olen sitä mieltä että jos keittiöhenkilökunta ei ehdi katsoa kuinka paljon ruokaa lautasille mätetään niin sitä ruokaa täytyy olla niin paljon että riittää joka tapauksessa. On todella törkeää että osa lapsista jää oikeasti NÄLKÄISIKSI. Mahat mouruten sitten istutaan tunnilla, Opi siinä sitten jotain...

Mun työpaikoissa ei ole kyllä ehtinyt vieressä vahtaamaan, ei tosiaankaan! Ja kun ne on ne määrärahat, joille keittiöhenkilökunta ei voi yhtään mitään. Ne summat on ihan tajuttoman pieniä joilla mennään. Ei sitä ruokaa voi enempää tehdä jos ei ole mistä tehdä. Mutta hyvä että veit asian eteen päin.

Esimerkiksi Helsingissä kouluruokaan käytetään noin 70 senttiä oppilasta kohti.
Siitä voi täydelliset kotiäidit alkaa vääntämään courmet ateriaa 70 sentillä.
Määrärahojen puitteissa ne ruoat on tehtävä.

Ei kukaan vaadi gourmet-ruokaa. Minulle (ja siis meidän lapsille) kelpaa ihan tavallinen ruoka, kunhan se ei olisi ravinneköyhää teollisesti prosessoitua einestä tai lisäaineilla (emulgointiaineet, natriumglukamaatti jne.) kyllästetty. Enpä tiedä vielä mitä lasten koulussa tulee olemaan..

Ei se ole keittäjien vika mitä määrärahat antavat periksi, senkin tiedän.

Kouluruoka on vain yksi kouluikäisen päiväannoksista. Koulualsien tulisai syödä kotona aamupala, koulussa lounas, kotona välipala, kotona päivällinen ja kotona iltapala.

Joten kyllä se lapsi kasvaa vaikka söisi sitten salaattia/raastetta ja näkkäriä + maitoa lounaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja:
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Työskentelen koulussa ja ruoka on todella hyvää. Päivähoidossa lapsella myös erinomaista (toisessa kunnassa). Ei valittamista. Olen törmännyt omia lounaita syövään opeen vain kun on noudattanut vähähiilarista ruokavaliota.

eikös jotkut kunnat ole poistanut opettajilta sen ruokaedun?? :/

Täällä se ruoka maksaa opettajille,ehkä siksi kuskaavat omia eväitä.

Siis MILLAISTA ruokaa teille on muka tarjottu? Rahat on vedetty todella tiukalle mutta joka ikisessä koulussa on ollut kyllä tunnistettavaa ja syötävää ruokaa.

Miten niin jokaikisessä koulussa? Kierrätkö maistelemassa keskuskeittiöiden ruokia ympäri suomea?
Eli ruoka on maultaan, koostumukseltaan ja ulkonäöltään ala-arvoista. Lisäksi lehdessä olevat ruokalistat eivät pidä paikkaansa, joten edes siitä ei voi tarkistaa mitä oli syövinään.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:

Jotenkin ruuan laatu tuppaa aina huononemaan mitä suuremmaksi ja tehokkaammaksi yksiköt kasvatetaan. Periaatteessa olisi mahdollista kai tehdä yhtä hyvää, mutta niin harvoin käy kun keskitetään.

tai sitten on huono kokki joka ei osaa maustaa ruokaa. hyvä kokki tekee msitä tahansa aineksista hyvän ruoan, toki varmasti kiire keittiönpuolella on osasyy siihen että ruoka on ala-arvoista, kuntien pitäisi palkata sinne keittiöön muutma työntekijä lisää, keittiöhenkilökunnan tehtävät kun e siihen pelkkään ruoanlaittoon rajoitu, on miljoona muutakin asiaa mitkä pitää hoitaa sen työpaivän aikana.
itse olin suurella keskuskeittiöllä töissä, ruokailijoita oli 1000, keittiössä meitä oli 5kpl..eli todellakin liian vähän, silti kyllä ruoka oli erittäin maistuvaa.

Miten niin jokaikisessä koulussa? Kierrätkö maistelemassa keskuskeittiöiden ruokia ympäri suomea?
Eli ruoka on maultaan, koostumukseltaan ja ulkonäöltään ala-arvoista. Lisäksi lehdessä olevat ruokalistat eivät pidä paikkaansa, joten edes siitä ei voi tarkistaa mitä oli syövinään.

Joka ikisessä koulussa missä olen käynyt. Ja ihan ammattini ja opintojeni puolesta olen aika monessa koulussa käynyt, yksityisellä ja kunnallisella. Ja kyllä ruoka on aina ollut tunnistettavaa ja syötävää joten epäilen kyllä että liiottelet kun väität ettei edes tunnista ruokaa.

Määrärahat!! |O Tästä saisi varmaan väännettyä sivutolkulla kiukkuista tekstiä... Miksi ihmeessä aina säästetään lasten asioissa!??? Eikö esim kultturin ja urheiolun tukeminen ole paljon vähemmän tärkeää kuin esim lasten koulutus ja hyvä terveydenhuolto?
ja jeps, menee ihan ohi aiheen.... :ashamed:

Kukaan ei saa töissä ilmaista ruokaa. Siihen puuttuisi jo verottajakin.

Valvova opettaja maksaa ateriasta verotusarvon (verot 3,30 ?:sta) ja muut normihinnan (meillä 4,13 ?). Opettajat eivät periaatteesta mene ruokalaan syömään, jollei ole valvontavuoroa (koska syömisestä ilman valvontaa ei tule mitään), nyt kun toisilta siis vietiin se luontaisetuateria (siis se verotusarvolla syöminen). Eli osalla omat eväät on periaatekysymys.

Kaikilla kouluilla ruoka ei tule keskuskeittiöstä. On vielä valmistuskeittiöitäkin olemassa.

Kouluruuassa ei ole vikaa, sitä pystyy kyllä syömään. Periaatteesta vain ei viitsi maksaa yli 4 euroa ruuasta, jonka tekemiseen on käytetty alta EURO.

Joka ikisessä koulussa missä olen käynyt. Ja ihan ammattini ja opintojeni puolesta olen aika monessa koulussa käynyt, yksityisellä ja kunnallisella. Ja kyllä ruoka on aina ollut tunnistettavaa ja syötävää joten epäilen kyllä että liiottelet kun väität ettei edes tunnista ruokaa.

Lisään vielä, että kyllä olen yhteen sellaiseen "kokkiin" törmännyt jota ei valitettavasti ruoan laatu kiinnostanut. Ei ollut onneksi koulu, mutta ruoat oli mauttomia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Kouluruoka on vain yksi kouluikäisen päiväannoksista. Koulualsien tulisai syödä kotona aamupala, koulussa lounas, kotona välipala, kotona päivällinen ja kotona iltapala.

Joten kyllä se lapsi kasvaa vaikka söisi sitten salaattia/raastetta ja näkkäriä + maitoa lounaalla.

Meillä syödäänkin aamupala ja välipala ja päivällinen ja iltapalakin vielä kotona, mutta olen ymmärtänyt että lounas tarjoillaan sieltä koulusta eikä lapsille tarvitse siis laittaa omia eväitä kouluun mukaan... Kysehän ei siis olekaan siitä, etteikö se lapsi kasvaisi jos saa vaikka jokapäivä huonon lounaan koulussa, mutta on törkeää että lapset jäävät nälkäisiksi!! Kyllä se vaan heikentää keskittymistä, jaksamista ja uusien asioiden oppimis kykyä jos on kauhean nälkäinen. Jopa niin että luokassa selvästi kuulee kun mahat mouruaa!
Eikä pitäisi unohtaa niitä lapsia joilla asiat niin huonosti , että se kouluruoka on oikeasti se pävän pääateria :/