onko totta että jehovan todistajat

eivät saa luovuttaa verta tai sairaalassa ottaa vastaan toisen ihmisen verta?

kuulin sellaisen tarinan että joku mies oli "antanut" vaimonsa kuolla sairaalassa koska ei suostunut siihen että sille annetaan verta, vaimo kuoli siis verenhukkaan, mies oli vaan sitten sanonut että on jumalan tahto että vaimo kuolee vaikka sitä olisi voitu pelastaa jos sille olisi annettu verta ajoissa...jotenkin epäilen että tämä ei ole totta, varmaan joku urbaanilegenda.
 
sisi
On totta, ainakin useimmat jehovantodistajat ajattelevat noin. Äitini on sairaanhoitaja ja on kertonut että usein on sairaalassa annettu jehovantodistajien lapsille verta salaa, koska vanhemmat olivat kieltäneet ja lapsi olisi muuten kuollut. Aikuisia ei oikein voida pakottaa.
 
!
On totta. Mun täti on Jehovan todistaja ja hänen ystävätär meinasi oikeasti kuolla verenhukkaan kolarin takia. Lopulta oli kuitenkin suostunut ottamaan verta... ein tiedä yhtään miten tähän sitten siellä seurakunnassa reagoidaan. jos siis saavat tietää.
 
höh
Ei ole hyväksyttävää ottaa toisen verta. Lasten kohdalla toimitaan joskus jehovavanhempien suostumuksellakin niin, että lapsi otetaan huostaan, jolloin lääkintähenkilökunta voi tehdä päätöksen verensiirrosta. Aikuisten kohdalla ei ole tällaista kiertotietä ihmishengen pelastamiseksi.
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja sisi:
On totta, ainakin useimmat jehovantodistajat ajattelevat noin. Äitini on sairaanhoitaja ja on kertonut että usein on sairaalassa annettu jehovantodistajien lapsille verta salaa, koska vanhemmat olivat kieltäneet ja lapsi olisi muuten kuollut. Aikuisia ei oikein voida pakottaa.
Ei sitä mitenkään salassa anneta, vaan vastoin vanhempien tahtoa kyllä. Vanhempi ei voi päättää asiaa, vaan lastensuojelulliset seikat menevät vanhemman vakaumuksen edelle, kun kyse lapsen hengestä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
eivät saa luovuttaa verta tai sairaalassa ottaa vastaan toisen ihmisen verta?

kuulin sellaisen tarinan että joku mies oli "antanut" vaimonsa kuolla sairaalassa koska ei suostunut siihen että sille annetaan verta, vaimo kuoli siis verenhukkaan, mies oli vaan sitten sanonut että on jumalan tahto että vaimo kuolee vaikka sitä olisi voitu pelastaa jos sille olisi annettu verta ajoissa...jotenkin epäilen että tämä ei ole totta, varmaan joku urbaanilegenda.
veri on pyhää Jumalan silmissä. Jumala sanoo, että sielu eli elämä on veressä. Siksi on väärin syödä verta. On myös väärin syödä sellaisen eläimen lihaa, josta verta ei ole asianmukaisesti vuodatettu. Jos eläin on kuristettu tai se kuolee pyydykseen, sitä ei tule syödä. Jos se keihästetään tai ammutaan, siitä pitää vuodattaa veri nopeasti pois, mikäli se aiotaan syödä. (1. Mooseksen kirja 9:3, 4; 3. Mooseksen kirja 17:13, 14; Apostolien teot 15:28, 29.)
6. Onko väärin ottaa verensiirto? Muista, että Jehova vaatii meitä karttamaan verta. Tämä tarkoittaa sitä, ettemme saa millään tavalla ottaa ruumiiseemme toisen ihmisen verta tai edes omaa vertamme, jota on varastoitu. (Apostolien teot 21:25.) Tosi kristityt eivät siis ota verensiirtoja. He hyväksyvät muunlaisen lääketieteellisen hoidon, esimerkiksi verettömien valmisteiden antamisen. He haluavat elää, mutta he eivät yritä pelastaa elämäänsä rikkomalla Jumalan lakeja (Matteus 16:25).

 
Mä olin opiskeluaikana kirurgian osastolla harjoittelemassa, ja siellä kertoivat, että jt:tkin ottaa verensiirtoja, mutta että ne annetaan yöllä eikä niitä merkitä sairaskertomukseen eikä missään tapauksessa mainita sukulaisille tai tuttaville.
 
noniin, olen kuullu että joissain lahkokunnissa (vai mikä se nyt on nimeltään se jehovien seurakunta???onko se ihan seurakunta siis?) jokainen voi ite päättää tuon suhtautumisensa verenluovutukseen ja verensiirtoon vakavissa tilanteissa. en sitten tiiä onko totta.

minusta ei tulis koskaan jehovan todistajaa, eikä minua sinne haluttaiskaan koska rakastan veriruokia ja sisäelimiä, nams :p
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
noniin, olen kuullu että joissain lahkokunnissa (vai mikä se nyt on nimeltään se jehovien seurakunta???onko se ihan seurakunta siis?) jokainen voi ite päättää tuon suhtautumisensa verenluovutukseen ja verensiirtoon vakavissa tilanteissa. en sitten tiiä onko totta.

minusta ei tulis koskaan jehovan todistajaa, eikä minua sinne haluttaiskaan koska rakastan veriruokia ja sisäelimiä, nams :p
Jehovan todistajat eivät ole lahko.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
noniin, olen kuullu että joissain lahkokunnissa (vai mikä se nyt on nimeltään se jehovien seurakunta???onko se ihan seurakunta siis?) jokainen voi ite päättää tuon suhtautumisensa verenluovutukseen ja verensiirtoon vakavissa tilanteissa. en sitten tiiä onko totta.

minusta ei tulis koskaan jehovan todistajaa, eikä minua sinne haluttaiskaan koska rakastan veriruokia ja sisäelimiä, nams :p
Jehovan todistajat eivät ole lahko.
Jehovan todistajat pitävät seurakunnan kokouksia valtakunnansalissa.

 

Yhteistyössä