Onko tosiaan leikkivä 9-vuotias tyttö nykyään harvinaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Meillä 9-v tyttö joka mieleltään on vielä ihan pikkutyttö, leikki nukeilla, kotileikkejä leikkimökissä, rakentelee legoja, askartelee, pitää lastenmusiikista ja lasten dvd:stä ym.
Mutta tuntuu olevan kovasti harvinaisuus luokallaan, tokalla, muut tytöt ovat suuntautuneet enemmän jo teinijuttuihin, meikkaaminen, nuorisomusiikki, hengailu puistoissa ym. on se mikä kiinnostaa.
Tyttömme onkin nykyään paljolti vapaa-aikana 6v pikkusiskon seurassa ja yhteistä tekemistä löytyy heiltä kun luokkakavereiden kanssa ei jutut yksiin mene.
Ja esim. kavereiden mielestä tytttömme luona on tylsää kun ei löydy juurikin noita teinilevyjä ym. vaan tylsiä leluja:(
Onko todellakin yleistä että tuon ikäiset tytöt ovat tänä päivänä jo varhaisteinejä eivätkä lapsia? Surullista jos näin on, vai onko tyttöni luokalle osunut vain jostain syystä paljon näitä leikkimisen jo lopettaneita?

On harvinaisuus, jos ei osaa myös olla ikäistensä seurassa, vaan viihtyy ainoastaan itseään useamman vuoden nuorempien kanssa.

Näin mä asian näkisin.

Mun 8 v tyttö tykkää Robinista ja esim. Pitbullista, mutta kuuntelee myös lastenlevyjä (Smurffit esim.). Leikkii kyllä; rakentaa esim. Legoja ja leikkii LPS-tilpehööreillä, ulkona leikkivät kotileikkiä isossa porukassa, mutta enimmäkseen ovat kirkonrottaa, maapalloa, yms. Ei ole mieleltään enää ihan pikkutyttö; on kasvanut paljon siitä, kun oli 5-6 v vaikkapa. Mutta ei ole vielä teinikään - ei, vaikka on sitä mieltä että pillifarkut on ainoat oikeat housut hänelle, ei tykkää ulkoilla ulkohousuissa vaan farkuissa, jumpsuit pitää olla, Svea-pipo oli talvella pop, ja tämäniltaiseen diskoon pitää saada vähän meikkiä :)

Muistan, kun itse olin kolmannella luokalla eli 9 v. "Hengailtiin" paljon ulkona kavereiden kanssa, juurikin esim. kirkonrottaa yms ollen. Oltiin jo ihastuttu johonkin poikaan, ja hihiteltiin kavereiden kanssa (yhteinen ihastus) kun se oli niin ihana. Leikittiinkin, muttei enää kuten pikkuisena.

Viimeksi muokattu:
Meillä ollaan rajalla. Tytär leikkii ja kuuntelee lastenmusiikkia, mutta samalla alkaa tulla nuo teinihömpötykset siihen rinnalle eli kuuntelee myös "teini"musiikkia. Mä luulen, että se tulee koulusta, kun siellä on monia, jotka on jo aika tavalla siirtyneet pois leikeistä noihin teinihömpötyksiin.

Täällä kotona tykkää kyllä leikkiä ja vielä kiinnostaa lelutkin. Tytöllä on 7-vuotias pikkuveli, jonka kanssa väliin leikitään oikein kunnolla. Väliin on taas huoneessaan ovi kiinni ja kuuntelee jotain musaa.

On harvinaisuus, jos ei osaa myös olla ikäistensä seurassa, vaan viihtyy ainoastaan itseään useamman vuoden nuorempien kanssa.

Näin mä asian näkisin.

Mun 8 v tyttö tykkää Robinista ja esim. Pitbullista, mutta kuuntelee myös lastenlevyjä (Smurffit esim.). Leikkii kyllä; rakentaa esim. Legoja ja leikkii LPS-tilpehööreillä, ulkona leikkivät kotileikkiä isossa porukassa, mutta enimmäkseen ovat kirkonrottaa, maapalloa, yms. Ei ole mieleltään enää ihan pikkutyttö; on kasvanut paljon siitä, kun oli 5-6 v vaikkapa. Mutta ei ole vielä teinikään - ei, vaikka on sitä mieltä että pillifarkut on ainoat oikeat housut hänelle, ei tykkää ulkoilla ulkohousuissa vaan farkuissa, jumpsuit pitää olla, Svea-pipo oli talvella pop, ja tämäniltaiseen diskoon pitää saada vähän meikkiä :)

Muistan, kun itse olin kolmannella luokalla eli 9 v. "Hengailtiin" paljon ulkona kavereiden kanssa, juurikin esim. kirkonrottaa yms ollen. Oltiin jo ihastuttu johonkin poikaan, ja hihiteltiin kavereiden kanssa (yhteinen ihastus) kun se oli niin ihana. Leikittiinkin, muttei enää kuten pikkuisena.

Eli ilmeisesti nämä muut tytöt ovat normaaleja ikäisiään ja oma tyttäreni jälkeenjäänyt ja outo..

Onkohan tässä maalais-/kaupunkikoululaisten välillä selkeää eroa? Mietin, että meidän pienellä 50 oppilaan maalaisalakoululla voisi varmaan olla helpompi olla pidempään lapsi. Ei täällä ainakaan ole mitään puistoja missä hengailla, ennen mopoikää.

[QUOTE="alkup.";26149040]Eli ilmeisesti nämä muut tytöt ovat normaaleja ikäisiään ja oma tyttäreni jälkeenjäänyt ja outo..[/QUOTE]
Höpö, höpö. Kyllä se sieltä tulee. Saa tuon ikäinen vielä leikkiä.

Ei 9-vuotiaan tartte olla vielä teini. Yleensä tuossa iässä alkaa ne teinihömpötykset tulla pikku hiljaa, mutta osalla ne tulee vähän myöhemmin. Ei siihen tartte olla outo tai epänormaali.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
[QUOTE="alkup.";26149040]Eli ilmeisesti nämä muut tytöt ovat normaaleja ikäisiään ja oma tyttäreni jälkeenjäänyt ja outo..[/QUOTE]

Tai ihan vaan eri mielenkiinnon kohteet omaava... Ei kaikkia kiinnosta musiikki missään vaiheessa, tai vaatteet tai diskoilu.

Jaa-a, sitä en tiedä kun en tunne tytärtäsi.

Mun 8-vuotiaan kaveripiirissä on 12 v "jälkeenjäänyt ja outo" tyttö. En siis pidä häntä jälkeenjääneenä ja outona :attn: - hän vaan on edelleen enemmän lapsi kuin teini. Ja siksi viihtyy näiden itseään nuorempien seurassa parhaiten. Ja se on oikein jees :). Toinen tuttavapiiriin kuuluva 12 v taas on jo täysin teini, ollut jo pari vuotta, ja sekin on oikein jees. Jokainen olkoon omanlaisensa, vaikka sitten olisikin ikätovereidensa seurassa harvinaisuus.

Surullista jos 9-vuotiaan pitäisi olla jo varhaisteini :( Itse oon leikkinyt (salaa) barbeilla naapurin useamman vuoden nuoremman tytön luona 12-vuotiaana, kun se oli niin kivaa. En tajua, miksi tuon ikäisille oikein tuputetaan kaikkea teinisälää vaatteista musiikkiin kun oiekasti se lapsuusaika on niin kovin lyhyt. Hienoa vaan jos ap:n tyttö tykkää vielä leikkiä, teinijuttuja ehtii kyllä myöhemminkin.

Mun 9-vuotias leikkii littlepetseillä, piirtelee paljon, leikkii heppatallilla, hyppii hyppynarua yms.

Salmaan aikaan se on aika tarkka jo päälle pukemistaan vaatteista, käy GoSupermodelin sivuilla ym.

Musta molemmat on ihan normaalia. Sen olen myös huomannut vaikuttavan, onko lapsi esikoinen vai onko isompia siskoja. Meidän tytöllä on kaksi isosiskoa, niin onhan se nyt selvä, että heilläkin on vaikutusta asiaan.

"Teinijutut" ei myöskään poissulje leikkimistä, ihan tälleen sivukommenttina. Ei se ole joko tai; voi olla esim. tarkka vaatteistaan ja hiuksistaan, kuunnella listapoppia, kokeilla meikkaamista, ja silti leikkiä ja olla edelleen myös lapsi :)

Ja tuolla lailla se kai useimmiten meneekin: tulee "lapsijuttujen" rinnalle pikkuhiljaa "teinijuttuja". Ei muutos taida yhdessä yössä tapahtua kenelläkään.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Mä leikin viel 9-vuotiaana. Leikin barbeilla ja nukeilla, en juuri muilla. Oli mulla sitten jossain vaiheessa tamagothikin. Mutta vastaavasti olin myös netissä tosi paljon :D Ihan oma maailma netissä oli ja opin tosi paljon sieltä ja sain jutella ikäisteni kanssa habbossa.

Tyttö 9v mulla ja kyllähän ne teinijutut enemmän ja enemmän kiinnostaa, siis hiustenlaitto, diskot, meikit, merkkivaatteet ehkä ja muutenkin jo olemukseltaan alkaa olla ison tytön tyylinen, ...myös huomattavaa henkistä kasvua tapahtunut (aina ollut peruskiltti ja fiksu tyttö), mutta huomaa, ettei tosiaan enää ihan opikkutyttö ole

Mutta kai se on yksilölistä...tuttavani samanikäinen on vielä hyvinkin lapsenomainen

Minun tyttöni on 12.v ja olen sanonu että saa leikkiä jos haluaa. hän ei välitä niin kovasti vaatteistaan. Mitä nyt ei halua likaisissa liikkua. 0-3v on vauva/taapero 4-8v on pieni 9-13 on suht pieni 14 -18 on teini

Höpö höpö! Lakkaa stressaamasta ja anna tytön leikkiä. Usein on niin että haluaisivat leikkiä mutta kun ne muut painostaa esimerkillään teinijuttuihin. Yleensä se lähtee niiltä, joilla on vanhempia teinisisaruksia joita matkitaan ja laajenee kaveripiiriin.
Meidän tytön pissistelevä kaveri on leikkinyt meillä "salaa". Raja on häilyvä, eivät itsekään tiedä missä mennään.

Ehkä nuo 9-vuotiaat varhaisteinit sitten aikuisena rakentavat niitä nukkekoteja blogeissaan tai skräppäävät. ei siinäkään mitään pahaa ole.

Meidän 9v (parin viikon päästä 10v) leikkii vielä ihan täysillä. Parhaillaan hän leikkii yläkerrassa My Little Ponyilla, mutta hän myös rakentelee legoilla (tykkää duploistakin), leikkii little pet shopeilla, moxeilla, little peopleilla, nukeilla jne.

Hän on toki kiinnostunut myös isompien tyttöjen jutuista, kuten mm. fantasiakirjoista, askartelusta, helmikorujen teosta jne. Mutta hän siis leikkii myös lapsellisia leikkejä.

Ja hyvä niin.

meillä 9v (kohta 10) leikkii LPS -taloilla ja hamoilla samanikäisten kavereiden kanssa, tekokynnet liimattuna, , yleensä mustissa isoveljen vanhoissa verkkareissa, välillä pillifarkuissa ja kuuntelee samalla Voicea :D
Ei tosiaan ole toisiaan poissulkevia asioita.
Välillä ollaan koko pihan kakaroitten kanssa kirkonrottaa ja välillä käveleksitään kaverin kanssa kahdestaan.

Meidän 8,5v ei ole ikinä tykännyt kauheasti leikkimisestä. On ollut sellainen "rymyprinsessa". Rakastaa majojen rakentamista, liikkumista, pelaamista, kuperkeikkoja ja trampoliinia, uimista, pyöräilemistä ja metsäretkiä ( sienestämistä, marjastamista ), ruoanlaittoa, narulla hyppimistä jne.
Duploilla ja pienillä legoilla on rakennellut pienestä asti jonkun verran ja rakentelee edelleen jos sille tuulelle sattuu mutta harvemmin enää rakentelun jälkeen leikkii niillä. Rakentelu on kivempaa.

Ei ole pienempänä kauheasti välittänyt siitä mitä on päällä. Aika pitkään minä äitinä sain valita hänelle vaatteet ja kaikki kelpasivat mutta selkeästi nyt viimeisen puolen vuoden aikana on tullut oma maku ja oma tahto vaatteisiinkin. Kuuntelee paljon musiikkia ja lukee mielellään. Kirjoittelee, piirtää ja askartelee. Hoitaa eläimiä ja ulkoilee. Leikkii kavereitten kanssa eläimiä ja eläinten hoitajia jne.
Mutta ei tykkää hoitaa nukkeja, leikkiä barbeilla tms.

Usein pidempään leikkimistä jatkaneet lapset ovat keskimääräistä älykkäämpiä ja aikuisina koulutetumpia kuin aikaisin leikin lopettaneet. Teini-ikä on muuten 13-19 vuotta. Sitä nuoremmat ovat lapsia vaikka olemus olisikin teinimäinen.

Lapset kehittyvät omaa tahtiaan niin fyysisesti kuin henkisestikin. 1-3.luokkalaiset ovat vielä aivan lapsia ja leikkiminen on täysin normaalia. Usein tuossa iässä meikkeihin, vaatteisiin ja idoleihinkin liittyvät puuhat ovat jollakin tapaa leikin ympärille kietoutuneita, esim. meikkaaminen on roolileikkiä jossa kokeillaan isompien maailmaa.

Lapset voivat leikkiä ihan puberteetin kynnykselle asti, ja se on ihan normaalia. Itse asiassa ihminen leikkii koko ikänsä, leikin muodot vain vaihtelevat --> Ikä kuin ikä on leikki-ikä - Tiede.fi

Anna lapsesi olla lapsi, iloita ja nauttia leikistä ja luovuudesta! =)

Vuoden päästä 10 vuotias jo meikkaa ja valmistautuu mm. puleeraamaan pimppikarvoja pois koska Cosmossa ja Demissä lukee juttuja mitä kaikkea naiset ja tytöt voivat itselleen tehdä jotta "kelpaisivat".

Yhteistyössä