Onko tökeröä jos haluan kylässä imettää rauhassa, että vauva malttaa syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vilijaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vilijaana"

Vieras
oltiin eilen mummollani ja tänään anopilla kylässä ja kummassakin paikassa sama ongelma. Mummollani kysyin voinko mennä vierashuoneeseen imettämään kun vauva 6 kk ei malta keskittyä jos vähänkin on jotain mielenkiintoista ympärillä. Tähän mummoni sanoi, että tottakai mutta silti käveli katsomaan kun imetän kun vauva oli ehtinyt syödä noin 2 minuuttia ja tottakai syöminen keskeytyi kun mummoni alkoi juttelemaan vieressä eikä vauva enää suostunut jatkamaan syömistä. Kerroin siinä tilanteessa uudestaan ettei vauva oikein malta keskittyä jos joku juttelee tai on lähellä. Sitten tietysti mummoni alkoi selittämään, että sellaisia ne lapset tuossa iässä on jne. Menin muiden seuraan ja hetkenpäästä kun menin kokeilemaan joko vauva malttaisi syödä sama homma, että mummoni hiipii perässä ja jää seisomaan niin, että vauva hänet näkee. Sitten vauva olikin jo hetken päästä niin nälköinen, että alkoi kiukuttelu ja mummoni pääsi päivittelemään muille vieraille kuinka en osaa edes imettää lastani.

Tänään anopilla kaikki istuivat keittiössä ja minä sanoin meneväni olkkariin syöttämään vauvan. Juuri kun vauva on saanut tissin suuhun sanoo anoppi, eiköhän mennä kaikki olkkariin kun siellä on mukavampi istua. Syöminenhän jäi vauvalta sitten siihen ja kerroin, että vauva ei malta keskittyä syömiseen jos muita ihmisiä on lähellä tai on muuta mielenkiintoista joten menen keittiöön kokeilemaan josko siellä jatkaisi syömistä. Vauva oli ehtinyt taas syödä noin minuutin kun anoppini sanoo "eiköhän se ole aika mennä tupakalle". Niinpä anoppi, hänen miehensä sekä mieheni sisko (joka myös kylässä) tulevat keittiöön sytyttämään tupakkansa kokoajan jutellen. Keittiöstä siis pääsee parvekkeelle ja heillä ärsyttävä tapa sytyttää tupakat sisällä ja sitten vasta mennä parvekkeelle.

Onko jotenkin harvinaista, ettei tuon ikäinen malttaisi keskittyä syömiseen jos vieressä ihmiset juttelevat? Olen monen kuullut valittavan samaa mutta silti taas tuntuu muiden olevan vaikea sitä käsittää. Pitäisikö vain ottaa esim. Soseita kylään mukaan ja toivoa, että vauva tulisi niistä kylläiseksi tai pysytellä kotona siihen asti kun vauva syö kunnolla kiinteitä? Vai miten olette toimineet? Jotenkin vain ärsytti tuo mummoni kommentointi muille "eihän se osaa edes vauvaansa imettää" ja anopin tarve mennä tupakalle juuri kun vauva alkaa syömään uudestaan vaikka en edes tiedä tekikö tahallaan (kyse anopista niin voi ajatella, että kiusa se on pienikin kiusa) vai ihan ajattelemattomuuttaan.

Varmasti ensimmäinen lapsi? Silloin yleensä ärsyyntyy pikkuasioistakin, hormonit...

Kannattaa tosiaan välttää vauvan syöttämistä hiljaisissa huoneissa, muuten et ikinä pääse minnekään. Äkkiä vauva tottuu meluisampaan ympäristöön.

Ei ole tökeröä. Tökeröitä ne mummot ja muut kun änkevät nenä kiinni tissiä katsomaan. Niin muistan tuon. Joutuun vessaanmenemään että saa oven lukkoon ;-)

Aikaisemmin söikin missä vain mutta nyt ehkä 2-3 viikkoa on ollut ongelmallista kun vauva lopettaa heti syömisen ja keskittyy muuhun mielenkiintoisempaan vaikka olisi kuinka nälkä ja sitten lopulta menee kamalaan kiukkuamiseen jos syöminen keskeytyy tarpeeksi monta kertaa. Joskus tosin riittää esim. Minun paidan pesulappu minkä löytää ja alkaa tutkia mutta jos joku tulee juttelemaan tai näköpiiriin niin keskittyminen menee täysin.

En edes usko, että mummo on noin sanonut, että eihän se osaa edes lastaan imettää, kuulostaa ihan ensimmäisen lapsen hormonihöyryiseltä äidiltä... :D (itse olin aikoinani samanlainen, toooodella herkkähipiäinen ja ehkä ymmärsin osan tahallaankin väärin).

Itse opettaisin pullolle tai nokkamukille, jos imetys kyläpaikassa tökkii. Jos ei kelpaa yleisön joukossa niin sitten on kelpaamatta, soseet matkaan vaan. Mummot nyt vaan on sellaisia, että haluavat fiilistellä ja kattella kun miniä/tytär imettää, muistelevat kai omia aikojaan :)

On ihan tavallista että vauva ei malta syödä kun porukkaa/hälinää. Eikä sitä mun mielestä tarvi totuttaa siihen. Tärkeämpää että syö normioloissa kotona, harvemmin sitä kylässä syödään. Mutta vastaisuudessa noissa sun tapauksissa menisin vessaan lukkojen taa syöttämään. Vähänkö ärsyttäviä mummoja :D t. toinen "hormonihuuruinen" useamman lapsen äiti.

Vessaan mäkin pakenisin tossa tilanteessa. Äh ymmärrän miten paljon tuo ärsyttää kun haluaisi vaan saada lapsen ruokittua ennenkuin menee ihan mahdottomaksi ja mummelit seuraa perässä :D

[QUOTE="Vilijaana";28986970]Aikaisemmin söikin missä vain mutta nyt ehkä 2-3 viikkoa on ollut ongelmallista kun vauva lopettaa heti syömisen ja keskittyy muuhun mielenkiintoisempaan vaikka olisi kuinka nälkä ja sitten lopulta menee kamalaan kiukkuamiseen jos syöminen keskeytyy tarpeeksi monta kertaa. Joskus tosin riittää esim. Minun paidan pesulappu minkä löytää ja alkaa tutkia mutta jos joku tulee juttelemaan tai näköpiiriin niin keskittyminen menee täysin.[/QUOTE]

Kuinka vanha vauva on? Voithan tietysti olla kotona siihen asti että vauva alkaa syömään kiinteitä.

Vauva siis kohta 6 kk mutta kiinteitä ei vielä suostu syömään niin paljoa kerrallaan, että nälkä lähtisi.
Ja kyllä mummoni on tuollainen, että arvostelee minua ja tekemisiäni kokoajan muille, näin ollut aina. Edelliskerran kun olimme siellä kylässä ja vauva oli serkkuni sylissä sen aikaa kun kävin vessassa. Kun tulin takaisin ja sanoin serkulleni, että voin ottaa takaisin jos et jaksa pitää (hänellä siis oma lapsi haluaa usein myös syliin). Sanoi mummoni "anna sen nyt olla "ninan" sylissä kun sinun sylissäsi se ei kuitenkaan ole tyytyväinen ja alkaa itkeä". Eli tulee noitavugania kommentteja mummoltani joka kerta kun näemme mutta nyt vain taidan hormonipäissäni ottaa ne jotenkin turhan vakavasti.

Minulla ollut sama vaihe kaikkien kolmen lapsen kanssa. Olen mennyt rauhalliseen paikkaan imettämään ja se on ymmärretty eikä olla tultu pällistelemään.

Ompas sulla outo mummo. Kannattaisiko vaikka jättää siellä kuläilyt vähäksi aikaa jos vaikka tajuaisi miettiä sanojaan?

[QUOTE="mie";28986977]On ihan tavallista että vauva ei malta syödä kun porukkaa/hälinää. Eikä sitä mun mielestä tarvi totuttaa siihen. Tärkeämpää että syö normioloissa kotona, harvemmin sitä kylässä syödään. Mutta vastaisuudessa noissa sun tapauksissa menisin vessaan lukkojen taa syöttämään. Vähänkö ärsyttäviä mummoja :D t. toinen "hormonihuuruinen" useamman lapsen äiti.[/QUOTE]

Voi elämä, miten kerrot sille pikkuvauvalle, että nyt ollaan kylässä, syödään sitten kotona?? Huh näitä kommentteja.

Ap:lle. Älä välitä, mummosi on moukka, eikä anopillakaan ole tilannetajua. Tuossa Iässä se juuri alkaa, että vauva ei malta keskittyä syömiseen, kun ympäristön äänet ja tapahtumat houkuttelevat huomion. Se on aivan normaalia,mummosi on vaan unohtanut sen. Koita vaan jaksaa imettää, tsemppiä!!

No tuossa olet itse alunperin tehnyt sen virheen että olet totuttanut lapsen tuollaiseksi. Noin ei käy jos kotona on muutakin elämää kuin hiippaileva äiti ja hänen hengityksensä.

Eikö ihmiset saa suutaan auki kun on ns tilanne päällä? Jos kyse on omasta sukulaisesta niin sille voi tarvittaessa sanoa ihan suoraan että suksii nyt muualle jos ei pientä vinkkiä ensin ymmärrä. Puolison sukulaisille voi olla vähän hienoravaisempi mutta kuitenkin niin että viesti menee perille. Ei tartte sitten palstalle jälkikäteen voivotella.

[QUOTE="vieras";28986955]Varmasti ensimmäinen lapsi? Silloin yleensä ärsyyntyy pikkuasioistakin, hormonit...
[/QUOTE]

No eivät ap:n mainitsemat asiat ole mielestäni pikkuasioita.
Se, että aletaan päivittelemään imetyksen osaamattomuutta on kyllä TODELLA tökeröä ja epäkohteliasta, ei kenenkään tuollaista tarvitse kuunnella. En taatusti menisi ainakaan vähään aikaan kylään, jos minulle tuollaista joku laukoisi.

Ei meilläkään 5kk vauva malta syödä, jos on jotain hässäkkää ympärillä.
Kylästellään niin, että vauva juuri syönyt eikä tarvi kylässä syödä. Jos vauva alkaa kitisemään nälkäänsä, lähdemme kotiin ja syötän kotona, tai autossa jos kotiin pitkä matka (mutta eipä näin käy juuri koskaan, emme ole kylässä niin pitkiä aikoja).

Jos kuitenkin olemme kylässä ja aiomme vielä ollakin hetken ja vauva nälkäinen, menen suljetun oven taakse imettämään. Tämä myös sen takia, että en käytä "imetysvaatteita", joten kirjaimellisesti kaivan tissin tiskiin (t-paidan kaula-aukosta esim.) syöttäessäni vauvaa, eikä se mielestäni ole ihan soveliasta ystäväperheen luona kaikkien nähden.. :D

[QUOTE="Voi elämä";28987381]No tuossa olet itse alunperin tehnyt sen virheen että olet totuttanut lapsen tuollaiseksi. Noin ei käy jos kotona on muutakin elämää kuin hiippaileva äiti ja hänen hengityksensä.[/QUOTE]

Ei se aina ole totuttamisesta kiinni. Meidän kuopus alkoi tietyssä iässä sellaiseksi, että suostui syömään vain rauhallisessa ympäristössä. Ja tosiaan oli kyllä tottunut ääniin ja meteliin, kun on kolme isompaakin lasta.

Tuo vaihe liittyy yleensä siihen, että kaikki ympärillä oleva alkaa kiinnostamaan vauvaa.

Minusta äidin ja vauvan häiritseminen imetystilanteessa on huonoa käytöstä. Toki samassa huoneessa voi olla, jos se ei ketään osapuolta häiritse. Jos se kuitenkin saa vauvan häiriintymään, niin minkähän ihmeen takia on juuri sillä samalla hetkellä mentävä siihen samaan huoneeseen, missä vauva syö? Tietty jokuhan voi harrastaa sitä ihan tietoisena kiusantekona.

Tämä kuopus kun syntyi ja appivanhemmat tulivat sairaalaan meitä katsomaan, niin ihan oma-aloitteisesti poistuivat huoneesta, kun minä aloin imettämään. Sanoin kyllä, että voivat jäädä huoneeseenkin, mutta olivat sitä mieltä, että ei missään nimessä. Odottelivat imetyksen ajan käytävällä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Voi elämä";28987381]No tuossa olet itse alunperin tehnyt sen virheen että olet totuttanut lapsen tuollaiseksi. Noin ei käy jos kotona on muutakin elämää kuin hiippaileva äiti ja hänen hengityksensä.[/QUOTE]

Ootsä tosissas? Perus kaksplussan vastaus, voi jeesus :D (Joskus mietin, paljonkohan tämän palstan keskimääräinen äo on..)

Ihan normaali kehitysvaihe lapsella, ulkopuolinen maailma alkaa kiinnostaa jne. Kyllä meillä vauvan kanssa kuljetaan jatkuvasti jossain, hyvin äänekkäissäkin paikoissa, jossa paljon elämää ja ihmisiä ympärillä. Mutta kun ei vaan malta silloin syödä. Ja niin on monella muullakin, tiedän monia tapauksia. Vai että oikein totutettu.. :D

Mummosi ei varmaan käytökselleen voinut mitään. Hänet on on varmasri pienestä pitäen opetettu että vieraita ei jätetä yksin vaan niitä pitää viiihdyttää niin luonnostaan tulee sun perässä. Hänen kommenttinsa oli toki tökerö.

Ihmiset yleensä menee ruoan jälkeen tupakille joten anopin käytös oli ajattelematonta. Sinä oisit tietty voinu kysyä anopilta oisko jotain paikkaa missä voit olla rauhassa imetyksen ajan.

Esikoislapset on tuommosia, sitten ku niitä lapsia hässää koko lauma vauvan ympärillä niin ei se vauvakaan jaksa pienestä välittää.

Yleensä tietysti 6kk ikäinen jaksaa sen 3h olla syömättä, tuskin tuollainen vierailu paljon sen kauemmin kestää? Jos matka on pitkä niin voithan syöttää autossa vähän ennen määränpäätä ja paikanpäällä vain niitä soseita(joka sekin on inhottavaa jos ei oo syöttötuolia jne.) tai sitten vaan kuuluvammin vaadit sitä omaa rauhaa.

Yhteistyössä