Onko töitä kaikille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28951131]Maahanmuuton tarkoituksena on tuhota suomalainen kansallisvaltio. Ei enempää, eikä vähempää.[/QUOTE]

Kaikkein parhaita salaliittoteorioita ovat juuri nämä kaikkein järjettömimmät. Koska niissä ei ole järjen hiventäkään, niitä ei voi kukaan eikä millään argumenteilla osoittaa vääräksi.

hoiva yms aloilla kieltämättä olis hyvinkin runsaasti töitä mutta kun kunnilta ja valtiolta on rahat loppu niin ei ole siksi mahdollista palkata lisää väkeä

eilenkin oli uutisissa että Kouvola vähentää 600

Tää on totta tämäkin. Hoiva-alalla olisi ihan varmasti kysyntää yksityiyrittäjyydelle. Ainoa on ehkä että se valvonta on vielä niin heikkoa että valtaväestö ei aina luota noihin palveluihin, näin olen rivien välistä ollut ymmärtäväni.

Valtion tulot ei lisäännyt taas kun isoja veronmaksajia koetellaan. Isot teknologiayritykset on vähintääkin pienessä "kriisissä" ja se vaikuttaa toki verotuloihin. Siksi kai niitä rahoja on alettu todenteolla kerätä pienemmistäkin säästökohteista. Pakko. Tai oikeastaan taitaa enemmän olla niin että pussin nyöriä on tiukennettu ja tiukennettu.

Patti tilanne.

[QUOTE="mei";28951223]Tää on totta tämäkin. Hoiva-alalla olisi ihan varmasti kysyntää yksityiyrittäjyydelle. Ainoa on ehkä että se valvonta on vielä niin heikkoa että valtaväestö ei aina luota noihin palveluihin, näin olen rivien välistä ollut ymmärtäväni.

Valtion tulot ei lisäännyt taas kun isoja veronmaksajia koetellaan. Isot teknologiayritykset on vähintääkin pienessä "kriisissä" ja se vaikuttaa toki verotuloihin. Siksi kai niitä rahoja on alettu todenteolla kerätä pienemmistäkin säästökohteista. Pakko. Tai oikeastaan taitaa enemmän olla niin että pussin nyöriä on tiukennettu ja tiukennettu.

Patti tilanne.[/QUOTE]

hyvä pointti, ikääntyvät ihmiset on varakkaita ja moni heistä tarvitsis apua

jos yhteiskunta ei sitä apua pysty järkkäämään niin ehkä vielä koittaa sekin päivä että eläkeläiset alkaa ostaa palveluja omilla rahoillaan

jos yhteiskunta ei sitä apua pysty järkkäämään niin ehkä vielä koittaa sekin päivä että eläkeläiset alkaa ostaa palveluja omilla rahoillaan

Näinhän se menee. Mä näen että me ollaan juurikin tultu siihen pisteeseen että "Ilmaisiin" palveluihin ei täysin kannata enää luottaa tai niiden varaan laskea.

Hyvä vai huono? en tiedä. Tuo mukanaan ehkä niitä töitä. Mutta tienenkin samalla epätasa-arvoistaa ihmisiä. JA yksityiset hoiva-alan yritykset olisi saatava todella tiukan valtion valvonnan alle. Koska aina kun "money talks" - niitä huijareitakin löytyy.

Lisätään tähän että ainakin itse olisin valmis palkkaamaan hoitajan ikääntyville vanhemmilleni ihan kotiin. Saisivat olla mahdollisimman kauan kotona. Itse kun asun satojen kilometrien päässä, ainoana lapsena, niin sitä soisi vanhemmilleen arvoisan lopun. Olenkin vanhemmilleni tästä joskus puhunut. Eivät kuulema halua hassata "Mun perintö" tuohon. No siihen ole tökännyt että penniäkään en heiltä halua vaan haluan että käyttävät rahansa omaan hyvinvointiin. Ja välillisestihän siinä antaisi jollekulle työn.

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
olisi hyvä jos palstamammilta kysyttäisiin jo peruskoulussa kuinka monta äpärää aikovat panna alulle, niin he voisivat olla näitä "työttömiä", jotta muut saisivat töitä tai mammat voisivat siivota vauva kainalossa.

En usko, että töitä on kaikille. Muuten esim. työtömien kouluttamiseen ei suhtauduttaisi niin nuivasti. Olen joskus kysellyt poliitikoilta, miksei resursseja suunnata enemmän uudelleenkoulutukseen, jos kerran on sekä työttömyyttä että työvoimapulaa. Ainoa vähänkin suorempi vastaus kuului, ettei se kannata siksi, kun tulevaisuutta ei voida ennustaa, eikä siis osata arvioida, paljonko väkeä pitäisi kouluttaa. Hevonpaskat, sanon minä.

Lisäksi on tuo ongelma, että tänne raijataan ulkomaalaisia töihin, sehän ei tasan johdu siitä, etteikö suomalainen osaisi työtä tehdä tai suomalaisia määrällisesti riittäisi vapaat työpaikat täyttämään, vaan siitä, että vain ulkomaalainen köyhä vastaanottaa työtä olemattomalla palkalla. En todellakaan sano, että jokaisella pitäisi olla rahaa uuteen autoon ja etelänlomaan kahdesti vuodessa, mutta kyllä palkalla pitää voida ruokaa ostaa ja vähän vaatteitakin. Tyhmät ovat sitten asia erikseen, aina on niitä, jotka ostavat kalliin käsilaukun tänään ja huomenna miettivät, mistä maitoa lapselle, mutta se ei liity työllisyys- ja palkka-asiaan mitenkään.

Minä en ole vielä tajunnut edes tuota, että miksi vanhemmat pitäisi saada salamavauhtia synnäriltä töihin. Mihin se vaikuttaa? Kun minä jäin äitiyslomalle, paikalleni palkattiin sijainen. Kun palasin töihin, sijainen jäi työttömäksi. Työpaikkoja, työntekijäitä ja työttömiä oli joka tapauksessa tasan yhtä monta. Jos olisin ollut kauemmin kotona, sijainen olisi saanut pidemmän työsuhteen. Joka tapauksessa toinen meistä oli poissa työstä.

Lisäksi on tuo ongelma, että tänne raijataan ulkomaalaisia töihin, sehän ei tasan johdu siitä, etteikö suomalainen osaisi työtä tehdä tai suomalaisia määrällisesti riittäisi vapaat työpaikat täyttämään, vaan siitä, että vain ulkomaalainen köyhä vastaanottaa työtä olemattomalla palkalla. En todellakaan sano, että jokaisella pitäisi olla rahaa uuteen autoon ja etelänlomaan kahdesti vuodessa, mutta kyllä palkalla pitää voida ruokaa ostaa ja vähän vaatteitakin.

Olet niiiin oikeassa. Olen itse kantapään kautta saanut kokea, kuinka siivousalueista maksettavat tunnit on poljettu minimiin, kun ulkomaalaiset tosiaan ottavat työtä vastaan surkeammilla palkoilla! Muutamassa vuodessa on samasta alueesta kilpailutuksen ja uusien sopimusten jälkeen alettu maksaa jopa 60 % vähemmän. Ja mamu aloittaa poljetulla hinnalla työt kohteessa. Ongelmia siivousfirmat kyllä keräävät, kun tunnollisuus ei ole läheskään kaikkien mamujen hyve.

Olet niiiin oikeassa. Olen itse kantapään kautta saanut kokea, kuinka siivousalueista maksettavat tunnit on poljettu minimiin, kun ulkomaalaiset tosiaan ottavat työtä vastaan surkeammilla palkoilla! Muutamassa vuodessa on samasta alueesta kilpailutuksen ja uusien sopimusten jälkeen alettu maksaa jopa 60 % vähemmän. Ja mamu aloittaa poljetulla hinnalla työt kohteessa. Ongelmia siivousfirmat kyllä keräävät, kun tunnollisuus ei ole läheskään kaikkien mamujen hyve.

Korjaus, jopa 40 % vähemmän.

tarkoitatko jotain sellaista joka parantaisi niiden kilpailukykyä vakiintuneita yrityksiä vastaan

esim. verohelpotuksia tai alennusta sivukuluista

Ongelmahan on juuri se, että niitä vakiintuneita yrityksiä on aivan liian vähän. Puhutaan ns. yrittäjyyden paradoksista. Työntekoa pidetään arvossa, mutta yrittäjyyttä ei niinkään - tai oikeastaan siihen suhtaudutaan päinvastoin liian alamaisesti ja pelokkaasti. Nythän se on nähty, miten käy, kun koko talous on muutaman ison yrityksen varassa.
En kuitenkaan usko, että asiaan saataisiin muutos verohelpotuksilla tms. kannusteilla (paitsi työntekijöiden ottaminen pitäisi tehdä halvemmaksi/riskittömämmäksi), vaan ongelma on juuri tässä mentaliteetissa, että yrityksiä ei uskalleta perustaa, se ei ole "tavallisen ihmisen asia".

Yhteistyössä