Onko tietoa sytomegaloviruksesta?

Eli, oisko jollain tietoa ko. viruksesta? Netissä pyöriessäni törmäsin tuollaiseen. Ilmeisesti se yleensä sairastetaan jo lapsena ja useimmiten kai oireettomana. Tarttuu eritteiden välityksellä. Kuitenkin jos raskausaikana sattuu tuon saamaan se voi olla sikiölle hyvinkin vaarallinen. Jossain luki, että päiväkodin työntekijät ovat riskiryhmää. Olin itsekin alkuraskauden aikana päiväkodissa muutaman viikon töissä (aiemmin olen ollut paljonkin päiväkodissa töissä).

Nyt vain olen ruvennut ihmettelemään, että miksi tällaisesta ei kerrota esim. neuvolassa. Kuitenkin päiväkodeissa on aikas paljon raskaana olevia töissä. Pystyykö tuolta jotenkin suojautumaan esim. päiväkodissa työskennellessään? Eihän sitä voi tietää kenellä hoitolapsella se on jos se kerta on yleensä oireeton.. Kiva jos jollain olisi infoa asiasta. Lähinnä mua siis ärsyttää etten ole kuullut tuommosesta mitään. Oisin varmaan jättäny päiväkotihommat väliin sillon alkuraskaudesta jos oisin tommosesta tienny...
 
Tuo on siis todella yleinen virus, arviolta 80% aikuisista on tietämättään sairastanut viruksen ja kehittänyt vasta-aineet sille. Haitallinen se on vain jos sairastaa viruksen juuri raskausaikana. Ja vaikka sen raskausaikana sairastaisikin niin sikiöllä on vissiin joku 2-3% riski saada se äidiltä. Arviolta 1 tuhannesta vastaysntyneestä on sairastunut ja niistäkin vain osalla on oireita.

Virus myös tarttuu aika huonosti eli jos normaali käsihygieniasta huolehtii niin tuskin kannattanee stressata. Yleisemmin tuon saa kehitysvammaisten kanssa työskennellessä kuin normi päiväkodista. Sytomegalovirusinfektio CMV
 
Joo, oon kahlannu nettiä läpi tuon tiimoilta. Hassua kun jossain sanotaan, että sikiön riski saada se äidiltä on jotain 3-5% ja sit useimmissa muissa tietolähteissä puhutaankin jostain 30-50%:n riskistä. Outoo... Kyllähän sitä toki päikyssä on aina huolehtinu käsihygieniasta. Siä ny vaan ei aina pääse välttämättä joka välissä käsiä peseen ja sit lasten parissa joutuu kyl väkisinki eritteiden kans tekemisiin, esim. monesti ku laps selittää jotain innoissaan ni siin oikee sylki lentää suusta jne. Mut jos jollain on viel asiasta tietoo ni kertokaa ihmeessä =)
 
No ite oon sairaalassa töissä, enkä oo kuullu että kukaan työkaveri olis koskaan saanu mitään vatsatautia kummempaa raskauden aikana, vaikka joka päivä kohtaakin eritteitä ja joudutaan hoitamaan esim. eristyspotilaita, joilla sairaalabakteereja tms. Ainahan se on toki mahdollista.
 

Yhteistyössä