Minä olen alalla jolla opiskeluja aloittaessani mainostettiin olevan työvoimapula ja suurimmalla työnantajalla eläköitymäss satoja ihmisiä seuraavan kymmenen vuoden sisällä. No eipä niitä töitä sitten olekaan, kiitos nihkeän byrokratian ja eläkeikäisten haluttomuuden jäädä eläkkeelle. Olen eräänlaisella marginaalialalla, meillä on oltava tarkkaan rajattu koulutus, joten sinällään tunkua ei ole, mutta valtio kiristää meidän tehtäviä koko ajan, niin ettei uusia voi palkata. Organisaation rekrytointipolitiikka on, että ensin neljä vuotta määräaikaisena putkeen (aloitat siis alusta, jos olet hetken työttömänä puhumattakaan äitiyslomasta) ennen kuin vakinaistetaan. Samaan aikaan omassa 100 henkilön toimipisteessä on kymmenkunta henkilöä jotka saisivat jäädä eläkkeelle joko tänä vuonna tai olisivat jo saaneet jäädä, heistä yksi on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle, toiset aikovat odottaa että on pakko (meillä on ihan se normaali 63 vuoden eläkeikä kuitenkin 68 asti saa jatkaa). Olen jäämässä äitiyslomalle, eli joo tavalaan on oma syyni että jään työttömäksi, kun en siirrä lastenhankintaa kahdella tai kolmella vuodella, mutta nyt on alettu puhua organisaatiomuutoksesta, joten minut irtisanottaisiin joka tapauksessa ensivuonna.
Opiskeluja olen mittinyt kovasti, mutta en ole vielä keksinyt alaa, jolla niitä töitä ihan taatusti olisi, tuttavapiirissä kun on todella monen alan ammattilaisia ja kaikki valittavat kuinka työpaikat ovat kivenalla ja jos töitä on, niin oikeuksia poljetaan.