Onko teistä oikein kirjoittaa toisten ihmisten asioista, jos teidät on "tunnistettu"?

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelen
Olen lukenut palstaa noin kaksi kuukautta ja huomannut, että muutamat vakkarit kirjoittavat hyvin yksityiskohtaisesti omasta elämästään asuinpaikkaa, päiväkoteja ja lasten nimiä myöden. Nämä henkilöt ovat tunnistettavissa. No, ei siinä mitään, omia asioitaan saa kai laulella niin paljon kuin haluaa. Mutta aika usein nämä samaiset henkilöt kirjoittavat myös esimerkkejä ystäväpiiristään, kertovat esimerkiksi perheväkivallasta tai pettämisestä. Minusta se on tosi typerää. Mitä mieltä muut? Haluaisitko lukea omista ongelmistasi palstalta?
 
No en kyllä haluais lukea. Siinä tulis sellane fiilis, ettei uskalla enää kertoa mitää asioitaa, paha mieli tulis. Sitä kertoo asioistaan yleensä sillä mielellä, ett toiseen voi luottaa, ettei levitä niitä...
 
Turkilmas
Mä varmaan ainakin kirjoitan myös ystävistäni. Koitan kyllä välttää mitään kovin vakavia asioita tai sellaisia joista tiedän ettei toinen tahtoisi että kerrotaan. Mutta kyllä mun tulee ainakin tuttavistakin kerrottua tai jotain mainittua.

Toisaalta ei täällä varmasti yksikään kirjoita tuttaviensa nimiä, joten se on vähän sama kuin että myyjä kertoo asiakkaasta tai hoitaja potilaasta. Nimiä ei mainita eikä kerrota mitään mistä joku toinen kuin ehkä itse kyseinen henkilö voisi tunnistaa.
 
En mä ystävistäni tms kirjoita siten, että kukaan voisi tietää, kenestä juuri puhun, ainakaan siten että joku MUU tunnistaisi, että puhun jostain tietysti ihmisestä. Joku exä on eri juttu, koska se nyt tunnistaa mut jo ihan sen takia, kun tietää nikkini. Ja jos sillä ei ole parempaa tekemistä kuin kytätä mun juttuja niin terkkuja vaan taas :wave:
 
sisi
En ikinä, ikinä haluaisi, että joku kirjoittelisi täällä tasan yhtään mitään meidän perheen asioista. Jos toimintatavoista on huomautettavaa, toivoisin ennemmin vaikka yhteydenottoa sosiaalipuolelle, kuin asioidemme tuomista tänne reposteltaviksi...
 
eipä ole täällä tapana kirjoittaa sen enempää omista kuin ystävienkään "ongelmista" jollei kesäistä purkausta oteta lukuun, jonka koin oikeutetuksi vaikka kys. ihminen täällä palstailisikin :saint:

mutta toisaalta olen ihan varma että meistä likipiteän kaikki mietimme sopisikohan kys. kuvaus meihin kun joku ns. tuttavastaan täällä vuodattaa...joten..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sisi:
En ikinä, ikinä haluaisi, että joku kirjoittelisi täällä tasan yhtään mitään meidän perheen asioista. Jos toimintatavoista on huomautettavaa, toivoisin ennemmin vaikka yhteydenottoa sosiaalipuolelle, kuin asioidemme tuomista tänne reposteltaviksi...

peesaan.
 
Mä en koskaan kirjoita niin yksityiskohtaisesti, että tuttuni olisivat tunnistettavissa.
Kirjoitan yleiseen sävyyn esim. nelilapsisesta naapuriperheestä jossa on väkivaltaa mutta äiti haaveilee silti uusista vauvoista. Todellisuudessa perhe voi olla vaikka kuusilapsinen tai kaksilapsinen, eikä naapuri vaan toisella puolella Suomea asuva sukulaisperhe, ehkäpä ystäväni siskon perhe, tms, jonne jo odotetaan uutta vauvaa. Eli yksityiskohtia muutetaan, kuitenkin niin että itse asia (eli se perheväkivalta) ei muutu. Eli kukaan ei voi tunnistaa, onhan väkivallan varjossa eläviä perheitä ihan liian paljon Suomessa.
 

Yhteistyössä