Onko teistä outoa jos vanhemmat ostavat vain yhden joululahjan ainoalle lapselleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paljon kaikkea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paljon kaikkea

Vieras
Meillä on sellainen tilanne, että 1 v 4 kk pojalla on leluja ja kirjoja yllin kyllin ja vaatteitakin valmiina jo ensi syksyyn asti. Poika ei siis varsinaisesti tarvitse mitään.

Ostimme miehen kanssa hänelle vain yhden joululahjan, ison Fisher-Pricen ramppitalon, jossa on ääniä ja valoja ja ties mitä.

Enoltaan ja toisilta isovanhemmilta poika saa Duploja (2 lahjaa siis), tädiltään hän saa kirjan+jonkun lelun, toiselta tädiltään vaatetta ja Duploja ja toisilta isovanhemmilta jotain vaatetta + todennäköisesti myös jonkun lelun. Myös pojan kummitädiltä on tulossa lahja, josta en tarkemmin tiedä kun annoin hänelle vapaat kädet.

Mielestäni tuossa on pikkumiehelle aivan riittävästi joululahjoja, joten tuskin ostamme miehen kanssa enempää. Voisin toki kääriä pakettiin muutaman juuri ostetun vaatteen, missä on vielä laputkin kiinni -on sitten pojalla puuhaa aattona kun saa riehua lahjapapereiden kanssa :)

Kyllä tuossa mun mielessä on riittävästi. Mahtaako tuon ikäinen kovasti ymmärtää edes sitä pakettien aukomisen ihanuutta. Meillä ainakin tuossa vaiheessa ei jaksanut kiinnostua paperikääröjen auki repimisestä, kuin sen ensimmäisen lahjan kohdalla. Eikä ehtinyt kiinnostua niiden sisällöstä, kun oli niin paljon muuta touhua siinä. Loput lahjat saikin aukoa sitten äiti.

Tässä kohtaa kannattaa ottaa ohjenuoraksi meidän 3,5-vuotiaan kommentti: "Miksi Joulupukki toi näin paljon lahjoja, kun mä toivoin vain kahta?"
Vanhemmat ostaa lahjoja paljon, koska he kuvittelevat lapsen tulevan onnelliseksi siitä lahjojen määrästä. Yksi lahja on ihan loistava ja hyvä ja ajattelen, että onpas viisaat vanhemmat.

• Tykkää
Reactions: rops ja Millenia
Ei ole outoa vaan järkevää. Me ei olla ostettu nyt 2-vuotiaalle pojallemme koskaan (joulu/synttäri) kun 1 lahja,kun mm sukulaisilta saa kuitenkin. Nimiäislahjaa emme ostaneet ollenkaan,ja nyt jouluksikin ollaan ostamassa vaan 1 pieni lahja,sekin on tavallaan osa isompaan lahjaan minkä saa toisilta isovanhemmilta.
Viime jouluna kun lapsi oli siis vähän alle 1v2kk,jaksoi avata peräti 2 pakettia,loppuajan halus vaan touhuta siinä ekassa paketissa olleen lelun kanssa. Pienenä vinkkinä niille jotka (syystä tai toisesta) haluavat pienen lapsensa avaavan monta pakettia;antakaa ne avattavaksi ns kiinnostusjärjestyksessä - ensin vaatteet,vikana se todennäköisesti kiinnostavin lahja. Tosin tässä ei aina voi olla varma lapsen reagoinnista - olen ollut paikalla kun 2v tytön koko joulun paras lahja on ollut paketillinen pikkuhousuja..

Jees :)

Jos poika tarvitsi jotain erityistä (ja sen verran kallista ettei kehtaisi keneltäkään lahjaksi pyytää), ostaisimme toki sitten itse, mutta kun tosiaan tilanne on tämä että kaikkea on jo, niin tuo yksi lahja meiltä vanhemmilta riittäköön. Paketteja on tosiaan tulossa yhteensä 7-10 kpl riippuen siitä, miten lahjan antajat ne paketoivat.

Ei kun fiksuja ootte! Jos kerran lahjoja on tulossa muiltakin, tuo on ihan vain järkevää ja noin mekin ollaan tehty ja teemme edelleen, vaikka lapsia tänä jouluna onkin jo kaksi. Vauvalle ei oltaisi hankittu ainuttakaan, ellen olisi löytänyt yhtä tiettyä juttua jota olen muutenkin etsinyt. Meidän lapsi on aiempina jouluina saanut jätesäkkikaupalla lahjoja vaikkei itse ole mitään ostetukaan, hän kun on ainoa lapsenlapsi kaikille isovanhemmilleen ja lisäksi kummit, enot ja tädit ostavat lahjoja sekä useampi ystävä myös. Viime jouluna meinasi mennä hermot, kun mummo oli paketoinut joka ikisen tavaran erikseen, siis paketteja joissa oli yksi sukkapari oli kolme, neljännessä paketissa yöpaita ja viidennessä hiuspompuloita plus muutama muu paketti. Olisi edes yhdistänyt nuo yhdeksi. Ei tuo kolmevuotias saa sen suurempaa nautintoa avatessaan lukematonta määrää pikkupaketteja. Veljeni tuli pahoittelemaan aattoiltana lapsen mentyä nukkumaan, että kun hän ei antanut lapselle lahjaa ollenkaan, kun ei keksinyt mitään järkevää budjetillaan ja tiesi lapsen saavan joka tapauksessa niin paljon lahjoja ettei varmaan yhtä pakettia kaipaa. Kiitin veljeäni täydestä sydämestä.

Meidän lapsi täyttää 1v. ennen joulua, ja ollaan ostettu lahjaksi vain se Fisher Pricen parkkitalo :) Jotain varmaan tulee vielä mun ja miehen vanhemmilta, veikkaan että vaatetta tmv. hyödyllistä :) Meillä on leluja, kirjoja ja vaatteita riittävästi niin en koe tarpeelliseksi hankkia paljon lahjoja noin pienelle, joka ei vielä osaa toivoa mitään lahjavuorta. Sekä mulla että miehellä on suunnitteilla/kesken vielä itsetehdyt lahjat, jotka annetaan jos saadaan jouluun mennessä valmiiksi, jo ei niin annetaan ne sitten joskus muuten vain ;)

Ei ole outoa. Jokainen toimii, kuten itse oikeimmaksi näkee. Yhden lahjan ostaminen voi olla ihan järkevääkin, ja eihän sillä lahjojen määrällä ole väliä, vaan ajatuksella. Itse olen ostanut enemmän kuin yhden lahjan, ja mulla myös toistaiseksi yksi lapsi. Suurin osa paketteihin menevistä lahjoista on kuitenkin sellaisia, jotka olisin muutenkin tähän aikaan vuodesta ostanut - Joulu nyt vain tulee ns. sopivaan aikaan. :)

..meillä muksut saa sen verran lahjoja jo isovanhemmilta ym että itse ollaan ostettu sitten jälkikäteen synttäreillä esim sellaisia mitä olisivat halunneet muttei saaneet...Yritetään välttää turhanpäiväistä pakettitulvaa, mitä enemmän niitä on niin tuntuu että sitä merkityksettömimmiksi käyvät niiden sisällöt...paketteja vaan auotaan ja auotaan eikä musiteta lopulta edes mitä saatiin ja "keneltä"...

Eihän tuon ikäinen osaa vielä laskea, ja joulupukiltahan ne lahjat tulee. Ketäpä muuta kiinnostais montako lahjaa lapsenne saa. Ei varmaan vertaile edellisvuoden saaliiseen eikä vuoden päästä muista enää montako lahjaa sai.

• Tykkää
Reactions: Millenia ja rops
No sanoisin että välttämättä teidän ei ois tarvinnu ostaa mtn jos muualtakin lahjoja tulee. Omat lapseni noin pienenä eivät ole lahjoista edes piitanneet. Esikoinen sai aikanaan 1,5vuotiaana sellasen plaston muovimopon ja leikki koko joulun sen ison pahvilaatikon kanssa missä se mopo oli :D muu ei kiinnostanut.

Meillä ostetaan vain yksi lahja ainoalle lapsellemme. Se on tosin hieman arvokkaampi ja lapsi on sitä toivonut. Isovanhemmat, muut sukulaiset ja kummit kyllä ostavat kaikki lahjoja, joten niitä on aina tullut aivan riittävästi.

No kieltämättä kuulostaa hieman oudolta, mutta itse olenkin sitten sieltä ääripäästä, joka ostelee lähes parikymmentä lahjaa molemmille lapsille. Kaikki ei tietysti ole isoja ja kalliita lahjoja mutta kuitenkin.

Yhteistyössä