Onko teiltä koskaan otettu "väärin"verikoe?

• Viestiketjun aloittaja käsikipeä
  • Ensimmäinen viesti
käsikipeä
Onko ottaja jotenkin möhlinyt verikoetta ottaessa?
Itsellä runno johonkin "hermoon" ja nousi todella iso patti käteen(turposi ). Kuulemma ihan normaalia tälläinen joskus, mutta käsi on todella kipeä.

Rukoilijasirkka
No multa otettiin kerran silleen, et se piti sitä ihme kiristintä siinä ensin niin kauan, että alko sattua niin paljon käteen, että jouduin sanomaan, että nyt sattuu. sitten se jotenkin kaivo sillä neulalla.

Se oli se kerta, kun jouduin HIV-testiin kun olin tehnyt rikosilmoituksen raiskauksesta, semmonen ns. nollatesti. Poliisit sano, että se yleensä tutkii vaan kuolleita. :$

Joo
on. Ottaja tökkäs neulan käteeni ja alkoi sit vasta etsiä sitä suonta lopputuloksena se, että se käänsi syvällä kädessäni olevaa neulaa 180 astetta ennen kuin löysi suonen. Jumankauta, että se sattu. Ja iso mustelma tuli päivän sisällä, kyynärtaipeesta "valu" ranteeseen asti eli koko käsivarren sisäpuoli "mustana"...

Kaks viime kertaa on kyllä ollut niin amatööri pistäjä :kieh:
Se oikeen ottaa sitä vauhtia,kun survasee sen neulan tohon käteen! |O
Veren tulo ei meinaa loppu millään ja on jääny sellanen patti tohon käteen :/
Ens kerralla pyydän jonkun toisen pistämään!

joskus on tökänny verisuonen läpi ja puol kättä sen takia mustana. joskus ollu tipassa ja laitettu särkylääkettä suoraan suoneen, mut se särkylääke menny ihan muuanne ja käsi ihan turvoksissa. laittajalle vielä sanoin että tekee kipeetä mut totes vaan et se koskee muutenkin.....

Jokusenkin kerran kun opiskeluaikana olin luokkakavereiden yleisimpiä harjoituskappaleista koska en pelännyt noita pistämisiä. Muutaman kerran jälkeenkin päin ihan ammattilaisten toimesta, mitä kyllä pidän aika hassuna kun suonet kuitenkin ovat selkeästi näkyvissä ja helpot pistää.

Vieras
Meillä töissä työkaveri otti toiselta verinäytteen, lopputuloksena juuri tuo todella kipeä ja mustelmainen käsi. Ja työkaveri on kuitenkin jo 30 vuotta työkseen näytteitä ottanut, että osaa kyllä. Itselläni on myös joskus käsi kipeytynyt tosi pahasti, jos neula on osunut johonkin hermoon.

Huvittaa vaan, kun työtaistelun alla kaikki oli sitä mieltä, että verinäytteet nyt osaa ottaa kuka vaan, parin tunnin koulutuksella. Ei se ihan niin helppoa taidakaan olla...

• Tykkää
Reactions: Supernatural
muutama vuosi sitten erittäin tyly sairaanhoitaja "tökkäsi" neulan käteeni ja kun sanoin että sattuu, käski lopettamaan ruikutuksen kun aikuinen jo olin, repäisi kädistäni nelan ja minulta repesi suoni ja noin puoli senttiä ihoa (näytän nyt siltä kuin olisin itseäni joskus piikittänyt.. :( )
kai siinä jotain jollekkin lihaksellekkin kävi kun käsi oli pari päivää ihan jäykkänä koukussa. sen jälkeen verikokeen otto ollut erittäin hankalaa kun meinaan aina pökertyä pelosta ja "kivusta"

Bioanalyytikko
Niin. Riippuu kuka ottaa. Bioanalyytikko eli entinen erikoislabranhoitaja on koulutettu ottamaan verinäytteitä. Sairaanhoitajan koulutuksen ei kuulu yhtä lajaa näytteenottokoulutusta eikä harjoittelukokemusta. Itse olen Bioanalyytikko ja en pidä siitä että esim. veripalvelussa näytteenotytajina on sairaanhoitajia joiden taitoihin ei näköjään kuulu edes oikeaoppinen pistospaikan puhdistaminen. Siis poikkeuksia löytyy toki.

toinen hoitotyöläinen
Alkuperäinen kirjoittaja Bioanalyytikko:
Niin. Riippuu kuka ottaa. Bioanalyytikko eli entinen erikoislabranhoitaja on koulutettu ottamaan verinäytteitä. Sairaanhoitajan koulutuksen ei kuulu yhtä lajaa näytteenottokoulutusta eikä harjoittelukokemusta. Itse olen Bioanalyytikko ja en pidä siitä että esim. veripalvelussa näytteenotytajina on sairaanhoitajia joiden taitoihin ei näköjään kuulu edes oikeaoppinen pistospaikan puhdistaminen. Siis poikkeuksia löytyy toki.
hyvä että on ammattilainen "puollustamassa" omaa ammattikuntaa

Vieras
Bioanalyytikko on sama kuin entinen (nimike) laboratoriohoitaja, ei mikään erikoislaboratoriohoitaja. "Viilaan pilkkua"

Joo
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
on. Ottaja tökkäs neulan käteeni ja alkoi sit vasta etsiä sitä suonta lopputuloksena se, että se käänsi syvällä kädessäni olevaa neulaa 180 astetta ennen kuin löysi suonen. Jumankauta, että se sattu. Ja iso mustelma tuli päivän sisällä, kyynärtaipeesta "valu" ranteeseen asti eli koko käsivarren sisäpuoli "mustana"...
Lisätään tähän vielä, että tämä kyseinen näytteenottaja on ihan oikea labrahoitaja....

Vieras
Niin tuo on totta. Bioabalyytikon koulutus on 3,5 vuotta ja vanhan laboratorionhoitajan koulutus muistaakseni 2-3 vuotta. Erikoistumisopinnot olivat kait sen 0,5 vuotta päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Bioanalyytikko on sama kuin entinen (nimike) laboratoriohoitaja, ei mikään erikoislaboratoriohoitaja. "Viilaan pilkkua"

Vieras
Niin tuo on totta. Bioabalyytikon koulutus on 3,5 vuotta ja vanhan laboratorionhoitajan koulutus muistaakseni 2-3 vuotta. Erikoistumisopinnot olivat kait sen 0,5 vuotta päälle.

Mä olen "tavallinen" laboratoriohoitaja, ja koulutus kesti sen 3,5 vuotta. Mun valmistumisen jälkeen nimike vaihtui bioanalyytikoksi, koulutus kestää edelleen saman verran.

Itse olen Bioanalyytikko ja en pidä siitä että esim. veripalvelussa näytteenotytajina on sairaanhoitajia joiden taitoihin ei näköjään kuulu edes oikeaoppinen pistospaikan puhdistaminen. Siis poikkeuksia löytyy toki.
Itsellä on tosi hankalat ja liikkuvat suonet. Mustelmia tulee ihan verikokeenotostakin jos en muista pyytää siihen sidettä.

Yleensä pyydän ottamaan verikokeet avoneulalla, onnistuu paljon paremmin. Opiskelen terveydenhoitjaksi ja meillä taitaa toi näytteenotto olla edessä syksyllä, mut meilleppä ei avoneula tekniikkaa opeteta, ei ole tarpeeksi hygieenistä. No saa ainakin luokkakaverit treenata mun suonilla millanen on hankala potilas.

Kävin muuten vappuaattona luovuttamassa verta ja huomasin kyllä ton pistopaikan putsaamis mokan. En viittiny sanoa mitään, mut kyll olis pitäny huomautaa.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Kävin muuten vappuaattona luovuttamassa verta ja huomasin kyllä ton pistopaikan putsaamis mokan. En viittiny sanoa mitään, mut kyll olis pitäny huomautaa.
Oikeasti sillä pistospaikan pyyhkäisyllä ei paljon väliä ole, ei se muistaakseni kovin paljon ihoa puhdistanut. Ja jos otetaan esim. alkoholinäytteitä, ei pistoskohtaa koskaan saa puhdistaa (alkoholilla). En ole verta kyllä käynyt luovuttamassa aikoihin, en tiedä kuinka täällä ihoa puhdistetaan vai puhdistetaanko ollenkaan.

Koulutuksista en tiedä sanoa, mutta verenluovutus multa onnistuu ilman mitään ongelmia. Verikokeita multa saa todella harvoin otettua ilman ongelmia.

Verikoetta ei multa saa muuten kuin lyömällä neula sinnepäin ja kaivamalla suoni sillä neulalla esiin (noin niinkuin ronskisti kuvattuna kun ei itse asiaa osaa paremmin kuvata), kun on ensin yritetty 3-5 kertaa pistää mitä ihmeellisimpiin paikkoihin saamatta musta pisaraakaan verta irti.

Verenluovutuksessa ehkä noin 9 kertaa kymmenestä onnistuu ekalla pistolla ihan nätisti, 1 kerran kymmenestä joudutaan pistämään toiseenkin käteen jolloin sitten onnistuu hyvin.

kukkis
Mina olen kylla sellainen naytteenottajan painajainen- harvinaisen pienet suonet ja sitten kun sen neulan on sinne saanut niin se suoni kuivuu melkein heti. Yleensa otetaankin lasten neulalla ja ranteesta tai nilkasta. En kylla ole mitenkaan kovin kipuherkka etta se neulalla kaivaminen ja monta kertaa tokkiminen ei kauhistuta.
kerran kylla sattui silleikin etta verikokeen jalkeen sairaalan kaytavalla hoitsu pysaytti kun verta tippui hihasta. En itse huomannut ollenkaan ja paalla oli silloin punainen pusero, mutta niin se vaan oli jaanyt suoni auki ja se tosiaan oli koko hiha markana.

Mulla on vähän hankalat suonet, joten tosi harvoin onnistuu vaivattomasti. Väärään kohtaan tökitään yleensä monta kertaa. Suonet on mun silmään ihan selkeästi näkyvissä, mutta joku siinä on vaan vaikeeta.

Osaako joku kertoa, miksi avoneulalla onnistuu helpommin?

mantelisuklaa
On, useastikin. Mulla on oikeassa kädessä tosi "huonot suonet", eli se on jossain tuolla tosi syvällä ja vähän sivussa tavallisesta "linjasta", joten jos siitä kädestä ottavat ( aivan sama kuka ottaa ), menee aina suonet puhki ja käsi on puoliksi mustan sininen pitkään... :/ Jos ei pakko ole, niin en anna edes enää ottaa tuosta kädestä näytettä. Yksi kerta myös verenluovutuksessa möhlivät, eli puhkasi suonen ja sitä verta ehti valua kudoksiin aika kauan, ennen kuin edes itse huomasin asian ( siinä pötkölläni kun makasin ja höpötin vieruskaverin kanssa... ). Silloin oli käsi todella kipeä ja ihan kokonaan mustana monta viikkoa - juuri ja juuri sain töissäkin oltua. :(

moroporo
käsi oli vitun kipee 6 päivää ku otti oikee vauhtia ku tökkäs piikin ja otti lisäksi kolme putkiloa verta.. ja oli suoni kovilla.. niin ku kävin reumatestit ottaan. kyllä vitutti se hoitsu! ps. lisäksi oli ton kivun takia tosi rauhaton olo kokoaika että ihan pelkäsi!

Sillä ihon puhdistamisella ei ole mitään merkitystä. On havaittu, että ihon puhdistamisella esim. kanyylin laiton yhteydessä, ei ole mitään yhteyksiä infektioihin, tai päinvastoin. Alkoverinäytteissä ihoa ei saa edes pirtulla puhdistaakaan, senhän varmaan tiesitkin.

Maxine
Mulle tulee verkokokeiden ottamisesta aina mustelma, ei siinä mitään. Mut kerran verenluovutuksessa siinä vaiheessa, kun hoitsu (mies) poltti sitä letkua umpeen, josta veri menee pussiin. Niin hänen kätensä heilahti sen verran, että neula lähti irti mun kädestä ja veri alkoi valua patjaalle. Oli varmaankin harjoittelija, kun joutui hakemaan vanhemman hoitajan paikalle, joka sitten hoiti asian loppuun. Kuulin vaan, kuinka mieshoitsu sanoi sille vanehemmalle, että kun mä liikutin kättä niin se neula lähti. En todellakaan liikuttanut ja katsoin tarkkaan, mitä hoitaja teki, joten näin kuinka hän itse heilautti kättään. Ja sit multa piti ottaa toisesta kädestä näyte, kun ei vielä oltu otettu niitä testiputkiloita. Siitä tuli iso mustelma. Ja oikee käsi, josta neula lähti irti, oli yli vuoden ajan kipeä ja sitä särki.

Yhteistyössä