Onko teille tullut paljon luomia raskausaikana lisää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv38
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv38

Vieras
Itse odotan jo kolmatta ja joka raskaudessa niitä on näyttänyt tulevan. Siis lähinnä tuohon rintoihin/rintakehään ja ne on noita rasvaluomia. Minulla on ollut niitä jo ihan ala-asteelta asti muutama ja kolme on poistettukin. Tosin yksi niistä kasvanut jo takaisinkin, se on niille tyypillistä.

Mutta ällöttää niin paljon se, että nyt kolmannen raskauden lopulla näen, että niitä on tuossa rintojen alueelle tulollaan kyllä. Eihän ne nyt vielä näy ulkopuolisen silmiin, mutta mietin vaan minkänäköisiksi ne tulee. Ällöttää oikein ajatuskin.

Helppohan niitä on poistaa, mutta kun niillä tosiaan on tuo taipumus että sitten vuosien saatossa siihen kasvaa uusi.

Mutta miten teillä muilla? Olen aiemmin lukenut, että raskausaikana helposti tulee lisää luomia? Mistähän sekin muuten johtuu?

Minulle on tullut lisää luomia joka raskaudessa, nyt siis neljättä kertaa. Niitä tulee vain kaulan alueelle, ovat nuppineulanpään kokoisia, sellaisia helposti "hirtettäviä" napuroita. Aiemmin en ole poistattanut niitä, mutta tämän vauvan jälkeen luultavasti poistatan, koska oletettavaa on, ettei enempää vauvoja meille tule :o).
Ovat paitsi ikävän näköisiä ainakin omaan silmään, hankaavat paidan kauluksiin ja hikoillessa tulee helposti raavittua niitä.

Ihmettelin tätä samaa asiaa oman raskauteni aikana ja kyselin joltain lääkäriltäkin, että miten raskaus ja luomien lisääntyminen sekä vanhojen kasvu liittyvät toisiinsa. Katsoi minua vähän siihen tyyliin, että joo, joo, toki luomia tulee lisää... Eli tunsin itseni luulotautiseksi. Mutta tosiaan varsinkin nämä "varrelliset" luomet kasvoivat lisää vartta ja uusia löytyi useita. Onneksi raskauden jälkeen varret näyttävät jälleen pienentyneen. Olisi kyllä kiva tietää lääketieteellinen syy.

En minäkään kunnollista syytä ole kysymyksistäni huolimatta saanut. On vain ssanottu että niitä voi tulla, ja yleensä alueille, joissa verenkierto on voimakasta. Tulee vain itselle mieleen muutama muukin paikka, joissa verenkierto on voimakkaampaa kuin kaulan iho ;o). Minulla noita pieniä luomia on vain siis kaulassa, ja niitä on nyt jo kuin pisamia joillain.

Mullakin on tullut luomia lisää ja vanhat ovat kasvaneet ja tummentuneet. :( Muutenkin mulla paljon luomia, joten en todellakaan olisi kaivanut lisää. Tuossa ihan ylävatsassa yksi varrellinen on kasvanut varmaan kaksinkertaiseksi ja tummanruskeaksi. Täytyypä alkaa säästää rahaa isoimpien luomien poistoon jos eivät itsestään raskauden jälkeen pienene.. Olen kerran käynyt luomen poistossa ja osa niistä kasvoi heti takaisin, osan tilalle tuli arpi, joten eipä ole kummoisia kokemuksia poistostakaan..

Vanha ketju, mutta nostellaan jos löytyisi tuoreempia kommentteja ;)

Eli mulla on aina ollut muutama häiritsevä luomi tuossa kaulan alueella, mutta poistoa olen lykännyt arpia peläten. Nyt raskausaikana luomet on lisääntynyt tosi paljon, enää ei uskalla kaulakorua pitää.. Suurin osa luomista on sellaisia "varrellisia" ja niitä on yhteensä ehkä reilut 20...

Voiko/kannattaako näin raskausaikana niitä poistaa, vai onkohan odotettavissa että niitä tulee vielä lisää... Onko jollain kokemusta?

Ajattelin joulunpyhien jälkeen ottaa yksityiselle yhteyttä, jotenkaan en luota nyt tk:n lääkärin poistoihin kun kyseessä niin näkyvä paikka.. Yksi tulehtunut rasvapatti tk:ssa poistettiin tässä hiljattain selästä ja niin kaamee arpi jäi, etten vastaavia halua kaulalleni ;)

Oliskohan jollain vielä tietoa paljonko poistamiset yksityisellä ylipäätään maksaa?

Minulla on jo aiemmin ollut paljon luomia, mutta nyt raskauden aikana on tullut paljon lisää varsinkin kaulaan, rintojen alueelle sekä nännipihoihin. Viimeksimainitussa ei onneksi ole sellaisia varrellisia luomia, voisi meinaan vaikeuttaa imetystä... Uudet luomet ovat pieniä, joten en ajatellut niitä poistattaa. Mutta mietin että joskus pitäisi varmaan lääkärillä tutkituttaa, tuskin kannattaa kuitenkaan raskauden aikana sitä tehdä.

Mutta ihan kiva kuulla, ettei ole mikään luonnonoikku vaan muillakin on vastaavaa :)

Olipa kiva lukea täältä, että muillakin on tullut lisää luomia raskausaikana ja varsinkin tuollaisia "varrellisia" nyppylöitä. Itse olin jo varaamassa aikaa ihotautilääkärille ihosyöpäepäilyjen takia, mutta ehkä nyt toistaiseksi säästän tuon lähes sata euroa ja seuraan tilannetta. Luomeni ovat kuitenkin hyvin pieniä, vain yksi on noin 2 mm kokoinen. Syövässähän käsittääkseni luomet kasvavat suuriksi.
Sijainnin puolestakin minun tapaukseni on edellisten kaltainen, luomia on tullut yläkroppaan, lähinnä kainaloihin ja niistä hieman rintaan päin. Ehkä noin 5 kpl olen huomannut.

Synnytin esikoiseni ulkomailla ja ob gyn. suositteli kaymaan ihotautilaakarilla raskauteni aikana, koska olen luomityyppia. hanen mukaansa raskausaikana pitaa luomia tarkkaila hiukan tarkemmin. tata en ollut kuullut Suomessa. En itse saanut luomia, mutta hiusteni savy tummeni, ja nannipihani tummui raskauden aikana ja kesakoiden maara lisaantyi.

Yhteistyössä