Onko teille tärkeää miten lapsenne on puettu?

• Viestiketjun aloittaja Galluppia
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä mä koitan katsoa että on siististi päällä ja vaatteet on myös kunnolla puettu ja sopivat.
Mutta mun ja lasten maku eroaa aika lailla ja ne tykkää jostain syystä leuhottaa takki auki ja pipo takaraivolla :snotty:
Teinejä tai esiteinejä?
6v ja vajaa 4v :D
Esim. kumpparit käy paremmin kun niissä on pääkalloja kuin esim. varsikengät. Tajuan autossa että ipanat on toteuttaneet itseään.
Tai että jostain pengottu iiiiiihana pinkki kesähattu sopii vielä 6v:näkin.
Ja kyllä, mä katon aina päällisin puolin ennen ovesta lähtöä mutta matka autolle on ilmeisesti hyvin pitkä.
Hauskaa. Otan osaa tulevia murrosikävuosia ajatellen ; )
Hirveää. Mä olen tarkka vaatteista mutta ilmeisesti niin on myös lapseni :xmas:
Ihan ei vaan äidin ja lasten maku kohtaa ; )

Alkuperäinen kirjoittaja hekla:
välillä kuulemma liiankin tarkka :kieh:
Minun mieheni kommentoi, että tykkää siitä, että lapset on puettu kauniisti. Kuulemma aina häpesi omassa lapsuudessa, kun ei saanut mitään muodikasta ja hienoa. Vaatteet eivät kuulemma istuneet eikä värilläkään ollut hänen äidilleen väliä. Taitaa olla aika outo mies minulla ; )
mun mies on vielä tarkempi lasten vaatteista kuin mä, vaikka mä oon tosi tarkka :D Jos mennään esim. kauppaan niin lapsilla pitää olla kengät oikeissa jaloissa,lahkeet kunnolla ja lapasten pitää olla takin hihan alla ja värejen pitää sopia toisiinsa :D

Olen tarkka vaatteista ollut, nyt on ollut pakko antaa hieman periksi mätsäävyydestä kun lapsi on jo 10 v....
Mutta edelleen olen tarkka siitä, että ovat puhtaat, ehjät, ja tilanteisiin sekä olosuhteisiin sopivat.

ei mitään väliä
ei ole tärkeää.
Ihan periaatteestakin haluan olla erilianen ja antaa lapsen pukeutua miten tykkään, miten likaisiin, nukkaisiin jne.
Minusta menee ihan yli tämä ulkonäkövouhotus kaikilla lapsen päiväkodissakin. Ipanat kulkevat jossain meandi -koltuissa vastaan tai joka päivä eri vaatteet.
en halua opettaa lastani siihen että ulkonäkö on tärkeää ja sitä vahditaan miten toiset ja itse pukeutuu.
se on yksi ja sama siis. sisäinen ja ulkoinen kauneus on tärkeää, hyvä ruoka ja liikunta.

YxVaan
Olen tarkka, värien pitää sopia yhteen ja vaatteiden olla sopivan kokosia. Erityisesti väreistä oon tosi tarkka, jos paita likaantuu, vaihdetaan sekä paita että housut, jos ei housuihin sopivan väristä paitaa löydy.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ei mitään väliä:
ei ole tärkeää.
Ihan periaatteestakin haluan olla erilianen ja antaa lapsen pukeutua miten tykkään, miten likaisiin, nukkaisiin jne.
Minusta menee ihan yli tämä ulkonäkövouhotus kaikilla lapsen päiväkodissakin. Ipanat kulkevat jossain meandi -koltuissa vastaan tai joka päivä eri vaatteet.
en halua opettaa lastani siihen että ulkonäkö on tärkeää ja sitä vahditaan miten toiset ja itse pukeutuu.
se on yksi ja sama siis. sisäinen ja ulkoinen kauneus on tärkeää, hyvä ruoka ja liikunta.
Eli annat lastesi periaatteen vuoksi kulkea likaisissa vaatteissa? Sori mutta tuo menee minusta jo vähän yli.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei mitään väliä:
ei ole tärkeää.
Minä ymmärrän, että ei merkeistä ja värien yhteensopivuudesta välitä. Mutta että edes vaatteiden puhtaus ei liikuta? Aika inhaa olisi minusta antaa lapsen olla likaisissa vaatteissa, vaikka hän miten haluisi.

tissipapu
Katson kyllä vähän värien mätsäävyyttä. Tärkeintä kuitenkin että vaatteet ns. toimivat ja ovat puhtaat. Esikoisen kohdalla käytin vauvana vaikka mitä omituisia epäkäytännöllisiä virityksiä söpöyden takia, toisen vauvn kanssa heivasin heti kaikki muut paitsi käytännölliset vaatteet. On nekin söpöjä!

vieras
Lapsella puhtaat, oikean kokoiset, ehyet ja joo värien puolesta mätsää yhteen. Osaa hyvin jo itsekkin katsoa mitä kaapista päälleen laittaa. Poika on kohta 5 v ja nyt on jo huomannut kuinka tärkeää on mitä päiväkodissa on päällä. Kaverit kuulema haukkuu paitoja jne. Meillä ei farkkuja pidetä hoidossa, aina jotku pehmeät, joustavat housut.

kyllä mä katton mitä lapset pukee päälleen.ensinnäkää ei osteta huonolaatuista tavaraa (joka ei tarkoita että lapset kulkee pelkissä merkkivaatteissa,halvemissaki on hyviä),vaatteiden pitää olla sopivan kokoisia,hyväkuntoisia ja väriltään suurinpiirtein yhteensopivia.en anna itte valita suinpäin,annan kaks vaihtoehtoa josta saavat valita (lapset 2 ja 5).Se,että värit on suurinpiirtein yhteensopivia palvelee yksinomaan mua itteäni,joka kattelen niitä päivät pitkät.Tykkään että värit ja tyyli on harmoniassa.

mitä vaatteisiin muuten tulee,lapset pukee enimmäkseen gollege- ynnä muita päällä mukavia vaatteita plus tyttö mekkoja.farkut,kauluspaidat ynnä muut on vain erityistilanteisiin.Mun mielestä ne on epämukavia ja ittekki vaihdan farkut gollareihin kun tullaan kotiin.

Ja vielä mitä tulee tähän,että lapset on siististi puettu (mikä siis ei edelleen tarkoita viimeisen päälle muotia tai merkkikuteita) on mun mielestä ihan luonnollista,haluanhan itsekin pukeutua siististi.Miks mun pitäis antaa lasten näyttää resupekoilta jos itte on aina siisteissä vaatteissa?

ihan sama
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
kyllä mä katton mitä lapset pukee päälleen.ensinnäkää ei osteta huonolaatuista tavaraa (joka ei tarkoita että lapset kulkee pelkissä merkkivaatteissa,halvemissaki on hyviä),vaatteiden pitää olla sopivan kokoisia,hyväkuntoisia ja väriltään suurinpiirtein yhteensopivia.en anna itte valita suinpäin,annan kaks vaihtoehtoa josta saavat valita (lapset 2 ja 5).Se,että värit on suurinpiirtein yhteensopivia palvelee yksinomaan mua itteäni,joka kattelen niitä päivät pitkät.Tykkään että värit ja tyyli on harmoniassa.

mitä vaatteisiin muuten tulee,lapset pukee enimmäkseen gollege- ynnä muita päällä mukavia vaatteita plus tyttö mekkoja.farkut,kauluspaidat ynnä muut on vain erityistilanteisiin.Mun mielestä ne on epämukavia ja ittekki vaihdan farkut gollareihin kun tullaan kotiin.

Ja vielä mitä tulee tähän,että lapset on siististi puettu (mikä siis ei edelleen tarkoita viimeisen päälle muotia tai merkkikuteita) on mun mielestä ihan luonnollista,haluanhan itsekin pukeutua siististi.Miks mun pitäis antaa lasten näyttää resupekoilta jos itte on aina siisteissä vaatteissa?
jospa ne valitsee sen nukkaisen ja liian pienen paidan ja reikäisen paidan koska siinä on kiva kuva. annan valita sen.

ihan yks paskanhailee mitä lapsilla o npäällä, saavat laittaa mitä itse haluavat.

On tärkeää. Värit katson et sopii yhteen, vaate ei saa olla väärän kokoinen, liian nukkainen, tahrainen tai muuten ruma. Eli joudun tunnustamaan että jotkut lahjaksi saadut on jääneet käyttämättä. :ashamed:

Mua surettaa sellaiset lapset joilla on tosi "köyhän" näköiset vaatteet, eli rikki tai muuten vaan sen näköiset et on jostain 6 tenavan kautta tulleet. Siis ei ihan pienet vauvat tai taaperot vaan ne vähän isommat, joiden kaverit siitä saattaa jo keksiä kiusata. Olin itse lapsena aina vanhoissa/halppisrytkyissä ja todella kärsin siitä sitten ala-asteelta lähtien. Ei meilläkään budjetti mikään valtava ole mut aina oon onnistunut (kuulemma) lapseni nätisti pukemaan..

Tottakai se on tärkeätä, miltä lapsi näyttää. Ihan yhtä tärkeätä, kuin se että ne ovat käytännölliset, ehjät, puhtaat, oikean kokoiset ja tilanteeseen sopivat.

Samalla vaivalla kun ottaa kaapista vaatteen, voi ottaa sieltä kauniit vaatteet. Ei collegenkaan tarvitse olla riitasointuinen :x

Mutta hyvännäköinen ei tarkoita aina päästä varpaisiin samaa väriä, sävyä. Pirteyttä elämään tulee kivoilla väriyhdistelmillä. Mutta esim vaateostoksilla elämää helpottaa jo se, että samalla valitsee yhteensopivat ylä ja ala-osan...

Ja kyllä vähän katson paidan likaannuttua mitä kaveriksi pistetään. Kyllä sieltä 95% sopii joku toinenkin paita housujen kaveriksi. Vaatteita pitää olla riittävästi :D

Mulle on tärkeää, mutta en arvota muita sen mukaan.

Itsestään selvyys on että vaatteet ovat oikean kokoiset, ehjät ja puhtaat (no pikkulikaista ei välttämättä heti vaihdeta, vaan päivän päätteeksi pyykkiin). Sen lisäksi katson että sopivat yhteen, värit, materiaalit, yms. Tätä mietin jo vaatteita hankkiessa jotta pukeminen olisi helppoa.

Koululaisilla jo oma makunsa ja siihen en kauheasti puutu kuin ehjyyden ja koon puolesta, pienemmät antavat vaatettaa vapaammin. Mutta 4v pojallakin oma makunsa, ja olen hankkinut pari vaatetta pojan aloitteesta, värit ei ihan ole mun mielestä parhaat... Tuo kuopus antaa aika hyvin äidin päättää, vaikka joskus kyllä neitikin tuo mielipiteensä vahvasti esille!

Mutta ei meidän elämä pyöri vaatteiden ympärillä, siihen ei todellakaan ole aikaa!

juu
silloin kun mulla oli vain yksi lapsi, asia oli hyvinkin tärkeä. nyt kun lapsia on neljä, niin pääasia on että vaatteet ovat puhtaat ja ehjät. ja ei, en kärsi värisokeudesta, päin vastoin olen hyvinkin esteettinen ihminen.. niin se elämä vaan muokkaa ihmistä. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ihan sama :
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

jospa ne valitsee sen nukkaisen ja liian pienen paidan ja reikäisen paidan koska siinä on kiva kuva. annan valita sen.

ihan yks paskanhailee mitä lapsilla o npäällä, saavat laittaa mitä itse haluavat.

meillä ei oo lasten vaatekaapissa yhtäkään liian pientä,nukkaista tai reikäistä vaatetta,koska käyn säännöllisesti lasten vaatevaraston läpi ja poistan kaiken sellaisen.ja niillä on niin paljon vaatteita ja ne on niin hyvälaatuisia,että eivät ehtisi nukkaantua ennenku jäävät pieniksi.rikki jos menee eikä pysty korjata niin samantien veks.

mä ymmärrän,jos lasten äitikin pukee mitä sattuu,likaista,rikkinäistä ja väreiltään yhteensopimatonta,silloin lapsilta voi olettaa samaa.Mutta se risoo,että äiti on pyntätty viimeisen päälle ja lapset kulkee sit rikkinäisissä tai likaisissa vaatteissa.mikä oikeus äitillä on pukea siististi jos lapsiaan ei pue myös?

vieras
Mä rakastan lastenvaatteita. Just tuli meandi-paketti. MUTTA: Meidän 3kk ikäsellä on ihan tavan bodyja ja puolipotkareita, näin niinkuin arkena ja kotosalla siksi että ne vaan on parhaat ja käytännölliset. Meidän 2v. käyttää ihan normeja paitoja ja housuja arkena, kotona ollessa en todellakaan pue lapsiani erityisen nätisti. Puistoon on myös ihan turha mennä vaatteilla koreilemaan. Yleensä jos kylään mennään niin sitten on just vähän nätimmät päällä, esim tota meandi-kuosia. Samoin jos mennään juhliin. Varmasti kun lapset kasvaa ja oppii vaatimaan niin asiat muuttuu. Nyt oon tyytyväinen asiaintilaan ja yritän muksuillekin opettaa että "rumat ne vaatteilla koreilee" ( no ei nyt kirjaimellisesti, mut...) ja että siistit kirpparilta ostetutkin on jees :)

On kyl. Vaikka pääasia on se et vaatteet ovat käyttöön sopivia, oikeen kokosia jne niin kyl haluan et ne sopii yhteen. Joku aamu tirppa vaihto itse paitaa ja mun silmäni ei kestäny yhditelmää joka siitä synty, joten meni housutkin vaihtoon. Mies ei kyl ymmärtäny mun ajatuksia, mut eipä ollu eka kerta :whistle:

Yhteistyössä