Onko teillä muilla "neuvolaverenpainetta"?!

:wave:
Eilen huvikseni taas mittailin töissä paineet pari tuntia ennen kuin menin neuvolaan ja lukemat oli 103/67. Ja kahden tunnin päästä neuvolassa 135/91 :whistle: Esikoisen kanssa oli aina sama juttu. Vaikka kuinka yritän psyykata etten jännittäis, niin ei auta. Tai ehkä se ennemminkin pahentaa asiaa..

:wave: Kahes ekas raskaudes oli koko ajan enemmän paineita ku kotona ja olikin oma mittari lainassa kotona niin ihan eri paineet tuli. Nyt viikkoja 36 ja tähän saakka ollu ihan OK neuvolassa, mut nyt viimeks oikein tunsin ku neuvolan oven avasin et nyt alko paineet nousemaan. En tie mistä johtuu ku en mielestäni ikinä mitenkään jännittänyt ym..

Varsinkin neuvolan ekoina kertoina oli huimat n. 160/105 paineet mutta ne alkoi laskea kun tutustuin neuvola tätiin paremmin mutta vieläkin hieman korkeat omiin mittauksiin verrattuna (olen koko raskauden ajan mitannut kotona kun ennen raskautta oli lääkityskin).

Itsellä omat koti-paineet on noin 115/75 ja neuvolassa luokkaa 130/80. Kai se on se "valkotakkisyndrooma", joka siellä aina iskee ;) (Vaikkei ainakaan mun terkalla valkoista työpaitaa olekaan). Itse olen sairaanhoitaja, ja sen olen kyllä omassa työssäni huomannut, että potilailla on aina verenpaineet koholla omien sanojen mukaan kun tulevat sairaalaan. Eli on ihan normaali ilmiö tuo paineiden kohoaminen jonkin verran.

Juu minä kärsin jo esikoisen aikaan samasta "ongelmasta" ja nyt kakkosen kohdalla taas mittariin pärähti normaalia korkeemmat lukemat, samoin syke jyskytteli aikas pilvissä. Sanoinkin neuvolantädille tästä jo etukäteen ja kerroin myös omistavani kotimittarin. Terkka kehottikin mittailemaan kotosalla silloin tällöin, jotta tiedän suunnilleen mitkä paineet minulla normaalisti kotioloissa on. Näin tein myös esikon odotisaikana, päivittäin otin lukemat ja aina olivat hyvät verrattuna neuvolassa mitattuihin lukemiin. :)
Joten normaalia on!

Mulla kanssa sama vika. Kotona paineet on n. 115/60 ja neuvolassa koko raskausajan n. 130/85. Meillä neuvolatäti kyllä sanoi, että vertaa paineissa lähinnä muutosta siihen ihan ensimmäiseen kertaan verrattuna (joka mulla oli 125/88, nyt rv 30+6 131/88), eli tärkeää on se, etteivät paineet lähde siihen verrattuna nousemaan, eivät absoluuttiset arvot.

Yhteistyössä